Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ishavsveien får nye eiere

Startet av emil, tirsdag 16. desember 2014, klokken 20:35

« forrige - neste »

snurrehue

Lufter en aldri så liten frustrasjon. Lyktene foran på bilen. Nærlys og fjernlys. Og lyktehusene disse sitter i. I helga merket jeg særlig godt hvor intenst jeg savner bedre nærlys på bilen. Og kanskje enda mer savn: lyktespylere!

Det har vært mørkt, fuktig og mye saltsprut på veiene i helga. Med det til resultat at møkka satte seg på hele bilen, inkludert lyktehusene. Sammen med mørkets frembrudd og dårlig med veibelysning så måtte jeg rett og slett stoppe bilen, finne frem ei fille, trampe ned til bekken langs veien, fukte filla, tilbake til bilen, og gjøre et forsøk på å rengjøre lyktehusene. Mistenker det var et par passerende bilister som fikk seg en god latter. Men ved ferdsel i et område med mye elg er det greit å ha mest mulig lys tilgjengelig. 

Hvorfor, Tesla, har dere spart på kronene ved å droppe lyktespylere?!? Hele verden er dessverre ikke klimatisk som California.

Og noen watt ekstra på nærlysene hadde heller ikke vært å forakte.

RaBalder

Kortsiktig løsning: En sprayflaske med såpevann. Noe engangspapir å tørke med.

Lang sikt: Da er det vel bare å modde med lyktespylere. Kanskje med viskere, det hadde fungert enda bedre.

Kanskje vi burde lage et gjør-det-selv arkiv med detaljerte modifikasjoner for vår Tesla.

• Dashcamera
  • Extra lys i frunk/trunk
  • Isolering av pano-tak
  • Isolering av hjulbuer mot støy
  • Lyktespylere
  • Kraftigere lyspærer i fjern/nærlys
  • Extralys
  • Senking

Hvem kan teste ut å skaffe mer plass rundt hjulene i hjulbrønnene? Tror bare man trenger en slegge  ;D

Kim L

Hører mange klager på dårlige lys. Mange som modifiserer. Det betyr vel at dette har et stort forbedrings potensiale. Kanskje noen som har direkte kontakt med Tesla kunne ta det opp. F. eks TOCN...
Venter på min bil så skal ikke uttale meg så mye, men ser mange klager. Så dermed er oppfordringen sendt til de som kanskje kan påvirke.
Lyktespylere burde vært obligatorisk på alle biler, pluss godt nok lys.

akseln

På norske høst/vinterveier synes jeg lyktespylere har begrenset effekt uansett. Jeg må bruke såpevann på lyktene på de andre bilene vi har selv om de er utstyrt med lyktespylere (Leaf og MB Viano).

Hvor mye møkk får man f.eks. bort fra frontruten uten å bruke viskerne i tillegg?

MEN kanskje det finnes andre bilmerker som har bedre lyktespylere?

BMW850

Kjørte en relativt ny Audi A4 her om dagen, synes ikke den hadde noe bedre lys enn Teslaen. Er det noe med de nye pærene?  ???
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

cra

Sitat fra: RaBalder på mandag 01. desember 2014, klokken 09:08

Tenker å skaffe meg ei slik bøtte med vindusvasker som de har på bensinstasjoner og ha den stående ved garasjen. Da kan jeg tørke av vinduer og lykter når jeg parkere/før jeg skal dra.

Kanskje vi burde lage et gjør-det-selv arkiv med detaljerte modifikasjoner for vår Tesla.

Elbilwiki'en finner du på link i toppen. Det er fritt fram for hvem som helst å legge inn how-to's og hva det måtte være der; det finnes allerede slike for en del andre merker, og muligens også for Tesla nå? (Usikker på om man må manuelt godkjennes enda pga spam-problematikk for en stund siden).

Men wiki er ypperlig for slike formål, da innholdet der er mye mer statisk enn forumet.  Vi har jo noen gode tråder for bl.a. webcam og lys i frunk/trunk som kan brukes som utgangspunkt. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

snurrehue

Extra lys i frunk/trunk
Isolering av pano-tak
Isolering av hjulbuer mot støy
Lyktespylere
Kraftigere lyspærer i fjern/nærlys

Aha, da begynner jeg å forstå litt mer av Bil 2.0. Det er altså en bil hvor man selv legger til nødvendig tilleggsutstyr ETTER at man har kjøpt og fått den! En Do It Yourself-bil!

snurrehue

Sitat fra: akseln på mandag 01. desember 2014, klokken 11:08
Hvor mye møkk får man f.eks. bort fra frontruten uten å bruke viskerne i tillegg?

MEN kanskje det finnes andre bilmerker som har bedre lyktespylere?

Man får naturligvis ikke bort alt, men det tar betydelig lengre tid før møkka setter seg og hindrer lyset i å trenge gjennom. Pluss at kraftigere pærer gir varmere lykteglass og dermed mindre isdannelse og mer avrenning.

Nå i helga var første gang jeg noensinne har hatt behov for å stanse bilen for å gjøre ren lykteglassene foran. Alle andre biler jeg har hatt har håndtert dette uendelig mye bedre. Var også ute med en VW Golf i helga, på samme veiene i samme klimatiske forholdene. Lykt- og vindusspyling gikk like hyppig, men her holdt lykteglassene seg godt gjennomskinnbare.

Teslanewbie

Er også litt forundret over at en slik hi-tech bil har slike low-tech lamper som mangler :

- Adaptive kjørelys som følger rattehjulets bevegelse  og lyser i kurvene ( hadde dette i min 1 serie bmw i 2006)
- Intelligent hellys som slår seg av ved møtende trafikk eller sklir ut lyskjeglen slik at den ikke blender. ( har dette i min bmw suv)
- Ikke opsjon for LED eller laser hel og halvlys ( alle nye Premium-biler har dette tilvalg)
- Ikke automatisk nivåkontroll på lysene noe som medfører at pærene i xenonlampen ikke kan være sterkere enn 25w ( 35w i USA ) ( alle Xenonbiler fra 2000 har dette men ikke tesla)
- Ikke lyktespyler  ( påbudt ved xenon )
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

pwb

Sitat fra: Teslanewbie på mandag 01. desember 2014, klokken 13:08

- Ikke automatisk nivåkontroll på lysene noe som medfører at pærene i xenonlampen ikke kan være sterkere enn 25w ( 35w i USA ) ( alle Xenonbiler fra 2000 har dette men ikke tesla)
- Ikke lyktespyler  ( påbudt ved xenon )

Det finnes flere med 25w xenon. Grunnen til at man velger 25w xenon er at da blir lyset såpass dårlig (akkurat under grensa på 2000 lumen) at man slipper automatisk høydejustering og lyktespyler. Det er ikke xenon i seg selv som utløser krav om lyktespyler og høydejustering.

BMW850

De jobber visst med utprøving av nye front og baklykter leste jeg ett sted her om dagen. Kanskje laser? Det hadde vært noe 8)

Tesla P85D

Noen som har prøvd rain-x på lyktene? Funker veldig bra på frontruten når det regner, da preller vannet av. Vil nok funke delvis på lyktene også.

http://www.swissvax.no/produkter/glass-vindu/rain-x-antifog

Denne tar viss nok dugg også, noe som er et problem på tesla:) men om det funker er nå en annen sak:)
Bestilt 11.10.2014: P85D, sort, sort taktrekk, piano sort, panorama, 21", Next gen seter, carbon spoiler, Tesla røde bremsekaliptere, Dobbelt lader, tech pakke, Luftfjæring, Hifi, vinterpakke, rødt og blått ladeadapter, type 2 ladekabel. Forventet levering Mars 2015
RN996766
VIN P669XX
Satt i produksjon 08.01.2015
Transitt fra fabrikken 14.01.2015
Utlevering 20.03.2015

Teslanewbie

Sitat fra: BMW850 på mandag 01. desember 2014, klokken 15:18
De jobber visst med utprøving av nye front og baklykter leste jeg ett sted her om dagen. Kanskje laser? Det hadde vært noe 8)

Hvor  har du lest dette ? Kanskje verdt å vente med bilkjøp hvis dette kommer blir jo den nåværende gammel :-) :-)
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

BMW850

Husker ikke, enten her eller på FB-gruppene. Fikk inntrykk av at det hadde med duggproblematikken å gjøre så kanskje det er noe alle får ettermontert. Kanskje tvilsomt, men de fleste har jo ett problem med dugg i lyktene etter mitt inntrykk.

Så for all del, dette er i høyeste grad ett rykte men det var en som skrev det og han hadde kontakt med en i Teslasystemet sa han ;)

Øyvind.h

Sitat fra: Teslanewbie på mandag 01. desember 2014, klokken 18:28
Sitat fra: BMW850 på mandag 01. desember 2014, klokken 15:18

Hvor  har du lest dette ? Kanskje verdt å vente med bilkjøp hvis dette kommer blir jo den nåværende gammel :-) :-)
Nyvinninger kommer hele tiden. Lev med det...
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA