Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla i norske medier

Startet av TorC, tirsdag 16. desember 2014, klokken 15:32

« forrige - neste »

Daeedor

Sitat fra: terjebc på tirsdag 02. desember 2014, klokken 13:55
Tok en mus i Leafen senest i helgen. Lurer på hva av ledninger den kan ha gnagd på.

:) Nå tar nok musa først en bit av ledningene med kjøttsmak...... evnt vil du kunne se hvilke kabler musa foretrekker først, ettersom ting i bilen slutter å virke.....

- spøk til side :  Det er umulig å si.  Kanskje det lille dyret bare er interessert i varme / isolasjonsmateriale  til å lage bol med ?  - Uansett er det noe svineri å ha inni en bil , spesielt ettersom de drar med seg mye dritt - bokstavelig talt - og kan finne på å stryke med inne der også. Da har man en fin odør i bilen de neste månedene... Nei - bruk katta - og alle spor forsvinner. 8)

smaug01

Sitat fra: TorC på søndag 30. november 2014, klokken 23:01
Sitat fra: Daeedor på søndag 30. november 2014, klokken 22:11
Sitat fra: TorC på søndag 30. november 2014, klokken 21:46
Sitat fra: sølv-pilen på søndag 30. november 2014, klokken 21:41
Åpne bilen og la katten sove i garasjen. problem solved.

Har ikke katt, har ikke garasje, er ikke sadist.

Hvis du skal ta livet av musa i utgangspunktet , så kommer den faktisk til å dø av det - og du har skylda. Når det er sagt er jeg heller ikke sadist , men jeg har katt. Og den er atskillig mer effektiv enn : felle , gass og .. pistol.
Årsaken til at katten kom hit i utgangspunktet var våre forfedre som hentet den hit fra varmere strøk ..  for å ta gnagere. Og det gjør den helt fint....  :P ( jeg får legge til at jeg bor på landet , og at det hadde vært helt uholdbart uten katta her. Hadde ikke fått gjort annet enn å tømme feller for muselik året rundt ....Pus gjør definitivt jobben sin , det yrer av småkryp her hele året....men ikke inni hus og garasje !)

Musa skal dø. Jeg er ingen vegetarianer/hippie/tree-hugger.  MEN jeg synes ikke at musa skal lide unødvendig. Både gift og katter medfører at musa må få en pinefull død. Jeg vil at musa skal dø, ikke lide. Katter liker å pine ofrene sine på måter som gjør at selv Mengele ville snudd seg i grava. Selv om dette er kattens naturlige instinkter vil jeg ikke at "min" mus skal lide en slik død. Jeg har ikke noe imot at den skal dø, selv om jeg synes det er synd at den ikke er spiselig.

Musefeller og peanettsmør skal kjøpes inn imorgen!
Katter tar da andre dyr hele tiden, den er et rovdyr, et veldig vellykket sådan. En mus dør uansett ikke med John Lennon på øret i solnedgangen, katter eller ei. Sannsynligvis dør de fleste dyr ute i naturen på en rimelig tragisk måte foruten de som er så heldig å møte på en jeger som vet hva han/hun gjør.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

tomrh

Rotte/musegift basert på K-vitamin er å foretrekke om man går for gift. Virker ved at kroppen tørker ut og i siste fase blir musa desperat etter vann og trekker ut i det fri. Brukte dette med suksess da vi fikk uthuset invadert av rotter for endel år siden. Åten var havregryn inntrukket med K-vitamin. Alle rottene døde etterhvert utenfor uthuset.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Ohm

Hos meg rakk de ikke ut. Veldig vond lukt i gangen i  lang tid. Begynte å fjerne ytterpanel for å finne den døde musa. Lukta anbefales ikke.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

TorC

Sitat fra: tomrh på tirsdag 02. desember 2014, klokken 22:33
Rotte/musegift basert på K-vitamin er å foretrekke om man går for gift. Virker ved at kroppen tørker ut og i siste fase blir musa desperat etter vann og trekker ut i det fri. Brukte dette med suksess da vi fikk uthuset invadert av rotter for endel år siden. Åten var havregryn inntrukket med K-vitamin. Alle rottene døde etterhvert utenfor uthuset.

Som kvakksalver må jeg korrigere dette. Det er ingen rottegift som er basert på vitamin K.

Det du nok mener er gifter som hemmer dannelsen av vitamin K. Dette er i praksis en antikuagalant. Pattedyr trenger vitamin K for å at blod stopper i vev og organer. Ved å hindre dannelsen vitamin K vil alle organer og vev blø. Man blir altså en "bløder" og tesil på samme tid. Alle muskler verker, samtidig som at man får kvelningsfornemmelser, ekstrem tørste, svimmelhet, kvalme , spasmer osv. I tillegg til at man vil være bevisst frem til hjernen ikke lenger får blod med oksygen.

På mennesker vil en dødelig dose "rottegift" medføre 5-6 timers lidelser som nevnt overfor. Men det kan ta noen dager før den verste perioden kommer. Gjerne 2-3 dager med opptrappende smerte. Mus har omtrent samme forløp.

For mer data:
http://no.wikipedia.org/wiki/Rottegift

http://www.helsebiblioteket.no/forgiftninger/gasser-og-kjemikalier/superwarfariner-behandlingsanbefaling-ved-forgiftning
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

TorC

Sitat fra: smaug01 på tirsdag 02. desember 2014, klokken 20:27
Sitat fra: TorC på søndag 30. november 2014, klokken 23:01
Sitat fra: Daeedor på søndag 30. november 2014, klokken 22:11
Sitat fra: TorC på søndag 30. november 2014, klokken 21:46
Sitat fra: sølv-pilen på søndag 30. november 2014, klokken 21:41
Åpne bilen og la katten sove i garasjen. problem solved.

Har ikke katt, har ikke garasje, er ikke sadist.

Hvis du skal ta livet av musa i utgangspunktet , så kommer den faktisk til å dø av det - og du har skylda. Når det er sagt er jeg heller ikke sadist , men jeg har katt. Og den er atskillig mer effektiv enn : felle , gass og .. pistol.
Årsaken til at katten kom hit i utgangspunktet var våre forfedre som hentet den hit fra varmere strøk ..  for å ta gnagere. Og det gjør den helt fint....  :P ( jeg får legge til at jeg bor på landet , og at det hadde vært helt uholdbart uten katta her. Hadde ikke fått gjort annet enn å tømme feller for muselik året rundt ....Pus gjør definitivt jobben sin , det yrer av småkryp her hele året....men ikke inni hus og garasje !)

Musa skal dø. Jeg er ingen vegetarianer/hippie/tree-hugger.  MEN jeg synes ikke at musa skal lide unødvendig. Både gift og katter medfører at musa må få en pinefull død. Jeg vil at musa skal dø, ikke lide. Katter liker å pine ofrene sine på måter som gjør at selv Mengele ville snudd seg i grava. Selv om dette er kattens naturlige instinkter vil jeg ikke at "min" mus skal lide en slik død. Jeg har ikke noe imot at den skal dø, selv om jeg synes det er synd at den ikke er spiselig.

Musefeller og peanettsmør skal kjøpes inn imorgen!
Katter tar da andre dyr hele tiden, den er et rovdyr, et veldig vellykket sådan. En mus dør uansett ikke med John Lennon på øret i solnedgangen, katter eller ei. Sannsynligvis dør de fleste dyr ute i naturen på en rimelig tragisk måte foruten de som er så heldig å møte på en jeger som vet hva han/hun gjør.

Jeg har egentlig skrevet et langt svar til deg, men siden dette ikke er "kjæledyrforum" har jeg slettet det. Poenget med denne tråden var å avdekke hvorvidt andre har fått mus, og hvorvidt dette kanskje er en svakhet ved LEAF. Og hvordan man på best mulig måte kan bli kvitt problemet.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Ohm

Såvidt jeg har sett, er vitamin K " motgift" hvis man har spist rottegift. Men alt dette er jo helt på siden i forhold til trådstarters spørsmål om erfaringer med mus og hvordan bli kvitt dem. Jeg bruker musefeller og peanøttsmør. Relativt humant og effektivt. 
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Rio

Øf tåpikk:

Vitamin K brukes som motgift mot antikoagulerende gifter.

Det er vitamin D, D2 og D3 som brukes som rottegift, men er mer effektiv (enn de individuelle komponentene) når de brukes sammen med antikoagulerende gifter.

Det er ikke noen god død.

Alt man trenger å vite lærer man på elbilforum! :D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

JohanH

Rottegift er sterk warfarin (som medisininen Marevan) hvilket er en K-vitamin antagonist dvs. blokkerer k-vitaminavhengig dannelse av koagulasjonsproteiner i leveren. Rotter spiser, trekker seg unna og dør en gos stund senere av indre blødninger. K-vitamin er et motgift (preparatet man kan gi til mennesker som fått i seg for mye warfarin heter Konakion og er konsentrert K-vitamin).

tomrh

Kan hende jeg husker feil ja, at det stod motgift: K-vitamin. Jeg kjøpte ihvertfall en boks på landbrukslaget for endel år siden. Havregryn som var lyseblå i kantene. Fikk forklart av selger at dette er mer praktisk enn arsenikk siden rotta "tørker ut" (var ordene han brukte) og dør utendørs på jakt etter vann. Gifta virket ihvertfall helt etter hensikten, og den medisinske forklaringa er vel den JohanH kom med?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Daeedor

Ok - men for å ta trådstarters spørsmål :  Ja det er vanlig at mus trekker inne i garasjer og i biler ,og etter min mening  : NEI ,  Leaf er ikke mer utsatt enn andre biler.  :P

I tillegg : det er IKKE å anbefale å risikere at mus dør inni bilen.
Sånn , det var det.  ::)

( jeg eier , og har eid flere biler enn de elektriske , og jeg har mer enn 1 garasje også, i forskjellige bygg. Utøy er ikke ukjent , men jeg har altså en fiks løsning - uten å gjenta meg selv.) ;D ;D ;D

cra

God gammeldags musefelle er kjapt og effektivt. Gjerne flere, på strategiske steder. Katt er greit, og så lenge det er "natures way" klarer jeg ikke å se på det som inhumant på noe vis (bortsett fra at det kanskje teknisk sett er det, siden katten ikke er et menneske) selv om katten leker med musa. Katten gjør det jo ikke for å være ondskapsfull.

Har selv hatt mus i garasjen, men har aldri opplevd at den har gnagd på noe i bil. Vanligvis fordi der alltids er noe annet som er mer interessant.  ::)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ohm

Man kan ikke forby katter å ta mus 8) hehe
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Bobbulf

Minner meg om noe en kamerat hadde på russekortet sitt:
  Jeg elsker dyr, spesielt våte mus.  ;D
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

Kjell Leaf

En katt får da ikke tak i en mus som har gjemt seg i bilen, musa er kanskje i dashbord, under seter osv. Kattene er heller ikke så flinke til å finne mus hvis de ikke er synlige, da er det mye bedre å bruke en hund. Jer har både hund og katt og hunder er mye mer effektiv til å finne mus. Det var en liten mus som med ujevne mellomrom løp inn og ut av garasjen min under garasjeporten, da jeg hentet katten satt den bare der og skjønte ikke hvorfor jeg hadde tatt den med ut dit. Etter en del venting gikk jeg inn med katten og ut med bikkja (dachs), den ble helt i hundre fordi den kjente lukta selv om musa ikke var "hjemme". Etter litt venting kom musa inn under garasjeporten, og da ble det action. Bikkja løp mot musa som igjen løp under bilen, bikkja stupte etter og etter et halvt sekund med leven un der der kom hun frem med en død mus i munnen. Ingen pining der, bikkja kaster/rister på hodet så den brekker nakken momentant. Den fanger også noe mus i veikanten når vi går tur. Har man en hund av en rase som er til for å jakte på gnagere, eller kjenner noen, vil man se med en gang om det er mus i bilen hvis de får stikke nesa inn der. Katten min fanger mye mus den også, men det er fordi den er mye ute rundt huset og ser om det er noe som beveger seg.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA