Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading

Startet av Iluvmyup, onsdag 17. desember 2014, klokken 13:03

« forrige - neste »

Iluvmyup

Når en leser om e-up står det alltid at varmeapparatet virker med engang i motsats til bensinbiler som må være "varme" for å få varme. Men når jeg bruker bil computer for å stille inn varm bil på et visst klokkeslett blir bilen aldri helt varm.

Testet derfor å sitte i bilen, nylig ladet, med strømmen koblet til. Satt i 15 minutter og frøs. Bilen ble ikke varm. Utetemp. var ca 8 grader.

Men, når jeg kjører på morgenen når det er kalt ute og det er kalt i bilen. Da varmes bilen temmelig kjapt (da kjører jeg altså). Burde det ikke vært motsatt?

d386yv

Har aldri forsøkt å sitte i bilen mens tidsstyrt oppvarming foregår, men bilen er alltid varm og god når jeg setter meg inn. Mulig det er noe feil med bilen din hvis den ikke blir varm.

Bensin/dieselbiler bruker overskuddsvarme fra motoren, ikke batteri, til å varme bilen, derfor må bilen bli "varm" som du kaller det. El-bilene trekker 5kW til elektrisk radiator rett fra batteri umiddelbart.

gulars

Hva står forhåndsvarme innstilt på hos deg (kan stilles inn via Garmin) om jeg ikke husker feil, og også sjekkes under Car-Net appen under e-styring --> klima.
Virker som om denne kan stilles inn manuelt, i motsetning til varmeapparatet når du starter bilen som alltid starter på 22 grader.


MrtnRQL

Du har vel ikke gjort tabben som meg..?

Kjører i eco modus, for å så klage på varmen ;) - Synst min blir kjapt varm, og benytter meg ofte av car-net appen for å forhandsvarme bilen når eg veit det er noe eg skal, spesielt når temperaturen kryper nedover.

Terjer

Sitat fra: gulars på tirsdag 02. desember 2014, klokken 09:02
Hva står forhåndsvarme innstilt på hos deg (kan stilles inn via Garmin) om jeg ikke husker feil, og også sjekkes under Car-Net appen under e-styring --> klima.
Virker som om denne kan stilles inn manuelt, i motsetning til varmeapparatet når du starter bilen som alltid starter på 22 grader.

Det gjelder ikke alle e-up, på min holder den innstillingen som jeg selv setter på varmeapparatet. Min er kjøpt i mai 2014, mulig det er noen endringer på nyere.
VW e-up! - Aurskog-Høland

Terjer

Sitat fra: Iluvmyup på mandag 01. desember 2014, klokken 20:40
Når en leser om e-up står det alltid at varmeapparatet virker med engang i motsats til bensinbiler som må være "varme" for å få varme. Men når jeg bruker bil computer for å stille inn varm bil på et visst klokkeslett blir bilen aldri helt varm.

Testet derfor å sitte i bilen, nylig ladet, med strømmen koblet til. Satt i 15 minutter og frøs. Bilen ble ikke varm. Utetemp. var ca 8 grader.

Men, når jeg kjører på morgenen når det er kalt ute og det er kalt i bilen. Da varmes bilen temmelig kjapt (da kjører jeg altså). Burde det ikke vært motsatt?

Hvilken temperatur har du stilt inn i "bil computer" (gps'n)? Du kan også endre disse innstillingene på nettsiden eller i mobil appen. F.eks. min er for tiden stilt inn på 26 grader og er god og varm ved "avgang".
VW e-up! - Aurskog-Høland

03sib113

Tungsten E-Up!

gulars

Sitat fra: Terjer på onsdag 03. desember 2014, klokken 10:51
Sitat fra: gulars på tirsdag 02. desember 2014, klokken 09:02
Hva står forhåndsvarme innstilt på hos deg (kan stilles inn via Garmin) om jeg ikke husker feil, og også sjekkes under Car-Net appen under e-styring --> klima.
Virker som om denne kan stilles inn manuelt, i motsetning til varmeapparatet når du starter bilen som alltid starter på 22 grader.

Det gjelder ikke alle e-up, på min holder den innstillingen som jeg selv setter på varmeapparatet. Min er kjøpt i mai 2014, mulig det er noen endringer på nyere.

Jo Det stemmer for så vidt det, ved kortere stopp. Men når den har stått over natten f.eks er det alltid tilbake til 22 grader morgenen etter. Samme gjelder også kjørecomputer forsåvidt; regner det som 1 sammenhengende tur om stoppen ikke er alt for lenge (vet ikke hvor lenge det tar før den resetter).

Min er forresten omtrent ny november -14

fredrikmo

Jeg har notert at det er vanskelig å få mye effekt av varmeapparatet mens bilen lader fordi laderen trekker så mye av tilgjengelig strøm at varmeapparatet ikke får nok guffe.... Men dette skal vel kjørecomputer time riktig slik at batteriet er fulladet tidsnok til at varmer får effekten det trenger...?
Fredrik

'19 Tesla Model 3 LR RWD

jonrb

Hos oss ser det ut til at bilen er ferdig ladet ca en halv time før avreisetidspunkt, og at det da går på varme. Det gir god og varm bil til ønsket tid.
VW e-up! 2014
VW e-Golf FL 2017
Venter på ID BUZZ

Fush

Min erfaring er at du har langt "kjøligere" bil med 10a shuko lader, enn med hjemmelader på 16a.

Når jeg skrur på AC ser jeg at den også begynner å lade litt, så man har nok noe mindre effekt ut av varmeapparatet på 10a lading.
Hvit Volkswagen E-Up! siden 7. november 2014 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model S 85D siden 18. mai 2015 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model 3 LR AWD siden 6. juni 2019

Tbeinet

Jeg kan også bidra med litt erfaring her.

Vanligvis stiller jeg inn varmen med Car-Net - og da setter jeg den på 27 grader og bilen er god og varm når jeg skal dra. I dag var det helt umulig å få logget på, så da gikk jeg ut i bilen, satte på tenninga, og varme i rutene, stilte inn på ca 26 grader og full effekt på viftene. Rutene var isfrie (foran og bak), men det kom bare ganske kald luft ut av anlegget. Bilen sto tilkoblet strømnettet. Vanligvis kjører jeg en stund på Eco for å spare strøm, men nå måtte jeg kjøre med varmeapparatet på, det ble ganske raskt varmere, men jeg brukte veldig mye strøm og ble avhengig av å få lade før jeg dro hjem igjen.

Så hos meg er det forskjell på den varmen jeg får gjennom Car-Net og den varmen jeg selv stiller inn i en stillestående bil.

Iluvmyup

Garmin enheten er innstilt på 29.5 grader og er ikke o eco modus :)

Gjorde noen tester idag etter jobb. Parkerte bilen (som var på 22 grader, go og varm) og satte i lader. Satte varmeapparatet nær maks og kjente på luften, uforandret, den ble ikke heller varmere. Testet å øke til totalt maks på vifta som gjorde at det ble storm men ikke varmt. Fikk inntrykk av at den da bare blåste varmen som var igjen i systemet.

Tok ut lader og guess what, bilen ble varmere. Det føles som om jeg må ha bilen i "klar" for å få varme, altså ikke bare snu tenningen. Men det er usikkert for jeg sjekket raskt.

Om det er for liten effekt ved samtidig lading og varme, burde det ikke bare ta lengre tid da? Burde ikke viftene ha gått saktere og da?

Blir vel møller neste uke. Sikkert noe med softwaren...

Elmo

Sitat fra: Iluvmyup på mandag 01. desember 2014, klokken 20:40
Testet derfor å sitte i bilen, nylig ladet, med strømmen koblet til. Satt i 15 minutter og frøs. Bilen ble ikke varm. Utetemp. var ca 8 grader.
Nå har ikke jeg eUp privat (enda) bare på jobben, men er det ikke en innstilling som sier om bilen får lov til å bruke batteriet til varming eller ikke når bilen er tilkoblet strøm??
Så hvis den står på "nei" og bilen er tilkoblet med 10A kladd så har man bare 2400w (eller bare 3600w med 16A) mens fra batteriet får opptil 6000w.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Terjer

Sitat fra: gulars på torsdag 04. desember 2014, klokken 08:30
Sitat fra: Terjer på onsdag 03. desember 2014, klokken 10:51
Sitat fra: gulars på tirsdag 02. desember 2014, klokken 09:02
Hva står forhåndsvarme innstilt på hos deg (kan stilles inn via Garmin) om jeg ikke husker feil, og også sjekkes under Car-Net appen under e-styring --> klima.
Virker som om denne kan stilles inn manuelt, i motsetning til varmeapparatet når du starter bilen som alltid starter på 22 grader.

Det gjelder ikke alle e-up, på min holder den innstillingen som jeg selv setter på varmeapparatet. Min er kjøpt i mai 2014, mulig det er noen endringer på nyere.

Jo Det stemmer for så vidt det, ved kortere stopp. Men når den har stått over natten f.eks er det alltid tilbake til 22 grader morgenen etter. Samme gjelder også kjørecomputer forsåvidt; regner det som 1 sammenhengende tur om stoppen ikke er alt for lenge (vet ikke hvor lenge det tar før den resetter).

Min er forresten omtrent ny november -14

Heldigvis er ikke min sånn, den holder den innstillingen jeg har valgt.
VW e-up! - Aurskog-Høland

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA