Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Stort ansvar for Tesla eiere....

Startet av moonbuggy, mandag 08. desember 2014, klokken 10:24

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: kos på mandag 01. desember 2014, klokken 21:12
Hei Rio helt rett der. Navnet skjemmer ingen. Men hvor fort du får ladet batteriet er vesentlig jo større det blir. Det er jo ingen vits å ha et batteri som tar så lang tid å lade at du i praksis ikke har bruk for det. Som tesla eier merker jeg dette. Kjørte 50 mil i helgen og måtte lade på 22 kw.
Det ble en time som virket meningsløs lang. For å ha litt buffer.

Jo, det er helt rett, men samtidig er det verd å huske på at 85% av elbiler i Norge har batterier på mindre enn 25 kWh; det er størrelsen på batteriet (sammen med batterikjemi og temperatur) som avgjør ladehastigheten. Selv om en e-Golf (hvis den kunne bruke en Tesla hurtiglader) ville ladet langsommere (færre kW), så ville den bli ca like raskt ferdig, fordi batteriet er mindre.

Jeg vil også gjerne slå et slag for semihurtigladere (DC på ca 24 kW) i stedet for 50 kW hurtigladere for elbiler med rundt 24 kWh-batterier. I praksis tar det ikke mange minuttene ekstra hvis man bruker en semihurtiglader, for ladeeffekten faller relativt raskt til 24 kW. Om vinteren (når trykket på hurtigladere er størst) er forskjellen veldig liten.

Semihurtigladere har en stor fordel i at de kan settes opp veldig mange flere steder enn en hurtiglader (pga tilgjengelig strøm), og er mye billigere. Det betyr at man kan ha dem flere steder, slik at man slipper å kjøre omveier til hurtigladere.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Hei Rio der tror jeg alle er enig. Min erfaring er at hurtiglading (  høy effekt) er å foretrekke på litt øde steder,det som i praksis ikke er gøy , er å sitte på et øde sted å vente på at bilen skal laddes opp, og så vil det ta noen timer. Dette tror jeg gjelder uansett system. Det som vil utfordre en bil med høy batterikapasitet, som gjerne kommer om noen år, er at da har vi bygget ut et lade system, med dets kapasitet. Da virker det litt tullete med et digert batteri. Da er det som du påpeker bedre med et tettere ladesystem, og da trenger man ikke store batterier. Samtidig er det lettere å bygge ut. (billigere og vi kan få flere)

Rio

Men det er en ting til som mange glemmer - la oss si at man får biler med 800 km (120 kWh) rekkevidde. Hvor ofte skal du hurtiglader da? Da trenger man kun å hurtiglade de dagene man skal kjøre mer enn 800 km, og hvor mange er det som gjør det på én dag.

Lenger rekkevidde på bilene vil redusere behovet for hurtiglading, selv om lenger rekkevidde vil gjøre at flere kjøper elbil.

Samtidig: det er verd å huske at prisen for hurtigladingen avgjøres i stor grad av effekten. Det er langt mer enn dobbelt så dyrt å lade med 100 kW enn 50 kW, fordi nettleien er MYE dyrere, og selve laderen er mye dyrere. Jeg forstår selvsagt godt at alle vil ha 500 kW hurtigladere, men samtidig er det greit å sjekke at vi ikke "priser" oss selv ut av markedet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Ketill Jacobsen

Det har i tidligere innlegg blitt snakket om at Tesla S har lavest luftmotstand av elbilene. Det er ikke riktig, men den har gjerne lavest luftmostandskoeffisient (CD-coefficient of drag). Dersom en tar CD og multipliserer med bilens tverrsnittsareal, får en luftmotstanden (i kp, kilopond for eksempel). Da Tesla S er en stor bil og med ditto stort tverrsnitt, så har den mest luftmotstand av elbilene og dermed også høyere forbruk enn de andre (den høye vekten bidrar også).

kos

Hei Rio. det er et paradoks at jo større batteri jo mindre er man avhengig av hurtiglading. Men her er jo hele vitsen med store batterier, å kunne kjøre langt. Som en Fossil. Men når batteriet er tomt på en bil med stor kapasitet, så tar det tid å fylle det opp. Til daglig lader jeg teslaen med 13 amp. dette rekker stort sett til det daglige bruk og man ser sjelden at den kommer under 20 mil. Når jeg langkjører bruker jeg ruter som dekker SC. Her går det unna. Når jeg må lade på E39 som i helgen så er det ingen mellom Satavanger og Sandane og man står igjen med 22KW. Da virker det tregt. Og jeg forstår hvorfor Tesla har bygget SC over hele Europa. Da virker bilen som en Fossil. Men til dagen er det helt greit med laver lading . Hele vitsen med stort batteri er jo å kjøre langt. Da må det også være mulig. Det er det ikke uten hurtiglading alla tesla.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Ketill Jacobsn på mandag 01. desember 2014, klokken 22:41
Det har i tidligere innlegg blitt snakket om at Tesla S har lavest luftmotstand av elbilene. Det er ikke riktig, men den har gjerne lavest luftmostandskoeffisient (CD-coefficient of drag). Dersom en tar CD og multipliserer med bilens tverrsnittsareal, får en luftmotstanden (i kp, kilopond for eksempel). Da Tesla S er en stor bil og med ditto stort tverrsnitt, så har den mest luftmotstand av elbilene og dermed også høyere forbruk enn de andre (den høye vekten bidrar også).
Model S har mindre luftmotstand enn f.eks Nissan Leaf. Dette er fordi Model S er en ganske lav bil. Nissan Leaf er 1,55 meter høy, mens Model S er 1,435 meter høy.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: kos på mandag 01. desember 2014, klokken 22:43
Hei Rio. det er et paradoks at jo større batteri jo mindre er man avhengig av hurtiglading. Men her er jo hele vitsen med store batterier, å kunne kjøre langt. Som en Fossil. Men når batteriet er tomt på en bil med stor kapasitet, så tar det tid å fylle det opp. Til daglig lader jeg teslaen med 13 amp. dette rekker stort sett til det daglige bruk og man ser sjelden at den kommer under 20 mil. Når jeg langkjører bruker jeg ruter som dekker SC. Her går det unna. Når jeg må lade på E39 som i helgen så er det ingen mellom Satavanger og Sandane og man står igjen med 22KW. Da virker det tregt. Og jeg forstår hvorfor Tesla har bygget SC over hele Europa. Da virker bilen som en Fossil. Men til dagen er det helt greit med laver lading . Hele vitsen med stort batteri er jo å kjøre langt. Da må det også være mulig. Det er det ikke uten hurtiglading alla tesla.
Det er det at når man har lang nok rekkevidde har man null behov for å lade mens man er våken. Man klarer ikke bruke opp rekkevidden. Da kan man klare seg med kun 22 kW Type 2 om natten.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Rio

Joda, men la oss si at bilen har 800 km rekkevidde i fremtiden. Det er mer enn nok for de aller, aller fleste turene folk kjører (Oslo - Trondheim, osv.).

Det vil selvsagt være folk som skal kjøre 1600 km, og de må da hurtiglade én gang (sånn teoretisk), men hvis du tenker på trafikken i Norge i dag - hvor mange av de bilene som er på veien tror du skal kjøre mer enn 800 km i dag? Det er ikke mange. Det er noen, men få.

Har man 800 km rekkevidde så trenger man en hurtiglader i Oslo, Trondheim, og noen få i Nordnorge og på Vestlandet. Så har man dekket det meste. Og det vil være meget få som trenger dem, siden det er så få (prosentvis) som kjører mer enn 800 km på en dag.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Rio

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 01. desember 2014, klokken 22:45
Model S har mindre luftmotstand enn f.eks Nissan Leaf. Dette er fordi Model S er en ganske lav bil. Nissan Leaf er 1,55 meter høy, mens Model S er 1,435 meter høy.

Men den er jo like bred som e-Golf er lang! :D :D :D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Rio

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 01. desember 2014, klokken 22:52
Det er det at når man har lang nok rekkevidde har man null behov for å lade mens man er våken. Man klarer ikke bruke opp rekkevidden. Da kan man klare seg med kun 22 kW Type 2 om natten.

Nettopp, for hvis man ser på en kurve av distanser kjørt kontinuerlig, så ligger det store flertall av turer langt under 50 km, så faller det når man kommer til 100 km, 200 km, 400 km, osv.

Selvsagt finnes det noen ytterst få som har 2 førere i bilen og kjører 3200 km (til Lisboa, turistveien, uten å stoppe), men det er så få at belastningen på hurtigladere er minimal.

Og med 100 kWh-batterier kan man fullade fra 22 kW på ca 5 timer.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Rio på mandag 01. desember 2014, klokken 22:56Men den er jo like bred som e-Golf er lang! :D :D :D
Ikke helt. :)

Sånn ca luftmotstand, Model S:

1,96 x 1,44 x 0,24 = 0,677

Sånn ca luftmotstand, Nissan Leaf:

1,77 x 1,55 x 0,28 = 0,768

Sånn ca luftmotstand, e-Golf:

1,80 x 1,47 x 0,28 = 0,741
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

kos

Hei Rio Her ligger nok svaret på Tesla sine SC som er gratis ( Betalt når vi kjøpte bilen).Samtidig er det håpløst å få noen tesla eiere til å ikke være fornøyd. Betalt er betalt ..........

Øyvind.h

Sitat fra: Rio på mandag 01. desember 2014, klokken 22:56
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 01. desember 2014, klokken 22:45

Men den er jo like bred som e-Golf er lang! :D :D :D

VW Golf er 4,25 meter lang. Tesla Model S er 497cm lang.
VW Golf er 202,7cm bred med speilene ute. Model S er 218,7cm med speilene ute.

Den enorme Tesla Model S er altså hele 72 cm lenger, og hele 16cm bredere enn VW Golf.

det er et paradoks at jo større batteri jo mindre er man avhengig av hurtiglading.
Jepp. Resultatet er at en bilpark med biler med små batterier får et helt absurd behov for hurtiglading, selv om bare en liten andel av turene medfører behov for hurtiglading.

Carlos Ghosn har uttalt at Nissan Leaf kommer med dobbel rekkevidde "om noen år". En Leaf med 20 mil rekkevidde på vinteren/25-30 mil på sommeren begynner å bli bra! Det neste spørsmålet er da hva Ghosn mener med "a few years", og om Teslas Model 3 faktisk kommer om ca 2,5 år.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 01. desember 2014, klokken 23:03
Sitat fra: Rio på mandag 01. desember 2014, klokken 22:56Men den er jo like bred som e-Golf er lang! :D :D :D
Ikke helt. :)

Sånn ca luftmotstand, Model S:

1,96 x 1,44 x 0,24 = 0,677

Sånn ca luftmotstand, Nissan Leaf:

1,77 x 1,55 x 0,28 = 0,768

Sånn ca luftmotstand, e-Golf:

1,80 x 1,47 x 0,28 = 0,741

Jeg må gi deg rett så langt. Tesla har svære dekk, så det drar nok litt negativt. En cd-verdi på 0,24 er imponerende på en så flott bil!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA