Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Konkurrentene sover ikke

Startet av Olekaa, søndag 07. desember 2014, klokken 20:04

« forrige - neste »

Olekaa

Hei,

Jeg har egentlig bestilt meg en e-Golf (levering mars 15) og føler meg ganske trygg på valget.  Uten tvil liker jeg golfen mye bedre pga utseende og innvendig design.

Men noen som har en for og mot liste på disse bilene? ;)

Supert forum, har brukt mye tid her inne både før og etter kjøp.


eGolf bestillt nov 2014. Levert mai 2015
Sort metallic, sorte vinduer, ryggekam, sensor, siemens ladeboks, lys og siktpakke, keyless og varmepumpe

valvolainen

Det eneste jeg ser teller for leaf er kjapp levering.
Har prøvd begge bilene og golfen er nesten en klasse opp. Alt er bedre i golfen.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

sølv-pilen

Det var ett voldsomt optimistisk utsagn, Ikke alt - og langt fra mye. Man kan starte med prisen og jobbe seg videre nedover lista fra der.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

valvolainen

Hva som er bedre i mine øyne?
Setene / sittestillingen. Jeg er 193 høy, 103kg  og passer ikke i det hele tatt i setene. skulderpartiet er for smalt og rattet er for lavt. Rattet kan stilles, bare ikke høyt nok. i tillegg, når setet er langt nok unna til at knærne unngår rattet sånn noenlunde, da er det for langt frem til rattet.

Skjerm og lyd - skjermen i leaf er kornete og oppløsningen er dårlig. Lyden i det påkostede anlegget er grei, men langt fra bra.
Stoffsetene i leafen er i et eller annet rart stoff som bukser og genser sitter fast i. Ikke behagelig å sitte i.

Leaf føles daffere, mye daffere. Husker ikke momentforskjellen på de to bilene, men regner med det er det som gjør det.
led nærlysene på leafen er gode, langlysene er ditto dårlige. noe gult skimmer på toppen av skapre hvite nærlys.
Leaf mangler acc som er standard på golfen, og i køkjøring er dette helt fantastisk.

Prisen - greit - her er det forskjell. Likevel er det ikke enorme forskjeller, klarer man seg uten sportsetene i golfen, (og stoffsetene til golf er mye bedre enn * setene til leafen.)  er det rundt 260-270, avhengig av creature comforts.
Fikk selv et tilbud på 260.000 på leaf vs 275.000 på golf. I mine øyne er dette en no-brainer. selv om golfen da er uten skinn.
Pris betyr heller ikke alt - man skal tross alt leve med bilen i mange år, kanskje tilbringe timesvis der hver dag. For meg er det en faktor som veier veldig tungt.

Utvendig utseende hjelper ikke leafen det heller.

Regner med du har prøvd begge bilene? Hvis ikke - gjør det!
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Gordon Retriever

Leaf har en høyere sittestilling, som gjør at eldre mennesker eller personer med vonde rygger kan finne inn- og utstigning lettere. I tillegg har Leaf klart større utvendig lengde, selv om overraskende lite av dette merkes i interiøret.

Noen Nissan-forhandlere tilbyr nå ekstrarabatter for å holde salget oppe, men prisforskjellen til e-Golf er ikke så stor enkelte vil ha den til å være.  En prissammenligning bør også ta hensyn til at Leaf mangler sikkerhetsutstyr som city-brems og adaptiv cruisekontroll.

Olekaa

Helt enig i din oppsummering Martin.

Har prøvd begge bilene og personlig synes jeg også e-Golfen er et lite hopp opp. Leafen er ok den, men har alltid likt tyske biler og føler jeg ikke kunne valgt noe annet. Måtte blitt en Tesla i så fall, men det passer ikke min lommebok ;)



eGolf bestillt nov 2014. Levert mai 2015
Sort metallic, sorte vinduer, ryggekam, sensor, siemens ladeboks, lys og siktpakke, keyless og varmepumpe

sølv-pilen

Hvordan man opplever å sitte, kjøre og bruke bilen er selvsagt en subjective opplevelse - det er jo en grunn man prøvekjører bilen før den kjøpes.

I utgangspunktet er ikke e-golf mer en 1000 kroner dyrere en Leaf.

Men da er allerede ryggekamera, nøkkelløst system, varmepumpe, Mørke ruter bak, Regnsensor, elektrisk innfelbare sidespeil, Følg meg hjem system inkludert i prisen på Leaf. Dette er tillegg som kommer i tilegg dersom man ønsker dette med på e-golf. så på utstry siden ligger allerede Leaf foran e-golf på likt sammenligningsgrunnlag. jeg ser selvsagt bort fra de forskjellene bilprodusentene tilbyr på de forskjellige bilene.

Selvsagt skal man ikke bruke pengene på en bil som man ikke føler seg komfortable med - selv om den er godt utstyrt, men å dømme den nedenom og hjem grunnet bedre sittetilling i en annen model er bare usaklig.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

valvolainen

Dette er overhodet ikke usaklig, og klart det er subjektivt med bil, ellers hadde hele verden kjørt verdens beste bil. Jeg skriver også dette hvis du ser etter en gang til.
Flisespikking på standardutstyr kan man jo gjøre, men faktum er at leaf har ikke utstyr som golf ikke kan fåes med, og dermed er det et prisspørsmål. Det viKtigste er at man prøver begge bilene og tar en avgjørelse på bakgrunn av dette.
Avgjørelsen faller da på om man skal bestille golf og vente, eller reise til en nissanforhandler og hente seg bil. For noen er også tid et tungtveiende argument.
For meg var det sittestilling og kjøreglede som falt viktigst, acc ble plutselig med som et tungtveiende argument, noe jeg ikke hadde trodd på forhånd fordi jeg ikke er vant med det. Jeg har 17mil daglig kjøring, og for meg var det en helt annen verden med golf etter å ha prøvd leaf og zoe.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Cowboystrekk

Om du kan legge i noen tusenlapper til, velg Golfen, den er verdt det!
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Olekaa

Sitat fra: valvolainen på mandag 24. november 2014, klokken 06:17
Dette er overhodet ikke usaklig, og klart det er subjektivt med bil, ellers hadde hele verden kjørt verdens beste bil. Jeg skriver også dette hvis du ser etter en gang til.
Flisespikking på standardutstyr kan man jo gjøre, men faktum er at leaf har ikke utstyr som golf ikke kan fåes med, og dermed er det et prisspørsmål. Det viKtigste er at man prøver begge bilene og tar en avgjørelse på bakgrunn av dette.
Avgjørelsen faller da på om man skal bestille golf og vente, eller reise til en nissanforhandler og hente seg bil. For noen er også tid et tungtveiende argument.
For meg var det sittestilling og kjøreglede som falt viktigst, acc ble plutselig med som et tungtveiende argument, noe jeg ikke hadde trodd på forhånd fordi jeg ikke er vant med det. Jeg har 17mil daglig kjøring, og for meg var det en helt annen verden med golf etter å ha prøvd leaf og zoe.

Har også prøvd begge bilene ( Leaf og Golfen). Vil jo alltid være smak og behag når man velger bil. Jeg er opptatt av design, sikkerhet og kvalitet. Jeg føler kanskje at e-Golfen ligger litt over der. Men klarer ikke finne noen tester hvor de har satt disse to bilene opp mot hverandre og vurdert de helt objektivt.

Forresten, klarer du deg på en lading med 17mil ? 

//Ole-Kristian
eGolf bestillt nov 2014. Levert mai 2015
Sort metallic, sorte vinduer, ryggekam, sensor, siemens ladeboks, lys og siktpakke, keyless og varmepumpe

Råde

En ting må jeg berømme Leaf for og det er kjøreegenskapene. Der hvor golfen, i god VAG-ånd, er understyrt når du presser litt og faktisk nervøs i rompa ved unnamanøver, er Leaf fabelaktig nøytral. Også på glatt føre. Leaf er litt sofaaktig når du kjører vanlig, men under litt press setter den seg. Ellers taler vel signaturen min for seg selv, men så har jeg kjørt tysk i mange år, og liker ergonomi osv. Prisforskjell? Det er vel ikke det som virkelig skiller disse to...
e-Golf | X75D

valvolainen

Sitat fra: Olekaa på mandag 24. november 2014, klokken 13:30
Forresten, klarer du deg på en lading med 17mil ? 
//Ole-Kristian

Absolutt ikke. Kanskje en tørr sommerdag med litt eggeskall under foten og 80 på firefelten E6 syd.
Må lades på jobb. Satser på at det går fint. Er morrafugl.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

sølv-pilen

Sitat fra: valvolainen på mandag 24. november 2014, klokken 06:17
Dette er overhodet ikke usaklig, og klart det er subjektivt med bil, ellers hadde hele verden kjørt verdens beste bil. Jeg skriver også dette hvis du ser etter en gang til.
Flisespikking på standardutstyr kan man jo gjøre, men faktum er at leaf har ikke utstyr som golf ikke kan fåes med, og dermed er det et prisspørsmål. Det viKtigste er at man prøver begge bilene og tar en avgjørelse på bakgrunn av dette.
Avgjørelsen faller da på om man skal bestille golf og vente, eller reise til en nissanforhandler og hente seg bil. For noen er også tid et tungtveiende argument.
For meg var det sittestilling og kjøreglede som falt viktigst, acc ble plutselig med som et tungtveiende argument, noe jeg ikke hadde trodd på forhånd fordi jeg ikke er vant med det. Jeg har 17mil daglig kjøring, og for meg var det en helt annen verden med golf etter å ha prøvd leaf og zoe.
Følelser betyr ingeting, men det gjør hva man får derimot. Det kalles ikke flisespikeri ettersom avgjørelsene blir tatt med disse tingene i bakhodet.

Joda Leaf har utstyr som ikke kan fåes med golf, det har forøvrig også Golf ovenfor Leaf. Poenget, som du også her understreker - det koster mer med Golf.

Går man i sirkel kommer man altid tilbake hvor man startet. Nå er jeg helt enig med deg.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Vind

Alt er bedre i Golf,  bilen er nyere, sikrere, har mere og bedre utstyr, bedre å kjøre, bedre service.

Den eneste grunnen til å kjøpe Leaf er pris...  ...eller vent - du skal jo kansje selge den om noen år, og da tror jeg faktisk (men her kan man bare tro) at du får mere igjen for en e-Golf enn en Leaf - som markedet er oversmømt av.

Beklager til alle Leaf eiere - men vinneren er Golf - Løp og kjøp....
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Panduck

Sitat fra: Olekaa på lørdag 22. november 2014, klokken 22:05
Men noen som har en for og mot liste på disse bilene? ;)

Jeg leser jo mye om varmepumpeløse eGolf. Jeg kunne ikke kjøpt en bil uten dette, og det er vel mye venting for å få det på plass.

Det jeg liker med LEAF er at den prøver å ta ett steg vekk fra "normal bil". Ikke like mye som Tesla gjør, men iallefall noe. En elbil er en elbil, og man trenger ikke herme etter bensinbiler bare fordi ting må være slik de alltid har vært.

Hadde en VW Passat en liten periode. Min erfaring med VW og forhandleren der var så dårlig at jeg ikke kunne tenke meg å ha en VW igjen. Min erfaring med Toyota var jo fantasisk, men de har jo ingen tro på elbiler. Men nå har ikke min erfaring med BNH akuratt vært slik at jeg får lyst på LEAF igjen heller.

6.6kW lader som mulighet er et stort pluss for LEAF kontra eGolf. Det blir flere ladepunkter som gir mer enn 3.3kW, og å stå parkert ett par timer ved en slik lader med LEAF vil gi mye mer enn med en eGolf. Ikke det at det hjelper meg, BNH fortalte jo ikke om den muligheten.

Det betydde litt for meg at LEAF var en bil som har vært ute en stund, og at barnesykdommer kan ha blitt luket ut.

Fra VW er det ikke eGolf jeg synes ser mest spennende ut, men eUp. Det er jo en snerten liten bil til en god pris, og jeg forstår at den blir populær. Og en ting er sikkert, jeg ville mye heller hatt en eGolf enn en BMW i3. Jeg er heller ikke sikker på om jeg ville valgt LEAF nå, eller gått for en SoulEV. EGENTLIG ville jeg gjerne ha en god, elektrisk Yaris, men jeg fostår ikke hva Toyota holder på med.

Slik jeg ser det, er hovedkonkurrenten til disse elbilene fremdeles bensinbiler, ikke hverandre. Det er i elbilens interesse at det kommer flere merker. Om folk kjøper LEAF, SoulEV, eGolf, eUp, i3, etc, så støtter man opp om elbilrevolusjonen, og det er det som betyr noe :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA