Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Beste 16A ladeløsning (hjemme) til Kia Soul EV

Startet av tomrh, tirsdag 09. desember 2014, klokken 22:29

« forrige - neste »

tomrh

På vår i-MiEV kan jeg blåse kaldluft opp på frontruta for å få vekk dugg, uten at det forbrukes noe energi på oppvarming av kjølevann. Trekkes kun noen få watt til selve viftemotoren. Er dette mulig å få til på Leaf? Virker som om klimaanlegget ønsker å varme opp kjølevannet så snart jeg slår det på, selv om kupétemperatur er satt lavest mulig.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

BE

#1
Med temperaturen på 16 grader vil varmeveksleren være fysisk sperret fra luftstrømmen slik at du bare får kald luft opp på frontruta.

Dessverre har Nissan satt systemet slik opp at bilen uansett varmer opp vannsløyfen (Dette gjelder gamlebilen). Men når den først er oppvarmet kreves det lite for å opprettholde varmen da du ikke stjeler varme til oppvarming av kupé. Altså er det mye å spare på å sette på laveste temperatur.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

TorC

I så fall må du frem med loddebolten, eller lage deg til en liten sløyfe:

http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=37&t=11412
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

tomrh

Sitat fra: TorC på tirsdag 25. november 2014, klokken 10:35
I så fall må du frem med loddebolten, eller lage deg til en liten sløyfe:

http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=37&t=11412
Takker for link TorC. I mitt tilfelle er det da ønskelig med method 2: separat knapp for varmekolbe, siden jeg også ønsker varme uten AC. Og denne ser jo faktisk ganske enkel ut å få til også.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

TorC

Den metoden slår slår ikke av AC, men dette er gir et mikroskopisk forbruk. Med uvjevne mellomrom vil forbruket for AC hoppe opp på ca 750w i et sekund. Dette gjelder både metode 1 og 2.

Jeg tror ikke noen av disse metodene gir deg mulighet til å slå av AC. Men den muligheten har man vel idag ved å bruke selve bryteren i panelet?

Det å slå av AC når utetemperaturen er lavere enn innetemperaturen, og man ønsker å heve innetemperaturen, gir i praksis ingen endring i forbruket.

2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

fws

Gjelder denne problemstillingen kun 1. gen. av Leafen?
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

Kjell Leaf

Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

tomrh

Fant et triks på youtube for 1. gen Leaf for å slå av varmekolben, har ikke fått testet det enda da siden madammen har den i dag.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

emil

Sitat fra: tomrh på tirsdag 02. desember 2014, klokken 11:09
Fant et triks på youtube for 1. gen Leaf for å slå av varmekolben, har ikke fått testet det enda da siden madammen har den i dag.


Dette gjelder vel kun når det er omtrent samme temperatur eller varmere ute som inne i bilen. Grunnen til at den bruker strøm på oppvarming er jo at AC står på og kjøler ned luften først (for å fjerne fuktighet).

Som nevnt i andre tråder har jeg alltid AC av om vinteren uansett.

tomrh

Sitat fra: tomrh på tirsdag 02. desember 2014, klokken 11:09
Fant et triks på youtube for 1. gen Leaf for å slå av varmekolben, har ikke fått testet det enda da siden madammen har den i dag.

Dette virket. Fikk slått av varmen og blåste kun kaldluft opp mot frontruta. Problem solved. :)
Poenget er at man må holde inne den blå knappen noen sekunder etter at temperaturen har gått ned til 16 grader mens klima står i auto. Deretter trykke AC.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA