Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bestandig Off-Topic gjengen...

Startet av Rio, søndag 14. desember 2014, klokken 03:17

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Hassan på tirsdag 31. januar 2017, klokken 11:40
Utrolig Idiotisk av de som bare har stått der uten å lade for nå driver Ikea på furuset og innstallerer betalingsautomater der.

Vi må nok belage oss på at tiden med gratis lading overalt etterhvert er forbi. IKEA har inngått avtale med Fortum om oppsett og drift av ladeplasser mot betaling.

Det sikrer ihvertfall at vi får ladet når vi trenger det. Prisene skal heller ikke være helt avskrekkende. For meg er det viktigere å kunne få lade når jeg trenger det mot betaling,  enn å ikke få ladet når jeg er i nød, selv om det er gratis :-)
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Øyvind.h

Ja de som har behov for å lade bør sette svært stor pris på at lading koster penger.

Har man behov har man betalingsvilje. Har man ikke behov har man lav/ingen betalingsvilje. Dermed vil betalplasser være langt mer sikre/tilgjengelige. Vinn-vinn for de som trenger strøm.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

turfsurf

Helt enig i siste taler. Er noe gratis mister mange alt som heter folkeskikk.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

m0nkey

Jeg antok at dette var i ferd med å skje når jeg var på Furuset sist lørdag. Men ved siden av bygget ser det ut som det skal bli satt opp hurtigladere også. Den gamle 16A Schuko stolpen var også revet.

Ellers er jeg enig at betaling nok er fornuftig på slike plasser. Det vil antageligvis føre til økt tilgjengelighet og om prisene blir slik som på Slependen blir det nok ikke avskrekkende heller.
KIA Soul EV Classic (2015)

pudderjagar

Er plassane opptatt så er tilbudet for lite. Bygg fleire plasser så da er nok til alle.

Bedrifter og butikker tener gras på å ha folk som venter på lading gåande rundt i butikkane så da er ikkje tap!
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Jejl

Sitat fra: zbk på tirsdag 31. januar 2017, klokken 11:51
Sitat fra: Jejl på onsdag 09. mars 2016, klokken 14:56
Sitat fra: Kavorka på onsdag 09. mars 2016, klokken 13:42
Har prøvd lade på Forus, men fikk bare 230V 16A. Andre steder får jeg 32A, så jeg kan ikke skjønne annet enn at de er merket feil. Prøvde tre forskjellige.

Noen andre som har fått 32A der?
Jeg får også bare 16A, men jeg har Tesla med enkellader og ikke fått utført fiksen enda som gjør det mulig å lade med 32A fra Type 2.

Jeg mener bestemt jeg har fått 32A på IKEA Forus. Det er vel kanskje lastdeling mellom to og to stolper?

Edit: Ser nå at jeg svarte på et nesten årsgammelt innlegg.
Det er nok lastdeling ja. Fikk 15A forrige gang jeg prøvde, og 32A gangen før det.

jkirkebo

Sitat fra: Hassan på tirsdag 31. januar 2017, klokken 11:40
Utrolig Idiotisk av de som bare har stått der uten å lade for nå driver Ikea på furuset og innstallerer betalingsautomater der. Takk til de idiotene som har misbrukt velviljen til Ikea. Snakket med han som var ansvarlig for ladestasjonene på Ikea , han sa at folk parkerte der over natta og lot bilene stå i par dager. Derfor betaling

Så bra, da kan det hende jeg faktisk kan bruke disse ladestasjonene de gangene jeg er der. Hittil har alltid alle vært opptatt. Antageligvis siden de ligger så nær inngangen.

En betalings-ladestasjon som er ledig er uendelig mye mer verdt for meg på tur enn en gratis-ladestasjon som er opptatt. Betaling optimaliserer bruken og sørger for at de som faktisk trenger å lade får ladet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

pudderjagar

Problemet er vel at da vært betaling for lading men ein kan fortsatt parkere på plassen uten lading og uten å betale. Så ergo ikkje noko større mulighet for å finne ledig plass.

Takk og pris for min 12 m ladekabel. Den fiksar sleke okkupanter.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

jkirkebo

Sitat fra: pudderjagar på tirsdag 31. januar 2017, klokken 18:50
Problemet er vel at da vært betaling for lading men ein kan fortsatt parkere på plassen uten lading og uten å betale. Så ergo ikkje noko større mulighet for å finne ledig plass.

Takk og pris for min 12 m ladekabel. Den fiksar sleke okkupanter.

Når det blir betaling (via Fortum?) må man vel forvente at det skiltes "kun for ladende motorvogn" eller noe sånt. Mao. bøtelegging av de som ikke lader.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Olemann


Legg ladeplassene langt fra inngangen OG ta betaling, da orker bare de motiverte, dvs de som TRENGER strøm å ta de plassene....
Er nok av ego lavpanner som ser bare egen nesetipp, også blant elbilistene (det der var bedre før når det kostet litt å humpe rundt i en Reva eller Buddy....nå er det for få ulemper så også ikke-entusiastene handler elbil...)

pudderjagar

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 31. januar 2017, klokken 20:20
Sitat fra: pudderjagar på tirsdag 31. januar 2017, klokken 18:50
Problemet er vel at da vært betaling for lading men ein kan fortsatt parkere på plassen uten lading og uten å betale. Så ergo ikkje noko større mulighet for å finne ledig plass.

Takk og pris for min 12 m ladekabel. Den fiksar sleke okkupanter.

Når det blir betaling (via Fortum?) må man vel forvente at det skiltes "kun for ladende motorvogn" eller noe sånt. Mao. bøtelegging av de som ikke lader.

Og kven skal bøtelegge på IKEA?? Dei må vel leiga inn eit parkeringselskap då.

Og skilt kan jo verken fossilfolket eller batterifolket lesa for eg rekna med at da står skilt i dag og.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Rollep

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 31. januar 2017, klokken 16:47
Sitat fra: Hassan på tirsdag 31. januar 2017, klokken 11:40
Utrolig Idiotisk av de som bare har stått der uten å lade for nå driver Ikea på furuset og innstallerer betalingsautomater der. Takk til de idiotene som har misbrukt velviljen til Ikea. Snakket med han som var ansvarlig for ladestasjonene på Ikea , han sa at folk parkerte der over natta og lot bilene stå i par dager. Derfor betaling

Så bra, da kan det hende jeg faktisk kan bruke disse ladestasjonene de gangene jeg er der. Hittil har alltid alle vært opptatt. Antageligvis siden de ligger så nær inngangen.

En betalings-ladestasjon som er ledig er uendelig mye mer verdt for meg på tur enn en gratis-ladestasjon som er opptatt. Betaling optimaliserer bruken og sørger for at de som faktisk trenger å lade får ladet.
På IKEA Forus er det helt håpløst, plassene er i stort sett alltid opptatt av tullinger som ikke lader. Har sjelden sett mer enn en bil som er plugget i. Mulig det hadde hjulpet hvis det var betalings-ladestasjoner, men disse vettløse folka hadde sannsynligvis blokkert slike plasser også.
2020 Porsche Taycan Turbo
2017 BMW i3

Jejl

Det hjelper ikke akkurat at 2 av 6 ladere nå er i ustand. På fredag formiddag var 2 av 4 opptatt. Skulle alle være opptatt er det 6 andre ladere på baksiden av Ikea(egentlig for de ansatte, men kanskje de burde brukes mer for å få fortgang på rep av de to som ikke virker)

Beckern

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 31. januar 2017, klokken 20:20
Sitat fra: pudderjagar på tirsdag 31. januar 2017, klokken 18:50
Problemet er vel at da vært betaling for lading men ein kan fortsatt parkere på plassen uten lading og uten å betale. Så ergo ikkje noko større mulighet for å finne ledig plass.

Takk og pris for min 12 m ladekabel. Den fiksar sleke okkupanter.

Når det blir betaling (via Fortum?) må man vel forvente at det skiltes "kun for ladende motorvogn" eller noe sånt. Mao. bøtelegging av de som ikke lader.

Alle ladeplassene på Furuset er tydelig merket "Kun for LADENDE elbil. Det hindrer ikke elbiler å stå der uten å lade, så jeg ser ikke helt hvorfor betaling på stolpen skal bedre noe som helst.

jkirkebo

Sitat fra: Beckern på lørdag 11. februar 2017, klokken 08:50
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 31. januar 2017, klokken 20:20
Sitat fra: pudderjagar på tirsdag 31. januar 2017, klokken 18:50
Problemet er vel at da vært betaling for lading men ein kan fortsatt parkere på plassen uten lading og uten å betale. Så ergo ikkje noko større mulighet for å finne ledig plass.

Takk og pris for min 12 m ladekabel. Den fiksar sleke okkupanter.

Når det blir betaling (via Fortum?) må man vel forvente at det skiltes "kun for ladende motorvogn" eller noe sånt. Mao. bøtelegging av de som ikke lader.

Alle ladeplassene på Furuset er tydelig merket "Kun for LADENDE elbil. Det hindrer ikke elbiler å stå der uten å lade, så jeg ser ikke helt hvorfor betaling på stolpen skal bedre noe som helst.

Incentivet for å bøtelegge blir vel litt større når man faktisk taper penger på at folk ikke lader.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA