Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 12 V Batteriet

Startet av elox, søndag 29. mars 2009, klokken 09:55

« forrige - neste »

el nino

OK, gimegensjanse. La oss anta at dine spekulasjoner er nogelunde riktige. MEN fakta pr. idag er at bilen er klar for masseproduksjon, og det er det flere interessenter som har innsett, men desverre ikke våre politikere. Så hvorfor trekke seg nå? Det er ekstremt kortsiktig etter min mening, hvis man mener noe med å spare miljøet og opprettholde arbeidsplasser i distriktet.

Griffel

"SKUFFET: Tillitsvalgt Ingar Østerby i Think.
følge tillitsmannen får ikke Think noe som helst økonomisk støtte i Norge med det første.
– Innovasjon Norge har sagt nei, så vidt jeg vet."

http://www.rb.no/lokale_nyheter/article4191611.ece

Det hadde vært interesant å få vite Innovasjons Norges begrunnelse. Det virket jo i utgangspunktet som det politiske miljø ønsket å støtte Think, ved å gi Think beskjed om å søke hos Innovasjon Norge og samtidig gi Innovasjon Norge en stor ekstra bevilgning.

Hvorfor mener innovasjon Norge at Think aldrig kan bli lønnsomt?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Cobos

Kan jo gi gimegensjanse noen ekstra argumenter.
Think City er i overkant dyr i forhold til hva du får. Ser man på antallet folk som faktisk har gått fra å stå på en litt diffus bestillingsliste til å bli kjøper ser man at det er mange andre som nok også har kommet  fram til dette. Både Think og Buddy er laget i Norge, og prisen er markant forskjellig. Jeg er klar over at Think er en bil, mens Buddy er en quadsykkel. Problemet er at deres funksjon er i praksis lik. Hva er det jeg kan gjøre med Think og ikke Buddy?

Igjen siden jeg er meget godt informert sammenlignet med den gjengse nordmann vet jeg at Think er mye bedre på motorvei enn Buddy. Hvis jeg derimot sjekker nettsidene til disse to konkurrentene ser jeg at opptil 50 er de i praksis like. Think har ikke tørt å oppgi akksellerasjonstid til 100 engang, men utifra at de sier 16s til 80, er den nok rundt 18-19s. Tar man minste og enkleste Citroen C1 bruker den bare 13,7s. Grunnen til at disse tallene blir så veldig viktig er at man ikke FÅR prøvekjørt Think'en. Ifjor tidlig vår hadde jeg en avtale med Think for prøvekjøring fra Aker Brygge, jeg gikk tidlig fra jobb og møtte opp. Ingen fra Think var tilstede, jeg sendte en mail og klaget, fortsatt ikke fått svar. Den typen kundehåndtering koblet med en produsent som visstnok skal selge gjennom verdens dårligste nettside gjør at jeg ble meget mistenksom mot Think.

Konklusjonen som en mulig kjøper er at jeg da betaler en veldig mye mer ekstra for en Elbil som har færre seter enn en billig liten bensinbil eks Citroen C1, har dårligere ytelse (som er nesten imponerende med tanke på elmotor vs ICE), ikke har bedre service, har usikker fremtid i Norge, men er mer miljøvennlig. Miljømessig er det da bedre at jeg tar kollektivtransport og kjører min gamle dinojuicebil en gang i blandt. Og om ikke det var nok så har Think "kommet" med Ox som jeg faktisk har LYST på, så da venter jeg heller på den eller en annen tilsvarende elbil.

Sånn nå har jeg sagt det... at derimot staten burde gått inn å faktisk kjøpt en bråte med Think til statlig/kommunalt bruk ville jeg hatt mye mindre problemer med. Det bygges broer til mange millioner som går til øyer med under 100 hus så for all del det trenger ikke være så økonomisk "korrekt".

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

HHF

Det er lett å liste opp punkter med feil Think har gjort og antakelig er mange av dem "riktige" i forhold til at man kunne gjort ting annerledes og lykkes på et vis. Når jeg sier "på et vis", så er det jo fordi jeg tror nok man kunne fått til en produksjon og drift av Think som selskap og bil i en relativt liten skala. Nå tror jeg Think alltid har hatt litt "stormannsgalskap" i den forstand at man har ønsket å bli en stor aktør på elbilmarkedet. Da nytter det ikke å bli altfor nøktern i satsningen heller - det må visjoner og drømmer til - og i bilverdenen kalles det prototyper og ideer for neste generasjon av bil. Det koster penger å satse slik og fasiten har vel nå vist at man har satset for stort i forhold til kapitalen. Så kan man velge å si man hadde for lite penger eller at man satset for stort.

Jeg tror kanskje en av de største problemene med Thinks kortsiktige ordrereserve (den såkalte ventelisten) har blitt at man har forespeilet markedet at man skal levere en bil med 4 seter og servo etc. Så har nok de aller fleste nettopp bestilt en slik eller ventet på den og så har Think plutselig stått med en ordrereserve som i realiteten har vært verdiløs fordi de ikke har vært klare med det produktet som de faktisk hadde interessenter på. Dette blir jo selvfølgelig litt gjetning fra min side, men jeg tipper det er ganske nære sannheten. At man så fikk en del tekniske problemer osv som gjorde at hele introduksjonen ble forsinket var selvfølgelig heller ikke positivt. Et selskap i en slik livssyklusfase som Think er i, trenger jo desperat arbeidskapital og den forsvinner fort når man ikke kan selge noe ...

Jeg er allikevel uansett skuffet over norske myndigheters manglende vilje til å satse på Think. Det er etter min mening ingenting i veien for å kjøpe en masse 2-seters Think av den typen de nå har klar til en masse formål som nevnt i andre innlegg her inne. Det ville vært nettopp det de hadde trengt for å komme igang. Så velger man istedenfor å snu ryggen til og late som om man er interessert i miljø og norske arbeidsplasser. Patetisk! På en måte synes jeg de sittende politikerne nå snart fortjenere å få dette heftende ved sitt rulleblad og at vi ikke ser en redning i siste øyeblikk som de kan ta æren for senere. Slik det ser ut nå - vil den rødgrønne regjeringen Stoltenberg være de idiotene som for all ettertid sørget for at en fremtidsrettet bilindustri med miljø i fokus måtte til miljøsynderne USA for å få livets rett. DET må være noe av det mer pinlige de kan huskes for når Hijab-saken og andre morsomheter er glemt.

Personlig synes jeg jo det er trist om man ikke kan forstette å ha leverandøren/produsenten i nærmiljøet, men håper bare det kommer noe opp og stå slik at min tid med ny Think fremover blir minst mulig problematisk om det skulle oppstå noen utfordringer ved bilholdet. Langt til USA for å få service   :-\
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

cra

Det tagikomiske i det hele er jo at de i den ene enden "pøser på" med tiltak for at det skal bli mer interessant for oss forbrukere å kjøpe el-bil, som tusenvis av nye ladeplasser, "gratis" på riksveiferger osv, men så "glemmer de" at vi faktisk har en lokal produsent av slike biler, og at å støtte dem slik at det produktet som nok kan regnes blandt de (om ikke DET) ledende på markedet faktisk vil gjøre at slike biler blir tilgjengelige.

Det er noen alternativer på markedet, men det er rett og slett for dumt at vi skal miste think. :(

Jeg vil nesten tørre å sammenligne det med at FrP stadig får pepper for at de i sin tid vistnok ville selge oljerettighetene for ti millioner (eller noe i den dur), og hva som hadde vært av oljeformuen vår og all teknologien på feltet vi har utviklet. Nå er det samme i ferd med å skje med think.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

el nino

Cobos spør seg hva man kan gjøre med en Think som man ikke kan med en Buddy----
Svar: Man kan kjøre over dobbelt så langt (gjelder i fht. buddy med blybatterier) Du skriver også at "prisen er markant forskjellig". Men er den det? Koster ikke en Buddy ca. 160 000 med vanlige blybatterier? Og når den kan leveres med Lithiumbatterier skulle det ikke forundre meg om prisen havner tett oppunder 200 000. (Som er prisen på min Think) Og fremdeles minner den om et kjøretøy fra Hjelpemiddelsentralen ;) i forhold til Think, (håper jeg ikke fornærmer noen her,) både når det gjelder kjøreegenskaper og utseende.
Jeg hadde ingen vanskeligheter med å få prøvekjøre før jeg kjøpte min Think. Og da det viste seg at den ble forsinket, fikk jeg låne en annen i en uke. Så jeg er så langt fornøyd med servicen, situasjonen tatt i betraktning.
Og kjempefornøyd med bilen.

gimegensjanse

Sitat fra: el nino på lørdag 14. mars 2009, klokken 12:24
OK, gimegensjanse. La oss anta at dine spekulasjoner er nogelunde riktige. MEN fakta pr. idag er at bilen er klar for masseproduksjon, og det er det flere interessenter som har innsett, men desverre ikke våre politikere.

Masseproduksjon? Hva mangler?
1) Batteriteknologi. Zebra leveres bare for mindre serier. LiIon har ikke Think klart, kun i beste fall på prototypstadiet og la oss si uavklart kostnad (ref batterieleiepriser nevnt i Danmark).
2) Kostnaden på delene i kjøretøyet er alt for høy til masseproduksjon. Da regner jeg med at vi snakker om +50.000 kjøreøty årlig og Think må virkelig være konkurransedyktig i markedet.

Jeg tror Innovasjon Norge har sett på såpass enkle ting som dette, og funnet Think som et for risikofylt prosjekt økonomisk sett. Politikerne kan gjerne formidle gode, grønne ønsker, men Innovasjon Norge kan ikke sløse med pengene og skal ikke få kjeft for å unngå det igjen. Gamle SND donerte en pen slump på Aurskog en gang på 80-tallet.
Er det noen her som ønsker livredning til Think som en utgiftspost på statsbudsjettet?

Cobos

Sitat fra: el nino på lørdag 14. mars 2009, klokken 16:07
Cobos spør seg hva man kan gjøre med en Think som man ikke kan med en Buddy----
Svar: Man kan kjøre over dobbelt så langt (gjelder i fht. buddy med blybatterier) Du skriver også at "prisen er markant forskjellig". Men er den det? Koster ikke en Buddy ca. 160 000 med vanlige blybatterier? Og når den kan leveres med Lithiumbatterier skulle det ikke forundre meg om prisen havner tett oppunder 200 000. (Som er prisen på min Think) Og fremdeles minner den om et kjøretøy fra Hjelpemiddelsentralen ;) i forhold til Think, (håper jeg ikke fornærmer noen her,) både når det gjelder kjøreegenskaper og utseende.
Jeg hadde ingen vanskeligheter med å få prøvekjøre før jeg kjøpte min Think. Og da det viste seg at den ble forsinket, fikk jeg låne en annen i en uke. Så jeg er så langt fornøyd med servicen, situasjonen tatt i betraktning.
Og kjempefornøyd med bilen.
En buddy i basismodell koster 138 000,- med blybatterier inkludert. En think med sine Zebra batterier inkludert koster omtrent 250 000,-. Det er en enorm forskjell i pris når man snakker om biler med såpass små utlegg. Ja du kommer dobbelt så langt med en Think og det følger med mer utstyr, men her ligger problemet mitt med Think.

180km er ikke langt nok til at jeg kommer meg til hytta og tilbake, men det er altfor langt i forhold til vanlig daglig bruk og uvanlig daglig bruk. Think er mer komfortabel å kjøre men til 250k konkurrer man plutselig med en C4 ikke en C1 hvis jeg skal holde meg til Citroen. Buddy er transport fra A til B, ikke noe mer, og den er priset som dette også. Både Buddy og Think selges som nr 2 biler men Think er samtidig like dyr som billige nr 1 biler (jmf C4). Ser jeg bort fra fordelen med null utslipp klarer jeg ikke å finne noen fordeler ved å kjøpe en Think kontra en C4. Det er mulig at det er det som er problemet mitt, jeg har ingen god nr 1 bil så Think må da isåfall også fungere som en slags nr 1 bil. Til den prisen er det også en par ting jeg veldig gjerne skulle hatt som bl.a. ESP.

Godt mulig jeg hadde uflaks med prøvekjøringen men det var en del andre her på forumet som klaget samtidig på dette. For å si det sånn jeg har prøvekjørt en Tesla Roadster, og den var det aldri noen tvil om at jeg ikke var en potensiell kunde. Hadde Think klart å svare på eposten min og kommet med et forslag til ny avtale, eller en beklagelse eller noe hadde jeg hatt mye mindre problem. Jeg kan også legge til at det var salgsrepresentanten for Think som foreslo jeg skulle ta en prøvetur.

Cobos

Oslo
Model S60

moke

Det er fint å se at det er andre her som er enig i at Think slik de fremtsåt per i dag, ikke har stor grunn til å forvente at Staten (oss) skal gå inn med masse penger. Ikke det at det er overraskende at flere ser det slik, men det begynte å virker som om forumet her påkrevde skylapper for å poste ;)

Snart er det vel noen andre, mest sannsynlig med en del av de samme ved roret, som kjøper opp boet til Think for en "kuppsum", får med seg noen investorer, lanserer en oppgradert modell, til en billigere penge, som starks skal i produksjon. Alt de trenger er litt mere penger, så blir det hele en realitet... :D

En ting som hadde vært artig å regne ut er hvor stort miljømessig "footprint" hver Think har laget per i dag. Med så lang fartstid, så mange mennesker, så mange reiser, så masse... og aller sist, så få biler, burde en Think ikke akkurat ha bidratt miljømessig på en god måte... per i dag vel å merke.

el nino

Jeg solgte nettopp min "bil nr. en"---en PT Cruiser. Nydelig bil å kjøre, men med mitt kjøremønster har jeg nok med min Think, som nå er min bil "nr.en" og som er like god å kjøre som PT Cruiseren.
Grunnen til at jeg velger el-bil fremfor f.eks. en  Citroen C4, er miljøaspektet, gratis parkering i Oslo, gratis kjøring i bomringen, osv. Så det er flere ting enn enn pris som teller for meg. Dessuten er det jo lov å håpe at min Think vil holde seg bedre i pris enn en "vanlig" bil. Gammelthinken som jeg solgte for å finansiere den nye, fikk jeg i hvertfall en bra pris for, sammenlignet med PT Cruiseren.
Men det kommer selvfølgelig an på behovet---hadde jeg hatt en hytte å dra til 250 km unna, måtte jeg nok ha en fossilbil. Men heldigvis, jeg har båt i Frognerkilen, og parkerer gratis på Kongen så lenge jeg vil.

froland

Hei igjen! Det er vel mange av oss som mener at Thinkledelsen har surra det til. Men nå du ser hvordan den norske stat (oss) har investert i klasebomber, tobakk og mange lugubre drittselskap i utlandet er det et ønske fra meg at de satser på noe som er i Norge. Og jeg mener at dette selskapet har en fremtid. Bare se på hva andre land gjør, de sponser sine bilselskaper som gale. Og regjeringen toer sine hender i denne saken også, som i alle miljøsaker. Se på hva som skjedde i bølgekraftsaken! Fred Olsen flagget ut til UK. Det samme er gjort med havvindmøller. Hva skal vi gjøre i dette landet når det er slutt på oljen? De bygger et gasskraftverk her i landet som de renser for mange milliarder hvis de får det til. Da hører vi ikke om at det koster. Nei det skal bygges store monimentale byggverk etter disse miljøsvina. Og ikke glem at det er statens penger. ( Være pensjonspenger vi snakker om) Jeg sier bare, god bedring Jens!! Froland
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

moke

Andre land "sponser" bilprodusenter som har produsert biler i flere titalls år med flere tusen arbeidsplasser "at stake". Det er noe helt annet enn det Think er...

Å bruke det som argument at andre lands stat gir penger til bilfabrikanter fungerer bare hvis Think faktiskt hadde fokusert på akkurat det, å lage biler ;)

Å dra klasebomber etc inn i debatten er litt banalt, som om det å slenge masse penger til noen som ikke har klart å drive business hittil, er bra avlat... Da er det nok en lang kø som ville gått foran Think.

Cobos

Sitat fra: el nino på lørdag 14. mars 2009, klokken 20:18
Jeg solgte nettopp min "bil nr. en"---en PT Cruiser. Nydelig bil å kjøre, men med mitt kjøremønster har jeg nok med min Think, som nå er min bil "nr.en" og som er like god å kjøre som PT Cruiseren.
Grunnen til at jeg velger el-bil fremfor f.eks. en  Citroen C4, er miljøaspektet, gratis parkering i Oslo, gratis kjøring i bomringen, osv. Så det er flere ting enn enn pris som teller for meg. Dessuten er det jo lov å håpe at min Think vil holde seg bedre i pris enn en "vanlig" bil. Gammelthinken som jeg solgte for å finansiere den nye, fikk jeg i hvertfall en bra pris for, sammenlignet med PT Cruiseren.
Men det kommer selvfølgelig an på behovet---hadde jeg hatt en hytte å dra til 250 km unna, måtte jeg nok ha en fossilbil. Men heldigvis, jeg har båt i Frognerkilen, og parkerer gratis på Kongen så lenge jeg vil.
Vil det si at du ikke har noen annen bil enn Think'en? Hva gjør du hvis du skal transportere 4 voksne mennesker? Jeg bare lurer?
Bomring og gratis parkering er jo rene økonomiske incentiver som utifra din boligplassering og kjøremønster gir en årlig besparelse av en utregnbar størrelse.
Miljøaspektet og passering i kollektivfeltet er mer økonomisk diffuse størrelser så spørsmålet der er jo hvilken pris du setter på det. Jeg er skeptisk til om den nye Thinken holder seg så godt siden jeg føler meg sikker på at om 5 år har mange andre produsenter laget gode elbiler. Dermed mister Think en del av sine unike fordeler som da "kunstig" har holdt prisene oppe på elbiler.

Men det er jo da klart at jeg priser de fordelene Think har for lavt til at jeg føler det er verdt det og ikke minst er jeg selv på leting etter en større bil enn Think. Og skal jeg kjøpe noe nytt burde det være en sikkrere bil enn jeg har nå, helst elektrisk, omtrent samme størrelse og gjerne hakket bedre ytelse. Think er bare noe sikrere ellers treffer den ikke mine krav. Så misforstå meg rett, jeg har en god del sansen for Think, men den treffer meg dårlig og jeg liker ikke følelsen av at jeg kjøper noe som er dyrere enn det egentlig er verdt. Det er godt mulig det må bli sånn når Think i starten uansett er så små, men personlig synes jeg det er veldig irriterende at Think som skulle lages i Aurskog og selges til 200k NOK her, skulle selges til £14000 etter frakt til England. Jeg skjønner hvorfor de gjør det, men da føler jeg meg dum som kjøper den her i Norge. :)

Cobos
Oslo
Model S60

el nino

Jeg er" ferdig" med barn, dvs. de har flyttet ut, og greier seg selv. Så nå er vi bare to som trenger transport, og jeg kjører også mye alene, med min cello bak. (Det er et stort bagasjerom, i motstening til en Buddy)  Så jeg trenger ingen annen bil.
Og man skal vel være litt entusiast hvis man skal prøve noe nytt, som jo elbilen er. Og ikke bare kjøre som man har gjort "i alle år" ;)

POSi411

Mer info om Thinks US planer her:
http://www.autobloggreen.com/2009/03/12/th-nk-details-u-s-manufacturing-sales-plans-hopes-to-sell-cit/
Inkl. bilder av Face-Lift og mange mulige varianter!
POSi411
Oslo
2008 Th!nk City Zebra

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA