Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla i norske medier

Startet av NegativeElectrode, onsdag 10. desember 2014, klokken 08:55

« forrige - neste »

Råde

Konge. Hvor mye løfter den? Ett lass løv?
e-Golf | X75D

cra

Sitat fra: Råde på tirsdag 25. november 2014, klokken 23:42
Konge. Hvor mye løfter den? Ett lass løv?

Du har tydeligvis ikke oppdaget den største fordelen med elmotorer enda. ;)  Hvor mange HK er det i en slik maskin med dieselmotor? Ikke mange. Regner med dreiemoment er mer interessant enn HK også i denne, og hydraulikkpumpa bryr seg nok ikke om det som driver den er elektrisk ell erbruker diesel.

Eneste bakdelen jeg ser med denne er (som for de fleste elektrisk kjøretøyer) tiden det tar å lade kontra å fylle diesel. Men på steder hvor maskinen ikke er i kontinuerlig drift vil dette sikekrt fungere meget bra.

Med en enkel måte å bytte batteripakke på haddeman kkunnet kjøre den tilnærmet kontinuerlig også. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

NegativeElectrode

Endel aktuelle steder å bruke en slik maskin vil nok ha industristrøm, så lunsjpausen kan kanskje holde for lading. For avfallshåndtering innendørs må en slik maskin være midt i blinken.

Gaffeltrucker har vært elektriske en god stund allerede. For de som har opplevd en gaffeltruck med dieselmotor innendørs er ikke det noen höjdare.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Electrix

Etter å ha jobbet med en minigraver en hel vindstille dag ser jeg absolutt fordelen med en slik sak utendørs også. Det er jo ikke som med en bil at man kjører fra eksosen... I tillegg er det mye lettere tilgang på strøm enn diesel de fleste steder. Strøm har man som regel i nærheten mens diesel må fraktes i kanner eller man må leie tank. Slike maskiner jobber ofte stasjonært og man svinger ikke bare innom og fyller på veien.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Ohm

Den skulle jeg likt å hatt. Kjører en gammel traktor inni låven, den har ikke partikkelfilter eller rens av eksosen av noe slag, blir ganske tungpustet og jeg innbiller meg at det ikke er særlig sundt. Men den er sikkert veldig dyr, dessverre.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

cra

Sitat fra: Ohm på torsdag 27. november 2014, klokken 00:48
blir ganske tungpustet og jeg innbiller meg at det ikke er særlig sundt.

Nå er jeg ikke ekspert på området, men jeg er ganske sikker på at dette ikke bare er noe du inbiller deg! ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ohm

Jo, det er nok ikke så veldig farlig. Men den gamle gråtassen, som er liten nok til å kunne kjøres inne, gir fra seg mye eksos (blårøyk) og vond lukt. Men jeg gjør det ikke så ofte, så jeg overlever nok. Ubehagelig er det i alle fall. Så en elversjon hadde vært knall. Men den blir nok for dyr.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

arnejorg1

Tusen takk for tipset. Skal ikke legge under en stol at jeg er litt over gjennomsnittet interisert i kjøretøy og maskiner. Siden jeg liker elektriske kjøretøy har jeg faktisk lett lenge for å finne både elektriske traktorer, gravemaskiner å hjullastere. Denne må jeg se nærmere på. Jeg eier 50% av en gård så jeg kunne brukt den der, eller jeg kan bruke den til snørydding her jeg bor nå. :)

Jeg ser også potensiale for å bygge store hjullastere med el drift. Teknologien er der, det er bare at utviklerne tør å satse. Ser også for meg en helelektrisk anleggsmaskinpark. La oss ta for oss f.eks veibygging. Hva med å benytte likedan batteri i alle maskinene med samme størrelse enten det er en gravemaskin, dumper eller hjulaster og større for de kraftigere maskinene. Alle batteriene byttes lett. Så har man en eller to batteribyttebiler på anlegget som går i skytteltrafikk mellom annleget og nermeste ladeanlegg med batterier.

Fortell meg. Er jeg på bærtur nå, eller er det flere som har tro på dette?

Sitat fra: nime01 på onsdag 26. november 2014, klokken 11:37
Finnes jo større saker også :)
http://hitachiconstruction.com/assets/files/products/Mining/EX8000-6/KS-EN124_electric_options.pdf

Eller verdens største gravemaskin. Den er faktisk elektrisk, men trenger kabel.
Her er en bildevideo, den er i mine øyne enorm.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

arnejorg1

Fant også en video av den elektriske hjullasteren her

Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA