Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Estimert levering av E-Golf med varmepumpe.

Startet av Gogs, mandag 15. desember 2014, klokken 19:12

« forrige - neste »

Gogs

I dag morges stilte jeg inn komfort-timeren slik at bilen skulle være varm og god til vi skulle ut på tur. Men da vi satte oss i bilen stod batteri-indikatoren på 98%. Bare tre kvarter tidligere sjekket jeg at bilen hadde ladet til 100%, så det må jo bety at den trakk strømmen til oppvarmingen fra batteriet. Er ikke hele poenget at man skal spare strøm ved å varme opp bilen mens kabelen likevel er plugget i?

PS: Vet at dette er diskutert i en annen tråd også, men kunne ikke finne tilbake til den...
Sort/mørkegrå BMW i3 2014
Hvit Renault Zoe Intens 2015 - 2017
Hvit Renault Zoe Life 2014 - 2015 RIP
Hvit Peugeot iOn 2011 - 2014
Orange Kewet Buddy 2005 - 2005

hdh

Høres ganske besynderlig ut. En skulle jo tro at den ville trekke strøm gjennom laderen under komfortvarming. Skal sjekke om dette er tilfellet på min også neste gang jeg bruker komfortvarmeren (pleier å stille den inn slik at det er litt lunk i bilen når jeg skal hjem fra jobb).
Sort '14 Renault Zoe Intens

emil

Nå vet jeg ikke maks trekk for varmeapparatet på Zoe, men for bl.a Leaf kan det godt gå 5kW på maks. Hvis en 16A ladekabel (signatur til trådstarter sier Life og ikke Intens modell, så da tipper jeg 16A Wallbox) kan gi ca 3-3.5kW på maks må det nødvendigvis trekkes noe fra batteriet i en periode. Når bilen er varm og strømtrekket går ned kan den lade opp igjen det brukte. Strømforbruket fra batteriet hadde nok vært mye mer hvis bilen ikke hadde stått tilkoblet.

K S

Sitat fra: Gogs på lørdag 29. november 2014, klokken 18:59
I dag morges stilte jeg inn komfort-timeren slik at bilen skulle være varm og god til vi skulle ut på tur. Men da vi satte oss i bilen stod batteri-indikatoren på 98%. Bare tre kvarter tidligere sjekket jeg at bilen hadde ladet til 100%, så det må jo bety at den trakk strømmen til oppvarmingen fra batteriet. Er ikke hele poenget at man skal spare strøm ved å varme opp bilen mens kabelen likevel er plugget i?

PS: Vet at dette er diskutert i en annen tråd også, men kunne ikke finne tilbake til den...

Opplevde det samme på Soul med 10 A ladekabel, med 16 A er batteriet 100 % etter oppvarming.

Barskog

Har ZOE og 11 kw lader hjemme. Batteriet er alltid 100% etter forvarming.
2017 Grå Titanium Renault ZOE Intens ZE40 R90 - Hentet 31/5-17
2016 Sort Renault ZOE Intens R240 - Hentet 14/3-16
2014 Sort Renault ZOE Intens Q210 - Hentet 11/9-14
11kW Supercharge hjemmelader
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 10A (genrasjon1)
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 16A (genrasjon2)
Sort lademugge fra noefuel.no (trekker 9,1A/gir DC Power 1,7 kW inn på batteriet)
Gul hyttelader fra Renault (trekker 9,6A/gir DC Power 1,8 kW inn på batteriet)
Begge siste målt 4. juli 2017

emil

Sitat fra: Barskog på søndag 30. november 2014, klokken 01:33
Har ZOE og 11 kw lader hjemme. Batteriet er alltid 100% etter forvarming.

Pirkemodus: Laderen sitter i bilen...

Men med 11kW ladekontakt/Wallbox hjemme vil jo den alltid kunne gi mye mer enn bilen klarer å trekke når den forvarmer, så der vil det aldri være behov for å bruke noe fra batteriet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA