Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Paugot partner starter ikke

Startet av fredag, onsdag 17. desember 2014, klokken 08:28

« forrige - neste »

Rilum

Sitat fra: lettrus på tirsdag 02. desember 2014, klokken 18:20
Sitat fra: Rilum på tirsdag 02. desember 2014, klokken 17:55

Hvilken fordeler har bank kort utenom at det er en enkel men dyr løsning ?


Man kan lade når og hvor man vil uten abonnement på forhånd.

Vi må jo håpe på at man på sikt klarer seg med denne ene brikka, og at man får roaming avtale så det holder med et abonnement. Man betaler da etter bruk som f.eks med autopass.
Det kan vel ikke være et problem for noen, men mindre man vil lage et problem ut av det.

Jeg tror vi vil få tilgang til veldig mange flere ladeplasser med en sånn løsning.
F.eks på jobben har de etablert ladeplasser, man må der betale for å få nøkkel til å bruke disse. Kunne de bare meldt inn disse laderne i et felles system, så kunne de vært åpne for alle.
Samme vil jo gjelder for borettslag o.l.
Eller tenker man at de også skal ta kosten med å sette opp kortlesere ?

Disse er jo godt i gang => https://www.plugsurfing.com
Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15

jkirkebo

Sitat fra: emil på tirsdag 02. desember 2014, klokken 17:30
Men den automaten trenger ikke selge mer enn 7-8 flasker pr time for å ha samme omsetning som en hurtiglader (fortum-type) kan ha som maks. Produksjons- og vedlikeholdskostnaden for brusautomaten er sikkert også en brøkdel av en 50kW hurtiglader.

I tillegg er avansen på automatprodukter som sjokolade og brus svært høy. Hver gang noen har prøvd seg med tilsvarende avanser på strøm til lading har det blitt hylekor. Så om vi vil ha rimelig lading må vi nok også godta betalingsløsninger som er rimelige å drifte.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: lettrus på tirsdag 02. desember 2014, klokken 18:20
Sitat fra: Rilum på tirsdag 02. desember 2014, klokken 17:55

Hvilken fordeler har bank kort utenom at det er en enkel men dyr løsning ?


Man kan lade når og hvor man vil uten abonnement på forhånd.

Det trengs ikke abonnement hverken hos Fortum eller hos Grønn Kontakt for å få RFID-brikkene deres. Det kostet meg totalt en femtilapp å anskaffe begge to.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kent

Sitat fra: Rilum på tirsdag 02. desember 2014, klokken 17:55
RFid har ubegrenset med muligheter som ikke kortbetaling kan tilby. f.eks
- SMS når lading er fullført eller parkeringstiden er over
- abonnomenter og rabatt løsnininger
- statistikk over bruk både får elbil eier og ladestasjon eier
- Enkelt kunne refundere hele eller deler av ladebeløpet ved kjøp av en vare i butikk e.l.
- samme systemet vil også kunne gi en beskjed om ladepunktet er opptatt eller ledig.

Hvilken leverandør snakker vi om her da?
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

TorT

OK, hvis rfid er det saliggjørende, så må det jo stilles krav om roamingløsning.

Selv er jeg tvunget til å betale Lyse 199 kr i måneden, med bindingstid fordi jeg må ha hurtiglading 1-3 ganger i måneden. Bondefangeri av verste skuffe.
De klippene jeg ikke bruker iløpet av en måned er tapt. Kan ikke spare opp noen til sommerferien feks.

Skulle tro aktørene i markedet og myndighetene kunne klare å huske tilbake til dengang mobiltelefonen var ny som allemannseie, og galskapen som rådde dengang.
Misfornøyde kunder flytter på seg ved første anledning.

mvh TorT


goggo

Sitat fra: TorT på onsdag 03. desember 2014, klokken 00:25
OK, hvis rfid er det saliggjørende, så må det jo stilles krav om roamingløsning.

Elbilforeningen burde jobbe for å få til en lovpålagt roamingløsning i stedet for å introdusere enda en ladebrikke. 

Slik jeg har forstått det så er det lovpålagt roaming i Nederland, og i California. Muligens andre steder også.

Hvis det blir lovpålagt roaming så går det sikkert ikke lenge før det dukker opp virtuelle lade operatører også, slik som vi har i mobilverdenen med mobiloperatører som har SIM kort (RFID i EV verdenen), men ikke egen infrastruktur.

Først da får vi skikkelig konkurranse i markedet :)


Hugo

Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

Hyperstress

Transnova burde satt krav til felles standard betalingsløsning ved tildeling av midler fra dag én. Skjønner ikke hvorfor noe så grunnleggende ikke har vært på stell. Krav til dobbelt sett med ladere pr lokasjon burde de også satt fra start, men det er en annen diskusjon.
Hadde alle tilbydere over natten hatt en felles convenient standard, så hadde jeg brydd meg lite om det hadde blitt litt dyrere å lade på farten.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Thomas Parsli

Sitat fra: Hyperstress på onsdag 03. desember 2014, klokken 12:18
Transnova burde satt krav til felles standard betalingsløsning ved tildeling av midler fra dag én. Skjønner ikke hvorfor noe så grunnleggende ikke har vært på stell.

Med et slikt krav hadde vi neppe hatt hurtigladere andre steder enn hos Statoil...
Kravet har vært vurdert, men jeg forstår det slik at det er liten vilje hos operatørene.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Hyperstress


Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 03. desember 2014, klokken 12:32
Sitat fra: Hyperstress på onsdag 03. desember 2014, klokken 12:18
Transnova burde satt krav til felles standard betalingsløsning ved tildeling av midler fra dag én. Skjønner ikke hvorfor noe så grunnleggende ikke har vært på stell.

Med et slikt krav hadde vi neppe hatt hurtigladere andre steder enn hos Statoil...
Kravet har vært vurdert, men jeg forstår det slik at det er liten vilje hos operatørene.

Thomas

Blir feil å vurdere krav basert på viljen til leverandører. En må se på hva en vil ha på plass, og om noen leverandører ikke er villige til å satse, så er det "tough luck" for dem.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Thomas Parsli

Transnova ønsket en utbygging og da må man samarbeide med operatørene.
Det du omtaler som "tough luck" ville muligens resultert stopp av videre utbygging og da hadde Transnova feilet.

Hvis du tror det er gode penger i hurtigladermarkedet er det bare å ringe investorer!

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

fredag

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 03. desember 2014, klokken 13:31
Transnova ønsket en utbygging og da må man samarbeide med operatørene.
Det du omtaler som "tough luck" ville muligens resultert stopp av videre utbygging og da hadde Transnova feilet.

Hvis du tror det er gode penger i hurtigladermarkedet er det bare å ringe investorer!

Hvis operatørene vil at elbileierne faktisk skal bruke hurtigladerne så må operatørene være litt mer forbrukerorienterte enn det man er idag.

Et universelt ladekort ville gjøre det lettere for forbrukerne å bruke hurtigladerne når man har uventet behov for lading.

Transnova burde selv opprettet et nasjonalt ladekort eller autopass-aktig roaming, og innført krav om å akseptere dette fra alle som ønsker seg støtte til utbygging av ladestasjoner.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Hyperstress

Operatører hadde nok kommet på banen, bare senere. Men bedre. Slik det er nå så har det kommet skjevt ut, og vi har et nett av ladere som i praksis ikke kan brukes.
Jeg har nå bare e-Up, og klok av skade benytter vi denne bare i «nærmiljøet». Noe annet er tungvint, og mer eller mindre risikosport. (For å sette det litt på spissen).
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

sven erik

Sitat fra: Ferry på mandag 01. desember 2014, klokken 19:32
Ladebrikke er like toskete som busskort! La oss nå da i Herrens navn få betale med vanlig bankkort . Når jeg en sjelden gang tar lokalbussen og prøver å betale med bankkort så får jeg beskjed om at jeg må ha busskort eller kontanter. Jeg går ikke rundt med kontanter, for det trenger jeg aldri. "Alt" kan kjøpes med bankkort. Jeg får så lyst til å fortelle den arrogante småkongen bak rattet om alt det fine jeg kan bruke bankkortet mitt til. Det finnes nesten ikke grenser for hva et slikt kort kan utrette. Tilnærmet alt, bortsett fra bussbillett og elbillading da..

du kan da få ladet med bank kort men for 250 per gang

Ferry

Sitat fra: sven erik på onsdag 03. desember 2014, klokken 21:53
du kan da få ladet med bank kort men for 250 per gang

Nei, det kan jeg ikke. Ikke en eneste en av de hurtigladerene jeg har brukt har den muligheten.

ZerOmancer

Sitat fra: Rilum på tirsdag 02. desember 2014, klokken 17:55
Kortlesere koster penger, både i innkjøp, pr kjøp og pr år avhengi av leverandør. Det vil jo da bli en kost vi må betale.

RFid har ubegrenset med muligheter som ikke kortbetaling kan tilby. f.eks
- SMS når lading er fullført eller parkeringstiden er over
- abonnomenter og rabatt løsnininger
- statistikk over bruk både får elbil eier og ladestasjon eier
- Enkelt kunne refundere hele eller deler av ladebeløpet ved kjøp av en vare i butikk e.l.
- samme systemet vil også kunne gi en beskjed om ladepunktet er opptatt eller ledig.

Jeg viste ikke at en rfid-brikke kunne sende sms og lage statistikk..?  ;D Eller, kanskje de bare inneholder en unik kode som identifiserer deg som bruker. Og så er det andre systemer som gjør magien når identifiseringen er utført?

-Om bare bankkortene også kunne blitt utstyrt med unike koder.........  ::)


Parkeringsautomater som tar kort er jo allerede nevnt.. De står overalt nå, på plasser med 2 timer gratis parkering. Til og med på den lille lokale malingsforettningen her har en sånn.

Men det er klart, de har sikkert en solid kostnaddsindekning fra de mange kundene som bruker over to timer på å kjøpe maling.. ;D
2014 Citroën C-zero  med alt (dvs gummimatter og blank lakk)
2007 mazda3 sport med nesten alt (inkl. bl.a. gummimatter)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA