Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Elektrisk innfellbare speil

Startet av Karus, mandag 15. desember 2014, klokken 13:01

« forrige - neste »

Karus

Jeg har bestilt ny Nissan Leaf Tekna Nordic med 6.6 kW lader, kommer 16. Desember   :). Det følger også med kabel for overgang fra Type 1 til Type 2. Når jeg ser på ladekartet for Norge finnes det Type 2 Hurtiglading, Type 2 Semihurtiglading og Type 2 32Amp/230V. Jeg forstår det slik at Type 2 Hurtig-/Semihurtig går på 400V. Kan jeg lade med den medfølgende Type 1/Type 2 kabelen på alle Type 2 ladestasjoner? Vil 6.6 kW laderen håndtere både 230V og 400V? Er det noen som vet noe om dette?
Nittedal
Tesla MX 75D med AP2, Juni 2017
Nissan Leaf Tekna Nordic,  Desember 2014.
Kjørt Citroen C-Zero 9000km siden mars 2014, solgt.
Think City 2010 ZEBRA (Juli 2012), PCU Gen-2, tidligere gått i Think Global.
Kondensvann i Gen-2 motor kan være et problem (mangler drenshull). Har nå kjørt problemfritt 16000km etter uhellet i August 2012.

Rio

Når man snakker om 400 V og 230 V (TN) sammen er det viktig å forstå at det gjelder trefas. Da er det 400 V mellom fasene (f. eks. mellom L2 og L3), men 230 V mellom hver av fasene og null (L1 og N).

Din bil har en énfaselader, som skal ha 230 V og som trekker opptil 32 A.

Med den medfølgende kabelen vil du alltid få 230 V, og stolpen signalerer om laderen kan trekke 16 A eller 32 A. Det bare virker! :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Karus

Tusen takk for godt og klart svar! Da er det bare å glede seg til Type 2 lading, når det passer - uten bekymring.  :)
Nittedal
Tesla MX 75D med AP2, Juni 2017
Nissan Leaf Tekna Nordic,  Desember 2014.
Kjørt Citroen C-Zero 9000km siden mars 2014, solgt.
Think City 2010 ZEBRA (Juli 2012), PCU Gen-2, tidligere gått i Think Global.
Kondensvann i Gen-2 motor kan være et problem (mangler drenshull). Har nå kjørt problemfritt 16000km etter uhellet i August 2012.

emil

Og for å si det enkelt:

Skal du utnytte 6.6kW laderen må du finne en stolpe som er merket 230V 32A (7.2kW) eller 400V 32A (22kW).

En 11kW ladekontakt er 400V trefase 16A og vil ikke gi deg raskere lading enn 230V 16A.

43kW AC ladepunkter har fastmontert kabel med Type2 kontakt og kan ikke brukes, men disse finnes som oftest sammen med CHAdeMO ladere.

6.6kW lader går vel fortsatt i kategorien saktelading, selv om det ikke er like sakte som 3.3kW.

Rio

Hvorfor kan man ikke bruke 43 kW Type 2?

(Jeg er klar over at det vil være "misbruk" (siden man trekker så lite), men mener du de ikke passer inn, dersom man likevel ønsker?)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

emil

Sitat fra: Rio på lørdag 29. november 2014, klokken 16:12
Hvorfor kan man ikke bruke 43 kW Type 2?

(Jeg er klar over at det vil være "misbruk" (siden man trekker så lite), men mener du de ikke passer inn, dersom man likevel ønsker?)

Har du en i3, eGolf, eUp eller lignende kan det godt være at du klarer å lade 3-6kW fra en 43kW ladekabel. Men siden denne kabelen sitter fast på "stoplen" og plugges i bilen vil ikke det fungere på en vanlig Leaf (eller trilling, Focus, Soul). Er ingen 43kW AC ladeplasser som har kontakt der man plugger sin egen Type2 kabel inn.

Rio

Ja, selvsagt vil det ikke fungere i en Type 1 (J1772) bil! Glemte det.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Bjoris

Ser at det i nærområdet hos oss har blitt satser på 43 AC, Combo og CHAdeMO. Litt synd at de ikke også har kontakt for type 2 kabelen. Med min Leaf sliter jeg veldig med å få ladet 100% på CHAdeMO, den stopper på litt over 80% som i praksis er under 80% på batteriet. Ja, en kan starte den igjen, men det går sakte og er kjiipt om noen står i kø. Jeg ser for meg at om vi kjøper en med 6.6 kw lader så kunne jeg ladet resten på den både for å unngå kø og får å få ladet helt opp de gangene en virkelig trenger full pupp:)

Er det mange type 2 kontakter som settes opp med 400 volt, 16 A? Hadde ikke tenkt på at dette ikke gir maks på en 6,6 Leaf lader... Dumt opplegg egentlig, burde vært 400 volts ladere
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Rio

Sitat fra: bjoris på lørdag 29. november 2014, klokken 21:35
Ser at det i nærområdet hos oss har blitt satser på 43 AC, Combo og CHAdeMO. Litt synd at de ikke også har kontakt for type 2 kabelen. Med min Leaf sliter jeg veldig med å få ladet 100% på CHAdeMO, den stopper på litt over 80% som i praksis er under 80% på batteriet. Ja, en kan starte den igjen, men det går sakte og er kjiipt om noen står i kø. Jeg ser for meg at om vi kjøper en med 6.6 kw lader så kunne jeg ladet resten på den både for å unngå kø og får å få ladet helt opp de gangene en virkelig trenger full pupp:)

Er det mange type 2 kontakter som settes opp med 400 volt, 16 A? Hadde ikke tenkt på at dette ikke gir maks på en 6,6 Leaf lader... Dumt opplegg egentlig, burde vært 400 volts ladere

Problemet er at Leaf har Type 1 kontakt foran, og de er kun énfas, og ikke trefas.

Den riktige løsningen på problemet er trefas lader i bilen (støttes av Type 2). 16 A på trefas gir 11 kW.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

emil

Sitat fra: bjoris på lørdag 29. november 2014, klokken 21:35
Er det mange type 2 kontakter som settes opp med 400 volt, 16 A? Hadde ikke tenkt på at dette ikke gir maks på en 6,6 Leaf lader... Dumt opplegg egentlig, burde vært 400 volts ladere

Er heldigvis 22kW (32A) som blir standarden utover 230V/16A. Tror 230V 32A og 400V 16A blir unntakene for offentlige ladeplasser.

Men man vet jo aldri hva fremtiden bringer...

Rio

Er ikke de fleste Type 2 stolpene i Oslo 400/230 V 16 A?
Eller er de 32 A?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: Rio på lørdag 29. november 2014, klokken 21:41
Sitat fra: bjoris på lørdag 29. november 2014, klokken 21:35
Ser at det i nærområdet hos oss har blitt satser på 43 AC, Combo og CHAdeMO. Litt synd at de ikke også har kontakt for type 2 kabelen. Med min Leaf sliter jeg veldig med å få ladet 100% på CHAdeMO, den stopper på litt over 80% som i praksis er under 80% på batteriet. Ja, en kan starte den igjen, men det går sakte og er kjiipt om noen står i kø. Jeg ser for meg at om vi kjøper en med 6.6 kw lader så kunne jeg ladet resten på den både for å unngå kø og får å få ladet helt opp de gangene en virkelig trenger full pupp:)

Er det mange type 2 kontakter som settes opp med 400 volt, 16 A? Hadde ikke tenkt på at dette ikke gir maks på en 6,6 Leaf lader... Dumt opplegg egentlig, burde vært 400 volts ladere

Problemet er at Leaf har Type 1 kontakt foran, og de er kun énfas, og ikke trefas.

Den riktige løsningen på problemet er trefas lader i bilen (støttes av Type 2). 16 A på trefas gir 11 kW.

Løsningen er også at det settes opp separate 22kW stolper på de nye hurtigladeplassene som opprettes. Greit nok med 43kW AC integrert i hurtigladeren, men med en oppetid på 8-9% eller deromkring så er jo ikke det noe å stole på. En dobbel 22kW ved siden av gjør livet lettere for alle med litt mer enn 3,7kW lader.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

emil

#13
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 29. november 2014, klokken 23:44
Løsningen er også at det settes opp separate 22kW stolper på de nye hurtigladeplassene som opprettes. Greit nok med 43kW AC integrert i hurtigladeren, men med en oppetid på 8-9% eller deromkring så er jo ikke det noe å stole på. En dobbel 22kW ved siden av gjør livet lettere for alle med litt mer enn 3,7kW lader.

Jepp.

Men etterhvert som det nå har blitt noen hundre Zoe på veiene begynner meldingene om ladeproblemer på den problemfrie AC-ladingen å melde seg... Både problemer med bil på 43kW lading og 22kW ladestolper som er nede. Fordelen med Leaf eller en hvilken som helst annen bil da er at man kan lade problemfritt fra schuko, det tar bare litt lengre tid.

jkirkebo

Sitat fra: emil på søndag 30. november 2014, klokken 00:36
Men etterhvert som det nå har blitt noen hundre Zoe på veiene begynner meldingene om ladeproblemer på den problemfrie AC-ladingen å melde seg... Både problemer med bil på 43kW lading og 22kW ladestolper som er nede. Fordelen med Leaf eller en hvilken som helst annen bil da er at man kan lade problemfritt fra schuko, det tar bare litt lengre tid.

Ja, Zoe ser ut til å ha div. ladeutfordringer ennå. Med Teslaen har jeg derimot aldri hatt problemer med å lade hverken på 22kW eller 43kW uttak, og jeg har gjort det en del ganger. 22kW stolper kan nok være nede de også, men det skjer svært mye sjeldnere enn for multistandard hurtigladerne.

Schuko-stikk finner man jo overalt, bare å spørre pent så får man nok bruke det som er utenfor bensinstasjonen, butikken eller veikroen i >95% av tilfellene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA