Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bjørns videoer

Startet av stiberger, onsdag 10. desember 2014, klokken 19:56

« forrige - neste »

stiberger

Rød Leaf (EL 16xxx) solgt
Grå 85D i Tromsøområdet (EL 43xxx)

emil

Heldigvis har jo Nissan funnet løsningen på det problemet. Dyre og delvis unødvendige servicer.

emagic

Det jeg ikke forstår er at det ikke finnes slitedeler på en elbil...

Når jeg tenker meg veldig godt om, så har jeg jo hatt noen fossildampere, og hva gikk i stykker?

-bærearmer
-tetningslist
-radio
-bærearmer igjen (ford escort, blæh)
-støtdempere
-håndbrekk
-sprengte høyttalere
-bytte bremsevæske
-eksosanlegg
-bremseskiver foran
-bremser bak
-punktert bakhjul

(-ny bil)
-speedometeret (vann i noe koblingssaker foran etter en litt overivrig råning på en sørpefull p-plass)
-cd spiller (akk o ve)
-låsedings på bakluka (den som gjorde at en sidehengslet dør faktisk stoppet på max)
-releet til lyktespylerpumpa (!)

(ny bil)
-gassdemper på bakluke
-dynamo
-lager i girkasse
-sprengt høyttaler (eh....)

(ny bil)
-brukket antenne på taket
-bærekule foran

(ny bil)
-feil på tenningsmodul
-byttet bremseskiver

Selvfølgelig har de alle fått litt ny olje innimellom da, men jeg kan ikke huske at jeg noen gang har byttet veivaksel, stempelringer, forgasser eller noen av de andre "fossildelene" ??

Det aller meste av de slitedelene jeg har slitt ut er med andre ord deler som finnes i like rikt monn på en elbil...

(og av bilene over er den med brukket antenne den eneste elbilen)

Kan det være så enkelt at det er en helt sjuk bruttofortjeneste på olje/filer + oljeskift på merkeverkstedene...?


emagic

OlavEmil

Eg synst òg det høyrest like rart ut kvar gong nokon seier at ein kan telje "bevegelege delar" i ein elbil på fingrane, medan tilsvarande fossilbil har desse i tusental... Utanom motor og (til ein viss grad) girkasse, er då ein elbil og ein fossilbil bygd på same måte.

Når det gjeld den avisforsida, kunne ikkje elbil fått betre reklame for alle pengane i Oslo, Bergen og Stavanger slått saman ;D.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

sølv-pilen

så lenge som statens vegvesen oppretholder "bar veg" strategien sin trenger neppe bilverkstende frykte noe som helst uansett hva som driver kjøretøyet frem.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

hgs

Har ikke lest artikkelen, men vet iallfall ett elbilmerke som har mer enn nok å gjøre om dagen.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

Gordon Retriever

Sitat fra: emagic på tirsdag 25. november 2014, klokken 21:46

Når jeg tenker meg veldig godt om, så har jeg jo hatt noen fossildampere, og hva gikk i stykker?

Jeg ser av listen din at jeg har skiftet mye mer forstillingsdeler enn du har. :o

Råde

Sitat fra: hgs på tirsdag 25. november 2014, klokken 22:07
Har ikke lest artikkelen, men vet iallfall ett elbilmerke som har mer enn nok å gjøre om dagen.
He he. Og det var den eneste bevegelige delen som kunne gå det gitt.
e-Golf | X75D

emagic

Sitat fra: Gordon Retriever på tirsdag 25. november 2014, klokken 23:25
Sitat fra: emagic på tirsdag 25. november 2014, klokken 21:46

Når jeg tenker meg veldig godt om, så har jeg jo hatt noen fossildampere, og hva gikk i stykker?

Jeg ser av listen din at jeg har skiftet mye mer forstillingsdeler enn du har. :o

Haha, jeg tok til vettet og gikk fra Ford til Toyota.  De Toyotaene endte i mitt eie med mer enn dobbelt så mye km på telleren enn Escorten, men likevel fikk ingen av de noen ny forstilling, så det er nok noe delekvalitet med i bildet.

Når jeg tenker meg om så måtte jeg bytte stabstag + foringer to ganger på den escorten og...

emagic :-D








Thomas Parsli

Hvis man kjøper ny fossilbil hvert 2. år slipper man selvfølgelig unna de fleste reperasjoner...

Kjører du derimot en nyere fossilbil 100-150.000km er det høyst sansynlig at du bytter en eller flere av disse:

* Registerrem på enkelte modeller (kan være ekstremt dyrt)
* Klutch (i praksis en slitedel på fossilbiler)
* Turbo
* Svinghjul
* Girkasse

Slitedeler som dekk, støtdempere og bremserklosser/skiver må man selvfølgelig bytte på alle biler.

Anekdotiske bevis tyder på at enkelte biler aldri har feil og at russisk rulett er 100% sikkert, men fakta (samlet inn fra verksteder, forsikringsselskap og NAF/ADAC) tilsier at det fort går mer i reperasjoner på "fossildeler" enn batteripakken i dagens elbiler vil koste om 5 år!

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

emil

Annet enn oljer, registerrem, plugger og bremseklosser har jeg vel egentlig ikke måttet bytte noe deler på fossilblien før den var ca 9-10 år og hadde gått 200.000+ km. Så ble det bytting av diverse småting de neste 5-6 årene og 160.000k.

For Leafen sin del så tror jeg ikke den kommer opp på de samme kjørelengdene eller alder og derfor vil behovet for å bytte stag, foringer osv (forhåpentligvis) bli mye mindre i bilens levetid enn for fossilblien. Teknologiskiftet gjør nok også at det ikke vil være verd å holde bilen i live i 10+ år og den har uansett spart seg inn i reduserte driftskostnader lenge før det sammenlignet med en hvilken som helst fossilbil.

Men det vil alltid være folk som skrur og vil holde "eldre" biler i live, så noe verdi som delebil vil den nok ha. Kanskje særlig batteripakken hvis den fortsatt har 50% kapasitet eller mer. Men verkstedene vil nok ikke tjene mye på den.


Ohm

Oljebytte på gearkasse og motor på min Land Cruiser kosta 5 500,- bilen borte 2 timer.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA