Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Drive unit failure

Startet av thomast, onsdag 10. desember 2014, klokken 21:57

« forrige - neste »

thomast

Jeg vurderer å kjøpe en i3 og i den forbindelse sjekket jeg garantien på batteriene.

BMW garanterer for 70% kapasitet etter 8 år eller 100.000km.
Det i seg selv er fint og flott men jeg måtte sjekke med selger hva som er garantien før det har gått 8 år.

Tenkt eksempel:
Kjøper henter ut bilden og alt er OK.
Etter en måned drift så reduseres batterikapasiet til 71% som er over garantien som gjelder opp til 8 år.
Selgeren måtte sjekke med BMW Norge for han klarte ikke å svare meg.
Svare kom tilbake og det var at kunden selv måtte da ta den kosten siden BMW garanterer for 70% frem til 8 år eller 100.000km.

Dette høres helt merkelig ut men selger påstår at de ikke dekker reparasjon (battericelle skifte) fra 70% til 100%. Uansett om bilden såvidt er brukt.

Skal man ta kosten selv så er dette 2 x batteripakker (av 12 celler) = 20.000,- x 2 + ca. 5000 i arbeid per batteripakke. Dette vil altså ha en kost på rundt 50.000,-

Er det noen som har kommentarer?
Forbrukerloven må da slå inn på en måte her?

Jeg sjekket samme case med Nissan og Møller, de kunne heller ikke gi meg noe konkret svar men de var litt mer på det at dette måtte tas inviduelt sak for sak.

Klykken

Du kan se om du får selger til å garantere en gitt rekkevidde innenfor normale forhold. Feks 10mil uten lading. Får du det skriftlig har du en garanti fra forhandler i det minste. Nå er vel 10mil mulig ved 71% også om man kjører som folk, men du skjønner sikkert hva jeg vil fram til. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

thomast

BMW forhandleren vil ikke gi noe garanti ut over standardbetingelsen til BMW.
De måler heller ikke batterikapasiteten i antall KM siden det varerier. Det er en verksted test de kjører.

Vind

Jeg har vel bare hørt om ett tilfelle av bruk av batterigaranti, og det var en i3 som i sommer fikk dårlig kapasitet og en feilmelding om att batteriet måtte sjekkes.  Alt ble dekket av garanti.

Tror spørsmålet er veldig hypotetisk - la oss si at du har en "fosilbil" og du mener effekten ikke er bra nok - hvordan ville du da forholdt deg - og hvordan ville verkstedet svart.

Min erfaring - og det meste du vil se på forumet her er at BMW stiller godt opp når de har mulighet. I perioder har de slitt litt med å få oppdatert software og kapasitet - men instillingen og fleksibiliteten er svært god.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

LMOR

Dette var vel relativt teoretisk. For det første så er det usannsynlig at mange celler går og må byttes på en gang. For det andre så er det bare å vente en måned til... med en slik utvikling vil batteriet gå under 70% relativt fort.
For det tredje kommer nok reklamasjonsretten inn her. Hvis garantien er på 8 år, så kan BMW (eller andre) vanskelig komme seg bort fra at batteriene er laget for å vare mer enn 5 år med en kapasitet som ligger betydelig over 71%. Skulle gjerne sett den i BMW ledelsen som tok sjansen på å la kunden betale for en slik reperasjon etter 1 mnd, på et produkt de satser så sterkt på...
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Olemann


Dette er ikke en case BMW ville vunnet om de (var dumme nok) til å prøve den for retten.

Et fall til 71% etter noen måneder på et produkt som er ment å vare 8 år før det faller til 70% svarer åpenbart ikke til det kjøper kunne forvente og må derfor ansees som en mangel.  Da må selger rette dette, enten ved å reparere eller tilby et nytt produkt.

Dessuten, som andre sier, det er hypotetisk og denne pakken vil jo falle under 70% rimelig raskt og dermed utløse ordinær garanti.

moonbuggy

#6
Denne skulle vel ligge her ?
Sitat fra: thomast på tirsdag 25. november 2014, klokken 23:08
Takk for svar.
Jeg er enig i at dette er vel teoretisk, men selger er veldig klar på at BMW dekker kun reparasjoner opp til 70% kapasitet og kunden må selv ta kosten for gapet mellom 70-100% alt etter hva man vil opp til hvis det skulle være noen celler som er defekte/redusert kapasitet.
Jeg har selv gode erfaringer på BMW men akkurat her ble jeg litt skuffet over tilbakemeldingene fra både selger og BMW Norge

Hele problemstillingen er temmelig søkt. Som andre sier. Noen måneder til med bruk av bilen, så utløste man garantien.
Sannsynligvis så er batteripakken i BMW i3 den som er blant de aller best beskyttede av alle mot fall i kapasitet. Kassen er isolert, har væskebasert temperaturkontroll og automatisk heater. Så det meste gjøres for at batteriet operer under optimale forhold. (I motsetning til endel andre el-biler).

Stormtrooper

BMW har lagt mye resurser ned i dette prosjektet og det ville overraske meg om de ville tillate at markedet mister tillit til BMW som elbil produsent ved ikke å ordne en slik case.  Forum gjør det lett å dele informasjon, og hvis det er tvil om rekkevidden vil kjøpere velge andre alternativer. 
Bmw i3 uke 50?

Klykken

Sitat fra: moonbuggy link=topic=18042.msg290530#msg290530
Hele problemstillingen er temmelig søkt. Som andre sier. Noen måneder til med bruk av bilen, så utløste man garantien.
Det er en tenkt situasjon dette, om så veldig urealistisk men likevel plausibelt, så er det ikke det som er under diskusjon her.
Hvis man skulle havne i en slik situasjon (evt lignende) etter kort tid, hvordan går man frem?
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Vind

Sitat fra: Klykken på onsdag 26. november 2014, klokken 08:22
Sitat fra: moonbuggy link=topic=18042.msg290530#msg290530
Hele problemstillingen er temmelig søkt. Som andre sier. Noen måneder til med bruk av bilen, så utløste man garantien.
Det er en tenkt situasjon dette, om så veldig urealistisk men likevel plausibelt, så er det ikke det som er under diskusjon her.
Hvis man skulle havne i en slik situasjon (evt lignende) etter kort tid, hvordan går man frem?
Som jeg skrev litt lenger oppe - akkurat på samme måte om en eller to av sylinderene på en "fosilbil" ikke fungerer.  Verkstedet kontrollerer - finner feilen og reparerer.  Om de ikke finner feilen - ellere kan "påvise" at det er feil - så tar du den til ett tredjeparts verksted.  Her finnes det mase rettspraksis.  For noen år siden måtte vel Nissan betale tilbake til noen hundre X-trail kjøpere da de greide å bevise at motoren kun hadde 80% av ytelse - slik at kunden hadde betalt for mye avgift på bilen.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

LMOR

Dette er veldig enkelt. Spørsmålet du stiller er: er dette ment å vare lengre enn 5 år? Hvis svaret er Nei, så en BMW ute av dette markedet, hvis svaret er Ja, så ordner de det uten problem.
Hvis de kan bevise at du har mekket på batteriet selv, eller gjort noe de har sagt du ikke skal gjøre, så blir det en annen sak. Men fremdeles det samme som på en fossilbil.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Olemann

Så raskt som mulig fremme en skriftlig reklamasjon.  Verre er det ikke. 

Det eneste som kan ødelegge er om eier har tuklet med bilen, batteriet eller på annen måte brukt bilen på en annen måte enn den er laget for.  Moralen er; La BMW ta seg av service, software ++.   Alt man selv har gjort vil kunne skape sand i maskineriet i en reklamasjonssak.  Selv en filleting som å koble seg inn i bilens strømsystem for å få på plass ekstralys, releer etc kan føre til slik friksjon i en slik prosess. Så jeg har ikke tenkt å montere verken senkesett,  HID innsatser eller annet rusk som gjør min stilling svakere.

Ole


Sitat fra: Klykken på onsdag 26. november 2014, klokken 08:22
Sitat fra: moonbuggy link=topic=18042.msg290530#msg290530
Hele problemstillingen er temmelig søkt. Som andre sier. Noen måneder til med bruk av bilen, så utløste man garantien.
Det er en tenkt situasjon dette, om så veldig urealistisk men likevel plausibelt, så er det ikke det som er under diskusjon her.
Hvis man skulle havne i en slik situasjon (evt lignende) etter kort tid, hvordan går man frem?

GelpMan

Leste denne artikkelen, som sier noe om hva BMW-USA tenker om 2015 modellen: http://www.bmwblog.com/2014/11/26/exclusive-interview-bmw-usa-i3i8-updates-infrastructure/

Sitat: "Guerrero adds that the battery has been certified for 15 years due to an existing law in Europe."

Hvor i Europa krever man 15 år sertifisering på batteriet??

Det står også i artikkelen, at de ser på løsninger for at man skal kunne se "helsa til batteriet" i infoskjermen på bilen.

thomast

Takk for mange gode innspill.
Dette er nok et tema som vil leve videre etter hvert som flere elbiler kommer på veien og noen konkrete saker kommer inn til forhandlerne.
Jeg tror nok BMW vil ha en ryddig prosess ved uforventet feil/mangler/reduksjon av kapasitet på i3, men jussen i betingelsene bekrefter ikke dette.
Forbrukerrådet anbefaler en matrise for "garantert" effekt hvor den gradvis går ned mot ut garantiperioden, men jeg har ikke sett det hos noen produsenten.

Jeg er enig med mange av dere at de generelle kjøpsbetingelsene og forbrukerloven vil dekke en problemstilling som dette. Poenget mitt er at dette er noe uklart når selv selgerne hos BMW, Nissan og Møller ikke kunne svare klart på dette.

Konklusjon blir vel at jeg kan legge inn bestillingen på i3 uten å være bekymret for dette.

Ferry

Hvorfor gir BMW garanti til kun 100.000 km i Norge? I England og USA opererer de med 100.000 miles, altså 160.000 km. Er det en bevisst eller ubevisst "lost in translation" vi ser? Blir vi avspist med kortere garanti pga. sterkt forbrukervern i Norge? Eller putter de i dårligere batterier i bilene som sendes hit?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA