Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Oversikt over ulike typer hjemmeladere

Startet av Bjoris, lørdag 13. desember 2014, klokken 08:34

« forrige - neste »

Bjoris

Etter å ha mistet en bar så har gleden over Leafen sunket betraktelig. Ikke det at det egentlig er ett stort problem, men rekkevidden er ikke mer enn den må være så vi har tenkt litt på å bytte til en ny. Siden det er en US bil så tar ikke Nissan Norge bilen i bytte, men iflg de to brukt/ny-importørene jeg har snakket så er det ikke noe problem å ta bilen i bytte selv med 11 barer. Det er begynte å bli vanlig på de eldste importbilene sier de. Dette er da paralleimportører som både tar inn ny og brukt. Pga dette med batteriet vil jeg ha en helt ny denne gangen.

Vel, jeg er litt overrasket over dette, jeg har ikke så lyst til å selge den privat selv om den har 2 års garanti igjen pga dette, men det kan være jeg er litt for forsiktig. Jeg ville uansett opplyst om det. Problem er nok at mange har mistet en god del av den 12. baren nå, men sålenge det viser 12 streker så SER jo alt bra ut i motsetning til når den er borte!

Vel, jeg det jeg lurte på er om noen har gjort dette bytte før meg og om en syns det var verd pengene, f.eks hvor stor forskjell er det med varmepumpen?

For vår del er det snakk om ca 90-100.000 i mellom, ikke så ille for en 3 år nyere bil egentlig, det jeg tenker litt på er at om 3 år fra nå så tror jeg bilene vil komme med mer rekkevidde så alternativet er jo å vente med bytte til det er aktuelt, men vanskelig å spå og jeg irriterer meg over den manglende baren, som sagt mer irritasjon en ett praktisk problem...

PÅ US Leafen er det vel Carwings som er det største savnet etter å ha vent oss til Teslane så er det kiipt med forprogrammering, men litt drøyt å betale 90.000 for Carwings, men oppsummert er det mange endringer som er bra:

- Varmepumpe
- Mørkt interiør
- Stivere bil, 1.gen er jo som en 2CV, men ikke noe stort problem
- Carwings
- Varme i seter/ratt (ikke så stort savn faktisk)
- Radio (en må vel uansett kjøp DAB adapter til 2. gen Leaf)
- 6,6 kw lader (den vi har snakket om er helt ny og har slik lader) det frister også når en først bytter

Det er ellers himmevide avstand til f.eks eGolf/i3 ifht prisene på nyimportert Leaf, kunne jo tenke meg noe annet når vi først holdt på, men det er jo uaktuelt...



I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

jobbemann

Sitter med nøyaktig samme problemstilling. Jeg har mistet 2 barer på min 2012 USA leaf.
Jeg orker ikke selge den på finn, så leverer den tilbake som innbytte.

Jeg står med valget mellom en 2014 acentia med skinnseter, eller en 2013 Tekna (også med skinn), samme pris men 2013 modellen har kjørt noen kilometer i europa en plass.

Tekna saken har around-view og bose-høytalere (tror den har 22kw lading også), men denne har kjørt noen kilometer og jeg vet jo ikke hvor. Hvis det er syd i spania er det sikkert ikke lenge før jeg mister en bar på den også...

Velger jeg Acentia bilen får jeg splitter ny bil, også med skinnseter, men uten around-view, bose-anlegg og 22kw lader.

Hva ville du valgt i min situasjon?

En ting som bekymrer meg er om neste års modell skulle ha kommet ut med store oppgraderinger eller bedre batteri. Alt jeg har lest tyder på at 2016 modellen gir mulighet til å velge 48kw patteripakke, men da sikkert til en noe høyere pris. Kjipt å sitte med en 1-2 år gammel leaf og ikke en gang ha muligheten til å oppgradere til største battripakke forde sjassiet er av gammel type =(
En siste mulighet er å kanselere hele greia og beholde 2012 bilen.

X-Trail

Stolt eier av ELise♡

Powerflux

Sitat fra: jobbemann på torsdag 27. november 2014, klokken 17:36
Sitter med nøyaktig samme problemstilling. Jeg har mistet 2 barer på min 2012
Hvor godt merkes bortfall av 2 barer i praktisk bruk?
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Thomas Parsli

Sitat fra: Powerflux på torsdag 27. november 2014, klokken 19:19
Hvor godt merkes bortfall av 2 barer i praktisk bruk?

Siden første bar er 15% og de påfølgende er 7.7% (100-15 %/12-1 barer) har han mister rundt 22% kapasitet.
Hvor godt tror du 22% kortrere rekkevidde merkes? ;)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Powerflux

Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

jobbemann

Takk for rettelsen.
jeg skrev feil, 22kw er jo typisk semi-hurtig over chademo.
Det jeg mente å skrive var "Type 2"

Jeg får min nye 2014 leaf på mandag, forstod det slik at den ikke hadde støtte for "Type 2" (det er en 2014 acentia" europamodell).
Hvis dette er tilfelle, er det mulig å ettermontere?
I hvilken grad kommer jeg til å savne "type 2" når jeg er på tur?

JBS

#7
Sitat fra: jobbemann på torsdag 27. november 2014, klokken 20:55
Takk for rettelsen.
jeg skrev feil, 22kw er jo typisk semi-hurtig over chademo.
Det jeg mente å skrive var "Type 2"

Jeg får min nye 2014 leaf på mandag, forstod det slik at den ikke hadde støtte for "Type 2" (det er en 2014 acentia" europamodell).
Hvis dette er tilfelle, er det mulig å ettermontere?
I hvilken grad kommer jeg til å savne "type 2" når jeg er på tur?


Type 2 er en EU standard som nu også er ved at blive indført i norge.
Type 2 understøtter op til 43kw AC eller på godt dansk, 3 x 63Amp, dog er normalt det som bruges 22kw 3 x 32Amp.
Det er ikke et problem for Leaf, du skal blot købe et kabel som hedder Type 1 til Type 2 1 x 32Amp, så kan du altid lade hvis du køber en Leaf med 6,6kw lader.
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

Trekkoppbil

Hvor stor batterikapasitet har dere igjen, når det forsvinner barer?

Jeg har erfaring med en 2011- og en 2012-modell, som begge har 12 barer. De har kapasitet på i overkant av 16 og 18 kWt. Av og til klarer de å lade litt mer.

Vi prøvde en 2013-modell, som vi lada opp til 20kWt,  men den hadde så grusomme pipelyder og mye mas, at vi bare solgte den igjen med en gang. Det er ille nok med piping i de gamle bilene, bare du åpner ei dør, men i den nye var det virkelig uling. Det er  håpløst når du stadig skal bære ut barn som sover etc.
Det er mulig det går ann å klippe vekk noen høytalere i bilen.

Ellers er AC/DC-adapteren på Leaf, kun på 1 fase: J1772-pluggen støtter ikke mer enn en fase, hvor du bruker enten ei pinne for 110V og ei for 240V. Du kan ha en kabel som har 3-fases Mennekes-plugg i den andre enden, men du får vel fortsatt bare en fase inn i  bilen.  Om du vil kalle det type 1 eller type 2-lading, er en annen sak.


Bjoris

Hvor godt merkes 1 bar som mangler, mja

Jeg skulle på service forrige fredag, det er 7 mil å kjøre, blant annet gjennom undersjøisk tunnelt med dårlig regen der til sidan du da fortsatt har høy SOC. Det var 2 grader og heftig regn. Jeg kjørte i fartsgrensa (stor sett 80 km/t) i Eco med varme på til det var 1 mil igjen, da slo jeg av. Hadde kjørt en stund på den nest siste streken når jeg kom frem, men fortsatt ingen varsel. Klarte å kjøre feil og det er i slike situasjoner en begynner å tenke på redusert kapasitet:)

Hjem igjen ladet jeg til 80% på hurtigladerens instrument, erfaringen er at jeg da har omtrendt 70% på batteriet. Jeg hadde bilen på ved lading og full varme og hadde da kun 8 streker, men antakelig nært 9 da jeg kjørte imponerende langt på den 8. streken. Det hadde da tørket opp. Jeg kjørte i D, uten varme 74,9 km, da hadde jeg en strek igjen og varsel om low, men ikke very low batteri.

Da vi fikk bilen kjørte jeg noen tester med fult batteri på mix av småveier/hovedvei og klarte da mellom 110 og 115 km før første varsel kom, dette var på sommeren, tørr vei, uten klima. Tror egentlig ikke det er ekstremt stor forskjellig i dag, neppe mer enn en mil mindre.

Mao, dette er ikke krise vi får kjørt turene denne bilen brukes til, men jeg liker ikke at baren er borte, tror det er det største problemet samt blir en jo litt usikker på hva som skjer videre.

Vi hadde ca 60 ah i fjor høst, jeg må låne tlf så jeg har ikke sjekket jevnlig, så neste gang jeg sjekket, nå i sommer var den nede i 56 ah, men tror også det har komme en versjon av LeafSpy som gir lavere verdier enn før. I fjor når jeg sjekket hadde ALLE andre 66 ah, mens jeg bare 60 ah, men så når jeg fikk 56 ah, var det mange som lå på ca 62 ah, jeg lagd en tråd om dette og tror de fleste lå mellom 60-64 ah. Det er godt mulig at bilen vår har ligget nær grensen for rundt 15% helt siden vi fikk den
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

TorC

Jeg tror nok mange vil være negativ til å kjøpe en bil som mangle en bar. Har du vurdert å gjøre noe med det? F.eks få koplet på Consult og sjekke hvilke moduler som er dårligst, og bytte ut dem. Det skal nok ikke mange modulene til før du får tilbake den 12. baren.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Bjoris

#11
Hmm. Dette er jo litt interessant. Jeg har sett på denne LeafSpy at spenningen er veldig liten forskjell på mellom cellene så jeg trodde det gjaldt hele batteriet da? Egentlig tror jeg vi hadde behold den 12. streken om vi ikke ladet til 80% absolutt hele tiden. Jeg har sett på LeafSpy at du etter 4-5 ganger 100% lading så kommer verdiene ganske mye høyere. Tror jeg skal prøve en periode nå med å lade 100% hver dag å se kanskje den kommer tilbake, hehe... Får se hva LeafSpy sier om det er i nærheten. Mener jeg leste ett sted at baren forsvinner først om den i flere uker målte under 85 SOH så jeg antar jeg da må over 85 SOH over en lengre periode før det evt skulle skje ett under!

Kan du forklare litt mer hva jeg bør gjøre for å få sjekket dette?

Jeg har jo også tenk på hva som skjer med Leafer som kondemneres, jeg vil tro det kan skje selv om batteriet er tipp topp?

Noen som vet om steder der en kan få fatt på brukte Leaf batterie? Antar du ikke finner dette på vanlige opphogninger pt?
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Marius Engel

Hvis du mister en strek, og så lader en del til 100%, slik at SOH øker til ett nivå der du ikke burde ha mistet en stek, vil den siste streken komme tilbake da?

TorC

@bjoris

Slik jeg har forstått garantiene fra Nissan, så er det nettopp dette de gjør. Enkelte i USA har kranglet seg til å få byttet hele batteriet, men da dette er biler som har mistet kapasitet veldig tidlig.

Slik jeg forstår workshop manualen så er det ingenting i veien for å bytte enkeltmoduler for å oppnå en bedre totalkapasitet.

Det å bytte enkeltmoduler fra kondemnerte biler for å få tilbake 12 streker tror jeg er en veldig stor jobb, for du vet ikke hvilke moduler som er bra. Da tror jeg du nesten kan bytte hele greia.

Det å få tak i en hel batteripakke fra en kondemnert bil er nok antakeligvis enklere og billigere.  Eller kjøp et fåtall helt nye moduler og bytte dem. Problemet med begge tilfeller er at du må ha tilgang på Consult, eller betale noen for å nullstille BMS.

For å få tak i en kondemnert bil må du ha "kjennskap og vennskap".

Hvis du kan skru litt selv, og har kan skaffe modulene rimelig så bør du kunne øke bilens verdi betydelig.  Du bør jo se på hva du faktisk vil få for din bil slik den er idag i forhold til en bil med 12 streker. Er den ekstra jobben verdt pengene?

Hvor mye tror du at du kan få for bilen din idag?
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Bjoris

#14
Det er nok slik pt at mange Leafer har mistet en god del kapasitet uten at den 12. baren er forsvunnet. Men om 1-2 år så kommer den til å begynne å forsvinne på norske biler også så spørsmålet er om det ikke er litt dumt å hive ut bilen nå når dette fenomenet ikke er så vanlig, men jeg ser jo at flere annonserte biler mangler en bar uten at jeg ser de har skrevet noe om dette, importørene forteller helt åpent at dette ikke er uvanlig, de kan mangle 2 også.

Jeg tror nok 2011 US modeller som har 12 streker begynner å nærme seg at denne forsvinner, jeg målte vår nå den har 83 SOH og 55,1 Ah. Vi har nettopp mistet denne baren så jeg tror nok SOH er rundt 85, evt så lar Nissan det gå enda litt mer enn 15% før baren forsvinner.

Jeg målte for moro skyld på Leafen til noen venner, det er en norske 2011 modell, den hadde 58,6 ah og 88 SOH så ca 6% bedre, men også ett betydelig kapasitetstap der også, altså, men denne har gått 60.000 km, lite 50 QS så ikke veldig mye hurtigladet, men 2000 L1/L2. Vår har 38 QC og 1200 L1/L2 ladinger. Vi bruker mye 80%, de bruker 100% alltid

Vi har blitt tilbydd 120-130 for bilen i innbytte på ny Leaf. Jeg syns dette er en imponerende god pris, men det er selvsagt da ikke i bytte til de billigste bilene i markedet, Accenta til 199 inkl 6,6 kw, de ville ikke ta innbytte. Uansett 89.000 i mellom er beste innbytte. Jeg syns det var ok og kunne noko gått for det for å få startet på nytt og behandlet batteri og bil perfekt fra ny, men det er jo mye penger så vi lar det gå nå så ser vi, det blir jo litt interesant å lære hvordan dette går videre, jeg håper det blir overkommelig å bytte battieret om 3-5 år så kanskje vi bare beholder bilen og bytter hele batteriet.

Skal batteribytte ha noe for seg på eldre biler om noen år må det komme en versjon med større kapasitet enn disse 24 kw, f.eks 30-35 kw, da tror jeg en kan få godt betalt for bilen som da vil ha lengre rekkevidde en x antall tusen Leafer i markedet:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA