Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor selges brukte Leaf-batterier?

Startet av Electric, mandag 15. desember 2014, klokken 21:48

« forrige - neste »

vbl

Hei.

Jeg vuderer kjøp av el-bil til pendling mellom Trondheim og Meldal, en distanse på 80 km en vei.
Jeg kan lade hjemme i garasje og på jobb, samt det er hurtiglader på Orkanger ca. halveis på distansen (passer desverre ikke VW). Jeg har også eiendom i Åre i Sverige som er en distanse på 165 km en vei med hurtiglader på Storlien (80 km). Skal jeg ha med kjøring til Sverige med i betraktningen eller skal jeg holde den utenfor og bruke Corolla til den strektningen?

Jeg har en Corolla -04 1,6 bensin/aut. (20.000 km på telleren da jeg kjøpte den) som jeg kjøpte i oktober i fjor og har siden da kjørt snart 48.000 km og fant ut at jeg har brukt over 70.000 kr i bensin og bompenger.

Bør jeg kjøpe en el-bil og eventuelt hvilken bil bør jeg velge? Skal jeg ha med eller uten varmepumpe? Min bror får det ikke til å gå opp at el-bil skal være lønnsomt. I utgangspunktet kunne det ikke falle meg inn å vurdere å kjøpe helt ny bil men er småskeptisk til alle ukjente småfirmaer som selger brukte el-biler.
Har i alle fall vært effektiv og prøvekjørte Nissan Leaf, Kia Soul og e-Golf på fredag og i-MIEV, Ford Focus og e-UP på lørdag. Bilen jeg likte best å kjøre var Kia Soul men det er for lang leveringstid, så neste bil er e-Golf evt. e-UP. Har fått tilbud på e-Golf uten varmepumpe med levering i februar? på 278.500 og e-UP til 215.000. Har også en avbestilt e-Golf på hånden med levering neste uke til 270.000.
Hvis jeg skal gå for el-bil så ønsker jeg å få bil så snart som mulig.

Er takknemlig for svar.



emil

Hvorfor ikke Leaf med som alternativ?

Nå kjører jeg jo Leaf og blir sikkert påvirket av det, men jeg hadde valgt en brukt 2. generasjons Leaf med varmepumpe. Alternativt ny. Burde uansett være mulig å få levert på kort tid.

Litt avhengig av hva du ellers skal bruke bilen til og trenger av plass.

hma

#2
Hei 'vbl' og velkommen til elbilforum.

Flere av bilene du har på lista skal greie 80km på en lading, også om vinteren.
Utfordringen for noen av bilene kan være å lade raskt nok til returen.
Eksempel, om man kan lade med maks 2kW (vanlig husholdningsstikk med 13A) vil det ta 8-10 timer å fylle et batteri på 24kW-timer (kWh).

Jeg vil anbefale å sjekke ut Renault Zoe. Den har en virkelig smart finesse ved at den kan hurtiglades fra vekselstrømsuttak (ca 50kW).
I praksis kan du få fullt batteri i løpet av én time på Amfi Orkanger.
Renault kjører også en god kampanje som snart utløper. Den gir deg 25'000 i avslag om du vraker en fossilbil, samt at du får med installasjon av hjemmelader.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

vbl

Takk. Har drevet og lest her på forumet de siste dagene men har ikke blitt noe klokere.

Det jeg synes er best med de andre er at de ser og føles som bil. Betrakter Leaf mer som et romskip, helt ok å kjøre men synes det er ekstremt mye "dødgang" på gasspedal i eco-modus samt at jeg ikke ser hjørnene når jeg skulle teste garasjen. Har en meget trang og liten garasje. Har fått tilbud på en Accenta til 244.000 men han hadde litt mer å gå på. Jeg likte heller ikke girvelgeren særlig godt.

Ser at jeg endte opp med å kjøre i eco-modus og i B med alle bilene jeg prøvde.

Siden jeg jobber på et møbelverksted med 3-fas anlegg så kan jeg kanskje få arbeidgiver til å sette opp eget punkt med det? Men da må jeg kjøpe en ekstra omformer eller hva det kalles?

Renault er Renault... Jeg er ikke så gira på fransk bil, men jeg har kanskje gamle fordommer

elektrolux

Du bør prøve Zoe. Renault tilbyr 30 dager prøving.

Zoe er sannsynligvis markedets beste Elbil kjøp akkurat nå.

Liker du små biler kommer også Smart med innebygget cammelon lader på 22 kW til ca 150 000 kr.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hma

#5
Nissan og Renault har et strategisk partnerskap, hvor de blant annet har kommet langt innen satsing på elektriske biler.

Det nærmeste jeg har kommet en fransk bil er Th!nk, hvis hjuloppheng stammer fra Peugeot. Tross eventuell skepsis for fransk bil ville jeg ikke hatt noen problem med å vurdere Zoe. Tror ikke den kan sammenlignes med tidligere og mindre vellykkede modeller.
Zoe har som nevnt en unik og genial lader som gir potensiale for svært god mobilitet.

En annen fordel med Zoe er at Renault og Fortum bygger 200 AC-ladestolper rundt om i landet som bileierene får tilgang til svært billig.
http://www.elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3384-minst-200-ladere-fra-renault-og-fortum
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

OlavEmil

#6
Ein avbestilt Golf med levering neste veke, til lågare pris enn å bestille ein sjølv høyrest jo ut som eit godt tilbod.

Elles burde det ikkje vere noko problem med verken jobb- eller hyttekøyringa di. At det skulle bli eit problem å få lada bilen nok i løpet av arbeidsdagen slit eg med å forstå. Ingen nye elbilar i dag er på 0% etter 80km, og dei fleste ladar 0 - 100% eller svært nær dette i løpet av ein arbeidsdag / 8 timar.

Ny Renault er nok eit godt kjøp om du likar bilen. Han har bra rekkevidde, og er veldig billig (særleg om du får tak i ein gamal bil som du kan vrake). I tillegg har dei kort leveringstid. Kan absolutt vere verdt ein prøvekøyring. Han fall ikkje i smak hos meg og kona (i det heile tatt), men det er jo ei subjektiv vurdering.

Du vil spare mykje pengar i det daglege på å køyre elbil! Praktisk talt gratis drivstoff, gratis bom / ferje og minimal årsavgift og forsikring. Om du sparar pengar totalt sett, når du reknar med finansiering og avskriving / verditap, er eit ope spørsmål (eg tippar du sparar), men det er stort sett ikkje desse pengane ein ser att i kvardagen uansett.


Ein ting til: Du må ikkje vurdere Leafen som dårlegare fordi han har større vandring på pedalen i Eco-modus. Det er nettopp dette som er meininga med Eco. Eco gjer at gasspedalen får ein ikkje-lineær vandring, der du normalt sett får 25% effekt når du trykkar gasspedalen 1/4 av vegen, og 50% effekt med halv gass, får du på Eco til dømes 10% effekt når du trykkar gassen 1/4 inn, og 25% med halv gass. Med flat pedal får du likevel 100% effekt. Dette er såvidt eg har forstått det som skjer med dei fleste bilane i Eco, og poenget er å jamne ut brå rørsler med foten, slik at effekten ut av batteriet blir jamnare = lågare forbruk.

Det er mogleg Leafen har sterkare Eco-modus enn andre bilar. Det burde i så fall reknast som eit pluss, ikkje minus.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

jkirkebo

Sitat fra: OlavEmil på søndag 30. november 2014, klokken 11:57
Ein ting til: Du må ikkje vurdere Leafen som dårlegare fordi han har større vandring på pedalen i Eco-modus. Det er nettopp dette som er meininga med Eco. Eco gjer at gasspedalen får ein ikkje-lineær vandring, der du normalt sett får 25% effekt når du trykkar gasspedalen 1/4 av vegen, og 50% effekt med halv gass, får du på Eco til dømes 10% effekt når du trykkar gassen 1/4 inn, og 25% med halv gass. Med flat pedal får du likevel 100% effekt. Dette er såvidt eg har forstått det som skjer med dei fleste bilane i Eco, og poenget er å jamne ut brå rørsler med foten, slik at effekten ut av batteriet blir jamnare = lågare forbruk.

Det er faktisk motsatt. Pedalen er veldig lienær i eco-modus og svært ulineær i D. Prøv selv i D fra start, trykk pedalen raskt halvveis ned og hold den der. Du får full eller tilnærmet full effekt selv om pedalen er trykket bare halvveis ned. Den gir nemlig mer effekt i D om du trykker pedalen raskt ned til en visst punkt enn om du trykker den sakte ned. Hater den funksjonen som pesten så jeg kjører utelukkende i eco.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

OlavEmil

Sitat fra: jkirkebo på søndag 30. november 2014, klokken 12:53
Sitat fra: OlavEmil på søndag 30. november 2014, klokken 11:57
Ein ting til: Du må ikkje vurdere Leafen som dårlegare fordi han har større vandring på pedalen i Eco-modus. Det er nettopp dette som er meininga med Eco. Eco gjer at gasspedalen får ein ikkje-lineær vandring, der du normalt sett får 25% effekt når du trykkar gasspedalen 1/4 av vegen, og 50% effekt med halv gass, får du på Eco til dømes 10% effekt når du trykkar gassen 1/4 inn, og 25% med halv gass. Med flat pedal får du likevel 100% effekt. Dette er såvidt eg har forstått det som skjer med dei fleste bilane i Eco, og poenget er å jamne ut brå rørsler med foten, slik at effekten ut av batteriet blir jamnare = lågare forbruk.

Det er faktisk motsatt. Pedalen er veldig lienær i eco-modus og svært ulineær i D. Prøv selv i D fra start, trykk pedalen raskt halvveis ned og hold den der. Du får full eller tilnærmet full effekt selv om pedalen er trykket bare halvveis ned. Den gir nemlig mer effekt i D om du trykker pedalen raskt ned til en visst punkt enn om du trykker den sakte ned. Hater den funksjonen som pesten så jeg kjører utelukkende i eco.

Er dette spesifikt for Leaf, eller generelt? Har Leaf på lån denne veka, så dette må testast!

Prinsippet er iallefall at det at bilen kjennest "treig" i Eco betyr ikkje at bilen er dårleg, heller tvertom.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

vbl

Jeg heller mest mot VW uansett og mest e-Golf hvis jeg skal ta med hytta i betraktning. Også pga. jeg ser her på forumet at de som har kjøpt el-bil som nummer 2-bil ender opp som nummer 1-bil.
I utgangspunktet ønsker jeg ikke hvit bil men hva utgjør vel fargen når jeg kan få bil kjapt.

Eneste minuset er vel hurtigladning om det skulle kreves på de meste ekstreme dagene. Hvilken ladekontakt er det egentlig som passer på Golf? Er det enten Type 2 eller Combo? Jeg er blitt fortalt at det ikke er hurtiglading på Orkanger for VW men går jeg inn på ladestasjoner.no så er det Type 2-kontakt der.
Så det skulle ikke være noe behov for ekstra hjemmelader på jobb mener du? Jeg regner uansett med å beholde Corolla foreløpig.

Problemet med Leaf er som sagt romskipsfølelsen i tillegg til design synes jeg.
Renault er jeg heller ikke så interresert i.

Jeg skal låne opp på eksisterende boliglån og utløse BSU rett over nyttår og regner med at bilen er nedbetalt på under 2 år og er på samme nivå som før opplåning innen 1 år.

Og så det evige spørsmålet om varmepumpe, trenger jeg strengt talt det? Jeg skal lade hjemme og på jobb så bilen vil bli forvarmet uansett. Jeg bruket ca. 1 time og 15 min på 80 km.

Grunnen til at jeg misliker gangen på gasspedalen sterkt var at da jeg prøvekjørte bilen så fikk jeg en meget ubehaglig opplevelse da jeg skulle "hive" meg inn i en rundtkjøring så kom ikke bilen fort nok i gang. Eneste mulighet for å komme seg inn pga. mye trafikk og høy fart, eller blir du bare stående.

emil

Sitat fra: vbl på søndag 30. november 2014, klokken 13:12
Grunnen til at jeg misliker gangen på gasspedalen sterkt var at da jeg prøvekjørte bilen så fikk jeg en meget ubehaglig opplevelse da jeg skulle "hive" meg inn i en rundtkjøring så kom ikke bilen fort nok i gang. Eneste mulighet for å komme seg inn pga. mye trafikk og høy fart, eller blir du bare stående.

Ingen som tvinger deg til å kjøre i ECO modus. De få gangene jeg selv kjører i ECO går jeg over i D når jeg er i bytrafikk eller kommer mot kryss/rundkjøring med tanken at jeg kanskje trenger mer effekt fort for å utnytte en luke.

vbl

I alle bilene jeg har prøvekjørt endte jeg opp med Eco-modus i B, er det jeg kommer til å kjøre i hvis det blir kjøp. Jeg kommer ikke til å huske å sette i D hver gang jeg skal inn i rundkjøringer. Dessuten var ikke dette noe problem i e-Golf eller e-UP!.

elektrolux

Sitat fra: vbl på søndag 30. november 2014, klokken 14:43
Dessuten var ikke dette noe problem i e-Golf eller e-UP!.

Enig, og synd VW er alene om dette. For mitt vedkommende betyr det at ny bil antakelig bli en folkevogn Golf
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

sølv-pilen

Du stiller mange spørsmål som egentlig bare er du selv som kan svare for, hva som passer deg best, vet bare du. Du sier du kan få golf uten varmepunpe i februar, og det er egentlig den bilen du ønsker mest.
Jeg vil da anbefale deg å kjøpe golfen nå, stor mulighet for at du kan få den allerede før nyttår selv om den blir lovet i februar. Jeg sliter litt med å følge argumentasjonen for eco i leaf, liker du ikke å ha en slik kjøremodus som du kan toppe med super turbo med å trykke på en knapp når du trenger det, så ikke bruk den knappen. B mode er jo samme som D, men bilen bremser når du tar bort foten fra gass pedalen ( da skal du jo normalt sett alikevel bremse), her er jo golfen langt mer brutal noe som er bra, men i følge din logikk må jeg da her si det motsatte, i tilegg har jo VW (begge) disse tre trinnene med regenerering, men dersom du ikke husker å skifte til D fra B regner jeg ikke med at du vil finne disse tre trinnene anvendelig i det hele tatt.

Forøvrig er det kun leaf som gir deg bird eye view, altså bilen sett ovenfra noe som gir deg akkurat hva du etterlyser, full oversikt i din trange garasje.

Men for all del. velg Golf dersom det er den du faller mest for men vegrer deg for grunnet lang leveringstid. Golf uten varmepumpe kan du med stor sansynlighet få på kortere leverigstid en hva Nissan Leaf kan levere.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Mippen

#14
Ville ikke valgt bort leaf bare pga en padal. Jeg ragerte på dette i Øko-modus første to turene men det er helt glemt etter det. Totalt sett økonomisk er både leaf og golf to gode biler. I Golf får du med litt mer ekstrautstyr enn det du får på leaf, men så er prisen høyere også. Golf starter på ca 250k og leaf sin toppmodell koster ca 240k. Med ekstrautstyr koster fort en e-golf opp under 300k. Tror også du får en leaf fortere enn du kan få en golf. Jeg fikk min leaf på dagen nesten. Nissan pleier å ha en del biler på lager. Om du trenger varmepumpe eller ikke er et godt spørsmål. Jeg merker stor forskjell på rekkevidden med og uten varmepumpe i forhold til andre jeg kjenner som har leaf. Men blir det kaldt nok er det ikke så mye varme i luften som varmepumpen kan utnytte. Er det skikkelig kaldt vil det være lite om ikke merkbar forskjell. Men til vanlig norsk vestlandsvinter er det perfekt.

Alt i alt 2 gode biler.

Golf!

Pluss: Utstyr, kjørefølelse, et etablert merke

Minus: "høy pris", lang ventetid på varmepumpe, ikke like godt utbygget ladenettverk ennå


Leaf!

Pluss:
Har vært på markedet en stund og har få store feil, rimelig, god å kjøre, god økonomi, rask levering, bedre utbygget ladenettverk

Minus:
Ikke like mye utstyr som de nyeste konkurrentene, ikke lenger den nyeste
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA