Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Når får vi bilene våre ?

Startet av Bjoris, onsdag 17. desember 2014, klokken 17:05

« forrige - neste »

grorudklovnen

#15
Sitat fra: elbilentusiast på søndag 07. desember 2014, klokken 00:01
Jeg prøvde meg på en Sverigetur med Soulen min. Startet med 100%, turen fra hjemme og til Charlottenberg er ca 100km, dog er det en del oppoverbakker og nedoverbakker. Hadde på varmeanlegget og lydanlegget på hele veien. Når jeg kom frem hadde jeg brukt 55% av batteriet. Det var 3 grader ute. Ladet opp til 87% i Sverige, kom hjem og hadde igjen 32% batteri, men skal sies at lastet var en del tyngre på vei hjem enn på vei til. Tenker når det ikke blir så kaldt ute, kan rekkevidden være 200+.

Jeg er superfornøyd med bilkjøpet, og hvertfall når man kan ta en harryhandel uten noe problem med ELbil! :)
Med egolf klarte jeg igår bare såvidt å nå hurtigladeren på Ørje fra Oslo. Det var en distanse på rundt 95 km. Temperaturen var ned mot -5'c. Varmen stod på i bilen til strømmen var nesten tom. De siste metrene var jeg nesten tom og kaldt. Ved lading stod det 1% igjen.

Ifølge dine påstander klarer du nesten halvparten av strømforbruket av en egolf med en litt lengre rute og flere bakker?

moby666

Glad jeg venter på en Soul og ikke en eGolf  :) var veldig i tvil, men landet på at soul har mye bedre lademuligheter og mest sannsynlig mye bedre når det blir kaldt. EGolf er nok den beste bilen med elmotor i klassen,  men Soul er nok den beste elbilen.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

K S

Sitat fra: grorudklovnen på søndag 07. desember 2014, klokken 10:51
Sitat fra: elbilentusiast på søndag 07. desember 2014, klokken 00:01
Jeg prøvde meg på en Sverigetur med Soulen min. Startet med 100%, turen fra hjemme og til Charlottenberg er ca 100km, dog er det en del oppoverbakker og nedoverbakker. Hadde på varmeanlegget og lydanlegget på hele veien. Når jeg kom frem hadde jeg brukt 55% av batteriet. Det var 3 grader ute. Ladet opp til 87% i Sverige, kom hjem og hadde igjen 32% batteri, men skal sies at lastet var en del tyngre på vei hjem enn på vei til. Tenker når det ikke blir så kaldt ute, kan rekkevidden være 200+.

Jeg er superfornøyd med bilkjøpet, og hvertfall når man kan ta en harryhandel uten noe problem med ELbil! :)
Med egolf klarte jeg igår bare såvidt å nå hurtigladeren på Ørje fra Oslo. Det var en distanse på rundt 95 km. Temperaturen var ned mot -5'c. Varmen stod på i bilen til strømmen var nesten tom. De siste metrene var jeg nesten tom og kaldt. Ved lading stod det 1% igjen.

Ifølge dine påstander klarer du nesten halvparten av strømforbruket av en egolf med en litt lengre rute og flere bakker?

Interessant, jeg kjører ukentlig en strekning på 90-95 km og 12-1300 høydemetre med Soul Exclusive (VP) og har 40-50 km restrekkevidde når jeg er hjemme igjen.....altså "noe" bedre en e-Golf....
Jeg har hevdet at VP er "må ha", og er nå enda mer styrket i troen på VP for å øke rekkevidde og komfort....

Oyssjo

Etter 80 km i dag med kupert terreng fra Tinn Austbygd til Kongsberg, -3/+3 grader, hadde jeg 60 km igjen med antatt kjørelengde. 4 personer, bagasje, radio og varmeanlegget på Auto. Særdeles godt fornøyd med min Soul!

elbilentusiast

Er det hva en e-golf klarer, så er jeg glad jeg valgte soulen i stede. Jeg har også VP på min, altså exclusivemodellen. Ikke noe problem med dette. Har kjørt 180km på en dag med soulen når det har vært 3-4 grader ute, og fortsatt ikke vært i nærheten av rekkeviddeangst. Så dette lover godt! Men hvis dette er hva golfen klarer, da lurer jeg på hvor fornøyde disse kundene kan være?
Eier av en blå og hvit Kia Soul levert i september! Superfornøyd :)

grorudklovnen

Sitat fra: elbilentusiast på mandag 08. desember 2014, klokken 21:26
Har kjørt 180km på en dag med soulen når det har vært 3-4 grader ute, og fortsatt ikke vært i nærheten av rekkeviddeangst.
Er det noen som kan bekrefte dette eller er dette fantasitall? Ingen tester jeg har sett tilsier 100% mer rekkevide på en Soul kontra egolf.

OlavEmil

Kjem du ikkje meir enn 90 - 100km med eGolfen din med 3-4 gradar utetemperatur?

Eg synst dei fleste ser ut til å liggje på tilsvarande 160 - 170km rekkjevidde no for tida (0 - 10 gradar). Eg er sikker på at ein som kan elbilkøyring, og som har optimale trafikk-, vind- og andre forhold kan klare 180+.

Ut frå kva eg les rundtom, er eg veldig glad for at vi valgte Kia, då vi skal ha elbil til heilårspendling på 130km ein veg. Har meir og meir tru på at det skal la seg gjere stort sett heile vinteren gjennom, kanskje med unntak av om det skulle kome ein dag eller to med 20 minus :) .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Ohm

I dag i minus 6, klarte jeg 11 mil i eGolf. Varme på 22 grader auto og normal modus. Greit fornøyd. Klarer noen mil til hvis jeg demper til 20 og ev velger ecomodus. Turen i dag var fordelt på 4 kaldstarter og mye motorvei. ellers var jeg ute en tur i kveld, minus 7.  Varmeapparatet trakk 2.8 kw når jeg sto på tomgang.

Burde hatt vp, aller helst webasto. Men rekkevidden er grei nok for min del.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

steiney

#23
Er 180 km virkelig reèlt nå i Desember hvis man kjører helt vanlig? Altså med varmeapperatet på, og holder fartsgrensen. Eller er det litt optimistisk "nybilrus" som er ute og går her? Jeg kjører en 2014 Leaf, og den går knapt 10-11 mil i det været og med den temparaturen vi har nå. Dette virker for meg ganske utrolig hvis jeg kan sette meg inn i Soulen når den kommer nå snart, og kjører 18 mil (og kanskje mer?) mens batteriet ikke er større enn det er.

Ona IX

Sitat fra: steiney på onsdag 10. desember 2014, klokken 09:46
Er 180 km virkelig reèlt nå i Desember hvis man kjører helt vanlig? Altså med varmeapperatet på, og holder fartsgrensen. Eller er det litt optimistisk nybilrus som er ute og går her? Jeg kjører en 2014 Leaf, og den går knapt 10-11 mil i det været og med den temparaturen vi har nå. Dette virker for meg ganske utrolig hvis jeg kan sette meg inn i Soulen når den kommer nå snart, og kjører 18 mil (og kanskje mer?) mens batteriet ikke er større enn det er.
Hvis man er en effektiv elbilist så burde ikke 180 være noe problem, men blir litt usikker med varmeapparatet, den trekker jo ganske mye strøm, men jeg klarer å holde rundt 16 khw/100km som da med 100% batteri vil tilsi 168km. Uten varmeapparatet har jeg klart rundt 14kwh/100km som med 100% vil rekke i teorien 192km. Men selv om jeg har holdt rundt 14-15kwh/100km i lang tid så virker det ikke som bilen gir mer restrekkevidde + avstand kjørt enn max 160km. Skal fundere mer over dette i dagene som kommer!
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

goev

I dag testet vi hvor økonomisk vi kunne klare å kjøre til og fra jobben min  :D
Det er en strekning på ca 12km en vei. Vi kjørte strekningen 4 ganger. Temperaturen var -6 og vi kjørte uten varmeapparat med to store voksne i bilen.

Første forsøk:
   16,5kwt/100km, teoretisk rekkevidde på 163,6km
Andre forsøk:
   15,5kwt/100km, teoretisk rekkevidde på 174km
Tredje forsøk:
   14,8kwt/100km, teoretisk rekkevidde på 182,4km
Fjerde forsøk:
   14,2kwt/100km, teoretisk rekkevidde på 190,1km

Vi kjørte tett opp mot fartsgrensene, som var 60 og 70km/t, men med myk aksellerasjon og slikt begynte det å bli litt flaut med køen som bygget seg opp bak til tider ;D

GOM gikk ned fra 101km til 60km, mens vi totalt kjørte nesten 50km.

Jeg er veldig fornøyd med denne bilen! Eneste minuset er at kjerringa ikke vil la meg ha den i fred :P
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt
Venteliste på Kia e-Niro med APP
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro på OVMS.

Ohm

Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

goev

#27
Jeg har ikke testet økonomikjøring med varme, men jeg snittet fra all kjøring før disse testene lå vel rundt 19kwt/100km med varme og normal kjøring. Det inkluderer en god del korte turer, litt aksellerasjonstester m.m.  :)
Jeg har forresten Classic uten varmepumpe.
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt
Venteliste på Kia e-Niro med APP
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro på OVMS.

Rødkleiv

EPA i USA har testet både e-Golf, Leaf og Soul. Soul har 12% lenger rekkevidde i en nøytral og objektiv test.

Det som hevdes ellers i denne tråden lite egnet til å sammenligne bilene.


birkeland

Sitat fra: Rødkleiv på torsdag 09. juli 2015, klokken 10:37
EPA i USA har testet både e-Golf, Leaf og Soul. Soul har 12% lenger rekkevidde i en nøytral og objektiv test.

Det som hevdes ellers i denne tråden lite egnet til å sammenligne bilene.

EPA testene er interessante, men de nevner aldri, eller tar høyde for, degradering av batteriene. De forskjellige bilprodusentene du nevner bruker forskjellig batteriteknologi  samt forskjellige algoritmer i BMSene for å styre batteriene. Hvis batteriene på en Leaf degraderes raskere (ca. 14% på 25.000km iflg AVTA* http://avt.inl.gov/pdf/fsev/batteryLeaf7885.pdf og http://avt.inl.gov/pdf/fsev/batteryLeaf5045.pdf)  og en Soul degraderes med f.eks 5%, så vil %vis Delta på rekkevidde endres drastisk over tid (hvor mye batteriene på Soul degraderes gjenstår ennå å se).

AVTA tallene på KIA Soul vil være interessante å se etterhvert som bilene legger på seg  noen kilometer. Foreløpig har de kun foretatt baselinemålinger for å kunne sammenligne over tid i og med bilen er såpass ny. Ifølge teknikkere på KIA, viser de første Soul bilene som ble levert kun en Min og Max deterioration på 1- til 2% foreløpig, og NMC-polymer batteriteknologien som blir brukt i Soul skal være relativt god på holdbarhet, såfremt BMS (batteristyringssystemet) er godt utarbeidet til å ta vare på batteriet.

Mitt poeng er bare at man ikke bør se seg blind på rekkeviddetall når bilen er ny, for dette vil endre seg forskjellig fra biltype til biltype sålenge Li-ionbatteriene bruker forskjellig teknologi og styringssystemene er forskjellige.



* The Advanced Vehicle Testing Activity (AVTA) is tasked by the U.S. Department of Energy's (DOE) Vehicle Technologies Office (VTO) to conduct various types of  vehicle testing.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA