Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Konkurrentene sover ikke

Startet av drinden, onsdag 10. desember 2014, klokken 01:23

« forrige - neste »

drinden

Hei folkens

Jeg skal kjøre nordover i jula. Ser at det er litt langt mellom superladerne på Alvdal(Dombås) og til Grong.
Hva tror dere er det alternativet?

Er det å lade 100% på Alvdal, kjøre pent og håpe at vi rekker frem til Grong?

Toppe opp på en lader i Trondheims området (Tesla er ikke åpent så får ikke brukt laderne der)?

Andre alternativer...

Muffinman

http://elbil.no/elbilfakta/teknologi/444-hurtigladekartet

Ser ut som både EVpower og Fortum har 22KW i Trondheim. Hvis man er giret på en omvei er det gratis 22kw ved Amfi Orkanger, og EVpower 22kw ved Rema 1000.

Oreo

Som jeg postet i Detektiv-tråden:

For info så sa de sist uke på Service Center i Trondheim at 22kW laderne dems utenfor lokalet var tilgjengelig 24/7 og gratis (inntil videre ihvertfall).
Jeg ville ha sjekket med dem først før en belager seg på lading der.
(Usikker om man trenger nøkkel e.l.)
Sikkert en greit alternativ før en Super Charger er oppe og går. Skal ikke trenge å stå der lenge før en har nok til å komme seg til Grong.
Det ligger en grei restaurant/cafeteria i nabobygget Lade Arena (v/Rema 1000 og XXL).
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

fonberg

Parkeringskjelleren til Lade Arena har åpent i hvert fall i Elixia sine åpningstider. Der nede har Tesla seks (?, korriger meg om tallet er feil) fastmonterte UMC-er. En er 22 kW, resten er 11 kW. Gratis, maks ladetid to timer uten etter avtale med Tesla.

OT: Disse laderne brukes forøvrig mye av Tesla-taxier, skal tro om taxiene kommer til å ordne seg egne ladeløsninger i tilknytning til holdeplasser?
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Muffinman


Thomas Parsli

#5
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 25. november 2014, klokken 12:13
Sitat fra: fonberg på tirsdag 25. november 2014, klokken 12:08
OT: Disse laderne brukes forøvrig mye av Tesla-taxier
Seriøst? Det blir bare for dumt.

Ikke dumt, men prisen å betale for gratis.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Muffinman

#6
Blir litt samme som i Ålesund hvor enkelte bedrifter, blant annet Posten, okkuperte offentlige ladeplasser/plasser i P-hus store deler av døgnet. Det er sikkert ikke et like stort problem med taxiene, men hvis de baserer seg på dette for å spare noen kroner på slippe å ordne seg med primærlading selv holder jeg på at det er for dumt.

Leif1

Har vært i snakk med drosjesjåfører i parkeringshuset på Lade Arena et par ganger.
De sliter litt med å få tak i plass med skikkelig lading.
Her syns jeg egentlig kommunen kunne tatt et tak for å skaffe en lokalitet.
(Så kunne drosjene kjøpt strømmen sin der.)
Rita Ottervik skryter på seg så mye fint i denne miljøutopien hennes, at dette burde være en selvfølge.
Konvertitt fra S til X

fonberg

Sitat fra: Leif1 på tirsdag 25. november 2014, klokken 13:54
Har vært i snakk med drosjesjåfører i parkeringshuset på Lade Arena et par ganger.
De sliter litt med å få tak i plass med skikkelig lading.
Her syns jeg egentlig kommunen kunne tatt et tak for å skaffe en lokalitet.
(Så kunne drosjene kjøpt strømmen sin der.)
Rita Ottervik skryter på seg så mye fint i denne miljøutopien hennes, at dette burde være en selvfølge.

Veldig enig. Det hadde vært et bra tiltak som ledd i denne Miljøpakken til Trondheim kommune å tilrettelegge for elektrifisering av drosjebilparken.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Oreo

Sitat fra: fonberg på tirsdag 25. november 2014, klokken 12:08
Parkeringskjelleren til Lade Arena har åpent i hvert fall i Elixia sine åpningstider. Der nede har Tesla seks (?, korriger meg om tallet er feil) fastmonterte UMC-er. En er 22 kW, resten er 11 kW. Gratis, maks ladetid to timer uten etter avtale med Tesla.

OT: Disse laderne brukes forøvrig mye av Tesla-taxier, skal tro om taxiene kommer til å ordne seg egne ladeløsninger i tilknytning til holdeplasser?
For å unngå misforståeler, så er det altså snakk om to forskjellige plasser der Tesla har satt opp for lademuligheter.
Altså:
-I parkeringskjelleren i Lade Arena
-OG utenfor det nye Servicsenteret like ved Lade Arena (Gamle Bygger'n lokalene).

Hadde vært bra om noen hadde litt mer detaljert info om disse, om alle er 22kW eller ikke, tilgang med eller uten nøkler osv.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

RaBalder

I kjelleren (hos Tesla på Lade), så tror jeg alle de røde kontaktene der det henger UMC er 32A.

Dvs. med en portabel ladestasjon, så kan man antakelig lade med 22kW på alle.

Plugget i en portabel i sommer på et av punktene på tur sørover og det funket helt supert.

Leif1

Det kan en ja. Bruker å ha med min portable innom der hvis jeg har det travelt med å fylle på.
Konvertitt fra S til X

larsofs

For dere som ikke er lokalkjente: knipset et par bilder av ladeplassene utenfor Tesla servicesenter (tidligere Bygger'n) i Haakon VII's gate. Jeg telte fire bokser, karen som sto og ladet hadde selv med type 2 kabel. Dette var lenge etter stengetid. Kjøpesenteret Lade Arena i bakgrunnen på bilde 1. Ladeplassene er på husets sørvegg, mot Haakon VII's gate. Kun få meter fra den store kjøreporten inn til verkstedet. Enkelt å finne, virker som en super løsning mens vi venter på SC i stjørdalsområdet.

sn0le

Sitat fra: RaBalder på tirsdag 25. november 2014, klokken 18:47
I kjelleren (hos Tesla på Lade), så tror jeg alle de røde kontaktene der det henger UMC er 32A.
Har de overgang da, siden UMC'ens røde adapter er for 16A kontakt?
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Leif1

Modifiserte umc som henger på de plassene. Men det er bare å trekke de utav kontakten og bruke egen boks.
Konvertitt fra S til X

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA