Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 2012 vs. 2015 C-Zero

Startet av Mippen, onsdag 17. desember 2014, klokken 18:22

« forrige - neste »

Mippen

Skal vi tro denne artikkelen så jobber Nissan i det skjulte med en bil som kan gå minst 400km. Hva tror dere og hva tror dere må til for å klare det? Ikke minst hvordan vil markedet ta det?

http://insideevs.com/nissan-range-is-off-the-table-claims-more-than-400-km-for-leaf-in-a-few-years/
Fremtiden er elektrisk.

tomrh

De har noe på gang ja, dette er forsåvidt gammelt nytt:
http://www.electric-vehiclenews.com/2013/12/400-km-range-nissan-leaf-could-become.html

Allerede i fjor høst testet de ut Leaf med dobbel batteripakke:
http://cleantechnica.com/2013/10/24/nissan-tests-48-kwh-battery-leaf/

Dette har ligget i kortene en stund, de var jo først ute med en ordentlig 5-seter elbil og er nå innhentet av konkurrentene. De må komme med noe nytt, og ønsker nok også å komme Tesla i forkjøpet ang. Model3.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Espen Hugaas Andersen

#2
Det er ikke et spørsmål om å klare det. Det er et spørsmål om å gjøre det. Det er ikke noe hokus pokus, det er bare å sette inn mer batterier. Et viktigere spørsmål er; hva blir prisen?

Hvis vi antar at de kommer med 50 kWh batteri, så ville jeg tro at startprisen ville ikke være mye lavere enn 300.000 kroner. Dette er jeg ganske sikker på ville bli en ganske populær bil. Da har vi den første elbilen med lengre rekkevidde og lav pris. Hvis de samtidig redesigner utseendet vil bilen begynne å bli veldig attraktiv.

Så klart, et annet spørsmål er; når kommer den? En full dobling av rekkevidden stemmer ikke helt med de ryktene som har svirret rundt neste utgave av Leaf, der en 50% økning er mer forventet, så når han snakker om en dobling av rekkevidde, mener han enda lengre ut i tid? Om det er snakk om 2018-2020, så vil den komme etter Model 3 er på markedet, noe som vil kunne påvirke salget. Tiden vil vise.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

zbk

Gi meg hengerfeste, godkjenning for minst 750kg henger uten brems og en startpris på under 300K så er bilparken helelektrisk så snart de kan levere.

Hvis dagens batteripriser er det som gjør at "alle" lager det som er glimrende biler til daglig bruk, men som bare blir langturbiler for virkelige entusiaster, er det litt rart at ikke flere lanserer biler med ulike alternativer for batteri. Tesla har da i det minste vist at markedet finnes.

Jeg er sikker på at mange hadde lagt i de ekstra 50-100K i batterikostnader (usikker på faktisk pris) det hadde kostet å doble batterikapasiteten/rekkevidden på feks en Leaf. Noen som vet hvor mye bagasjeplass man måtte ofret?
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 02. desember 2014, klokken 07:28
Så klart, et annet spørsmål er; når kommer den? En full dobling av rekkevidden stemmer ikke helt med de ryktene som har svirret rundt neste utgave av Leaf, der en 50% økning er mer forventet, så når han snakker om en dobling av rekkevidde, mener han enda lengre ut i tid? Om det er snakk om 2018-2020, så vil den komme etter Model 3 er på markedet, noe som vil kunne påvirke salget. Tiden vil vise.

I følge dette som står i artikkelen:
SitatWill the next-generation LEAF get 400 km (249 miles) of range?  That sure seems to be what Ghosn is implying, but remember these figures would apply only to Japan's NEDC test cycle, so figure more like ballpark of 150 miles EPA.
så virker det som om de mener det er den med 50% økning man virkelig snakker om. Ettersom jeg forsto var denne med 50% økning ment å komme i 2016. Så en yterligere økning vil neppe være på plass for Model 3, om den ikke blir betraktelig forsinket...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Mippen

Hvor mye plass man ville ofret er et godt spørsmål. Tesla skal for eksempel tilby 600km batteri til roadsteren og det er en bil som er langt mindre enn en leaf. Så kanskje man ikke hadde ofret noe. Det er vel også grunn til å tro at den har et nytt design når den en gang blir oppgradert. Kanskje den blir litt større og kan komme med en ekstra seterad også.
Fremtiden er elektrisk.

Råde

Sitat fra: Mippen på tirsdag 02. desember 2014, klokken 07:05
Skal vi tro denne artikkelen så jobber Nissan i det skjulte med en bil som kan gå minst 400km. Hva tror dere og hva tror dere må til for å klare det? Ikke minst hvordan vil markedet ta det?

http://insideevs.com/nissan-range-is-off-the-table-claims-more-than-400-km-for-leaf-in-a-few-years/
Godt spørsmål. Hvordan vil markedet ta det? Det er ikke noe tvil om hvordan det norske markedet, slik det er i dag vil ta det. Det er en ting, og så er det de amerikanske markedene som sikkert også tar den imot. Spørsmålet er om en slik "affordable ev" vil rokke noe ved forestillingen om elbil i resten av verden. Det er vel DET som er spørsmålet. Jeg har et familiemedlem bosatt sydover i Europa som sa til meg:

"Elbil? Faen, erru hippi eller?"
e-Golf | X75D

Øyvind.h

Sitat fra: Råde på tirsdag 02. desember 2014, klokken 10:23
"Elbil? Faen, erru hippi eller?"
Man kan dessverre ikke forvente at hele verden er like opplyst til en hver tid. Sikkert fortsatt mange som fornekter at røyking er skadelig.

Et godt eksempel var en viral video jeg så på Facebook nylig. En ung mann døde av kreft - han var dieselentusiast. For å hedre hans minne hadde de en parade hvor dieseleksosen lå tett og lavt. Store områder ble dekket av dieseleksos for å si farvel til karen.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

tomrh

#8
Tenker at det er Tesla Model 3 som får tilgang til superladerne som settes opp nærmest overalt i verden. Allerede der avgjøres det.

I elbil-landet Norge ønskes nok en boosta Leaf særs velkommen siden vi allerede har et slags halvfungerende nettverk av CHAdeMO, sterke incentiver en befolkning som allerede er blitt vant med elbilens begrensninger. I resten av verden (bortsett fra California og Japan + noen få andre) vil alt annet enn Tesla feile fordi det ikke finnes ladenettverk, og incentivene for elbil er svake. Nissan m.fl. bør kjøpe seg tilgang til superladerne om Elon åpner for det.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Powerflux

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 02. desember 2014, klokken 10:44

Et godt eksempel var en viral video jeg så på Facebook nylig. En ung mann døde av kreft - han var dieselentusiast. For å hedre hans minne hadde de en parade hvor dieseleksosen lå tett og lavt. Store områder ble dekket av dieseleksos for å si farvel til karen.
Litt sånn som disse geniene her!!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Mippen

#10
Hadde leaf med 400km rekkevidde eller mer vært tilgjengelig i dag til en ok pris hadde jeg muligens gått for den istedet for en model s. Jeg kjøper model s mest pga rekkevidden og litt på grunn av følelser siden jeg alltid har vært bilgal Hadde det vært et annet fullgodt alternativ i forhold til rekkevidde til en langt lavere pris hadde det vært vanskeligere å forsvare en tesla økonomisk.
Fremtiden er elektrisk.

timingbeltkiller

Pga av biltypen hadde jeg gladelig betalt Tesla S pris for en stasjonsvogn ePassat eller eAvensis med 500 km rekkevidde.

Men BARE dersom de også kom med forhåndsbetalt SC-nett.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

emil

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 03. desember 2014, klokken 15:10
Pga av biltypen hadde jeg gladelig betalt Tesla S pris for en stasjonsvogn ePassat eller eAvensis med 500 km rekkevidde.

Men BARE dersom de også kom med forhåndsbetalt SC-nett.

Med 500km rekkevidde hadde behovet for hurtigading vært minimalt, kun på veldig lange turer og da kunne jeg uten problemer betalt en 100-lapp for full tank.

Men tryggheten om at SC er med fornuftig avstand der du kjører og oppetiden er milevis over alle andre ladeløsninger enn schuko er verd en god del ekstra.

For egen del er fossilbilen nå skrotet og jeg har kun Leafen til å komme meg rundt lokalt og de jevnlige turene jeg tar mellom sørlandet og Oslo.

hdh

Synes det er vel så interessant at Nissan utvikler en helelektrisk luksussedan under Infinity-merket. Tesla er jo foreløpig enerådende i dette segmentet og har godt av å få konkurranse.
Sort '14 Renault Zoe Intens

Bekkenes

Hvis Nissan sier 400 er det vel maks 300 og 250 om vinteren....  I nedoverbakke
TMS 75D 17 silver m/ Ultrahvite 25.11.2017
BMW i3 94Ah Fully Charged Edition 23.12.2016 > 16.11.2017 (30,000km)
Leaf Tekna Slate '13, Hentet 18.12.13 > 23.12.2016
58535km 23.12.2016
Avatarer/minibilder av Leaf til brukeren din (-:

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA