Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fysikk og Historie: SI systemet, Ampere og Coulomb

Startet av Richdad, lørdag 07. april 2007, klokken 10:15

« forrige - neste »

Richdad

1.Økonomisk forbruk (årlig)?
2.Modeler?
3.Alternativer for el. bil ( smart med 0,5 disel eller noe lignende)?
4.Forsikring?
5.Pris?

Jeg vil ha en bil med 4,5 seter som kan tåle 20000 km årlig!
Vil slipe å betale unødvendige utgifter som bomring, parkering og kute i årsavgift og drift/verksted!

Takk for all hjelp på forhånd ;)
mvh Ruslan

elektrolux

Siden du avslutter med at bilen skal være 4-5 seter, begrenser du realistisk utvalget til PSA sine Peugeot 106 Elektric og Citroen Saxo Electric.

Du kan jo selvfølgelig forsøke å få tak i en Toyota Rav4 electric, men de håpløst dyre.

Når det gjelder faste årlige utgifter må du regne ca. 1200 kr i vannservice hver 4000-5000 km, 1300 kr i vannpumpe + montering hver 20000-30000 km, Børster til ca 1300 kr + montering pr 20000-40000 km. I tillegg kommer 17-18 kwt i strøm pr lading eller pr 80 km.

Vannservice kan kun gjøres med bruk av diagnoseverktøy, men dette er nå fritt tilgjengelig for ca. 3000 kr dersom en selv ønsker å fylle vann.

Utenom dette kommer alle vanlige bilers servicebehov som bremser hjuloppheng, dekk, karrosseri etc.

Regnestykket kolapser dersom du planlegger å betale for nye batterier etter 100000 km, så det er bedre å regne bilens innkjøpspris med batteri - restverdi på ca. 20000 NOK med defekte batteri, og dele dette på gjenværende levetid på batteriene. Batteriene er den store jokeren oppi det hele, og de heldige kan kjøre 150000 km før bytte.

Når det gjelder reperasjonskostnader som du vil slippe å betale for mye av;

Her er der ting på gang. Det har vært vanlig å bytte hele moduler til 10 tusener, men det viser seg at disse ofte kan repareres for småpenger. Kan vel si at det har vært alt for dyrt, men vil antakelig bli atskillig mye rimeligere i nær framtid.

Forsikring er forholdsvis dyrt med ca 4000 kr for full dekning.

Gode biler av denne typen kjøpes fra ca. 85000 kr. Ta en titt på Finn.no

Et alternativ med 4-5 seter er vel 3L Polo som bruker under o,3 l fossilt drivstoff/ mil, og som ikke koster så veldig mye mer ny enn det noen vil ha for 5 år gamle elbiler, men da må du betale bompenger, og parkering.

Dersom du kan klare deg med 2 seter syntes jeg denne er et fantastisk alternativ. Her slipper en unna bompenger, og kan også parkere gratis flere steder. Koster 29000 Euro fra fabrikk, men kun 20000 USD i USA ????http://e24.no/eksklusiv/bilogbaat/article1650072.ece#VG
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Richdad

Takker så mye for info. !
Hva koster 1 kWt i dag?

mvh Ruslan

bosonic

Prisen på strøm varierer nok endel. Jeg betalte 43,00 øre i januar og 34,00øre i februar i år.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Richdad

Er det 0,4- 0,5Kr/kWt eller?
Da blir det ca. 2500kr per år eller 20000km

1.Vannservice  4800,-kr/år
2.Vannpumpe 1300,-kr/år + montering ? kr
3.Børster         1300,-kr/år + montering ? kr
4.Forsikring      4000,-kr/år
5.Strøm            2500,-kr/år eller 20000km
6.Batteri   60000km levetid ( kansje litt pissimistisk  ;)) da er det 1/3 av 20000kr per år = 6666,6kr ... la oss si 6700 kr/år + montering ? kr...

Total: 19430,- kr + verksted utgifter

El. bil 20000,-kr vs. Bil 40000,-kr (Audi A6 2,8 inkl. bomring, park, forsikring osv.)

Det er like dyrt å reparere el. bil som vanlig bil regner jeg med...

Da er det 20000,- kr ekstra per år   ( så mye koster comfort til en grei vanlig bil)
Eller 1700,-kr/mnd

Min konklusjon er at det er greit å ha en el. bil som bil #2.
Jeg liker å ha det comfortabelt å ikke spare på min bekåstning, men den Lotus Crossover er et virkelig alternativ ... prisen er ski høy :: >:(  ???

Ja, det er ikke lett å vare miljøvenlig i dagens samfunn.
Det er bare min mening, og jeg mener at det er et dårlig alternativ per i dag, men tanken er virkelig god. Om 20 år blir det mye å velge i melom.

Jo, det finnes et alternativ til, vi kan leve som AMISH folk i USA.    

Takk for all hjelp folkens.  Snakkes om 20 år ;)  Tuller :D

Mvh Ruslan

 

elektrolux

#5
Det som ikke kan regnes på er gleden av å kjøre gratis gjennom bomringen,  tilfredsheten av å passere køen i kollektivfeltet. ;D
Total mangel på stress ved gratis parkering og komforten vibresjonsfri og støyfri motor gir. Dette merkes først når en har blitt vandt med Elbil, og må bruke fossilbil igjen.

For meg, som er mekanisk interresert gjør det faktisk vondt å starte en fossilmotor. Bare tanken på hvor mye skade og slitasje en kaldstart forårsaker både på motor og miljø, er god nok grunn til å parkere disse lengst inne i garasjen.

Dersom du satser på egen service, og gratis ladestrøm kan elbil faktisk bli veldig billig å drifte, til tross for vannpumper, børster, og destilert vann.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Richdad

#6
Sitat fra: elektrolux på fredag 30. mars 2007, klokken 14:27
Det som ikke kan regnes på er gleden av å kjøre gratis gjennom bomringen,  tilfredsheten av å passere køen i kollektivfeltet. ;D
Total mangel på stress ved gratis parkering og komforten vibresjonsfri og støyfri motor gir. Dette merkes først når en har blitt vandt med Elbil, og må bruke fossilbil igjen.

Dersom du satser på egen service, og gratis ladestrøm kan elbil faktisk bli veldig billig å drifte, til tross for vannpumper, børster, og destilert vann.
Har ikke tid til å reparere bil, og den tiden er mer verdifull enn det jeg sparer på å ha en el. bil. Så jeg venter til hele trenden på bilmarkedet snur seg... :)
mvh Ruslan

El rayo

Sitat fra: Richdad på fredag 30. mars 2007, klokken 14:07
den Lotus Crossover er et virkelig alternativ ... prisen er ski høy :: >:(  ???

Mvh Ruslan
Én liten million er vel ikke noe for en "Rich_dad"?   :) :D ;D
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Griffel

#8
Sitat fra: Richdad på fredag 30. mars 2007, klokken 14:07

Min konklusjon er at det er greit å ha en el. bil som bil #2.
 

Så skaff deg en elbil som bil nr.2, og du vil nok som de fleste oppdage at det raskt blir bil nr.1!

Du behøver ikke starte bilen du bare slår den på.

Du bruker ikke mer 10 min i uka på å fylle drivstoff. (Koble på og av resten går av seg selv).
Du behøver ikke kjøre innom bensinstasjonen for å fylle, tenk på hva du sparer i «snoop» som du eller ville ha kjøpt når du allikevel var innom, det er det mange som ikke får med seg i regnestykket..

Den går så stille at du får storbil følelse. Høy komfort du kan lytte til klasisk musikk.

Sannsynligheten for at den blir stjålet er liten (tyven kommer jo ikke så langt). Audi A6 2,8 har en større grasatappell til tyven.

Du utvikler en litt mykere kjørestil og blir mindre stressa.

Og best av alt kollektivfeltet (eller egentlig elbil feltet). I før-elbiltiden gruet jeg meg for å kjøre på jobben, måtte starte tidlig for å komme før køen. Nå gleder jeg meg hver dag, starter senere når køen er som verst. Kjører forbi biler som jeg aldri hadde hatt råd til å yppe meg med i en fossilbil. Porsche-, Audi- og BMWer står nærmest stille når jeg raser stille og uanstrengt forbi i tilnærmet lovlig hastighet. En kollega må ta med seg sportsbilen sin til Tyskland hver sommer for å se hvor raskt han kan kjøre, det slipper jeg, for det kan jeg gjøre hver dag, og når noen spør hvor for den går er svaret: jeg kan klare å bryte fartsgrensen hele vegen til jobben. ;)

Dessuten sparer jeg en halv time på vanlig dager. Det blir over 100 timer på et år det har også en verdi. 

På enkelte dager når været er som verst og kollegene komme 2-3 forsinket, kan jeg si ja det var ille idag jeg brukte 10 minutter mer enn vanlig.

Miljøvennlig er den også, og om noen tror jeg bare bruker elbil i stedet for fosilbil på grunn av fordelene, kan jeg si at motivet bryr ikke miljøet seg om det er bra for miljøet uansett.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

cra

> Du utvikler en litt mykere kjørestil og blir mindre stressa.

Denne er også en fordel for de som bare har el-bilen som #2. Den myke kjørestilen tar man med seg over til fossilbilen, og man sparer drivstoff (og miljø) her også. :)

Kanskje all føreropplæring burde starte i el-bil, slik at man legger seg til de myke vanene fra starten av? Det eblirn i alle fall tilfelle hos oss fra rrsskiftet av, når eldstemann kan begynne å øvelseskjøre.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA