Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bilpriser og dollarkurs

Startet av sjokomelk, tirsdag 16. desember 2014, klokken 13:05

« forrige - neste »

sjokomelk

Er det noen av dere med S+ i flink der ute som har en formel for hvordan jeg kan regne ut effekttapet i en ledning?

Når jeg måler spenningen i stikkontakten min hvor jeg lader bilen, så er den ca. 244V uten at bilen er koblet til, og mens bilen lader er spenningen nede i rundt 230-232V. Belastningen er 14A.
Kan jeg ut i fra disse tallene regne ut hvor mye effekt som blir borte på veien fra sikringskapet og til bilen? Er det så enkelt som 14A x 12V = ca. 162W ?
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

emil

Er vel så enkelt ja.

Ledningen er i prinsippet en lang motstand og da kan man leke med ohms lov og lignende.

Så disse 162W blir omgjort til varme og da forhåpentligvis jenvt fordelt på hele kabellengden.

Skal du gjør det litt mer nøyaktig må du måle kursen i sikringsskapet og ladekontakt mens du lader for å få det riktige spenningsfallet.

sn0le

@sjokomelk:
Du hadde jo S+ i flink selv. :)

Men som Emil er inne på så kan noe av de 12V du måler også være tap i inntaket til sikringsskapet.
Så å måle spenning i sikringsskap på kursen du lader på, og så trekke fra spenning målt i kontakten du lader fra vil gi deg det helt korrekte tallet på spenningstapet i kabelen ut til kontakten.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Espen Hugaas Andersen

#3
Hvis det er en dobbel stikkontakt kan du måle speningen i den andre stikkontakten mens du lader. Da vil du få en spenning som er lavere enn 244V, men høyere enn 230V. Da kan du se hvor mye av tapet som er før stikkontakten og hvor mye som er i kabelen.

Uten bilen plugget inn vil spenningen i sikringskapet og spenningen i kontakten være like.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Leste litt feil. Trodde 230V var det bilen målte.

Høres ut som tapet ligger på ca 162W. Bare gjenta målingen noen ganger så vil den være ganske nøyaktig.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

sjokomelk

Tjoho! Greit å ha litt rett en gang i blant også :P
Tusen takk for hjelp!

Og så kommer det store spørsmålet - Er det et stort tap når ledningen fra sikringskapet til stikkontakten ute er ca 10 meter?

Den ble lagt opp i fjor, og bare med 2,5mm^2. Burde det ha vært 4mm^2 heller?
Er en dedikert 16A kurs til bilen.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

sn0le

Synes det er helt akseptabelt. 2,5mm2 bør være ok med mindre kabel ligger veldig spesielt.
4,0mm2 ville bare gitt marginalt mindre spenningstap.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

jkirkebo

Sitat fra: sjokomelk på søndag 30. november 2014, klokken 19:48
Og så kommer det store spørsmålet - Er det et stort tap når ledningen fra sikringskapet til stikkontakten ute er ca 10 meter?

Den ble lagt opp i fjor, og bare med 2,5mm^2. Burde det ha vært 4mm^2 heller?
Er en dedikert 16A kurs til bilen.

10 meter med 2.5mm2 belastet med 16A gir etter beregning et spenningstap på 2,24V. Du bør altså måle i skap og ved kontakt for å sjekke. Er tapet lang høyere enn dette tyder det på dårlig kontakt et eller annet sted. Ligger tapet før kursen din har du et rimelig svakt inntak. Lang ledning til trafo, sistemann på ledningen osv.?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ferry

Det finnes en del kalkulatorer på nettet for å regne ut alt mellom himmel og jord, f.eks. denne: http://www.epanorama.net/index.php?index=calc_cable
Den gir riktignok ikke effekttap direkte, men det har TS tydeligvis styring på fra før. Altså effekt=spenning*strøm   Effekten kan også finnes ved spenning^2/motstand, eller strøm^2*motstand  P=U*I=U^2/R=I^2*R

Det er ikke så dumt å gjøre et lite overslag for å forsikre seg om at det du måler stemmer med teorien. Så lenge effekten omsettes i kabelen så er det normalt. Hvis tallene ikke stemmer så kan det tyde på dårlig kontakt et sted. 162 W er ikke mye for et kabelstrekk, og det er heller ikke mye å koke kaffe med. Men har du samme effekten i et lite punkt så kan det bli hur varmt som helst. For å illustrere, dette svipennsettet fra Biltema er på 30 W http://www.biltema.no/no/Verktoy/Sveising-og-lodding/Loddeverktoy/Svipennsett-20390/

TB

Sitat fra: sjokomelk på søndag 30. november 2014, klokken 19:48
Og så kommer det store spørsmålet - Er det et stort tap når ledningen fra sikringskapet til stikkontakten ute er ca 10 meter?

Den ble lagt opp i fjor, og bare med 2,5mm^2. Burde det ha vært 4mm^2 heller?
Er en dedikert 16A kurs til bilen.

Ei god webside / kalkulator er laga av Tore Aasli: http://tore.aasli.no/spenningstap
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Gus1

Altså.. Jeg syns helt umiddelbart at dette hørtes litt høyt ut. Hvor lang er kursen din?

Du har en motstand i kabelen som blir U^2/P=232^2/162 = 332ohm fordelt over tur til og fra sikringsskapet. Altså gode 175ohm pr. fase. Det er veldig mye..

Måler man kontinuitet i beskyttelsesledere skal motstanden ikke overstige 1ohm/100m.

Et komplekst regnestykke, men kobber har en motstand på 0,0175ohm/meter. Formelen for regnestykket er: R = ρ*l/A, der R er resistansen, ρ er resistiviteten, l er lengdi av leiaren og A er tverrsnittet av leiaren.

Jeg syns derfor ditt regnestykke høres høyt ut.

Er det koblinger på veien?
Hvor lang er kursen?
Hvor måler du 1. og 2. måling?
Gus1

2017 Mercedes 250e Electric Drive 
2014 Volkswagen e-Up!
2005 LandCruiser GX
1981 Toyota Crown SuperSaloon

sn0le

Greia er at ikke alt spenningstapet er i kabelen fra sikring til garasje.
Noe spenningstap vil være i kabel mellom trafo og hus (gjerne lang kabel) i sikringer, måler etc etc.

Så skal man vite hva spenningstap i selve den 10 meters kabelen er så må man måle på sikringen der kabelen er terminert, og i stikkontakten hvor andre enden er terminert.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Griffel

#12
Sitat fra: Gus1 på mandag 01. desember 2014, klokken 23:43
Altså.. Jeg syns helt umiddelbart at dette hørtes litt høyt ut. Hvor lang er kursen din?

Du har en motstand i kabelen som blir U^2/P=232^2/162 = 332ohm fordelt over tur til og fra sikringsskapet. Altså gode 175ohm pr. fase. Det er veldig mye..

Måler man kontinuitet i beskyttelsesledere skal motstanden ikke overstige 1ohm/100m.

Et komplekst regnestykke, men kobber har en motstand på 0,0175ohm/meter. Formelen for regnestykket er: R = ρ*l/A, der R er resistansen, ρ er resistiviteten, l er lengdi av leiaren og A er tverrsnittet av leiaren.

Jeg syns derfor ditt regnestykke høres høyt ut.

Er det koblinger på veien?
Hvor lang er kursen?
Hvor måler du 1. og 2. måling?
Nei-nei.
Spennings tapet er 12V ikke 232V

Ohms lov U=I*R altså R=12/14=0,86ohm

P=U2/R = 122/0,86=168W
P=U*I = 14*12 =168W
P=I2*R = 142*0,86 =168W
12V er ca 5% av 230V (ikke unormalt, men mye på en kort ledning)

og 0,86 ohm er motstanden i en ca. 36 m lang 1,5mm2 ledning.
eller en 60m 2,5mm2 ledning.
Men som andre nevner hele spenningsfallet behøver ikke være i siste kabel.
(Men vanligvis er det aller meste der)

Så enten er det noe feil med målingen eller med kablen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Gus1

Griffel har helt rett. Utilgivelig regnefeil av meg. Motstanden er selvsagt resultat av spenningstapet i kabelen.

Allikevel syns jeg det er høyt tap. Prosentgrense for spenningsfall finnes vel ikke. Alt er vel bare nevnt som "man skal sikre at utstyret får den spenning det skal ha". Men anbefalt innenfor 5%.

På hytten har jeg 242V på inntaket, men når naboene har påskeferie og bruker komfyren så har jeg kun 222V. Dette er trafoen til netteier sin feil. Kombinert med lang tilførselskabel.

Uansett. Regner du tapet i ledningen din opp mot hva du sparte på kabelen 2,5/4mm2, så har du nok ikke tjent noe i et femårs perspektiv..  :) Motstanden i kabelen er oppvarming av isolasjonen i veggen. Jeg ville heller hatt disse wattene inn på batteriet ;-)
Gus1

2017 Mercedes 250e Electric Drive 
2014 Volkswagen e-Up!
2005 LandCruiser GX
1981 Toyota Crown SuperSaloon

Griffel

#14
Sitat fra: Gus1 på tirsdag 02. desember 2014, klokken 09:47
Uansett. Regner du tapet i ledningen din opp mot hva du sparte på kabelen 2,5/4mm2, så har du nok ikke tjent noe i et femårs perspektiv..  :) Motstanden i kabelen er oppvarming av isolasjonen i veggen. Jeg ville heller hatt disse wattene inn på batteriet ;-)
Når tapet er ca. 6 ganger så høyt som en 10m kabel skulle tilsi, hjelper det ikke mye med et større tversnitt på de siste 10m.
Tapet i en 10m 2,5kvadrat er snaut 30W (ved 14A). Så med å øke til 4kvadrat sparer en ca. 10W.
Altså i et 5 års perspektiv:
Kanskje 3500-4000 timer med lading ca. 35-40kWh spart. Altså ikke rare økonomien i dette.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA