Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model S på finn.no

Startet av moonbuggy, onsdag 10. desember 2014, klokken 10:30

« forrige - neste »

sn0le

Tror og de må ha ganske dyre forsikringer i tilfelle det blir skade på bilene.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

arnejorg1

Sitat fra: sølv-pilen på søndag 30. november 2014, klokken 00:03
Sitat fra: arnejorg1 på fredag 28. november 2014, klokken 15:10Er enig med deg her. Det er fult mulig og gjennomføre, men det koster fordi man må gjøre en god del ombygginger. Og somt nevnt tidligere i tråden så kan jo ikke signaturtoget trekke bilvogner, slik at man vil da måtte bygge nye signaturtog med bilplasser. Tror ikke NSB ser dette lønnsomt.

Koster ikke mer en hva man gjør det til. Det eneste man trenger er en rampe å kjøre bilen inn på vognsettet med, og en rampe på destinasjonen hvor man kjører av vognsettet med. Dette kan man selvsagt gjøre så dyrt som man vil men en slik rampe vil i utgangspunktet neppe koste mer en 20 00 komplett ferdig laget. Det er nemlig slik de gjør det der de faktist tilbyr denne muligheten allerede i dag.
Hvorfor diskutere bruk av signaturtog er for meg helt merkelig.. Bruker ikke signaturtog for cargo transport heller. Og en slik løsning er ikke for å kjøre bilen inn på veg til jobb og av toget igjen ti minutter etterpå. Man kan helt sikkert bruke den togene de bruker på de lange distansene i dag, feks bergensbanen, uansett må det jo komme modifiseringer på denne strekningen også, så om man har fokus for det er alle dører åpne.

Hva med om noen biler skal av underveis? Man løser da problemet med å laste på de som skal lengst først, men hva om det kommer på en bil på en stasjon som skal lengre enn den som står foran? Det vil jo bli mye omstokking av biler.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

sølv-pilen

På samme måte som man gjør det i dag vil jeg tro, man laster vogn til destinasjon, vogn blir koblet av og på ved destinasjon. ikke mer hokus pokus en det.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

jkirkebo

Sitat fra: sølv-pilen på søndag 30. november 2014, klokken 05:57
På samme måte som man gjør det i dag vil jeg tro, man laster vogn til destinasjon, vogn blir koblet av og på ved destinasjon. ikke mer hokus pokus en det.

Man kobler nesten aldri av og på vogner i dagens godstog, det tar alt for lang tid (bremseprøve og slike ting som da må gjennomføres). Alt av tog med tømmer- eller containervogner går med faste vognstammer.

Det samme gjelder persontog, det er f.eks mange år siden det ble slutt på å hekte på/av sovevogn i Kristiansand i nattoget.

Lasting/lossing av biler på underveisstasjonene ville tatt så lang tid at toget kun ville blitt interessant for de som hadde med bil.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sølv-pilen

Nå er et vel heller ingen som har påstått at NSB er en vellsmurt maskin. Det funker andre steder.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

jkirkebo

Sitat fra: sølv-pilen på søndag 30. november 2014, klokken 10:40
Nå er et vel heller ingen som har påstått at NSB er en vellsmurt maskin. Det funker andre steder.

Ingen av de private godselskapene driver med av- og påkobling av vogner i større grad heller. Det tar for mye tid og koster for mye penger. De eneste eksemplene jeg kan komme på i farten er noen vogner til Ideal flatbrødfabrikk på Hamar. Ellers går stort sett alt på containere. Tiden der man koblet på og av noen vogner på sidespor underveis er over for lenge siden. De få sidesporene som fortsatt er i bruk brukes i hovedsak til systemtog (f.eks tømmertog eller heltog med tankvogner).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lokführer

Sitat fra: sølv-pilen på søndag 30. november 2014, klokken 00:03
Sitat fra: arnejorg1 på fredag 28. november 2014, klokken 15:10Er enig med deg her. Det er fult mulig og gjennomføre, men det koster fordi man må gjøre en god del ombygginger. Og somt nevnt tidligere i tråden så kan jo ikke signaturtoget trekke bilvogner, slik at man vil da måtte bygge nye signaturtog med bilplasser. Tror ikke NSB ser dette lønnsomt.

Koster ikke mer en hva man gjør det til. Det eneste man trenger er en rampe å kjøre bilen inn på vognsettet med, og en rampe på destinasjonen hvor man kjører av vognsettet med. Dette kan man selvsagt gjøre så dyrt som man vil men en slik rampe vil i utgangspunktet neppe koste mer en 20 00 komplett ferdig laget. Det er nemlig slik de gjør det der de faktist tilbyr denne muligheten allerede i dag.
Hvorfor diskutere bruk av signaturtog er for meg helt merkelig.. Bruker ikke signaturtog for cargo transport heller. Og en slik løsning er ikke for å kjøre bilen inn på veg til jobb og av toget igjen ti minutter etterpå. Man kan helt sikkert bruke den togene de bruker på de lange distansene i dag, feks bergensbanen, uansett må det jo komme modifiseringer på denne strekningen også, så om man har fokus for det er alle dører åpne.
I veldig korte trekk så tar du veldig feil. Det er typisk mannen i gata tenking, som overhodet ikke er klar over faktorene som spiller inn. Det har jo enda ikke gått opp for deg at det finnes noe annet på jernbanen enn NSB.
Jernbaneverket er jernbanen.
NSB er persontrafikk.
Flytoget er persontrafikk til Gardermoen.
Så fins det ørten godstogselskaper, infrastrukturselskaper osv.
Innen godstog så har vi CargoNet, CargoLink, Green Cargo, TX-logistik, Hector rail, LKAB, Grenland Rail.
Det vil koste langt mer enn "20.000kr" for lage ny plattform. Bare sikring av stasjonen før arbeidet kan gå i gang blåser det beløpet. Husk Jernbaneverket er ikke i stand i å gjøre noe særlig selv uten å bruke store summer på konsulenter.
Etter all sannsynlighet må stasjonen bygges om/forlenges, og da begynner millionen å rulle, fort.
En sporveksel av enkel type koster fra 1 mill pluss montering.

Det er bare å glemme biltransport på tog i Norge ei gang for alle.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

arnejorg1

Sitat fra: sølv-pilen på søndag 30. november 2014, klokken 05:57
På samme måte som man gjør det i dag vil jeg tro, man laster vogn til destinasjon, vogn blir koblet av og på ved destinasjon. ikke mer hokus pokus en det.

Ser for meg mye tidsforbruk på dette. Det hadde hvert mye enklere om man kunne laste bilene på tvers, men da blir togsettene alt for brede. Det er ikke mulig.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

sølv-pilen

Det er jo litt morsomt når dere som ikke er "mening man i gata" kommer med deres proffesjonele betraktninger av dette, for skal man følge deres argumentasjon er det ikke mulig å transportere bil på togvogner i følge med passasjer tog, Dette er ikke noe som man må finne opp på nytt, dette er her i dag, det går daglig slike tog, og det har de gjort lenge. dere lager problemer som da tydligvis ikke er eksisterende på noe som allerede er i drift.

til sammenligning må man også selvsagt lage en ferge bom før man kan ta i bruk ett fergeleie, men man bygger ikke nytt hver eneste år, så det er en nødvendig investering som betaler seg ned over tid selv om fergen ikke er der for evig tid.

, Med alle dise problemene som dere her kommer med så er det helt utrolig at det i hele tatt kan gå tog i norge, de trenger jo tilogmed jerbanespor..
men som sagt...tross alle "problemer" man argumenterer med - så er ikke dette ny teknologi, bare der har man spart millioner uten å finne opp hjulet på nytt.

Stålrampen koster bare tre timers sveising og litt stål. på en eksisterende perrong, velger man dyrere løsnign med egen perrong og egne skinneløsnigner for dette, så blir jo prisen derretter. Gods terminalen er der i dag, mange nedlagte spor ligger rundt om kring også så de er bare til å gjennåpne disse der dette er mulig. det finnes tusener av muligheter, man trenger ikke lete etter problemene først.

Uansett...Selv om det er helt umulig i Norge.. så er det i dag mulig i resten av europa.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

jkirkebo

Sitat fra: sølv-pilen på søndag 30. november 2014, klokken 21:33
til sammenligning må man også selvsagt lage en ferge bom før man kan ta i bruk ett fergeleie, men man bygger ikke nytt hver eneste år, så det er en nødvendig investering som betaler seg ned over tid selv om fergen ikke er der for evig tid.

Men det vil jo ikke betale seg over tid. Slike tog vil kreve kraftig subsidiering. Både til innkjøp av materiell og til drift. De vil aldri kunne gå med overskudd. Selv i Tyskland får de ikke dette til å gå rundt.

Jeg vil heller bruke de subsidiene på et godt utbygd hurtigladenettverk.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sølv-pilen

subsidiering..hahaha..for ett merkelig ord.. huff.. vi får fjerne hele jernbanen, vi har ikke råd til den, er bare skrapjern igjen av organisasjonen uansett.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

JohanH

Hallo dere, hør nå på kirkebo og Lokführer. De vet hva de snakker om... Glem bil i tog. Det legges ned på kontinentet, sier ikke det dere noe?

arnejorg1

Sitat fra: sølv-pilen på søndag 30. november 2014, klokken 21:33
Uansett...Selv om det er helt umulig i Norge.. så er det i dag mulig i resten av europa.

Det er jo ikke mulig i resten av Europa heller når biltogene legges ned. Og der er markedet mye større enn Norge også. Synes du skal lufte ideen for NSB, så får du høre deres mening. Får du NSB til og gjennomføre dette har du jo noe og være stolt over.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

Lokführer

Sitat fra: sølv-pilen på søndag 30. november 2014, klokken 23:25
subsidiering..hahaha..for ett merkelig ord.. huff.. vi får fjerne hele jernbanen, vi har ikke råd til den, er bare skrapjern igjen av organisasjonen uansett.
Hva jobber du med sølv-pilen? Så kan jeg fortelle deg hvordan du kan revolusjonere din arbeidsplass.
Markedet for biltog er ytterst marginalt, selv om du har veldig lyst.
Hva ville du betalt for en biltogbillett fra Oslo til Trondheim? Husk, det må jo være billigere enn å kjøre selv, hvis ikke er det bare for idealister.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

grorudklovnen

Sitat fra: sølv-pilen på søndag 30. november 2014, klokken 23:25
subsidiering..hahaha..for ett merkelig ord.. huff.. vi får fjerne hele jernbanen, vi har ikke råd til den, er bare skrapjern igjen av organisasjonen uansett.
Subsidiering av kollektivbilletter og offentlig infrastruktur er normalt i hele verden. Det finnes unntak, f.eks. Flytoget.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA