Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Regne ut effekttap i ledning

Startet av sjokomelk, søndag 30. november 2014, klokken 16:01

« forrige - neste »

sigurdi

Sjekket selv hjemme og spenningen falt med ca 10v, men det gjalt hele kursen.
Målte på inntaket og største delen kom før dette.
Så viktig å måle ved inntaket for å finne hvor tapet ligger.
Horten
Model X90D (18.03.17)

Ferry

Hvis spenninga synker så mye ved inntaket, hva skjer da når komfyr, varmtvannsbereder, panelovner, kaffetrakter m.m står på? 150 V ut?

sigurdi

Varmtvann, komfyr osv er fordelt på kursene og trekker ikke så mye som 32A tilsammen.
Problemet mitt tror jeg at er at jeg har svært kort strekk til Trafo. (Under 50m) og det ser ut som den tillater et viss differensiering på de ulike kursene før den "drar" på.
Det er ikke konstant og i normal matlagings tid er det mindre dropp.
Vinterstid ligger jeg på 245-248v ikke uvanlig at det er opp i 250v på kalde dager.
Vil tro at sistemann da har litt under 230v.
Når det gjelder kabling har jeg 3x50mm2 alu kabler til inntaks boksen med 3x100A, 3x 25mm ALU og 3x63A i skap.
Horten
Model X90D (18.03.17)

KjellG

Første gang jeg hører om en fordelingstrafo som "drar på". Alle jeg har sett er fast koblet av netteier.

sigurdi

Hvordan de fungerer vet jeg ikke noe om, men det jeg kan gjøre er å måle spenningen min ved inntaket.
Det er vesentlig lavere spenning på sommer en midttvinters.
På de kaldeste dagene har jeg målt 252v på inntaket da jeg trodde det skulle være vesentlig lavere pga mye strømtrekk?
Altså at når trafo blir belastet blir spenningen lavere og lavere?
Hadde gjennomgang av Elektrikker både på intaks skap og resten av det elektriske anlegget for et års tiden pga og alt var i den skjønneste orden.
Brukte mye lyspærer til vi gikk over til led.
Horten
Model X90D (18.03.17)

Rio

Sitat fra: sigurdi på torsdag 04. desember 2014, klokken 17:55
Hvordan de fungerer vet jeg ikke noe om, men det jeg kan gjøre er å måle spenningen min ved inntaket.
Det er vesentlig lavere spenning på sommer en midttvinters.
På de kaldeste dagene har jeg målt 252v på inntaket da jeg trodde det skulle være vesentlig lavere pga mye strømtrekk?
Altså at når trafo blir belastet blir spenningen lavere og lavere?
Hadde gjennomgang av Elektrikker både på intaks skap og resten av det elektriske anlegget for et års tiden pga og alt var i den skjønneste orden.
Brukte mye lyspærer til vi gikk over til led.

Når en trafo blir belastet så faller spenningen ut. Den er grei.

Når det er mye forbruk, så øker spenningsfallet i ledningene ut til "siste hus".

Om vinteren, med økt forbruk og derfor økt spenningsfall i leningsnettet, må utgangsspenningen fra transformatoren derfor justeres opp slik at selv etter det økte spenningsfallet så har sistemann fremdeles OK spenning til å steke julemat. Derfor får førstemann såpass høy spenning som du måler.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

KjellG

Det betviles. E-verket skal vår og høst sende ut montører for å koble om alle fordelingstransformatorer? Mange som opplever rutinemessig utkoblinger?

En kan sette inn omkoblingsbrytere. Disse må betjenes, enten via datakom eller ved manuell utrykning. Det vil rutinemessig inntreffe brudd i strømtilførselen, om enn kort.

Hvordan unngår en overspenning ved første hus en varm, solfylt vinterdag ca kl 13:00 dersom det er satt en høy vinterspenning?

Rio

Sitat fra: KjellG på torsdag 04. desember 2014, klokken 21:00
Det betviles. E-verket skal vår og høst sende ut montører for å koble om alle fordelingstransformatorer? Mange som opplever rutinemessig utkoblinger?

En kan sette inn omkoblingsbrytere. Disse må betjenes, enten via datakom eller ved manuell utrykning. Det vil rutinemessig inntreffe brudd i strømtilførselen, om enn kort.

Hvordan unngår en overspenning ved første hus en varm, solfylt vinterdag ca kl 13:00 dersom det er satt en høy vinterspenning?

Han måler jo nettopp 252 V.

Og jeg vil da inderlig håpe at det gjøres automatisk.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

ZerOmancer

Små distribusjonstransformatorer har som regel en "trinnkobler" a la en manuell girkasse. Man må koble ut for å "skifte gir". Og det er selvsagt tullete å kjøre rundt å koble om titusenvis av transformatorer flere ganger i året.

Distribusjonstransformatorene blir på sin side igjen forsynt fra større krafttransformatorer. Disse må ha "lastkobler". Den fungerer omtrent som en dobbelklutch-automatkasse. Trinnig skjer ved behov uten nevneverdig forstyrrelse av strømforsyningen.  Det er ikke nødvendig med noen "vintermodus", trinnig skjer automatisk når sekundærspenningen kommer utenfor satt verdi
2014 Citroën C-zero  med alt (dvs gummimatter og blank lakk)
2007 mazda3 sport med nesten alt (inkl. bl.a. gummimatter)

KjellG

Skjer trinning styrt av sekundærspenning på distribusjonstrafo? Dvs at sekundærspenning på den enkelte fordelingstrafo blir litt tilfeldig avhengig av last og matelengde for den aktuelle fordelingstrafo?

ZerOmancer

Nei, sekundærspenningen(e) på krafttransformatoren styrer trinningen av samme trafo.

Alle distribusjonstrafoene som blir matet fra kraftransformatoren har som sagt kun manuelle trinnkoblere. Men de blir satt i det trinnet som gir riktig sekundærspenning der de er montert. Så i teorien skal spenningen være noenlunde stabil på hele "strengen"

sigurdi

Så i teorien skal jeg ha like høy spenning inn i huset hele året.
Samt å lade elbil på 32A en fase burde ikke gi nevneverdig fall i spenning målt på hovedsikringenee, verken sommer eller vinter?
Men Teori og praksis stemmer ikke alltid eller?
Har logging av både spenning og forbruk på inntak (alle faser), samt litt ulike kurser, så får samkjøre loggene utover vinteren og se hva teori og praksis gir av resultater.
Må bare sjekke at UPS ene får målt både L1-L2, L2-L3 og L1-L-3
Horten
Model X90D (18.03.17)

ZerOmancer

Praksis overvinner nestan alltid teori.. ;D
Det er mange andre X-faktorer, som at spenningsfallet i nettet blir høyere med lasten, men blir i  varierende grad kompensert for av bedre ledningsevne ved lav temperatur. Og trinningen kan jo bare kompensere for et jevnt over spenningsfall for hele nettet. En enkelt kurs i en enkel nettstasjon gir ikke noe merkbart utslag her..

sjokomelk

Da har jeg endelig fått kommet meg hjem en dag før det har blitt helt bekmørkt ute, og hatt med meg multimeteret mitt på tur i både sikringskap og stikkontakter. :)

På både inntaket mitt og på selve sikringen som går til kontakten ute måler jeg 247,9V. I stikkontakten ute er det 246,9V. Begge disse er uten belastning.

Når jeg kobler til lading av bilen på 15-16A, så ramler spenningen til 245,5V i sikringskapet og 243V i stikkontakten ute.
Så da er spenningsfallet bare 2,5V. Og det syns jeg ikke er mer enn man må regne med.

OVMS i bilen sier 234V og 13A belastning.
Så det hele ser ut til at det er OVM og app'en på mobilen som rapporterer 9V for lite til meg.

Kan det være at bilen måler spenningen på noen annen måte? Eller kan det være tap i selve ladekabelen?
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Rio

Det er sannsynligvis at bilen og multimeteret ditt måler feil i "hver sin retning". Kan du måle på bilen?

Husk også at hvis det er mye støy på nettet (harmoniske frekvenser, osv.) så kan de måle mer feil enn vanlig.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA