Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FLYTTET: Model S og interface til mennesker

Startet av Spruck, søndag 14. desember 2014, klokken 19:46

« forrige - neste »

E_S

Generelt, gjeldende for alle biler av alle typer hva angår vinterdekk er at man velger ikke høyere hastighetsmerking enn det man har behov for. Dekk for høyere hastighet har under normale forhold som oftest dårligere egenskaper enn et ellers tilsvarende dekk for lavere hastighet. Sommerdekk må matche eller overgå bilens toppfart, så der er man mer låst.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

tomrh

Piggdekk har som kjent ingen EU merking, og man skulle tro at piggene gir høy rullemotstand.

Etter en skikkelig hålkeperiode i Trøndelag nå med speilglatte sideveier så jeg meg nødt til å ha på piggdekkene for i det hele tatt å komme meg hjem om dagene, hadde de jo likevel hengende i garasjen på originalfelgene. De har overraskende lav rullemotstand!  :o Bruker akkurat like mye strøm som med WRD4-oppsettet på 15"-felg, og der er jo felg+dekk tilsammen 16 kg lettere, dekkene 1 cm smalere samt at de har rullemotstand B.

Konklusjonen er at Nokian Hakkapeliitta 8 sannsynligvis har rullemotstand A.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Eureka

Nå forstår jeg hvorfor quatrac lite dekka lukta så enormt gummi i forhold til energy dekka. Sjekk wheels.ca og det er definert forskjell all Season og all Weather
Mvh
2013 Japan Leaf bygget Oppama plant
2019 Evalia 40 kW 7 seter

Eureka

Dekk vinteregenskaper

1:sommerdekk
2:M&S merka helårsdekk (ikke lovlige som vinterdekk tex Canada)
3:3PMSF ("Three Peak Mountain Snow) merka helårsdekk (lovlige vinterdekk Canada) også kalt allweather (uønsket av Norske Dekkimportører) 
4:Europeisk Vinterdekk. (uønsket av Norske Dekkimportører)
5:Nordisk Vinterdekk.
6:Piggdekk.   
2013 Japan Leaf bygget Oppama plant
2019 Evalia 40 kW 7 seter

Eureka

Forstår ikke helt hvorfor en tenker så tradisjonelt med 2 dekksett på en Elbil med kort rekkevidde. Dette blir jo typisk en bybil/pendlerbil som lever hele livet i bykjernen/hovedveien som alltid er saltet (sort veibane for enhver pris) og kommer aldri på langtur/fjellet. Spesielt hvis Helårsdekket hverken har E/F i våtgrep eller rullemotstand,
2013 Japan Leaf bygget Oppama plant
2019 Evalia 40 kW 7 seter

ohowl

Det finnes nok de av oss som er innom både is, snøsørge, saltslush og bar vei på en vanlig tur til jobben i Leaf.

Og de av oss som ikke ser problemer med å ta bilen på langtur over fjellet, heller.
2015 Leaf EU-Tekna
Tesla Model ≡ LR AWD

tomrh

Sitat fra: Eureka på lørdag 30. januar 2016, klokken 22:36
Dette blir jo typisk en bybil/pendlerbil som lever hele livet i bykjernen/hovedveien som alltid er saltet (sort veibane for enhver pris)
Du skulle tatt deg en kjøretur på sideveiene på Byåsen eller Heimdal i disse dager. Veldig bynært, ja faktisk i byen vil man si om man bor utenfor Trondheim. Men slett ikke et sted jeg ønsker å ferdes uten å være skodd med de aller beste dekka..
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Eureka

Interessant å sammenligne vinterveier Stavanger med vinterveier Aberdeen
2013 Japan Leaf bygget Oppama plant
2019 Evalia 40 kW 7 seter

nr1rayner

Sitat fra: Eureka på lørdag 30. januar 2016, klokken 22:36
Dette blir jo typisk en bybil/pendlerbil som lever hele livet i bykjernen/hovedveien som alltid er saltet (sort veibane for enhver pris) og kommer aldri på langtur/fjellet.
Jeg kjørte en vinter den beryktede "lakseveien" daglig, 6 dager i uken Trondheim-Hitra/Frøya.
Sorry mack, men det desidert verste føret var i Trondheim by!
Nå skal det sies at mitt spørsmål på snørike dager ikke var OM det hadde vært utførkjøring på "lakseveien", men HVOR MANGE...
Men, hvorfor var føret verst i Trondheim? Jo, nettopp pga salting. Spesielt når det kommer mye snø over en periode bygges det ei tynn issåle i bunn, og mel- / slaps-snø legger seg oppå.
Joda, det er stort sett svart asfalt i byen og på hovedveiene, men jeg kan nok uansett si med hånden på hjertet at det er i byen man trenger de beste dekkene. Man kan jo dra frem våt is, men da er det fram med kjetting ;)
Men så kommer spørsmålet, skal man sko seg etter de aller verste dagene, eller alle de andre? Man kommer seg nok fint gjennom de verste dagene med "europeiske" eller "all wheater" bare man tar det mer med ro, men er nok vesentlig bedre skodd alle de andre dagene hvor asfalten er svart eller våt..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Tidligere i tråden var vi inne på juks i dekktester, bl.a. har Continental blitt tatt med buksa nede. Nå innrømmer også Nokian å ha jukset. http://m.dinside.no/php/art.php?id=936102
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

#160
Da har Motor kommet med årets vinterdekktest. Og igjen disses et kontinentalt vinterdekk som kommer sist. De oppgir ikke hvilket det er, bare at det er et fra Continental. Hvorfor er det så hemmelig, har de noe å skjule? Valgte de ut ContiWinterContact TS860, den forbedrede utgaven av fjorårets testvinner i ADAC - som nå blir avslørt som elendig? Eller valgte de et middelmådig dekk for å bevise at såkalte mellomeuropeiske vinterdekk ikke fungerer?

Ut fra NAF-testen kan man begynne å lure på hvorfor kontinentale vinterdekk i det hele tatt produseres når de er så elendige.

I svar #103 tidligere i tråden tok jeg for meg en grundig testrapport. Jeg vedla noen figurer, bl.a. fig 30 fra den rapporten som viser at det beste av de kontinentale slår halvparten av de nordiske på bremsing på snø. Det anonyme dekket Motor har brukt kan derfor ikke være det beste av de kontinentale.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

kakraemer

Jeg har spurt NAF på FB chat... Det er TS850.

Meg:
Hvilken Europeisk Conti modell er det som er testet i Vinterdekktesten? TS850? TS830P?

NAF:
Hei.
Vi undersøker dette og gir deg en tilbakemelding.
MVH Tone  NAF kundesenter


Hei beklager sent svar. Testemodellen er en TS 850.
Mvh Tone  NAF kundesenter
Hvit Japan Leaf siden april 2014.
1.reg. mai 2013.
Aldri mer Nissan!!

tomrh

Takk for at du undersøkte! :)

Det er altså fjorårets testvinner hos ADAC de har testet:
https://www.adac.de/infotestrat/tests/reifen/winterreifen/2015_winterreifen_205_55_r16.aspx
Dette dekket stiller i samme klasse som bl.a. Nokian WR D3, med TS850 litt bedre på vannplaning.

Det har kommet sterkt forbedrede versjoner av disse mellomeuropeiske vinterdekkene, som TS860 og WR D4. Begge kan kjøpes over disk. Jeg lurer på hvorfor i all verden de valgte å bruke forrige modell? ???
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

I en britisk test så kommer TS860 ut best av de kontinentale og har lavest rullemotstand. Mens WR D4 kommer på 2.plass og er best på snø.
http://www.autoexpress.co.uk/accessories-tyres/93099/continental-wintercontact-ts-860-review
http://www.autoexpress.co.uk/accessories-tyres/93100/nokian-wr-d4-review
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Eureka

Hei
Ser jo at helårsdekket weatherproof er bedre enn samtlige Vinterdekk på Snow Traction i  Autoexpress testen. Interessant 
2013 Japan Leaf bygget Oppama plant
2019 Evalia 40 kW 7 seter

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA