Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Drive unit failure

Startet av torle, torsdag 11. desember 2014, klokken 19:40

« forrige - neste »

torle

I gå satte jeg bilen(partner) på servicelading når jeg kom på jobb, bilen sto da på ca 70% etter 50Amp overlading hadde spenningen begynt å falle, men temperaturen var kommet opp i 42 grader.
Jeg fulgte med på temp og spenning av og til, alt så greit ut temperturem steg til 25 grader og spenningen gikk fortsatt oppover i løpet av en time steg tempen og spenningen var sunket ca 10 volt under den høyeste verdi jeg hadde sett i løpet av dagen.

Valgte da å avslutte ladingen og fylle vann, både pumper og vifte fungerer, men har aldig sett så høy temp før, noen som har ide om hva som skjer.
Bilen har en rekkevidde nå om dagen på 80 km + og ladelys kommer ikke på før under 0%.

Edit: Der er  kjølevann og jeg har ingen lekasjer eller feilkoder.
Tor
Ask - Askøy
Kia Soul EV, grå 2016
Peugote  Partner 1999 Electric solgt

elektrolux

Partner måler temperatur rett på en celle i 4er kassen.

Da kan du få så høye temperaturer. Er uheldig, men fremdeles innenfor det NiCd tåler.

Kan også være at denne cellen går ekstra varm, og kan synge på siste verset.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Pera L

Many times the temperature sensor in the engine room battery box is faulty and then normally it start showing too high temperature. I have installed 3,3kohm NTC in the battery end by drilling some 8mm hole in the box sidewall.
REMEMBER! The battery end is just about 1cm from the wall so... very short drill is good.
Good idea is check if the temp sensor reading and extra temp meter showing about the same temperature.

torle

Hi thought I have a sensor in spare, but could not find it.... :'( Is this 3,3kohm NTC same as original value?
Do anyone have the part number for the sensor I do not manage to find part number?
Tor
Ask - Askøy
Kia Soul EV, grå 2016
Peugote  Partner 1999 Electric solgt

Pera L

Heps heijjaa! Sensor connector is in the engine room battery box, front left corner, downside. You can take out the connector (spring locked) and put a normal resistor for the connector, let say some 5-6kohm, and test the charging. I can not believe that the batteries really warming so much. If the charging works then there is faulty NTC. You can also measure sensor and if the temperature is like 0C then there must be about 7-8kohms resistance value.
Sensor it self is attached for the battery end plate inside of the box and easiest way is drill the hole, 10cm from the left front corner for the back and 10cm from bottom to up. Removing the water tank helps a lot, just one rubber rope. Then normal 3,3kohm standard NTC, 0,2W or more, and connect it to coming wires. Poles does not matter which way. Put some mass or soft glue for the NTC and hole and stick the NTC for battery end.
Standard NTC have the same resistance curve compared temperature as it is in original one.

BUT REMEMBER! The battery end is just 1cm from wall so do not drill hole in the battery.
A little comfort, Renault have same NTC problems than PSA. I can not understand why they get broke. Voltage between the poles is 5,5V max and resistance is 1,7kohm min meaning 0,02W power if I calculated right. Weird or What?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA