Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Premium Center Console

Startet av HelectriC, tirsdag 16. desember 2014, klokken 14:55

« forrige - neste »

HelectriC

Kjørte A3 eTron i helgen. Flott bil, ikke noe behov for bensinmotoren så lenge batteriet har nok saft. Trodde bensinmotoren ville være nødvendig ved raskere omkjøringer f.eks. Ikke bruk for bensin under hele prøvekjøringen. Testet naturligvis bensinen noen ganger for å vite at den er der;-) dette i seg får meg inn på spørsmålet som jeg lurer på. Hva om man tenkt å bruke bilen hovedsakelig som elbil (til og fra jobb, kortere turer på kveld og helg under 50km). Dette vil i praksis bety at jeg ille vil bruke bensin store deler av året. Hvor godt er det egentlig for bensineren å bli brukt så lite? En vanlig fossilbil som står i flere måneder hvert år blir ikke frisk på lang sikt.
Noen som har hørt hvordan dette løses? Kjedelig å ha en f.eks. 6 år gammel PHEV som er så dårlig at ikke noen vil kjøpe den brukt?
Sen borde km som bilen rullet være oppdelt på el-km og bensin-km. Da blir det lettere å se hvordan bilen er blitt brukt.
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

sjokomelk

Nå kan jeg bare svare for Ampera sin del, men der starter motoren med jevne mellomrom om du vil eller ei for å sikre seg at alt fortsatt fungerer og sørge for at det er litt bevegelse og varme i oljen. Og blir det skikkelig kaldt ute så starter den da også.
Så i bunn og grunn tror jeg bilprodusentene har tatt høyde for at kanskje 95% av kjøringen er elektrisk.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

HelectriC

Ja, får håpe det. Bilprodusentene hadde lit mer tid å tenke på dette enn meg, så de borde nok ha kommet til en løsning der;-)
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

turfsurf

Sitat fra: HelectriC på mandag 01. desember 2014, klokken 19:29
Ja, får håpe det. Bilprodusentene hadde lit mer tid å tenke på dette enn meg, så de borde nok ha kommet til en løsning der;-)

Med ett så lite batteri så ville jeg heller vært bekymret over hvor lenge det holder med hovedsaklig kjøring på elektrisk.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

erik e

BIL er ett unikt "verktøy". Alle kan bruke det natt og dag/sommer og vinter. HYBRID er jo unikt.   Motoren i PHEV vil starte innimellom om du vil eller ikke.  ;)  Kjør bil og nyt det .Ha en god dag.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

areinh

Sitat fra: HelectriC på søndag 30. november 2014, klokken 19:56
Kjørte A3 eTron i helgen. Flott bil, ikke noe behov for bensinmotoren så lenge batteriet har nok saft. Trodde bensinmotoren ville være nødvendig ved raskere omkjøringer f.eks. Ikke bruk for bensin under hele prøvekjøringen. Testet naturligvis bensinen noen ganger for å vite at den er der;-) dette i seg får meg inn på spørsmålet som jeg lurer på. Hva om man tenkt å bruke bilen hovedsakelig som elbil (til og fra jobb, kortere turer på kveld og helg under 50km). Dette vil i praksis bety at jeg ille vil bruke bensin store deler av året. Hvor godt er det egentlig for bensineren å bli brukt så lite? En vanlig fossilbil som står i flere måneder hvert år blir ikke frisk på lang sikt.
Noen som har hørt hvordan dette løses? Kjedelig å ha en f.eks. 6 år gammel PHEV som er så dårlig at ikke noen vil kjøpe den brukt?
Sen borde km som bilen rullet være oppdelt på el-km og bensin-km. Da blir det lettere å se hvordan bilen er blitt brukt.

Når det gjelder hybrid-motoren som sitter i E-tron og kommende Golf GTE, så har disse spesielt utviklede lagre og stempelringer, akkurat med tanke på denne problematikken.

I tillegg vil bilen starte forbrenningsmotoren uansett under en gitt temperatur, så vinterstid vil trolig motoren gå hver dag.

Så dette har de tenkt på, tur og kjør [emoji3]

autofil

Er det du sier nå areinh bekreftet fra Møller? Venter selv nå på GTE, og den vil i all hovedsak kjøres elektrisk mesteparten av tiden 85-90%

areinh


Sitat fra: Stein Magnus Olafsrud på mandag 08. desember 2014, klokken 20:21
Er det du sier nå areinh bekreftet fra Møller? Venter selv nå på GTE, og den vil i all hovedsak kjøres elektrisk mesteparten av tiden 85-90%

Nei, har ikke brydd meg med å spørre Møller, men dette er informasjon jeg har sett i flere internasjonale pressemeldinger.

EinG

Samme for outlander hybrid, vil starte motor for vedlikehold selv om du kun kjører el over lange perioder.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA