Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Saxo starter/lader ikke

Startet av sn0le, onsdag 17. desember 2014, klokken 17:09

« forrige - neste »

sn0le

Jeg kunne tatt dette topicet under lading og ladeplasser, men tenkte mere sånn samfunnsmessig.
En av de tingene man blir konfrontert med i elbildiskusjoner er at det norske el-nettet ikke vil tåle lading av elbiler.

Dette er vel en sannhet med modifikasjoner, men en reel problemstilling.

Se vedlagt bilde, det viser gjennomsnittlig strømforbruk gjennom døgnet.
Det viser en klar peak rundt morgen og ettermiddag på ukedagene.
Ser man litt nøyere på det så er strømforbruket mellom 8-12 relativt høyt, og så tar det helt av fra kl 15 og ut til 23-24.

Fant og andre grafer som viser strømforbruk i forhold til årstider, men tendensen er vel ganske grei.
Folk kommer hjem fra jobb og PC'er, TV'er, komfyrer, vaskemaskiner, oppvaskmaskiner, tørketromler, varmeovner osv osv går i høygir.

Har man i tillegg plugget elbilen til lading så bidrar man til å øke strømforbruket ytterligere, og forverrer situasjonen med at strømnettet belastes veldig hardt.

Og da tenker jeg som følger. Om man kommer hjem og har nok strøm igjen på bilen til at ladetid bare vil bli 4-6 timer og man er trygg på at resterende kapasitet er nok i tilfelle man må ut en tur sånn helt på sparket, hvorfor ikke starte lading når man går og legger seg?

Selv har jeg en Tesla, og kommer vanligvis hjem med rundt 20 mil på batteriet. Skal lade 70-100km til neste dag, noe som tar 5-7 timer.
Det er jo ikke noe problem for meg å sette bilen på lading via tlf kl 23?
Og da bidrar jeg jo til at strømnettet får denne lasten i en periode der den totale lasten er vesentlig mindre.

Jeg ser for meg at hvis elbilene fører til nok merbelastning i perioden rundt middagstider så vil det fremtvinge utbygginger av kapasitet eller andre virkemidler som koster samfunnet masse penger.
Eller i verste fall at vi må begynne å betale mere for strømmen slik at vi skal spare på denne ressursen.

Uansett, jeg ser for meg at et slikt ladescenario kanskje ikke er like lett å gjennomføre med en bil med kort rekkevidde og på vinteren når man kanskje trenger all den ladingen man kan få når bilen først står stille.
Men det vil vel tenkes at det fremdeles kan være dager da en slik tankegang kan være gjennomførbar også for disse bilene.

Hva synes dere andre?
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

zbk

Har også tenkt at det kan være greit å ikke bidra mer til strømtoppene enn jeg trenger. Hos meg lader derfor bilen fra 03:00 og utover natten (Zoe, 11kW). Da er det godt med tid til avreise ca kl 7. Skulle det være behov for ekstra lading en ettermiddag fikser jeg det i lade-timeren eller via nettet.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

sn0le

En annen bonus med sånn jeg gjør det er jo at jeg kan time det sånn at lading er ferdig rundt kl 6-7.
Og da vil batteriet ha en liten lunk pga ladingen, slik at forvarmingen krever litt mindre strøm for varme batteripakken.
Merker stor forskjell på hvor lenge redusert regen vises når jeg har ladet om natten vs ikke ladet, selv om forvarmingen er ganske lik hver morgen.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Klykken

Til de med i3 kan dette styres via appen, med "gunstig pris" påslått. Sett ønsket tid (fra-til), og lading vil kun skje mellom disse tidspunktene.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Electrix

Vi har vår leaf programmert slik at den er ferdig med lading til vi skal på job om morgenen, dermed lader vi stort sett når forbruket er lavest, dvs fra ca 01 til 06. Fordelen med dette er som andre har nevnt at batteriet allerede er litt forvarmet da, og jeg kan bare plugge I bilen med en gang jeg parkerer den, så velger den selv når den skal starte avhengig av hvor mye strøm det er igjen på batteriet. Hvis vi har behov for mer lading i løpet av dagen er det bare å trykke på ladeknappen i dashbordet eller på appen så overstyrer man programmeringen.

Dette gir jo indirekte litt lavere strømpriser for alle, og litt lavere globale utslippp siden det blir mer effekt tilgjengelig for balansering av vind og kullkraft. Om det blir veldig mye solceller i nettet vil situasjonen kanskje snu seg slik at det blir bedre å lade om dagen, men det tror jeg det er lenge til.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Klykken

Sitat fra: Electrix på tirsdag 02. desember 2014, klokken 10:39
Dette gir jo indirekte litt lavere strømpriser for alle, og litt lavere globale utslippp siden det blir mer effekt tilgjengelig for balansering av vind og kullkraft.
I Norge er det lite til ingen fare for at strømmen du benytter kommer fra kullkraft. Norge er så godt som selvforsynt med strøm fra vind og vann. Vi eksporterer en god del mer strøm enn vi importerer. Bare for å være litt off topic.

Greit å ta ladingen "off peak" likevel. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

svingen

Vet ikke hvor mye det har og si til daglig men er jo bedre får bilen om det ikke står "toppa" ladet i lengre tid enn nødvendig mener jeg og har lest,så sånsett er det bedre og vente lengst mulig med og full lade bilen :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Davidsv

Sitat fra: svingen på tirsdag 02. desember 2014, klokken 11:39
Vet ikke hvor mye det har og si til daglig men er jo bedre får bilen om det ikke står "toppa" ladet i lengre tid enn nødvendig mener jeg og har lest,så sånsett er det bedre og vente lengst mulig med og full lade bilen :)

Ja batteriene liker seg nok best rundt halv kapasitet hvis de skal stå mange timer uten å kjøre, så å lade feks 60-70% hvis man ikke trenger mer kan jo være lurt. Hvis ikke kan man kanskje time det slik at den blir toppet idet man setter seg i bilen (men da går det jo ut over morgenrushet i strømnettet)
S85D | Bekreftet 11/11-14 | VIN 19/1-15 | Prod 26/3-15 | Transit 28/3-15 | Levert 21/5-15!

Electrix

Sitat fra: Klykken på tirsdag 02. desember 2014, klokken 11:31
Sitat fra: Electrix på tirsdag 02. desember 2014, klokken 10:39
Dette gir jo indirekte litt lavere strømpriser for alle, og litt lavere globale utslippp siden det blir mer effekt tilgjengelig for balansering av vind og kullkraft.
I Norge er det lite til ingen fare for at strømmen du benytter kommer fra kullkraft. Norge er så godt som selvforsynt med strøm fra vind og vann. Vi eksporterer en god del mer strøm enn vi importerer. Bare for å være litt off topic.

Greit å ta ladingen "off peak" likevel. :)
Jeg tenkte på det at mindre behov for utbygging av distribusjonsnett fører til lavere nettleie, og lavere peak load internt I Norge fører til at mer peak-effekt kan selges ut og erstatte kull-kraft/balansere vindkraft.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Rio

Selv om alle bilene i Norge var elbiler, så vil dette kun medføre ca 5% økt forbruk av strøm. Det er altså ikke det "helt store".

Uansett, det er selvsagt best å lade når det er minst forbruk, men det gjelder jo også for varmtvannsberedere.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Klykken

5% totalt sett kan godt hende, men det blir nok et vanvittig trykk på noen tettbebygde områder hvor resterende kapasitet allerede er lav.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Knotten

Vi har alle forskjellige forutsetninger og behov.
Selv bor jeg i en båt, i båthavn og har normalt 16A til disposisjon for bilen, men av og til har noen koblet på 'et eller annet' på samme kurs uten at jeg har fått det med meg. Da går sikringen fort..
Derfor lader jeg ikke med timer, for om sikringen går 03 om natten så sover jeg (forhåpentlig vis..).
Min løsning er å lade med 6A fra ca 6-7 tiden om kvelden, da er 'tanken' full ikke lenge før jeg skal kjøre neste morgen.
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

Ketill Jacobsen

Snart har vi 40000 elbiler i Norge og disse vil stå for under en promille av dagens strømbruk. Så elbilene har i dag ingen praktisk betydning for strømleveranse og nettutbygging. Men det skader ikke (og det er fornuftig) å lade bilene fram til kl 0600 for eksempel.

Dersom alle fossilbiler byttes ut med elbiler om noen år, så vil de som andre har påpekt ikke stå for mer enn ca 6% av forbruket og mye annet som også angår strømforbruk vil skje de tjue til tretti år (minimum) før vi er der!

Golfen

Dette er en veldig fornuftig diskusjon. Akkurat som veiene våre har rushtid, har man det også i strømnettet. Det er lite trolig at den gjennomsnittlige elbilist er opptatt av slikt, men det er kraftbransjen. Om en liten stund kommer alle husstander til å få avanserte strømmålere som mates med øyeblikkspris fra energiverket, og rapporterer forbruket tilbake. Da vil nok prisen være gunstigst utenom rushtiden. Denne formen for strømmåling vil få oss til å tenke igjennom når man bruker strøm til feks. varmtvannsbereder og elbil. Både veier og strømnett må dimmensjoneres for maksimalt forbruk, og formålet med "rushtidsavgift" både på veier og i strømnett er å endre vanene våre slik at samfunnet sparer dyre investeringer i infrastruktur. Har man en elbil vil nok det beste for samfunnet være å lade den mest mulig på natten. Men så spørs det, den dagen "alle" har hurtiglader i egen garasje, genererer nok det investeringer i det lokale strømnettet nær kunden, uavhengig av om norges vannkraftturbiner går på tomgang. Slike investeringer får man på nettleien. Jeg tror lading mellom midnatt og 0600 er bra, og at man bør innstille laderen slik at den bruker mest mulig av dette tidsrommet for å lade opp igjen dagsforbruket. På julaften bør man dessuten unngå lading av elbiler på dagtid.

Muffinman

Bruker alltid scheduled charging på Teslaen slik at den _nesten_ er ferdig å lade til jeg skal kjøre og får dermed en bonus i og med at det er varme i batteriet ved avreise og dermed mindre behov for å bruke batterivarmeren. Griselader for full pupp på dagtid kun om det er spesifikt behov for det.  Har også tidsur på varmtvannsberederen. Den får kun forskyne seg mellom 0100 - 0600 og 1200-1400. Har i tillegg klippet lasken slik at effekten er halvert fra 3 til 1,5kw. Det holder i rikt mon til vår familie.

...merkelig så bevisst slike ting man blir når man blir elbilist :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA