Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bilpriser og dollarkurs

Startet av Bjoris, søndag 14. desember 2014, klokken 13:43

« forrige - neste »

Bjoris

Jeg vet at import spørsmål er lite populært på forumet, men det er nok likevel veldig aktuelt for mange.

Er det fortsatt i dag en risiko for at en importbil har fått subsidier som staten som har gitt disse vil kreve tilbake hos kjøper? Det høres jo litt fantastisk ut om det i praksis skjer så jeg føler at det er mer en propaganda for å hindre import enn en reell problemstilling? Noen som faktisk har opplevd å få ett slikt regresskrav?

De to leverandørene jeg har vært i kontakt med får bilene fra Nederland og Belgia. De sier at det er 100% identiske norske.

Jeg ville egentlig kjøpt norsk denne gangen, ny, men de tar ikke US Leafen i innbytte noe importørene gjør gladlig og dermed er vi "stuck" med importbil.

Prisforskjellen mellom norsk og import er 26.000,-. Det er penger det, men da får du på norsk 2 år mer garanti, carwings og understellsbehandling, verdi for dette er ca 12.000 og dermed er ikke forskjellen veldig stor. Risikoen uten garanti etter 3 år er jo potensiell betydelig om f.eks varmeapp ryker...


I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

emil

Så lenge det ikke er du som har fått penger tilbake fra andre lands elbilkampanjer tror jeg du kan slappe av når det gjelder fremtidige krav.

Ellers er det enkelte små forskjeller mellom Europa og Norge-modeller (lyktespylere bl.a?).

Har du vurdert å se hva du får for bilen ved å selge privat? Finnannonse koster ikke mange hundrelappene og du er ikke tvunget til å selge. Ellers ville jeg beholdt den gamle bilen hvis den fortsatt duger til den vanlige kjøringen.

Kommer det ny Leaf eller tilsvarende med dobbel rekkevidde vil også den nye bilen falle kraftig i verdi, men når man kommer ned på et punkt vil det uansett stabilisere seg. Bare å se på trillingene som har fallt mye de siste årene, men som nå ligger ganske stabilt på ca 100k.

Bjoris

Ok, jeg ser også dette som skremselspropaganda!

Mja, bilen fungerer den så spesielt rasjonelt er det ikke å bytte:) Vi kommer nok til å prøve på finn.no for å få en pekepinne på mellomlegget. Vi har innbyttepris, men da blir mellomlegget rimelig høyt da dette ikke er den forhandleren som selger rimeligst
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA