Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Framskjøvet leveringsdato for S85D

Startet av Ellerikke, tirsdag 09. desember 2014, klokken 16:15

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Rio på søndag 14. desember 2014, klokken 21:54
Kraftelektronikk er vanligvis veldig dyrt, så jeg vil forvente at elektronikken for en 50 kW-lader er 3-4 ganger dyrere enn for en 25 kW-lader. Dette er også hvorfor Tesla bruker mange 11 kW-ladere i deres "Super Chargers".

Nei, Tesla bruker 11kW moduler fordi de bruker de samme laderne som sitter i bilene. Dette pga. at disse produseres i så store volumer at de er ganske rimelige. Billigere det enn egne moduler til SC.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

Sitat fra: pwb på søndag 14. desember 2014, klokken 22:21
Når jeg fyller tanken kan jeg regulere hastigheten på hvor fort drivstoffet skal komme ut av pumpa. Når jeg lar det komme sakte ut så ruller beløpet også saktere, hvorfor det? Burde jo ikke vært slik siden både diesel og strøm skal brukes til akkurat det samme, å komme fra A til B.

Fordi for en bensinpumpe så er bensinen det dyre produktet, og det man tar betalt for.

For en hurtiglader (som er komplisert, og tar tid) så betaler man for å leie bruk av hurtigladeren, per minutt. Selve strømmen utgjør bare en meget liten del.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: jkirkebo på søndag 14. desember 2014, klokken 22:22
Sitat fra: Rio på søndag 14. desember 2014, klokken 21:54
Kraftelektronikk er vanligvis veldig dyrt, så jeg vil forvente at elektronikken for en 50 kW-lader er 3-4 ganger dyrere enn for en 25 kW-lader. Dette er også hvorfor Tesla bruker mange 11 kW-ladere i deres "Super Chargers".

Nei, Tesla bruker 11kW moduler fordi de bruker de samme laderne som sitter i bilene. Dette pga. at disse produseres i så store volumer at de er ganske rimelige. Billigere det enn egne moduler til SC.

Det er vel mer eller mindre det jeg skrev (mente) - man produserer mindre enheter og bruker flere av dem (de blir billigere pga volum, men det er da åpenbart).

:)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

pwb

En bensinstasjon er nok mye dyrere enn en hurtiglader.

emil

Sitat fra: pwb på søndag 14. desember 2014, klokken 22:21
Når jeg fyller tanken kan jeg regulere hastigheten på hvor fort drivstoffet skal komme ut av pumpa. Når jeg lar det komme sakte ut så ruller beløpet også saktere, hvorfor det? Burde jo ikke vært slik siden både diesel og strøm skal brukes til akkurat det samme, å komme fra A til B.

Det er jo mer hakk i plata på deg (og TorT) her enn på meg i Zoe-forumet ... ;)

Enkelt og greit: Liker du ikke prispolitikken velger du en annen leverandør.
Er det ingen leverandører med priser du kan godta velger du fossilbil.

Det er ingen som tvinger deg til å kjøre elbil, og fortsatt er elbil på langtur for litt spesiellt interesserte.

pwb

Jeg bruker ikke hurtiglader pga. prisen. Hadde prisen vært fornuftig hadde jeg brukt det mye, men slik det er nå så brukes ion uten hurtiglading ca 30.000 km i året, dette kunne vært øket til 40-45.000 km hvis det fantes nok hurtigladere og prisen hadde vært fornuftig. Så samfunnsmessig kunne det vært brukt rundt 700 liter diesel mindre i året for vår del. Skal man få ned forbruket av fossilt drivstoff så må det legges til rette for det. Hadde vært bedre å bygge opp infrastruktur for lading til fornuftige priser enn å sponse bompenger, ferger osv.

Rilum

Sitat fra: nime01 på søndag 14. desember 2014, klokken 22:06
....
Jeg tror kanskje man må endre tankegang, og se at inntjening og lønnsomhet for semi/hurtigladerne muligens ikke ligger i selve semi/hurtigladeren, men det faktum at man har en ladekunde fanget i en halvtime eller mer, noe som bl.a. div kjøpesentre, Fortum, Kiwi, McDonalds, Statoil osv er i ferd med å innse.

Det mener jeg også, de må bare få laget et system sånn at man få refundert ladingen når man kjøper et produkt til over xxx kr, sånn at de som ikke kjøper noe må betale for ladingen.
Det vil da også i veldig mange tilfeller være nok med en semihurtiglader.

Hos Kiwi så er vel de første 20 minuttene gratis. Om de har "forslagskasse" der så bør alle oppfordres til å legge en takkelapp der hver gang man handler, for å gi dem motivasjon til å bygge ut mere.
McDonalds skal jo bygge ut type2 kontakter på alle drive-in resturantene sine, så kan fort bli en McDonalds ferie til sommeren, da blir i allefall barna glade  ;-)
Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15

Rilum

Sitat fra: pwb på søndag 14. desember 2014, klokken 22:36
Jeg bruker ikke hurtiglader pga. prisen. Hadde prisen vært fornuftig hadde jeg brukt det mye, men slik det er nå så brukes ion uten hurtiglading ca 30.000 km i året, dette kunne vært øket til 40-45.000 km hvis det fantes nok hurtigladere og prisen hadde vært fornuftig. Så samfunnsmessig kunne det vært brukt rundt 700 liter diesel mindre i året for vår del. Skal man få ned forbruket av fossilt drivstoff så må det legges til rette for det. Hadde vært bedre å bygge opp infrastruktur for lading til fornuftige priser enn å sponse bompenger, ferger osv.

Det kan jo da være en løsning å kjøpe "lad så mye du vil" for kr 500,- pr mnd. Det hjelper selvsagt kun om det er grønn kontakt som har hurtigladere der du trenger å lade. Vi får håpe det snart blir "roaming" avtaler som fikser det problemet.
Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15

Ferry

Jeg har lest gjennom denne tråden, og her er mitt syn på saken: For mitt vedkommende er det TILGANG på hurtiglader som er den viktigste faktoren. For meg er det ikke mulig å bruke elbil uten å kunne hurtiglade en gang iblandt. Som utflytta bygdetulling ønsker jeg å reise "hjem" ei og anna helg, og det er lenger enn i3-en rekker, ihvertfall vinterstid.
Om nødvendig så kan jeg droppe å reise langt på de kaldeste vinterdagene, det er ett av kompromissene. Jeg er også villig til å forskyve arbeidstid og fritid for å få regnestykket til å gå i hop. F.eks reise tidlig lørdag morgen framfor fredag ettermiddag, eller dra hjem tidlig på søndag eller mandag morgen.
Å vente på at bilen lades kan jeg leve med, det er forutsigbart og jeg kan planlegge deretter. Jeg trenger uansett ikke mer tid enn det tar å kjøpe en kaffe og drikke litt av den. Derimot å stå i kø og vente på at noen andre skal lade lenge, det sitter langt inne! Det verste er at jeg aner ingenting før jeg er framme ved laderen. I beste fall kan jeg se om laderen er opptatt, ledig eller defekt FØR jeg ankommer. Jeg er villig til å betale ganske mye for å slippe den køa, jeg anser tida mi for å være mye mer verdt enn det det koster å hurtiglade. 2,50 pr. minutt funker fint for meg, jeg kunne godta en del mer enn det også (bare ikke fortell det til hurtigladetilbyderne!) Så langt har jeg nok handla varer for mange ganger beløpet jeg har lada for. Selv om det hadde vært fastpris på lading så hadde jeg neppe stått et minutt ekstra. Det betyr mer å komme fram fort enn å få strøm for penga. Strømmen er uansett "gratis" i begge ender av kjøreturen. Det koster ca. 15 kr å fylle opp bilen hjemme, så det er i så fall en andel av disse 15 kr jeg går glipp av. Jeg kan ikke "krangle" om tikroninger når jeg har kjøpt en bil til 300k, det faller på sin egen urimelighet.

For hva det er verdt, dette var mine tanker ut fra mitt bruksmønster.


Thomas Parsli

Etter flere hundre innlegg er det ingen som har dokumentert påstanden om at hurtiglading er for dyrt.

Selv når Hans Håvard Kvisle refererer til prisen på hurtigladeren på Øran (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18018.msg298167.html#msg298167) fortsetter man i samme spor.

Å diskutere prisen på hurtiglading uten å ta stilling til hva det faktisk koster å sette opp og drive en hurtigladeren blir på bare tøys.

Jeg diskuterer gjerne fakta eller meninger underbygget av noe som virker som fakta.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

edyrli

Vi har vel ikke noen gode data på hva det koster å drifte en ladestasjon. Vi vet vel heller ikke sikkert hvor mye belegg vi kan regne i døgnet.
Men med med en pris på 2,5 pr minutt og 4 timer bruk i døgnet i snitt over hele året kommer vi ut med en inntekt på 219000 i året.
Siden Transnova sponser så pass mye av etablerings kostnaden vil jeg tro det er brukbar butikk i dette.

Om noen år når dette blir litt konkurranse får vi kanskje et nytt felt under diesel/besinprisen med minutt/kWh pris? Da kommer marginene til å krype ned og prisen vi betaler vil mer korrekt gjenspeile hva hurtiglading koster for tilbyderene.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

zbk

Tror nok vi må finne oss i relativt høye hurtigladepriser en stund ennå, men at prisene normaliseres når det blir litt bedre dekning og antydning til reell konkurranse om kundene.

Jeg synes minuttprisingen er helt flott med tanke på utnyttelsen av laderene. Liker derfor ikke at Grønn kontakt regner påbegynte timer for flexiladerene. Granulariteten burde i alle fall vært nede på ett kvarter, men helst minuttprising der også. Hadde heller betalt litt mer pr. minutt om granulariteten ble finere.

I praksis er det foreløpig ikke tilgang til hurtig eller semi-hurtig AC-lading på noen av stedene jeg mest hadde hatt behov for det (Fra Stavanger til Ryfylke eller nord-Karmøy), så jeg mener utbygging er viktigere enn pris for øyeblikket.

Kanskje samarbeidet Nissan/Renault og McDonalds kan få litt ekstra fart i sakene.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

kos

Hei - Prisene på el bør gjenspeile hva som er reelle utgifter. Nettleie betales til utbygging av nette. Så dette kommer på alle nettbrukere. Lade stasjoner er stort sett betalt av offentlige midler. Så til prisen. Den bør følle KW timer som i all annen levering, samt et påslag for selve stasjonen. Om GK eller andre får stasjonen sponset av fellesskapet, for så å lage " god butikk" som undergraver utviklingen av elbiler er det ikke greit. Dette vil medføre at elbilen ikke vil ha de fortrinn som elbilen har, og vil igjen forprioritere de som har hjemmelading både på hytta og hjemme og blant venner.

Samt at om man har SC nettet til tesla i tillegg - så blir det to forskjellige måter å kjøre elbil på.

De som har ordninger som gjør at de har svært billig energi - til de som betaler blodpris.

Jeg er av den heldige sorten med gode lademuligheter hjemme og på hytta, samt SC på teslaen. Blir nesten forbanna på vegne av de som må kjøpe strøm til blodpris.

TorT

Sitat fra: kos på mandag 15. desember 2014, klokken 13:39
Hei - Prisene på el bør gjenspeile hva som er reelle utgifter. Nettleie betales til utbygging av nette. Så dette kommer på alle nettbrukere. Lade stasjoner er stort sett betalt av offentlige midler. Så til prisen. Den bør følle KW timer som i all annen levering, samt et påslag for selve stasjonen. Om GK eller andre får stasjonen sponset av fellesskapet, for så å lage " god butikk" som undergraver utviklingen av elbiler er det ikke greit. Dette vil medføre at elbilen ikke vil ha de fortrinn som elbilen har, og vil igjen forprioritere de som har hjemmelading både på hytta og hjemme og blant venner.

Samt at om man har SC nettet til tesla i tillegg - så blir det to forskjellige måter å kjøre elbil på.

De som har ordninger som gjør at de har svært billig energi - til de som betaler blodpris.

Jeg er av den heldige sorten med gode lademuligheter hjemme og på hytta, samt SC på teslaen. Blir nesten forbanna på vegne av de som må kjøpe strøm til blodpris.

+1
Bortsett fra at jeg ikke kjører Tesla, kunne jeg skrevet det selv. Selv om det blir hakk i plata for de troende.  ;)
Godt at ikke alle er hjernevaska på minuttpris, at en løfter blikket fra egen navle, og ser hvordan situasjonen er for andre.

mvh TorT

kos

Hei - som total konsekvens så  blir det nok ingen god butikk til slutt, jeg kommer aldri til å akseptere 2.5 kroner KW i Norge på en ladestasjon. Da må man finne andre løsninger enn den leverandøren. Som en retningsgivende så vil jeg si at 1.5 kroner er vel en grei pris.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA