Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Besparelse elbil

Startet av takktakk, onsdag 11. november 2015, klokken 16:27

« forrige - neste »

takktakk

Hei.

Har fått to nye 19" vinterdekk til min bil. Har da også to som har kjørt et par sesonger, men fortsatt har greit mønster.

Spørsmål: Skal de nye dekkene foran eller bak på en D (ikke P)? Jeg ville tenkt selv at det beste mønsteret burde ivareta styringen, mens min dekkforhandler sa at jeg absolutt burde sette dem der det var mest kraft. Ville trodd dette var bak, men ser nå at bakre og fremre motor på en D visstnok er like kraftige. Og da er jeg plutselig litt i tvil om disposisjonen.

Noen som kan sånt og vil dele? Takker for innspill.
P85+ Levert i uke 37 2013 - Solgt
90D Levert høsten 2015

Lynet

De lærde sier at de beste dekkene skal være bak uansett biltype.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Jejl

Jeg ville satt de beste foran.
Det gir kortere bremsestrekning, spesielt på snø og regn.

RaBalder

Sitat fra: Jejl på lørdag 10. oktober 2015, klokken 17:24
Jeg ville satt de beste foran.
Det gir kortere bremsestrekning, spesielt på snø og regn.
Du får ikke kortere bremsestrekning dersom bakhjulene glir og du plutselig seiler baklengs avgårde.
Kort bremsestrekning er ikke alt. Kontroll er vel faktisk viktigere.



Beste bak, alltid. Da er det en rimelig sjanse for at bakenden av bilen holder seg bak.

Og hvis de dårligste dekkene er så dårlig at dem ikke fungerer til å styre som fordekk, så bør man bytte dem fremfor å forsøke og få enda en vinter ut av dem.

takktakk

Takk for input.

I mellomtiden har jeg funnet at Tesla sin manual faktisk sier noe om dette:

Fra side 122 i brukermanualen: "Merk: Når kun to dekk skiftes ut, skal de nye dekkene alltid monteres på bak."

...og dermed er vel det besvart endelig :) Takk uansett!
P85+ Levert i uke 37 2013 - Solgt
90D Levert høsten 2015

Eip

Beste foran. Du styrer med forhjulene.... Tenk på vannplaning
VIN: 509XX PD

Cookie Monster

#6
Beste dekkene bak er det beste i de fleste situasjoner. Tesla og andre bilprodusenter samt flere dekk produsenter som feks Nokian anbefaler også det.
Når jeg har kjørt på isbanekjøring har jeg også satt de beste bak og var mye bedre å kontrollere bilen da siden man merker når grepet begrenser foran og hvis ræva på bilen kommer må man ratte mye mer. Skulle det oppstå en farlig situasjon er det også bedre at man treffer med fronten og ikke kommer seilende sidelengs da bilen er mye svakere på sidene.

Står også litt om hvorfor her:
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/derfor-skal-de-beste-dekkene-sitte-bak/a/10062089/

Bare naf som anbefaler de beste foran uten å vise til noe tester.
2015 P85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA