Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Alt du vil vite om elbillading, men var redd for å spørre om

Startet av Ona IX, mandag 15. desember 2014, klokken 00:32

« forrige - neste »

Ona IX

Noen som har kalkyle/regneark over forbruk?
Altså hvis man har 14.0 kW/100km, vil man ha x km (100%) 15.0kW/100km vil man ha x km (100%)
Hvordan vil regnemåten være, jeg klarer ikke skjønne logikken bak kW/100km og totale 27kW tilgjengelig skal bli 180km.
Og ja jeg blander kW og kWh, skjønner ikke hva forskjellen er, hvis noen klarer å dumme det ned til barneskole nivå hadde jeg blitt glad :)
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

birkeland

#1
Hei!

Skal forsøke å forklare det enkelt.

Eksempel 1:

Hvis forbruket viser 14kWh/100km så vil bilen kunne kjøre: 100km/14kWh = 7,14km/kWh (altså i overkant av 7 km pr kWh)

Så hvis det er 27kWh tilgjengelig ved 100% oppladet batteri blir regnestykket: 7,14km/kWh x 27kWh = 192,85km

Eksempel 2:

Hvis forbruket viser 18kWh/100km vil bilen kunne kjøre: 100km/18kWh = 5,56km/kWh (altså 5,56km pr. kWh)

Ved 100% tilgjengelig kapasitet blir regnestykket: 5,56km/kWh x 27kWh = 150km


For å oppnå 180km som du lurer på, vil forbruket være 15kWh/100km.


Så for å oppnå 212km som EU har satt som rekkevidde i sin test, så må forbruket være 12,74kWh/100km.

Ellers takk for gode innlegg Ona IX.


Ona IX

Aha! Da skjønte jeg det! Tusen takk  :)
Jeg har til nå klart å holde meg på rundt 14-15kWh/100km, men det er min første elbil, og har ikke kjørt 500km enda. Så jeg burde klare å redusere litt? Nå er det jo rundt 0-4*c jeg har kjørt i, og primært 80km/t+. Fylte dekkene med litt over anbefalt idag, så kan hende jeg får ned 0.5kWh bare på det, krysser fingrene ihvertfall. Nå er det vel ikke annet enn å vente på sommeren og erfaring før jeg treffer 200km (13.5kWh).

Noen som anbefaler lufttrykk for lavest forbruk, men likevel fungerende på vinteren? Nå fylte jeg det som stod hvis man hadde fullastet bil. Selv om jeg 95% av tiden er alene i bilen.
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

birkeland

Her er forøvrig et regneark som kan benyttes. Er ikke veldig stødig i Excel men det duger.

Jeg har ikke fått min Soul EV ennå, men vil gjerne høre om noen vet "brytningspunktet" i hastighet når forbruket går veldig opp. Greit å vite hvilke hastighet man bør ligge på når man kjører motorvei. Mener å ha hørt 101km/t men kan være at jeg roter. Noen som vet?

moonbuggy

Det er ikke noe "brytningspunkt". Luftmotstanden øker jevnt med kvadratet av hastigheten. Soul er jo en relativ firkantet kloss med dårlig aerodynamikk og relativt stor flate, så luftmotstanden betyr svært mye når hastighetene nærmer seg 100km/t og over.
Eksemplel:
Kjører du i 80 km/t så krever bare luftmotstand 8,1 kw pr. 100km (I tillegg kommer rullemotstand og andre brukere)
Kjører du i 100km/t så krever bare luftmotstand 12,7 kw pr. 100km
Kjører du i 110km/t så krever bare luftmotstand 15,3 kw pr. 100km.

Dette er virkelige hastigheter, ikke det du leser på speedometeret. Det viser antagelig for mye.


K S

Sitat fra: Ona IX på fredag 28. november 2014, klokken 21:25
Aha! Da skjønte jeg det! Tusen takk  :)
Jeg har til nå klart å holde meg på rundt 14-15kWh/100km, men det er min første elbil, og har ikke kjørt 500km enda. Så jeg burde klare å redusere litt? Nå er det jo rundt 0-4*c jeg har kjørt i, og primært 80km/t+. Fylte dekkene med litt over anbefalt idag, så kan hende jeg får ned 0.5kWh bare på det, krysser fingrene ihvertfall. Nå er det vel ikke annet enn å vente på sommeren og erfaring før jeg treffer 200km (13.5kWh).

Noen som anbefaler lufttrykk for lavest forbruk, men likevel fungerende på vinteren? Nå fylte jeg det som stod hvis man hadde fullastet bil. Selv om jeg 95% av tiden er alene i bilen.

Jeg klarer nå, med 3 til 7-8 grader å kjøre 90-95 km(dette er med 12-1300 høydemetre, altså bratte bakker opp/ned) med rundt 50 km restrekkevidde, så total teoretisk rekkevidde opp mot 150 km. Men da er snittfarten lav, rundt 60 km/t.

birkeland

Apropos forbruk. Jeg kom over en side på det store internettet som beskriver sånn halvveis hvordan KIAen kommer fram til gjenværende rekkevidde:

How is Distance to Empty (DTE), or driving range, calculated?
DTE is based on past driving patterns by averaging the distance between the past 20 cycles and considering the operation of the HVAC system or the road conditions classified by navigation.


ganton

#7
Sitat fra: birkeland på fredag 28. november 2014, klokken 21:59
Her er forøvrig et regneark som kan benyttes. Er ikke veldig stødig i Excel men det duger.

Jeg har ikke fått min Soul EV ennå, men vil gjerne høre om noen vet "brytningspunktet" i hastighet når forbruket går veldig opp. Greit å vite hvilke hastighet man bør ligge på når man kjører motorvei. Mener å ha hørt 101km/t men kan være at jeg roter. Noen som vet?

Prøvd meg på noe liknende for min BMW i3, see kurve for forbruk/distanse vs hastighet http://elbilforum.no/forum/index.php?action=dlattach;topic=14142.0;attach=23432;image

se i3 tråden for diskusjoner rundt samme tema http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,14142.45.html#lastPost
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA