Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bilpriser og dollarkurs

Startet av TRM, onsdag 17. desember 2014, klokken 18:47

« forrige - neste »

TRM

Første snøfallet i natt. Bil parkert ute. Is og snø på vinduene. Ene vinduet går ikke langt nok ned, og krasjer med krlmlist. Må bøye vinduet inn for å få igjen døra.

Noen tips for å unngå dette igjen?
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

B_Tesla

Varm opp bilen før du broker den. Mulig det ikke stemmer, men trodde at man da også varmer batteriene, som er sundt for de.

Om morgenen starter jeg alltid oppvarming mens jeg spiser frokost, 15-20 min før jeg går. Har da 21 grader I bilen når jeg kommer ut.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

TRM

Sitat fra: B_Tesla på tirsdag 02. desember 2014, klokken 08:08
Varm opp bilen før du broker den. Mulig det ikke stemmer, men trodde at man da også varmer batteriene, som er sundt for de.

Om morgenen starter jeg alltid oppvarming mens jeg spiser frokost, 15-20 min før jeg går. Har da 21 grader I bilen når jeg kommer ut.
Pleier å starte forvarming 20 minutter før avreise, men bilen sov tungt i dag, og var umulig å vekke...
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt


Øyvind.h

#4
Sitat fra: TRM på tirsdag 02. desember 2014, klokken 07:53
Første snøfallet i natt. Bil parkert ute. Is og snø på vinduene. Ene vinduet går ikke langt nok ned, og krasjer med krlmlist. Må bøye vinduet inn for å få igjen døra.

Noen tips for å unngå dette igjen?

- Ta silikon på listen mellom vindu og dør (listen på selve døra, nederst på vinduet.)
- Silikon på gummupakningen på karosseriet (den som tetter mellom dør og karosseri
Tror bare jeg brukte en silikonspray fra lokal bensinstasjon eller biltema.

Det sammen med forvarming løste problemet for meg i fjor. I år er hersens 3G fortsatt ikke i orden på min bil pga melding om 12V batteribytte. Men silikon kombinert med forvarming løste problemet i fjor vinter.

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

pwb

Så å ha en Tesla som eneste bil er altså håløst? Hvis man må noe fort og ikke har tid til å varme opp bilen først, hva gjør man da da?

Øyvind.h

Sitat fra: pwb på tirsdag 02. desember 2014, klokken 09:37
Så å ha en Tesla som eneste bil er altså håløst? Hvis man må noe fort og ikke har tid til å varme opp bilen først, hva gjør man da da?
Og der kom dagens sure oppgulp fra pcb  ;D
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

cs erlend

Lunket vann funker i nøden, men er en kortsiktig løsning.
BMW i3
Fiat 500
Porsche Cayenne
BMW 2800 CS
Model 3 bestilling kansellert

Øyvind.h

Sitat fra: cs erlend på tirsdag 02. desember 2014, klokken 09:43
Lunket vann funker i nøden, men er en kortsiktig løsning.
Silikon på pakningene er løsningen. Akkurat som på andre biler med rammeløse vinduer. Dørene frøs fast noen ganger på min forrige splitter nye Passat også, så den fikk silikon på pakninger/lister slik som Teslaen.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

B_Tesla

Setter instillingene slik at bilen sover om natten. Jeg har ikke det på med mindre jeg skal bort flere uker uten at den skal stå koblet i lader. Ellers alltid på. Ingen problemer med at det har drat nevneverdig strøm.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Øyvind.h

Sitat fra: B_Tesla på tirsdag 02. desember 2014, klokken 09:56
Setter instillingene slik at bilen sover om natten. Jeg har ikke det på med mindre jeg skal bort flere uker uten at den skal stå koblet i lader. Ellers alltid på. Ingen problemer med at det har drat nevneverdig strøm.
3G utfall skal vel være rettet etter .73. Fordi jeg ikke får fikset 3G før 18. desember har jeg endret fra "always connected" til full energisparing. Da går bilen i dvale ganske raskt, og appen blir noe i retning av Nissan Carwings ift. responstid. Med andre ord levelig, men ikke et par sekunder responstid slik den pleier å ha. 3G utfall reduseres til et minimum (reset kanskje annenvher uke?)
Forvarming fungerer stort sett, og er du først vant til varm og isfri bil hver gang du skal ut å kjøre så blir du flink til å forvarme :) Selv ved uforutsett behov får jeg normalt forvarmet noen få minutter, og med 12kW varme fordelt på batteri og kupe blir det fort varmt!
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

TeslaSvein63

Når man forberede bilen til vinteren, er et av punktene å bruke silikon på alle gummilister, dører som vinduer, uansett bil. Ikke nok med at det hindrer fastfrysning, men det gir mindre motstand for elektriske komponenter som fks vindusheiser/soltakmotor, slik at ting har mindre friksjon. Det holder også listene myke og tette. Man bør også gjøre dette ganske jevnlig hvis man vasker bilen ofte, noe man bør unngå i kulde, hvis man ikke har tid eller muligheter til å få ting avtørket eller luftørket etterpå. Bruk silmikonstift, eller spray. Ved spray, bør man sprute på en fille og stryke over listene for å ungå søl. Er noe drit å få spraytåke på glass og lakk. Bruk nitrile hansker. Å få på huden er heller ikke bra og ikke pust inn spraytåken.

cairnz

Sitat fra: B_Tesla på tirsdag 02. desember 2014, klokken 09:56
Setter instillingene slik at bilen sover om natten. Jeg har ikke det på med mindre jeg skal bort flere uker uten at den skal stå koblet i lader. Ellers alltid på. Ingen problemer med at det har drat nevneverdig strøm.

VisibleTesla Scheduler
05:50 allow daydream
05:55 HVAC ON - temp 23c

06:20 Behagelig bil ved avreise.

Null app, null tull, men krever da sin PC/mac/skymaskin påslått.
Elbilist

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA