Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Konkurrentene sover ikke

Startet av brutex, lørdag 13. desember 2014, klokken 17:03

« forrige - neste »

brutex

Hei, er det noen her som kanksje har tilgang til koblingsskjemaer til Think City? Jeg er svært interessert i å få tak i koblingsskjemaet til varmeapparatet og resten selvfølgelig også. ;) Jeg var sikkert at min Calix varmekolbe er gåen men på veien hjem i dag fikk jeg varme i bilen mens jeg stå i køen. :o PCU'en er blitt reparert/forsterket og varmekolbe vart skiftet til Calix sin før vi overtok bilen av Matthisen Auto i Bergen. Når jeg feilsøkte sist målte jeg 354 volt på utgangen til varmekolben og reléet (når man skru på varme) kan også høres i kupéen. Jeg er interessert hva den lille kabelen er til som går inn til varmekolben?
2010 Think City

Warlock

Noen vil sikkert poste koplingsskjemaet for selve kolben.
Uansett har kolben din konstant 400V (eller 354V som du måler, det varierer jo litt med hvilken spenning man har på batteripakka og hvor mye som trekker). Selve varmeelementet blir styrt av den "tynne kabelen" som ved 12Vsignal skrur på varmeelementet -kretsen. Ved å skru signalet av og på regulerer man varmeelementet (såkalt Pule width modulation (PWM)). Til selve varmingen brukes selvsakt "høyspenningen"

brutex

Hei, takk for svar. Tror jeg skrev feil, det var 384 volt men jeg er klar over spenningsfallet  og alt dette. Jeg er mest interessert i hvilket relé i karosseri-/grundmodul som styrer alt dette? Jeg kan høre at det er et relé som aktiveres når varmen skrues på. Tenkte å spare litt tid med å ta en titt på koblingskjemaet men det blir vel ikke noe annet en å finne reléet selv på gamle måten. :)
2010 Think City

Lynet

Når du slår på varmeapparatet og vifta går det spenning til et rele som aktiviserer vannpumpen. Det går også spenningssignal til varmekolben.
På den originale var selve kolben på 16kW men PWM-styrt slik at snitteffekten ble 4kW uansett inngangsspenning.
Hvordan den interne styringen er på Calix vet jeg ikke, men regner med den er lik den originale.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA