Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Konverteringsforum på engelsk

Startet av lerken, onsdag 25. mars 2009, klokken 17:57

« forrige - neste »

lerken

Når nøkkelen vris om virker alt som normalt, releet slår inn og Rew/For knapp med tilhørende lys er ok.
Men så er det slutt på det normale, med en gang jeg berører gasspealen tennes lys for elektrisk feil og ingen respons fra motor. Har forsøkt reeset metoden men får ikke fjernet feilen.
Er det noen som har vert borti samme problem ?

Gaute

Hei!  Jeg var borte i noe lignende, den var vanskelig å få til å starte. Den starta etter litt resetting, men etter en kjøretur var den helt død.  Årsaken var at jeg hadde spylt motorrommet og fått noen vannperler inn i data kontakten som sitter litt til høyre i motorrommet like ved luft inntaket til motoren.  Går ut i fra at du ikke har dusjet motoren i det siste, men det kan ha kommet litt fukt som kortslutter en krets eller flere.  Sjekk denne, og blås om nødvendig rent/tørt med trykkluft eller hårføner.  OBS det anbefales å trekke ut shunt sikring(som ved resettetting).  Garanterer ikke at det løser problemet, men det kan om ikke annet være et enkelt sted å begynne.

Gaute
Gaute - tidligere Saxo 2002 eier  127.000km.
Bilen ble solgt grunnet defekt batteripakke. For tiden syklist.

Elmo

Siterer Elektrolux fra en annen tråd. Du bør (må?) koble fra 12v også før du åpner kontakten !

Sitat fra: elektrolux på torsdag 15. januar 2009, klokken 12:01
Har du sjekket at kontakten til CPU'en på ladeboksen er ren og fin, og ikke minst tørr. Husk å koble ut traksjonsbatteriet og 12V batteriet først.
Fuktighet oppi denne kontakten medfører alle mulige rare feil, og hjalp nettop en som hadde fått ene pinnen på CPU'en (galvanisk) erodert vekk.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Blysom

Hei

Har lagt inn ett spørsmål på det nye forumet vedr noe av det samme.

http://norstart.ning.com/forum/topics/varsellampe-for-elektrisk-feil

Men hos meg er feilen slik at jeg får kjørt "litt" - dvs ca 1 meter - før det kommer en klikke/relélyd og lampen for elektrisk feil lyser.

Ideer?
Asker:
Citroen SAXO, ombygd til å bruke blybatterier.

elektrolux

Logg spenning på traksjonsbatteriet, og for så vidt 12V batteriet under oppstart.

Kan være at spenningen fra et av batteriene svikter grunnet defekte celler eller dårlig kontakt.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Blysom

#5
Takk for svar.

Har sjekket bilen hos Enviro, og de forteller at motoren har overslag. Så det må vikles på nytt eller motoren må byttes. Uansett er det vistnok 22 000 NOK det er snakk om...

Eller har noen noen andre ideer?



Asker:
Citroen SAXO, ombygd til å bruke blybatterier.

Elmo

#6
Det finnes folk, bla i Danmark, som overhaler motorer mye billigere enn Enviro. Til en viss grad gir de deg også innbytte hvor prisen avhenger av hvor skadet/dårlig din motor er.
Kontakten i Danmark jeg har dette fra har vært syk, så jeg er usikker på om jeg klarer å formidle kontakt nå.

Ulempen er jo da at man må få fraktet den til Danmark
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

El rayo

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Boogie

Det er nok ikke så mange som vikler motorer lenger, men de finnes.

Du kan prøve Vestfold Elektro-Diesel.
De har utstyr for å gjøre jobben, men om det er lønnsomt vet jeg ikke.

http://www.vestfoldelektrodiesel.no/
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Blysom

#9
Sitat fra: elektrolux på torsdag 01. oktober 2009, klokken 16:05
Logg spenning på traksjonsbatteriet, og for så vidt 12V batteriet under oppstart.

Kan være at spenningen fra et av batteriene svikter grunnet defekte celler eller dårlig kontakt.

Og det viste seg å være det riktige svaret i denne historien. Mao ingen ødelagt motor, eller noe annet. Byttet ett av traksjonsbatteriene og vips så var jeg på veien igjen.

Tror faktisk (målt uten belasting) spenningen, i begynnelsen, var ok men at den under belasting (kjøring) falt. Dermed fikk jeg elektrisk feil kun ved kjøring. Til slutt fikk jeg ikke ladet pakken heller, og da målte jeg spenningen til 4 V :-).

Takk igjen for hjelp
Asker:
Citroen SAXO, ombygd til å bruke blybatterier.

Boogie

Så bra!!!
Da har tydeligvis denne cellen/blokken hatt en dårlig overgang med stor motstand.
Denne vises jo ikke når bilen er ubelastet, men kommer frem ved belastning og lading.

Godt å høre at du er på veien igjen.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA