Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FLYTTET: Model S og interface til mennesker

Startet av Spruck, søndag 14. desember 2014, klokken 19:46

« forrige - neste »

AtellusCalidus

#180
Sitat fra: nr1rayner på fredag 04. november 2016, klokken 11:31
Sitat fra: AtellusCalidus på torsdag 03. november 2016, klokken 23:28
Bytte till ett par billiga (men nya) Yokohama iceGuards idag och kände inte någon större skillnad på en Oslo tur än tidigare.

Du har kanskje IG50?
Jeg har en eldre modell, IG30 i dim 205/55-16. Disse har rulle F, mens Tekna-hjulene har B. Dine har vel E.
Uansett burde begge være vesentlig dårligere enn alle originale sommerhjul og derfor gi tydelig utslag i forbruk.
Jeg har kjørt flere tester med de 2 og ser egentlig ingen nevneverdig forskjell, merkelig nok..
IG50+ ja... de har blivit ordentligt inkörda nu och jag kan bara konstatera följande:

Det är större skillnad på räckvidd i kalla temperaturer vs varmt än med de olika däcktyperna skulle jag tro.

Kör 6 mil om dagen (tbg-sandefjord) 90% motorväg och förbruket ligger på en jämn nivå runt ~5km/kWh


Eller, ca en kilometer per procentenhet från fullt batteri (~70% kvar efter 3 mil) med "halftvarmt" batteri alltså 4 streck på temp mätaren.

Med sommardäck var förbruket som bäst 5.7km/kWh, något som i praktiken visade 75% kvar på batteri efter 3 mil...

Sent from my XT1092 using Tapatalk

Sveinung H

Jeg er nå i prosessen med å kjøpe nye vinterdekk til min Leaf 2013. Til nå har vi kjørt på piggdekk levert med bilen - Kingstar sw41 winter radial - i dimensjon 205/55-16. Men siden vi bor ved kysten, og det stort sett er saltede veier eller slaps, ser vi nå på piggfrie dekk.

I et tidligere innlegg ble det for rulllemotstand og rekkevidde sin del anbefalt å gå for smalere dekk med høyere profil f.eks 195/60-16. En får da en differanse på rulleomkrets på 0,8% (ref http://www.dekkalkulator.com/) Men hva med å gå for 195/65-16? En er fortsatt innenfor de tillatte +/- 5% ift original dimensjonen, men omkretsen øker med 4,41% - og det "irriterende avviket" på speedometret på 9 km/t i 80 blir redusert til 5 km/t.

Er det noen som har erfaring med denne endringen - og evt hvilke dekk er å anbefale?

Sveinung


tomrh

#182
Leafnor kjører med 205/60R16 og sier det er helt fantastisk. De er 3,2% over, skulle vel ikke være store forskjellen med 4,4%.

En annen fordel med større rulleomkrets er at aksellerasjonen blir litt svakere, noe som er fordel på vinteren.

Vurderer selv 195/65R16 btw.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

leafnor

#183
Sitat fra: tomrh på torsdag 19. oktober 2017, klokken 12:21
Leafnor kjører med 205/60R16 og sier det er helt fantastisk. De er 3,2% over, skulle vel ikke være store forskjellen med 4,4%.

En annen fordel med større rulleomkrets er at aksellerasjonen blir litt svakere, noe som er fordel på vinteren.

Vurderer selv 195/65R16 btw.
Angrer ikke. Kjøpte 60 profil på de nye sommerdekkene også.
Vil tro 195/65 som vinterdekk vil være en fordel på slaps. Vil være fordel på slaps/snø, mindre å pløye gjennom og følgelig litt lavere strømforbruk.
Men er usikker på om du finner noen på rullemostand B eller bedre på den dimensjonen.
Hakka R2 205/60 jeg valgte har rullemotstand B, og var til og med billigere enn 55-profil. Brukte likt med strøm eller bedre enn de gamle jeg hadde.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

tomrh

Man får vel dessuten bare europeiske vinterdekk i denne dimensjonen?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA