Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Estimert levering av E-Golf med varmepumpe.

Startet av Marius Engel, mandag 15. desember 2014, klokken 17:37

« forrige - neste »

Marius Engel

Før 2050 har norge planlagt å kun ha nullutslippsbiler.

I dag er det fossilbilen man må ha dersom man skal dra på campingtur med vogn.

Ser man på miljøaspektet forurenser en familie på 4 like mye om de reiser rundt hele jordkloden med fossilbil, som om de tar en chartertur til syden, grovt regnet. Så jeg synes det er dumt å utelukke fossiblier helt kun fordi at utslippene skal gå ned, når andre alternativer kan forurense mye mer om man ser det på den måten.

Sånn som jeg ser på saken, virker det som at elbilene om 10-20 år kan dekke bortimot enhver sitt behov for privat transport, men for campingfolket virker det som det tar en slutt etterhvert. Jeg tror nemlig at en elbil med god rekkevidde vil få for kort rekkevidde når det henger en campingvogn bak, også i framtiden.

Hva tror dere? Blir det mulig å oppnå god rekkevidde selv med en campingvogn bak bilen etterhvert? Også med ladetider og lademuligheter som gjør bilen fulladet i løpet av en natt?

kos

Ja. det blir mulig å trekke en kamping vogn allerede med model x. Det er rekkevidden som blir det store spørsmålet. En x tipper jeg vil ha en rekkevidde med henger på 35 mil. Etter sigende skal en x kunne trekke 2 tonn. Noe som bør være nok. Samtidig vil en x med henger regenerere masse strøm ved nedoverbakker, samtidig vil det være det motsatte i oppoverbakker.

I fremtiden vil nok elbiler trekke kamping vogner. det som kanskje blir et pluss er rekkevidden med SC ladere. da betyr det ikke hvor mye den trekker. det er gratis.

pwb

Fremtidens campingvogner vil sikkert ha en del batterier i seg så når man kobler den til bilen så kan de brukes også.

kos

Hei - om ikke en eller annen dimling monterer en diger diesel generator i kamping vogna.

arnejorg1

Sitat fra: kos på lørdag 29. november 2014, klokken 18:24
En x tipper jeg vil ha en rekkevidde med henger på 35 mil. Etter sigende skal en x kunne trekke 2 tonn

Hmm.. Skeptisk til det. En campingvogn på to tonn vil i det minste få strømforbruket opp i det dobbelte. Grunnet at den da veier like mye som bilen, og den vil også få høyere luftmotstand. Det sies vel at model x har en oppgitt rekkevidde på 45 mil. Tipper da at reelt i 80 km/t på sommeren, vil man ha en rekkevidde på 35-40 mil uten vogn. Setter man da på vogna skulle det bli omtrent 15-20 mil med vogn på 2t.

Sitat fra: kos på lørdag 29. november 2014, klokken 18:24
Samtidig vil en x med henger regenerere masse strøm ved nedoverbakker

Da må du jo kople ut henger-bremsen. Noe som er både farlig og ulovlig
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

sven erik

jeg har en elbil som i dag  kan trekke  500 kilo  men bare med en henger på 200 kilo  har jeg testa rekkeviden å  den synker omtrent  15% i 80 km  men i 50  km synker rekkeviden omtrent bate 3%  dette er landevei kjøring ikke  by der for du andre tall

kos

Hei arnejorg1 er du sikker på det- etter hva andre uttaler blir det ikke så ille. Dessuten står ikke vogna for all bremsingen, noe vil være med å skyve bilen - kalles regenerering.

arnejorg1

Hei kos. Vogna skyver nok litt, men jeg tror ikke det vil ha stor betydning. Når det gjelder det med rekkevidde, sammeligner du da med sven erik sin bil som får 15% reduksjon med 200kg henger? Nå vet jeg jo ikke hvor stor bil han har, men jeg liker ikke å være for optimistisk når det gjelder rekkevidde. Jeg er er ikke sikker, men jetter på at det kan bli noe rundt en 15-20 mil med vogn. Jeg håper jo at rekkevidden blir bedre, men hvil som sagt ikke være for optimistisk.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

kos

Regenerering har mye med vekt å gjøre. Tesla har en regenerering som flere enn jeg opplever at fjelloverganger blir forbruket nesten likt med flat vei. Dette var en av de tingene som jeg ble positiv overasket over da jeg kjøpte bilen. Regner med at de samme vil skje med vekt på hengeren. Nå er det slik at en Campingvogn med 2000 kg vekt sammen med 2100 som tesla s (Hva veier X) veier vil bli over 4 tonn. Da snakker vi bil over 3500 kg. Jeg er muligens for optimistisk, men tror ikke at man taper mer enn 30 % med en vogn på 1000 kg. Da har vi en totalvekt på ca 3500 kg. Vi får vente å se hva x eierne erfarer.

Min rekkevidde angst forsvant på Hardangervidda. Etter å ha bommet på avstanden i hodet og startet fra Bergen via Eidsfjord med en rekkevidde på 28 mil til Gol og fant ut at jeg helst burde ha over 30 mil før jeg begynte klatringen. Kom til gol og hadde over 40 km igjen, forsvant rekkevidde angsten en gang for alltid.

sven erik

bilen jeg har  er nesten samme vekt som tesla  og har en rekkevidde uten henger på ca 38 mil
så denne kan fint sammenlignes   den ser ikke så strøm linje formet som teslan bare ligner på gamle toyota korola  denne er og produset  på fabrikken  som tesla blir laget på i dag

OlavEmil

Kva bil er det du har? Den høyrest jo ut som draumebilen for norske elbilistar (meg inkludert)!
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

arnejorg1

#11
Ja sven erik. nå begynner jeg og lure, er det en Ford ranger EV du har?

Sitat fra: kos på søndag 30. november 2014, klokken 04:38
Regner med at de samme vil skje med vekt på hengeren. Nå er det slik at en Campingvogn med 2000 kg vekt sammen med 2100 som tesla s (Hva veier X) veier vil bli over 4 tonn. Da snakker vi bil over 3500 kg

Men vogna vil jo fortsatt bremse uansett hvor tung den er.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

emil

Sitat fra: OlavEmil på søndag 30. november 2014, klokken 12:16
Kva bil er det du har? Den høyrest jo ut som draumebilen for norske elbilistar (meg inkludert)!

Bilen han har er en Geo Prizm, som i prinsippet er et Toyota Corolla fra tidlig 90-tall. Bygget som elbil i USA, konvertert til LiIon batterier i Norge.

Meget spesiell bil, med spesielle løsninger og for spesiellt interesserte og mange muligheter for spesielle feil.

dagbre

Fremtidens campingvogn har stort batteri, hjelpemotorer i hjulnavet og 15 kvadratmeter solpanel på taket  :)
E-Golf 2015, Pacific Blue

sven erik

det er ikke direkte en toyota men et samarbeid med chevrolet og toyota  men eneste elbilen i norge som  kan trekke mer en 150 kilo  men ja en camping vogn må en ha ekstra batterier i om man skal få noe rekkevidde  en ser bare på en vanlig bil  at man bruker masse mer bensin  selv om vognen ikke veier   så mye men en har  god   vinn motstand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA