Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor selges brukte Leaf-batterier?

Startet av Electric, mandag 15. desember 2014, klokken 21:48

« forrige - neste »

grorudklovnen

Sitat fra: vbl på søndag 30. november 2014, klokken 13:12
Eneste minuset er vel hurtigladning om det skulle kreves på de meste ekstreme dagene. Hvilken ladekontakt er det egentlig som passer på Golf? Er det enten Type 2 eller Combo? Jeg er blitt fortalt at det ikke er hurtiglading på Orkanger for VW men går jeg inn på ladestasjoner.no så er det Type 2-kontakt der.
Den bruker begge deler. Ta en titt under påfyllingsluken så ser du at det er en vanlig type 2 + kontakter under som du bruker ved DC hurtiglading.Med denne får du "full tank" i løpet av kort tid :)

emil

Type2 er saktelading på maks 3.6kW på eGolf uansett hva ladestolpen eventuellt klarer å gi. Combo er i Europa Type2 + 2 stk ekstra DC pinner for hurtiglading og eneste måte eGolf kan lade raskere enn 3.6kW

Uansett, i følge denne tråden:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18063.msg291216.html

er det ny lader med Combo på gang i Orkanger, så da blir kanskje valget av eGolf enda lettere.

vbl

Da er hvertfall finansiering i boks uansett om det blir kjøp eller ikke.

Sitat fra: sølv-pilen på søndag 30. november 2014, klokken 20:48
Forøvrig er det kun leaf som gir deg bird eye view, altså bilen sett ovenfra noe som gir deg akkurat hva du etterlyser, full oversikt i din trange garasje.

Syntes ikke alle kameraene hjalp til noe særlig, faktisk bare verre men det er vel en tilvenningssak.

Leaf
Pluss: Kort leveringstid, familibil-størrelse, etablert modell
Minus: Dårlig sikt pga. liten siderute bakdør og bred C-stolpe, joystick-gir, jeg ser lys/blinklys foran på panseret, ser ikke kantene foran når jeg skal inn i garasjen.

e-Golf
Pluss: normal gir, kanskje bilen som har best annenhåndsverdi fordi det er Golf?, god å kjøre, ny bilmodell, utstyr, familiebil-størrelse
Minus: pris, leveringstid, hurtiglademuligheter

Jeg likte faktisk Kia best å kjøre men disse designhøytalerne og tallerkenen midt på dashbordet ga skikkelig gjennskinn i frontruten. Og jeg blir skeptisk når selger sier at de ser på muligheter for å få opp kvotebiler til det tyske markedet for å bygge om til norske markedet.

Sitat fra: emil på mandag 01. desember 2014, klokken 16:32
Type2 er saktelading på maks 3.6kW på eGolf uansett hva ladestolpen eventuellt klarer å gi. Combo er i Europa Type2 + 2 stk ekstra DC pinner for hurtiglading og eneste måte eGolf kan lade raskere enn 3.6kW

Uansett, i følge denne tråden:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18063.msg291216.html

er det ny lader med Combo på gang i Orkanger, så da blir kanskje valget av eGolf enda lettere.

Høres bra ut at det er på gang på Orkanger da for Golf sin del.
Hvis det allerede er satt opp kan det vel ikke være lenge til en kan ta det i bruk?


emil

Sitat fra: vbl på mandag 01. desember 2014, klokken 17:41
Leaf
Pluss: Kort leveringstid, familibil-størrelse, etablert modell
Minus: Dårlig sikt pga. liten siderute bakdør og bred C-stolpe, joystick-gir, jeg ser lys/blinklys foran på panseret, ser ikke kantene foran når jeg skal inn i garasjen.

Synes girvelgeren til Leaf er en av de bedre. Hvorfor ha en "enorm" girspak som de andre bilene har når man ikke har noen girkasse. Alt den gjør er å si i fra til styringselektronikken hvor mye regenerering man skal ha når man slipper fartspedalen og hvilken retning motoren skal snurre.

Uansett, men setter den i D når man starter og eventuellt en tur via R når man skal parkere og trykker på P når man er ferdig. Resten av turen rører man den ikke og da trenger det ikke være noen stor spak mellom setene.

Har vel litt med sittestilling å gjøre, men jeg er ikke plaget av lys fra lyktene foran inn gjennom frontrute. Synes blinllysene som var på speilene til en fossilgolf jeg nylig kjørte var mye mer irriterende. Når det kommer til hvor kantene er på bilen foran så lærer man seg det etterhvert som man blir kjent med bilen. Er lengesiden jeg hadde en bil der jeg så hjørnene eller hvor fronten sluttet direkte, men jeg har aldri(!) skrapet borti noe med hjørnene på bilen i parkeringssituasjoner.

Men liker du Golf og en eGolf frister mer enn Leaf vil du nok ikke bli fornøyd med Leaf.

Powerflux

Sitat fra: emil på mandag 01. desember 2014, klokken 19:17

Synes girvelgeren til Leaf er en av de bedre. Hvorfor ha en "enorm" girspak som de andre bilene har når man ikke har noen girkasse. Alt den gjør er å si i fra til styringselektronikken hvor mye regenerering man skal ha når man slipper fartspedalen og hvilken retning motoren skal snurre.

Uansett, men setter den i D når man starter og eventuellt en tur via R når man skal parkere og trykker på P når man er ferdig. Resten av turen rører man den ikke og da trenger det ikke være noen stor spak mellom setene.


Fullstendig enig!

Er nok en del ved Leafen jeg syntes er rart/dårlig/merkelig men girvelgeren fungerer som smurt, er ikke i veien og gir inntrykk av å være noe helt annet enn en konvensjonell girvelger!!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

OlavEmil

Sitat fra: emil på mandag 01. desember 2014, klokken 19:17Men liker du Golf og en eGolf frister mer enn Leaf vil du nok ikke bli fornøyd med Leaf.

Dette er nok til sjuande og sist eit godt poeng, og eitt av hovudgrunnane til at vi gjekk for Kia framfor nettopp Leaf, trass i at Leaf på alle måter var ein bra bil! (skjønt, eg irriterte meg òg kraftig over at eg kunne sjå frontlyktene frå førarplassen under køyring)


vbl: Om du verkeleg likte Kiaen, og har noko som helst moglegheit til å vente, synst eg du burde gå for den. Det må jo vere ein grunn til at han stadig vekk kjem ut som testvinnar i all slags testar (både individuelt og i samanlikning med andre elbilar), og at han vart kåra til Årets Bil 2015 i Noreg.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

tomrh

#21
Sitat fra: vbl på lørdag 29. november 2014, klokken 23:16
Jeg vuderer kjøp av el-bil til pendling mellom Trondheim og Meldal, en distanse på 80 km en vei.
Har hytte i Rindal, 97 km fra Trondheim. Kjørte ca. 9 mil til Heimdal med 2012 Leaf nå på søndag i -4 grader, brukte Eco-modus. Ikke akkurat varmt i bilen siden varmeapparatet strupes til maks 1,5 kW. Fikk Very Low Battery Level Warning i Heimdal sentrum. Startet med uoppvarmet bil. Motsatt vei Heimdal-Rindal hadde faktisk ikke gått uten å fryse rævva av meg siden jeg ikke hadde kunnet utnytte regenerering i Klettbakkene med allerede fullt batteri, og hadde da i praksis startet på 0 m.o.h. Måtte da ha kjørt uten varme. Tenker med gru på hvordan det hadde gått i sprengkulde eller snøfokk.

En ny Tekna med varmepumpe klarer dette bedre, men i 15 minus er varmepumpas bidrag neglisjerbar.

Som pendlebil må den klare strekningen med betryggende margin og varm kupé, selv om man ikke rekker å forvarme bilen. Selv i 15 kuldegrader som er helt vanlig vinterstid i Orkdal-Meldal området. Hurtiglading er ingen opsjon, man orker ikke den stoppen på regulær basis, og det lades uansett med sneglefart i minusgrader. Leaf er iallefall uegnet. Tviler sterkt på e-Golf også. Kjøp Kia Soul EV, den har størst batteri. Eller Tesla S60.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

elmer71

Sitat fra: vbl på mandag 01. desember 2014, klokken 17:41

Syntes ikke alle kameraene hjalp til noe særlig, faktisk bare verre men det er vel en tilvenningssak.


Vi er ferske el-bileiere, og koser oss maks med vår nyinnkjøpte Leaf. Noe svært positivt med Leafen synes jeg er innvendig støy. Den synes jeg er svært lav, og bilen fremstår som særdeles komfortabel. Et av argumentene som ble brukt i avgjørelsen for å lande på Leaf.
Når det gjelder kameraene er jeg enig i at de krever noe tilvenning, og jeg tør absolutt ikke kun å rygge på disse. Men svært facinert av at vilen sees ovenfra i forhold til f. eks lukeparkering.
Forøvrig har jeg allerede flere ganger hatt glede av den andre innstillingen kameraet kan ha: Det å se høyre hjørne, som jo er det vanskeligste å ha kontroll på, enten en kjører fremover eller bakover.
2014 Tekna, White Pearl (krom)
Renault Laguna der elbilen ikke strekker til.

vbl

Har e-UP til låns i kveld, skal kjøre den til jobb i morgen og tilbake til Orkanger for å bytte i e-Golf og prøve den til jobb på torsdag. Har egentlig bange anelser mot e-UP allerede da jeg brukte halv tank fra Orkanger og hjem, selvsagt med litt fikling og gjennomgang på Orkanger før jeg dro.
e-UP er liten og snerten men funker ikke for meg ser jeg, vil ha større og sikrere bil. Siden kontakten er bakerst på venstre side må jeg rygge inn i garasjen eller så må jeg ha ekstra lang ladekabel (om det finnes). Hadde vært kjekt med ryggekamera hvertfall. Liker ikke å ha baksetet fullt av varer etc så jeg ønsker større bagasjerom også.

Men jeg skal ikke avskrive Leaf med en gang. Jeg skal prøve den på samme rute så får jeg se.
Slik det ser ut nå så tror jeg at det blir bilkjøp, men hva er åpent spørsmål. Om det lønner seg er også et åpent spørsmål. Slik min bror sa så øker jeg bare den daglige likviditeten, om jeg sparer noe medregnet verditap og renter på lån er kanskje tvilsomt siden bilen potensielt har 200.000 km på telleren om 5 år.

tomrh

#24
vbl, jeg er kanskje litt gledesdreper men det er viktig at du tenker litt på worst case. Arnejorg1, et forum-medlem som bor i Budal, hadde flg. opplevelse i -20 grader: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6703.msg71491.html#msg71491
Var litt i kontakt med ham da han skulle selge Leafen ved årsskiftet i fjor. Han slet endel med rekkevidden, ble lei av bilturer uten varme stadig vekk på grensa av rekkevidden, og valgte å selge. Hvis du har en fossil i bakhånd du kan bruke de kaldeste dagene, går det selvsagt med både Leaf, e-Golf m.m.

Når jeg kjører Trondheim-Rindal er det faktisk Trondheim-Orkanger som er verst. Her går trafikken jevnt i 85-90 i tett kø i ettermiddagsrushet og man vil ikke være den som sinker men følger trafikken. Halvparten av strømforbruket til hytta går med på disse 4 milene, andre halvparten går til de 6 neste. En mulighet for å spare noe strøm er å kjøre gammelveien der fartsgrensene er lavere.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

vbl

Det er det jeg tenker derfor har jeg mine tvil med e-UP, i tillegg til at jeg tror den er for liten og lett på vinterføre. Jeg har friskt i minne 3-4 år tilbake da jeg hadde hybel i Meldal og gikk til jobb nedimot -36 grader og slik var det vel i flere perioder i 2-3 år på rad, Orkanger-regionen er generelt ganske kald.
Den dagen da det var -36 giddet ikke min gamle Volvo 240 å starte engang (uten motorvarmer) og det er helt forståelig...

I slike temperaturer så blir det bensinbil uansett for jeg har mine tvil at en el-bil kan erstatte den fullt etter mine behov.

Jeg skal teste e-Golf i morgen kveld og på torsdag og danne meg ett inntrykk da. Hvis jeg ender opp ned mot rødstreket etter en tur i 0 grader så er ikke el-bil noe for meg uansett modell, jeg må ha en buffer.
Tesla er uaktuelt pga. pris, det vil hvertfall ikke gi noen gevinst med el-bil. Dessuten får den ikke plass i garasjen jeg har.

Som sagt tidligere likte jeg Kia best kjøremessig men pga. lang leveringstid er det uaktuelt. Innen den er levert har jeg allerede brent opp rundt 70.000 i bensin- og bompenger. Og når selger sier at de prøver å få tak i tyske kvotebiler for å bygge om gjør meg litt skeptisk. Fikk litt simpel plastikkfølelse på flere detaljer.

tomrh

#26
En Leaf eller e-Golf med dieselvarmer vil funke for deg! :) Da får dieselen gjøre det den kan best, nemlig å lage varme, som frigjør den elektrisk drivlinja til å gjøre det den kan aller best: framdrift.
Er andre som er/har vært inne på tanken..
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16891.msg265499.html#msg265499
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6643.msg70342.html#msg70342
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

OlavEmil

Kiaen er den bilen med lengst rekkevidde nett no (utanom Teslaen). Den skal i tillegg vere utvikla i samarbeid med Noreg og Sverige, for å få minst mogleg tap i låge temperaturar. Om du ser at dei andre ligg på grensa, kan det vere verdt å teste Kiaen på ruta di. Kona her i huset pendlar 13 mil ein veg, og då var det kun Kiaen som var aktuell. Har eit håp om at det skal gå greitt stort sett heile (vestlands)vinteren. 10 mil bør ikkje vere noko problem, det er vel framleis greitt under worst case (kaldt ver og uøkonomisk køyring) for Kiaen.

Forstår godt at du treng bil raskast mogleg, om du brenn av 80 000,- + i diesel og bom på eitt år. Men om alle dei andre er uaktuelle, er det då likevel betre å byrje å spare pengar i september, enn aldri å spare desse pengane?

Forhåpentlegvis funkar Golf eller Leaf mtp rekkevidde (det trur eg dei gjer), og du kan køyre elektrisk om ikkje lenge :) .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

vbl

Da har jeg prøvekjørt e-Golf i dag og jeg liker virkelig kjørekomforten på den, og særlig den adaptive cruisecontrolen. Kjørte hele veien fra Sluppen bru til Svorkmo uten å røre bremsepedalen, en strekning på ca 56 km med mange rundkjøringer og noen ekle svinger.  Og jeg liker designet på den mer og mer. Hadde 34 km igjen på tanken da jeg kom på jobb men kjørte ikke normal rute da jeg var på kundebesøk først. Da har jeg hatt bilen i normalmodus med 22 grader inne.

Så nå er kontrakt skrevet på en avbestillingsbil med varmepumpe så det er bare å sitte å vente på en forsinket julepresang. Bilen er ferdigprodusert så får jeg håpe de løser softwareproblemet kjapt.
Gleder meg.

Worstcase scenariet blir uansett Corolla -04

tomrh

Gratulerer med elbil! :)
Jeg tror den skal holde de aller aller fleste dagene i året, kanskje den greier sprengkulde bedre enn vi tror også? Du får avlegge rapport etterhvert.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA