Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ny Buddy - stor spenningsforskjell under lading

Startet av Laban, fredag 27. mars 2009, klokken 22:41

« forrige - neste »

Laban

Fant denne i adressa:

http://www.adressa.no/forbruker/bil/article1290247.ece

"Som motorsykkel er dette ynkelige saker. Men som drahjelp er den knøttlille elmotoren gull verdt. Den forandrer en gjennomsnitts mosjonist til toppsyklist av Tour de France-kaliber."

Nesten så en får lyst til på en slik sykkel. Noen som vet om det går greit å trekke sykkelvogn med et par unger i en slik?
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

PerBear

Sitat fra: Laban på onsdag 11. mars 2009, klokken 15:12
Nesten så en får lyst til på en slik sykkel. Noen som vet om det går greit å trekke sykkelvogn med et par unger i en slik?
Det er nettopp når tråkkingen blir tung en elsykkel kommer til sin rett - oppoverbakker blir gøy!  ;D

Husk også at 250W grensen er kontinuerlig uteffekt. En 250W navmotor yter typisk 400-500W i kortere tidsrom. Dvs. du får 2-3 ganger mer kraft i tråkket opp en bakke med elsykkel: "Lance på boks"  :D

Dersom du vil bygge om til elsykkel selv er dette en grei plass å handle delene: www.goldenmotor.com - velg ebike D.I.Y. i menyen til venstre. Velg så delene du ønsker. Husk å ta med PAS - pedalsensor - det er påbudt i Norge.

Jeg har selv kjøpt to forskjellige hjul med navmotorer der. Et bakhjul med direktedrevet tung motor og et lett forhjul med planetgir - under halve vekta sammenlignet med bakhjulet. Den med planetgir ("minimotor") har frihjul slik at motoren ikke bremser når du sykler med motor avslått. Ulempen med den er at den ikke kan brukes til regenerativ bremsing pga. frihjulet. Ellers er den et bra valg.

Mvh Per

Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Laban

Sitat fra: PerBear på onsdag 11. mars 2009, klokken 23:47
Dersom du vil bygge om til elsykkel selv er dette en grei plass å handle delene: www.goldenmotor.com - velg ebike D.I.Y. i menyen til venstre. Velg så delene du ønsker. Husk å ta med PAS - pedalsensor - det er påbudt i Norge.
Tror jeg kjøper en ferdig sykkel hvis det blir aktuelt. Har en gammel sykkel som er moden for utskifting, og det hadde vært greit å få litt gratis mosjon uten å bli gjennomvåt av svette når man kommer på jobb. Har også mer enn nok andre prosjekter som står forran i køen - så får kanskje tid til å bygge en selv når jeg blir pensjonist ;).
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

PerBear

Sitat fra: Laban på torsdag 12. mars 2009, klokken 11:34
Tror jeg kjøper en ferdig sykkel hvis det blir aktuelt.
Dersom du er interessert i ferdig sykkel finnes det en liste over norske leverandører her: http://groups.google.com/group/lurapedelec/web/linker
:)
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

bosonic

mange bra linker  :)

Hva venter vi på?
Rapport og bilder fra en som er frelst kan du se her
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Laban

Sitat fra: bosonic på torsdag 12. mars 2009, klokken 13:23
mange bra linker  :)

Hva venter vi på?

Ja, det kan man si. Etter å ha kikket litt på linkene får jeg veldig lyst på en elsykkel. Problemet er bare hvilken, det er for mange å velge i ::).

Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

PerBear

Sitat fra: Laban på torsdag 12. mars 2009, klokken 14:34
Etter å ha kikket litt på linkene får jeg veldig lyst på en elsykkel. Problemet er bare hvilken, det er for mange å velge i ::).
I Oslo er det elsykkelbutikk med bra utvalg. Trondheim er Beach Mountain importør av Schwinn - deres World GS Electric er nydelig - se her:
http://lurapedelec.googlegroups.com/web/Schwinn_world_GS_electric.jpg?gsc=SAVioAsAAABukV-5m24HkDnHE7yhjdwq

I stavanger selger Sykkelbutikken ved Kvadrat Giant Twist. Giant arrangerer elsykkelkurs for sine forhandlere i disse dager!

Jeg vil anbefale å stikke innom din lokale sykkelbutikk og si at du vil teste elsykkel. Har de ikke en demosykkel, så be dem anskaffe det. Dess flere som gjør det, dess større blir utvalget!

Kundens makt er stor! (inntil du er solgt/har kjøpt   ::))

Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Laban

Får slå på tråden til dem. Ser Schwinn har navmotor i forhjulet og at pedelecs.no skriver:

"1.
Drift på forhjulet. Motoren er plassert i forhjulsnavet. Dette er en enkel konstruksjon, som er lett å drive service på. Ulempen er mulig spinn i bratte oppoverbakker, og i sand/singel-belagte underlag. Fin der veiene er rimelig flate eller faste. Krever solid frontgaffel og lagre for denne."

Jeg har flere oppoverbakker på grusvei, samt at Trondheim kommune ikke er de som koster fortauene oftest, og med en henger med 2 unger bak spørs om det er en god ide med navmotor i forhjulet?

Er helt grønn ( ;)) på dette området (også), så er takknemelig for innspill fra noen som har erfaring på hva som egner seg i norske forhold med mye opp og ned og grus/sand.
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

PerBear

#8
Sitat fra: Laban på torsdag 12. mars 2009, klokken 21:56
Jeg har flere oppoverbakker på grusvei, samt at Trondheim kommune ikke er de som koster fortauene oftest, og med en henger med 2 unger bak spørs om det er en god ide med navmotor i forhjulet?
Har du lite vekt på forhjulet er det nok sjanse for at det spinner. I tillegg bør du ved framhjulsdrift ha en stålgaffel eller en sterk aluminiumsgaffel pga belastningen fra motoren. På internett er det beskrevet eksempler på at gaffel har knukket av pga. navmotor men da er nok motor sterkere enn det som er tillatt her i landet.
Rettelse: Det er momentet fra motoren som roterer hjulakslingen i hjulfestet. Akslingen er flatslipt på begge sider og passer akkurat i festet. Den hindres derfor normalt fra å rotere i et feste av stål. Desverre er hjulfestet i en aluminiumsgaffel/ramme er ikke sterkt nok til å holde akslingen fra å rotere i festet og aluminiumen utvider seg, sprekker og vil over tid knekke. En slik skade/ulykke kan også oppstå med 250W motorer som er tillatt her i Norge.  Dersom du vil bruke aluminiumsgaffel/ramme til motoren må du bruke en momentarm. På http://groups.google.com/group/lura.pedelec finnes mer info samt bilder og beskrivelse av momentarm.

Ulempen med navmotor bak er at de er breie og passer kun sammen med smale kassetter (få tannhjul).  I tillegg blir det lett mye vekt på bakhjulet, spesielt med batteri på bagasjebrettet.

Et annet alternativ er motor i kranken, men de gode motorene av denne typen er nesten alle laget for japansk lovgivning. Japanske bestemmelser for elsykkel anngir at full motorkraft bare kan brukes til 15 km/t. Deretter må bidraget fra motoren reduseres etter hvert som hastigheten stiger og være null ved 24 km/t. Bidraget skal i tillegg være proporsjonalt med syklistens bidrag - mindre motorkraft dess mindre du trør.
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Laban

Da ble jeg eier av en Wisper 905se City ;D.

Fikk den i ettermiddag, og da den skal lades i 10 timer første gang får jeg desverre ikke prøvd den før i morgen.

Så får vi se hva som blir brukt for å komme seg til jobb på mandagen ;).
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

PerBear

Sitat fra: Laban på fredag 24. april 2009, klokken 22:10
Da ble jeg eier av en Wisper 905se City ;D.

Gratulerer og velkommen som Elpedalist! :)
Det er en flott sykkel med lett og kraftig batteri. antar du kjøpte den hos Boreios?
Jeg tok nettopp en kikk, der har de to varianter av 905se: Sport og City.
Den eneste forskjell som jeg kan se fra bildene er at City har bagasjebrett og Sport har demper i setepinne, men merkelig nok nevner databladet for City demper i setepinne men ikke bagasjebrettet ...
(Spesifikasjonene ser ut til å være for sport på begge databladene. Det ser også ut til at linken til databladet for City peker til datablad for Sport).

Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Laban

Det ble en City ja. Med bagasjebrett og litt retro-look, kjøpt via Oslo Elsykkel.

Etter å ha blitt "mobbet" av kona for kjøpet (konfererte ikke med henne før jeg kjøpte) hadde vi vår første tur i dag. Jeg måtte bruke hennes sykkel til byen og hun tok Wisperen  >:(, men jeg fikk returen ;D.

Vi synes begge det var fantastisk morro - og jeg måtte ta en ekstra liten avstikker opp noen bakker for å teste den ut litt.

Et kjempealternativ når man skal ut å spise og drikke litt, men ikke vil komme svett frem.

Ser frem til å bruke den til jobb også. Jeg greier bare ikke la være å le opp de bratteste bakkene, så hvis noen ser en halvgal, leende sykelist som suser opp bakkene i Trondheim så er det bare meg  ;D.
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

PerBear

Sitat fra: Laban på lørdag 25. april 2009, klokken 23:24
Det ble en City ja. Med bagasjebrett og litt retro-look, kjøpt via Oslo Elsykkel.

Hvordan går det med elsykkelen, er du fortsatt like fornøyd med den?
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Laban

Jeg er kjempefornøyd. Kona var ikke så fornøyd da jeg fortalte hva jeg hadde kjøpt (hun skulle aldri være med på sykkeltur lenger). Det løste seg ved at vi tok en tur til byen for å spise middag (syklet selvfølgelig - så vi kunne innta lit voksendrikke også) - og hun fikk bruke den inn til byen ;). Hun ble veldig positivt overrasket og ønsker seg en selv. Var på sykkeltur med henger med 2 barn i (tungt med vanlig sykkel), og det var mye letter enn jeg hadde trodd. Selv de bratteste bakkene gikk unna i en fei.

Har syklet til jobb, i byen ca. 2 mil tur/retur, hvorav det meste av turen gikk med henger. Er kjempefornøyd, men med mye opp og ned bruker den mye strøm (tungt med henger) så var nesten tom da jeg kom hjem.

Gleder meg til å rase avgårde uten henger. Problemet i byen er at det går for fort (på fortau), så der slår jeg av motoren og sparer strøm.

Alt i alt er jeg kjempefornøyd, men det blir en elbil stående ubrukt når været er sånn passe bra ;).
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

Pegaso

Hei
Lurer på å begynne å sykle til jobb jeg også, men kun om jeg slipper å bli svett når jeg kommer fram på jobben. Elektrisk sykkel høres ut som en smart løsning.
Jeg lurer da på om man får mye hjelp opp bakkene, unngår man å bli svett?

Fant også et nettsted i Sverige som selger syklene mye billigere enn her i Norge.
http://www.ecoride.se/
Er disse syklene brukbare?

Til Laban:
Jeg bor i Trondheim. Har du har prøvd å sykle opp Okstadbakken. Den er jo lang og bratt. Klarer sykkelen å holde noe særlig farten opp slike bakker, uten at du tar i så mye selv?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA