Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tilhengerfeste - hvem trenger vel det?

Startet av gundersen90, tirsdag 09. desember 2014, klokken 21:53

« forrige - neste »

gundersen90

Hei!

Jeg lurte på om noen har gode/dårlige erfaringer med VW E-up på vinterføre?

Jeg har hatt bilen nå i et par mnd, og klarer ikke unngå å grue meg litt til isen kommer. Dreiemomentet på bilen skremmer meg litt iht. rundkjøringer og oppoverbakker.

d386yv

Oppoverbakker har jeg aldri hatt problem med, men man det er selvfølgelig viktig med jevnt pådrag og ikke gi på mens man svinger etc.

Rundkjøringer er dog litt utfordrende, spesielt i tett Oslo trafikk. Man må bare puste rolig og ta den tiden man trenger for å få stor nok luke.

En annen ting jeg hadde problem med i fjor var faktisk å komme igang ut av gateparkering med litt snø. Da spant bilen med en gang pga. dreiemoment som du sier, måtte "jukke" mye mer enn hva jeg var vant til fra det gamle skrapet av en forhjulstrekker jeg hadde før.

Men jeg vil ikke si dette er noe å være redd for, bare å kjøre rolig og huske på at det er glatt om vinteren.

odahle

Har ikke opplevd e-up som noe dårligere enn de andre bilene jeg har hatt, faktisk så er jeg positivt overrasket. Du må selvfølgelig dempe "tyngden" på høyrefoten, samt bremse mer normalt kontra via gir. Men ellers kjører den nok som alle andre småbiler i dag. Dreiemomentet er det sjåføren selv som bestemmer bruken av. Jeg har aldri problemer med at det du nevner, men jeg kjører kanskje roligere ut av kryss osv.
Elbilist siden 2013, kjører nå 2018 Tesla Model X75D og 2016 VW e-golf.

Tidligere 2013 e-up! og 2017 BMW i3.

nien

Har hatt bensin up og e-up.

e-up``n er bedre enn bensin up``n på alle vis på vinterføre.

Elektronikken regulerer motorkraften bedre og lettere med elmotor enn den kan regulere bensinmotoren.

Rekkevidden er selvfølgelig kortere...

tlauri

Det lille jeg har prøvd på vinterføre i år så kan jeg si en ting og det er at det er stor forskjell på vinterdekkene, min svigermor har continental piggfri på sin e-up og jeg har hakka8 pigg på min.
Forskjellen er enorm, conti har nesten ikke feste kontra hakka!
Har tidligere kjørt bil med hakka r2 piggfri og de dekkene imponerte stort.

nortrahof

Jeg har kjørt E-UP i over ett år nå!
Hele sist vinter hadde jeg bilen og vi hadde mye snø på Sørlandet der jeg bor.

E-UPen gir ingen problem på vinterføre, forutsatt du kjøper 155-dekk (som var det smaleste det gikk an å bruke).
Fikk kun 155-dimensjonen i Hakka pigg. De er litt myke å kjøre på, selv med maks anbefalt lufttrykk - men fremkommeligheten er helt ypperlig! Det virket som om mange med 4-hjulstrekk hadde større problemer på "problemdagene".
Lav rullemotstand og lite pumping av vann/slaps (grunnet smal dekkdimensjon) gir akseptabel rekkevidde.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

MisterScience

#6
Var også positivt overrasket forrige vinter i min e-Up, to tips hvis føreforholdene blir for dårlige:


  • Senk lufttrykket i dekkene et stykke (ned til "comfort" på plansjen eller deromkring). Dette slår litt ut på rekkevidden, men ikke dramatisk. (Vet ikke om dette stiller seg annerledes for annenhåndsbestilte dekk, men forhandlerleverte (Conti?) hjalp dette nokså mye på.)
  • Hvis du skal igang fra en vanskelig plass, sett bilen i Eco+, da får du mye større spill på gasspedalen som gjør det lettere å porsjonere ut kreftene. Så snart du er i gang kan du slå det av og få varmeapparatet igang igjen:)
2014 Volkswagen e-UP!

Ellerikke

Knallgod ide med eco+, av og til må det leses før det slår ut i praksis, selv om det jo er opplagt...
Blå e-up!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA