Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model S på finn.no

Startet av moonbuggy, onsdag 10. desember 2014, klokken 10:30

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: grorudklovnen på mandag 01. desember 2014, klokken 09:56
Sitat fra: sølv-pilen på søndag 30. november 2014, klokken 23:25
subsidiering..hahaha..for ett merkelig ord.. huff.. vi får fjerne hele jernbanen, vi har ikke råd til den, er bare skrapjern igjen av organisasjonen uansett.
Subsidiering av kollektivbilletter og offentlig infrastruktur er normalt i hele verden. Det finnes unntak, f.eks. Flytoget.
Flytoget fikk ettergitt enorm gjeld for å ha sjans til å drive lønnsomt. Men som kunde elsker jeg flytoget. Strømlinjeformet kundeopplevelse, leverer alltid, raskt og behagelig.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

kos

Hei det er en ting jeg ikke forstår i denne diskusjonen. Hvorfor kjøpe en bil for så å sette den på et tog ? I Europa snakker vi ikke om 20 30 mil med bil / tog. Og kom ikke med at det er 50 mil til Oslo.  Her snakker vi lengre distanser. Enn noe man kan kjøre på 5 - 8 timer, selv med elbil. Så har vi fra Bergen og nordover et tilbud som heter hurtigruten. Blir den brukt? Samtidig så har vi et jernbaneutstyr og organisasjon som er over 100 år. Når dette var nytt fantes det knapt biler og veier i kongeriket. Og frisk stor kapital i dette systemer har de vel ikke mottatt på langdistanse togene på den tid som man kan huske. Jeg fatter ikke hva jeg skal med en bil på tog, når jeg kan ta nattoget fra Bergen til Oslo og om nødvendig leie en elbil der for noen dager. Tipper det er langt mer lønnsomt for både jernbanen, samfunnet og meg. At man lager en diskusjon og mener at man har en god ide, sett fra et ideelt ståsted betyr ikke at det er gjennomførbart uten at det vil koste uforutsett mer en andre alternativer. Eksempel at man faktisk kjører bilen den sammen distansen, spesielt i et miljøperspektiv, hadde det vert bedre å setter fossilbilene på toget.

Thomas Parsli

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 01. desember 2014, klokken 10:12
Flytoget fikk ettergitt enorm gjeld for å ha sjans til å drive lønnsomt. Men som kunde elsker jeg flytoget. Strømlinjeformet kundeopplevelse, leverer alltid, raskt og behagelig.

For meg er det uklart hvor mye som er ettergitt, men det er åpenbart trikset unna mange milliarder.
Selv administrerende direktør i Flytoget virker litt usikker på hvor mye det egentlig er:
http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Flytoget-har-betalt-hele-gjelden-6667409.html

Men jeg elsker også flytoget -spesielt etter å ha reist med tog og buss i utlandet.
Jeg liker NSB også, når toget går og ikke er alt for forsinket...

På strekningen Asker-Oslo sier Ruter det koster (tap altså) 12,-/passasjer med buss og 90,-/passasjer med hurtigbåt. Når jeg kjører alene i elbilen t/r Oslo sparer jeg mao. staten for mange hundre kroner!

Lurer på hva Oslo-Trondheim med elbil sparer skattebetalerene, kontra tog?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

sølv-pilen

Sitat fra: Lokführer på mandag 01. desember 2014, klokken 08:44
Sitat fra: sølv-pilen på søndag 30. november 2014, klokken 23:25
subsidiering..hahaha..for ett merkelig ord.. huff.. vi får fjerne hele jernbanen, vi har ikke råd til den, er bare skrapjern igjen av organisasjonen uansett.
Hva jobber du med sølv-pilen? Så kan jeg fortelle deg hvordan du kan revolusjonere din arbeidsplass.
Markedet for biltog er ytterst marginalt, selv om du har veldig lyst.
Hva ville du betalt for en biltogbillett fra Oslo til Trondheim? Husk, det må jo være billigere enn å kjøre selv, hvis ikke er det bare for idealister.

Min jobb består av å finne løsninger. Versegod, revolusjoner min arbeidsplass, for det er nok fulstending mulig og alle ideer er hjertelig velkommen, det er slikt som driver mitt yrke fremover. For biltog ville jeg villig betalt 10kr km.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Lokführer

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 01. desember 2014, klokken 11:28
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 01. desember 2014, klokken 10:12
Flytoget fikk ettergitt enorm gjeld for å ha sjans til å drive lønnsomt. Men som kunde elsker jeg flytoget. Strømlinjeformet kundeopplevelse, leverer alltid, raskt og behagelig.

For meg er det uklart hvor mye som er ettergitt, men det er åpenbart trikset unna mange milliarder.
Selv administrerende direktør i Flytoget virker litt usikker på hvor mye det egentlig er:
http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Flytoget-har-betalt-hele-gjelden-6667409.html

Men jeg elsker også flytoget -spesielt etter å ha reist med tog og buss i utlandet.
Jeg liker NSB også, når toget går og ikke er alt for forsinket...

På strekningen Asker-Oslo sier Ruter det koster (tap altså) 12,-/passasjer med buss og 90,-/passasjer med hurtigbåt. Når jeg kjører alene i elbilen t/r Oslo sparer jeg mao. staten for mange hundre kroner!

Lurer på hva Oslo-Trondheim med elbil sparer skattebetalerene, kontra tog?

Thomas
Tar NSB-toget fra Oslo lufthavn til lillestrøm et par ganger i måneden. Koster 70kr på NSB, mot Flytogets 130kr. Det rare er at ingen klager over at Flytoget er dyrt, men NSB er dyrt og dårlig..
En gang har toget vært forsinket, da var også Flytoget forsinket.
NSB-toget går jo ikke like ofte, det er det ikke plass til, fordi det er så mange Flytog   :P på strekningen.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Lokführer

Sitat fra: sølv-pilen på mandag 01. desember 2014, klokken 12:09
Sitat fra: Lokführer på mandag 01. desember 2014, klokken 08:44
Sitat fra: sølv-pilen på søndag 30. november 2014, klokken 23:25
subsidiering..hahaha..for ett merkelig ord.. huff.. vi får fjerne hele jernbanen, vi har ikke råd til den, er bare skrapjern igjen av organisasjonen uansett.
Hva jobber du med sølv-pilen? Så kan jeg fortelle deg hvordan du kan revolusjonere din arbeidsplass.
Markedet for biltog er ytterst marginalt, selv om du har veldig lyst.
Hva ville du betalt for en biltogbillett fra Oslo til Trondheim? Husk, det må jo være billigere enn å kjøre selv, hvis ikke er det bare for idealister.

Min jobb består av å finne løsninger. Versegod, revolusjoner min arbeidsplass, for det er nok fulstending mulig og alle ideer er hjertelig velkommen, det er slikt som driver mitt yrke fremover. For biltog ville jeg villig betalt 10kr km.
For en som finner løsninger, så trenger du kanskje ikke ta i betraktning andre faktorer?
Hva med korte stasjoner underveis som ikke er lange nok for kryssinger? (kryssing er når to tog passerer hverandre på en stasjon) De aller fleste stasjoner rommer kun persontog, godstogene blir for lange.
Jeg vet at jeg høres ut som en pessimist, men du sitter rett og slett på for lite informasjon til å uttale deg om dette.
Hvordan vil du påstå at økonimien i dette skal gå opp?  Tror du virkelig at noen hadde betalt 5-6000 kroner for å få bilen på toget fremfor å leie bil? Elbilbillistene fremstår ofte som personer som er over gjennomsnittet glad i å spare penger etter mitt syn.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

kos

Biltog er nok noe som de fleste kunne tenke seg. Men og her er et men. Da vi bygget bergensbanen kostet den et nasjonalbudsjett. Siden har kapitalinnsprøytning vært lite prioritert sammen med annen veibygging. Vi kunne sikkert hatt en dårligere transportsektor i Norge. Men med 5 mil innbyggere og et land som er like langt som resten av Europa, med kystlinje som tilsvarer rundt jorden så sier det seg selv at vi må prioritere. Men en ting er sikkert offentlig transport er noe aldeles underprioritert, enten det er sentralt eller lokalt, Både på land og i byer. så er hva som er mulig - vi trenger bedre veier, vi trenger å vedlikeholde jernbanenettet og gjerne bygge det ut. Vi trender Stadt tunellen  og vi ønsker å senke CO2 utslippet og vi ønsker å være en av de store oljeproduserende land, samt enda større på energi. Og så skal vi klare alt dette når vi fortsatt lever her på jorden. Tror at vi må prioritere, og da tenker jeg at et godt elbil ladenett og bedre veier, som ender i elektrisifisering av bilparken er ok. Så bygger vi ut jernbanen og kollektivtransporten i byene, som binner sammen landet vårt. Og da snakker vi om persontransport. Så hadde det vært greit med Biltog. men er det ressurser  igjen til det da ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA