Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model S på finn.no

Startet av moonbuggy, onsdag 10. desember 2014, klokken 10:30

« forrige - neste »

sølv-pilen

Er vel med dette som så mye annet her i landet. Fult mulig ja, etterspørsel for det ja, men fortjenesten er ikke høy nokk. derfor like greit å ikke tilby tjensten. Tog i norge har vært bygd ned i 50 år, nå går det kun på sparebluss og vedlikehold.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

hgs

Det er nok en bedre løsning å få mer gods over på bane, vogntog vekk fra veien og flere elbiler på veiene. Men da må punktligheten på togene opp.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

Lokführer

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 25. november 2014, klokken 20:40
Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 25. november 2014, klokken 17:36
Som privatperson prøvde jeg å frakte bil med CargoNet i 2013.
De tok ikke biltransport for privatpersoner på tog, og henviste til biltransport.

Det er nok best å kontakte CargoLink da de har brorparten av biltransportene. Jeg vet om flere som har sendt bil med de tidligere.
Nei, det er samme greia som CargoNet, men det er ganske stor sannsynlighet for at man får et nummer til Autolink.
Cargolink=containertransport på tog.
Autolink=biltransport på lastebil og tog.
Cargolink selger plasser i toget til Autolink, som har egne bilvogner.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

moonbuggy

Nå har ikke jeg prøvd å frakte bil som privatperson med Autolink, men på hjemmesiden deres står det:Autolink Norge er et billogistikkselskap som håndterer bilene fra de hentes på fabrikken, til de leveres med riktig utstyr hos forhandlerne.

Jeg tviler på om de er interessert i å frakte enkeltbiler for privatpersoner. Det er antagelig mer bryderi enn forretning. Noen som har prøvd ?

Lokführer

Jeg har prøvd laco biltransport AS for å frakte bil fra Drammen til Stavanger. Disse har bare denne strekningen såvidt jeg vet.
Jeg hadde prøvd Autolink, har de plass, så regner jeg med at det går greit.
Men å benytte seg av dette som utgangspunkt for å bruke bilen på feriedestinasjonen vil være et tapsprosjekt. Du kan kjøre mye leiebil for de pengene.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

arnejorg1

Sitat fra: sølv-pilen på tirsdag 25. november 2014, klokken 21:58
Er vel med dette som så mye annet her i landet. Fult mulig ja, etterspørsel for det ja, men fortjenesten er ikke høy nokk. derfor like greit å ikke tilby tjensten. Tog i norge har vært bygd ned i 50 år, nå går det kun på sparebluss og vedlikehold.

Er enig med deg her. Det er fult mulig og gjennomføre, men det koster fordi man må gjøre en god del ombygginger. Og somt nevnt tidligere i tråden så kan jo ikke signaturtoget trekke bilvogner, slik at man vil da måtte bygge nye signaturtog med bilplasser. Tror ikke NSB ser dette lønnsomt.

Bedre å lage elbiler med god rekkevidde, og gode veier. Da vil det gå fortere enn å ta tog uansett. Vet iallefall at trass i at E6 Trondheim-Fauske er så dårlig som den er, går det allikevel raskere enn toget å kjøre hele strekningen. Kan man kjøre elbil blir det nok også billigere enn å ta med seg bilen på toget. På en annen side så fins det jo folk som ikke liker å kjøre langt, så for all del. Hvis NSB ser lønnsomheten i dette er det bare å sette i gang.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

kos

Hei i mellom Trondhjem og Fauske / Bodø går hurtigruta. hvorfor ikke bruke den?

arnejorg1

Sitat fra: kos på fredag 28. november 2014, klokken 16:33
Hei i mellom Trondhjem og Fauske / Bodø går hurtigruta. hvorfor ikke bruke den?

Det har du helt rett i. Det er en mulighet jeg har benyttet meg av flere ganger. Det er også noe NSB må konkurrere mot, hvis de hvil tilbyr biltransport på denne strekningen. Det tar omtrent like lang tid av dagen din, om natta sover du jo uansett
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

kos

Hei med en tesla eller et godt hurtiglader nett så er NSB ikke et alternativ for biltransport. Tror faktisk du kommer fortere frem med elbilen og like sikkert.

arnejorg1

Sitat fra: kos på fredag 28. november 2014, klokken 18:02
Hei med en tesla eller et godt hurtiglader nett så er NSB ikke et alternativ for biltransport. Tror faktisk du kommer fortere frem med elbilen og like sikkert.

Ja vist. Man må nok vente litt før man kan kjøre Tesla mellom Trondheim og Bodø/fauske, men andre strekninger går jo fint i dag. Bare synd at Tesla = dyrt.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

kos

Hei Sjekket du nettverket fra Trondheim til Fauske ? Det er nemlig bygget ut. Om du lader før du drar fra Trondheim.

arnejorg1

Sitat fra: kos på fredag 28. november 2014, klokken 18:36
Hei Sjekket du nettverket fra Trondheim til Fauske ? Det er nemlig bygget ut. Om du lader før du drar fra Trondheim.

Nei har ikke sjekket i det siste. Høres jo bra ut, da kan jeg kjøre elbil nordover når jeg blir rik ;D
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

kos

Hei Kjøp deg en når x kommer - da tenker jeg at prisen faller på brukte Teslaer. Samtidig er tesla litt stor til bykjøring - men en kjempebil som familiebil for å kjøre på tur med. Dessuten så trenger du ikke å tenke på rekkevidden til det daglige.

sølv-pilen

Sitat fra: arnejorg1 på fredag 28. november 2014, klokken 15:10Er enig med deg her. Det er fult mulig og gjennomføre, men det koster fordi man må gjøre en god del ombygginger. Og somt nevnt tidligere i tråden så kan jo ikke signaturtoget trekke bilvogner, slik at man vil da måtte bygge nye signaturtog med bilplasser. Tror ikke NSB ser dette lønnsomt.

Koster ikke mer en hva man gjør det til. Det eneste man trenger er en rampe å kjøre bilen inn på vognsettet med, og en rampe på destinasjonen hvor man kjører av vognsettet med. Dette kan man selvsagt gjøre så dyrt som man vil men en slik rampe vil i utgangspunktet neppe koste mer en 20 00 komplett ferdig laget. Det er nemlig slik de gjør det der de faktist tilbyr denne muligheten allerede i dag.
Hvorfor diskutere bruk av signaturtog er for meg helt merkelig.. Bruker ikke signaturtog for cargo transport heller. Og en slik løsning er ikke for å kjøre bilen inn på veg til jobb og av toget igjen ti minutter etterpå. Man kan helt sikkert bruke den togene de bruker på de lange distansene i dag, feks bergensbanen, uansett må det jo komme modifiseringer på denne strekningen også, så om man har fokus for det er alle dører åpne.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

kos

sølv -pilen du har helt rett. Det er fult ut mulig og det koster sikkert ikke mange kroner heller. Det som er rart er at de ikke har gjennomført det, eller at noen har prøvd det. Tenker rett og slett at det ikke er økonomi i det. Bedre å kjøre annen last på toget,

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA