Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Når får vi bilene våre ?

Startet av Bjoris, onsdag 17. desember 2014, klokken 17:05

« forrige - neste »

Bjoris

Noen som har gjort en slik test, kunne vært meget interessant å sett resultatet. Jeg ser da for meg at en kjører samme løype samtidig... disse ekstra kwt er jo kjekke å ha om den går like billig som Leafen...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#1
Sitat fra: bjoris på mandag 01. desember 2014, klokken 23:34
Noen som har gjort en slik test, kunne vært meget interessant å sett resultatet. Jeg ser da for meg at en kjører samme løype samtidig... disse ekstra kwt er jo kjekke å ha om den går like billig som Leafen...
Jeg har kjørt samme løype med Soul som jeg kjører til og fra jobb  hver dag, dvs ikke samtidig men samme dag. Ca 50 km hver vei til og fra jobb med tre utfordrende undersjøiske tunneler. Soul brukere betydelig mindre energi på samme strekning og kombinert med vesentlig større batteri så kom jeg mer enn 50% lengre med en Soul enn med min Leaf (som riktignok har ca 10% tap på batteri etter tre år og 88.000km).

Soul knuser Leaf på rekkevidde rett og slett. Hadde det ikke vært for at fristelsen for en D utgave av Model S ble for stor ( og forhåpentligvis at banken er like velvillig til lån som jeg forventer) hadde jeg uten tvil valgt Soul.

verahaka

Men nå er det vel slik at Leaf har økt sin rekkevidde fra 160 km til 200 km på de senere modellene?
Valget mitt stod mellom Leaf og Soul. Prøvekjørt begge på samme strekning i høst... Husker ikke eksakt forbruk og km (ca. 40 km), men inntrykket mitt er at Soulen har et mer gjerrig på forbruk.

Leaf kommer med ny modell i 2017 med rekkevidde på ca 300 km og et betraktelig bedre design etter min mening. Kan bli svært interessant, men inntil det nøyer jeg meg med en Soul  :D

model3citizen

#3
Jeg så en Soul og en Leaf etter hverandre på E6 for noen uker siden ... la ikke noe særlig vekt på det først, bare la merke til at de fulgte hverandre hele tiden.

Når jeg så kjørte forbi dem la jeg merke til at Leafen hadde prøveskilt, og begge ble kjørt av asiatisk utseende menn med røde jakker. Kan jo ha vært noen fra Nissan som var ute etter å finne ut hva som var hva.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

Gnilre

Sitat fra: verahaka på tirsdag 02. desember 2014, klokken 07:38
Leaf kommer med ny modell i 2017 med rekkevidde på ca 300 km og et betraktelig bedre design etter min mening. Kan bli svært interessant, men inntil det nøyer jeg meg med en Soul  :D
Har tenkt sånn jeg også og havnet på en Soul. Og kan ikke skjønne de som velger å kjøpe en Leaf nå. Men i 2017 blir det kanskje overgang til Leaf dersom jeg får en OK pris for Soulen ?
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

model3citizen

Sitat fra: Gnilre på tirsdag 02. desember 2014, klokken 11:32
Sitat fra: verahaka på tirsdag 02. desember 2014, klokken 07:38
Leaf kommer med ny modell i 2017 med rekkevidde på ca 300 km og et betraktelig bedre design etter min mening. Kan bli svært interessant, men inntil det nøyer jeg meg med en Soul  :D
Har tenkt sånn jeg også og havnet på en Soul. Og kan ikke skjønne de som velger å kjøpe en Leaf nå. Men i 2017 blir det kanskje overgang til Leaf dersom jeg får en OK pris for Soulen ?

Hvis en Leaf løser hverdagsbehovet i dag, så kommer den også til å gjøre det når en ny Leaf kommer i morgen.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

K S

Jeg kjører en strekning på 45 km t/r med 635 høydemetre hver retning, altså 90 km/1270 høydemetre. Da. Har jeg rund 50 km restrekkevidde nå på denne tiden. En taxisjåfør kjørte samme turen med Leaf, da skrek bilen etter han utsagn. Mens jeg kunne kjørt enda en halv runde. Leafen regner je med er -13 -14 modell.

Jeg ville ikke valgt bil med kortere rekkevidde. Jeg synes Soul i dag er den optimale elbilen.


Hadde Tesla vært "normal" bil på 1,8x4,4 meter eller mindre hadde jeg vurdert den rimeligste, spesielt hvis hengerfeste hadde vært inkludert. Trengte ikke vært mer enn 800-1000 kg hengervekt.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: verahaka på tirsdag 02. desember 2014, klokken 07:38
Men nå er det vel slik at Leaf har økt sin rekkevidde fra 160 km til 200 km på de senere modellene?
...
Leaf kommer med ny modell i 2017 med rekkevidde på ca 300 km og et betraktelig bedre design etter min mening.....

Det er korrekt at Nissan oppgir at maksimal rekkevidde gikk opp fra 176 -199 km med EuroLeaf, man skal ikke legge for mye vekt av disse teoretiske NEDC skryterekkeviddene. Les på nettet hvordan bilfabrikanter jukser for å optimalisere drivstofforbruk på fossilbiler  - sannsynligvis skjer det samme med rekkeviddemåling for elbiler. Den reelle rekkevidden er som regel mye kortere.
Jeg har prøvd en EuroLeaf på samme strekning og fant ingen differanse i forbruk => når batteripakken er like stor så betyr det samme rekkevidde. Derimot har Euroleaf en del mer utstyr jeg har savnet på Leaf førsteutgave. Mulig også at Euroleaf har lengre rekkevidde på flat vei, men ikke i utfordende topografi. Det kan ha med endring på utveksling, dreiemoment osv. som skiller Leaf førsteutgave fra Euroleaf.

På samme måte skal man kanskje ta en klype salt 300km rekkevidde på neste gen Leaf, men med større batteri og mer optimalisert motor og drivverk vil den helt sikkert få lengre reell rekkevidde. Men denne må konkurrere med Tesla Model 3, nest gen eGolf osv.

moonbuggy

#8
Her er en test av 8 el-biler:


Veldig interessant test, riktignok på spansk, men det er grafiske oversikter.

Range test, (man kjører fulladet bil rundt på bane i samme hastigheter til de stopper, resultat fra den testen:


                                     Teoretisk rekkevidde    Målt rekkevidde (bane)
Kia Soul                                   200km              216km
Renault Zoe                                210km              199km
E-Golf                                     190km              196km
BMW i3                                     160km              191km
Ford Focus electric                        162km              178km
Nissan Leaf                                199km              177km
VW E-up                                    160km              167km
Nissan e-NV200                             167km              159km




Olemann

Ja, veldig interessant.  Helt tydelig at ulike produsenter har ulik grad av ydmykhet, morsomt for en i3 eier å se at BMW er den mest ydmyke i anslaget på kjørelengde.  Poenget er jo ikke hva brosjyren sier, men hvor langt man kommer.....:-)


Sitat fra: moonbuggy på onsdag 03. desember 2014, klokken 14:30
Her er en test av 8 el-biler:


Veldig interessant test, riktignok på spansk, men det er grafiske oversikter.

Range test, (man kjører fulladet bil rundt på bane i samme hastigheter til de stopper, resultat fra den testen:


                                     Teoretisk rekkevidde    Målt rekkevidde (bane)
Kia Soul                                   200km              216km
Renault Zoe                                210km              199km
E-Golf                                     190km              196km
BMW i3                                     160km              191km
Ford Focus electric                        162km              178km
Nissan Leaf                                199km              177km
VW E-up                                    160km              167km
Nissan e-NV200                             167km              159km



K S

Sitat fra: Olemann på torsdag 04. desember 2014, klokken 19:25
Ja, veldig interessant.  Helt tydelig at ulike produsenter har ulik grad av ydmykhet, morsomt for en i3 eier å se at BMW er den mest ydmyke i anslaget på kjørelengde.  Poenget er jo ikke hva brosjyren sier, men hvor langt man kommer.....:-)


Sitat fra: moonbuggy på onsdag 03. desember 2014, klokken 14:30
Her er en test av 8 el-biler:


Veldig interessant test, riktignok på spansk, men det er grafiske oversikter.

Range test, (man kjører fulladet bil rundt på bane i samme hastigheter til de stopper, resultat fra den testen:


                                     Teoretisk rekkevidde    Målt rekkevidde (bane)
Kia Soul                                   200km              216km
Renault Zoe                                210km              199km
E-Golf                                     190km              196km
BMW i3                                     160km              191km
Ford Focus electric                        162km              178km
Nissan Leaf                                199km              177km
VW E-up                                    160km              167km
Nissan e-NV200                             167km              159km



Ydmyk og ydmyk, når BMW og Kia ble testet i Tyskland, med bla kjøring på Autobahn, så hadde Kia 43 km lengre rekkevidde (med forbehold om at jeg husker riktig).

Ikke så rart, siden det ser ut til at Kia kan benytte 27 av 27 oppgitte kilowattimer, og batteriet ser ut til å være drøyt 31 kWt, altså desidert størst etter Tesla.....

Det er vel faktisk bare Leaf som faller igjennom, men det viser jo tester her på forumet også.

moonbuggy

Sitat fra: K S på torsdag 04. desember 2014, klokken 19:53
Ikke så rart, siden det ser ut til at Kia kan benytte 27 av 27 oppgitte kilowattimer, og batteriet ser ut til å være drøyt 31 kWt, altså desidert størst etter Tesla.....
Ifølge forhandler i Norge er bruttokapasiten på Soul batteriet 27kwt. Men, dette batteriet er av Lion Polymer type så det er faktisk mulig Kia ikke har lagt inn så mye reserve i bunn, slik at man faktisk kan utnytte langt mer enn vanlig, d.v.s. at netto ligger nærmere brutto.

model3citizen

I dag startet jeg til jobb med 98% lading, og etter 88km på E6 var status 31%.

Siden jeg kom sent på jobb, ble ladetiden kortere, og måtte returnere med 82% SOC, noe som resulterte i 21% ved ankomst.

Kjørte litt saktere, og hadde varmen av lengre på tilbaketuren. Holdt stort sett 100-105km/t med noen litt raskere passeringer av lastebiler for å ikke holde igjen trafikken bak.

Mener det sto 18,7kWh/100km på turen til jobb i historikken.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

tessy

Jeg har ikke den store testen, men testet idag en Kia Soul og kjørte ca 40km på fra 99-79SOC, dvs ca 200km rekkevidde, jeg har testet Leaf og E-Golf og disse kom jeg begge ca 130km med fra fullt til tomt, alle bilene ble kjørt mellom 0-5C siste uken.., til sammenligning kom eg ca.38mil med min Tesla, og 90 km med min Mitsubishi imiev ved samme forhold..

Så eg ble imponert av Kia sin rekkevidde iforhold til konkurentene. 

elbilentusiast

Jeg prøvde meg på en Sverigetur med Soulen min. Startet med 100%, turen fra hjemme og til Charlottenberg er ca 100km, dog er det en del oppoverbakker og nedoverbakker. Hadde på varmeanlegget og lydanlegget på hele veien. Når jeg kom frem hadde jeg brukt 55% av batteriet. Det var 3 grader ute. Ladet opp til 87% i Sverige, kom hjem og hadde igjen 32% batteri, men skal sies at lastet var en del tyngre på vei hjem enn på vei til. Tenker når det ikke blir så kaldt ute, kan rekkevidden være 200+.

Jeg er superfornøyd med bilkjøpet, og hvertfall når man kan ta en harryhandel uten noe problem med ELbil! :)
Eier av en blå og hvit Kia Soul levert i september! Superfornøyd :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA