Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Er el-bilæraen over snart?

Startet av Holtemann, søndag 07. desember 2014, klokken 14:01

« forrige - neste »

Holtemann

Jeg har akkurat kjøpt en 2012 Leaf fra Sverige, gått 25.000 (Lyktespylere, rattvarme) osv. Jeg bor i Enebakk og jobber i Oslo, som er planlagt daglig rute på totalt ca. 70 kilometer.
Mulig jeg er veldig ny som elbilsjåfør og må tilpasse meg hvordan bilen fungerer, men etter to turer til og fra Oslo på totalt 60 kilometer hver er batteriet mer eller mindre tomt.
Jeg vet dermed at med køkjøring om morgen, ingen lademulighet på jobb og totalt 70 kilometer som skal tilbakelegges, så har jeg ikke nok batteri.
Klima var på 20 grader, bruker radio på lavt volum, men ingen rattvarme/setevarme, etc.
Noen som har noen kommentarer?

Kjell Leaf

Min erfaring er at forbruket i køkjøring er veldig lavt, men jeg har varmepumpe.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

BE

Et tips som gir store besparelser er å bruke sete- og rattvarme, og da kunne sette kupétemperaturen ned et par grader. Det å varme opp kupé trekker mye mer effekt enn sete- og rattvarme.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Holtemann

Takker for svar, men er det virkelig slik at 60-70 kilometer skal være på smertegrensa i 1 varmegrad?

krisrst

Sitat fra: Holtemann på lørdag 22. november 2014, klokken 15:26
Takker for svar, men er det virkelig slik at 60-70 kilometer skal være på smertegrensa i 1 varmegrad?

Nei. Jeg kjører samme modell som deg og mener 110 km er oppnåelig med vanlig kjøring på motorvei og litt morgenkø, det beste jeg har klart er 140 km uten varmeapparat. Dette gjelder selvsagt ikke dersom du har kapasitetstap, men det tror jeg ikke utifra det du sier. Men du må lære deg å kjenne bilen din og dens begrensninger.. Feks. går de siste "strekene" ganske tregt ut av batteriet hos meg, og selv om du får "low battery warning" har du fremdeles et par mil igjen før absolutt slutt.

Kan anbefale deg å ta deg en tur med og uten varmapparat i trygge omgivelser der du virkelig kjører ut hele batteriet (helt ned i "very low battery warning", men sørg for at du er nærme hjemmelader eller hurtiglader (som virker) ).

Holtemann

DEt er vel kanskje sånn at det er lett å se seg "blind" på teoretiske kilometre som er igjen, eller?

emil

Glem gjettometeret, lær deg bilen å kjenne.

For førstegenerasjons biler kan LeafSpy på Android telefon sammen med en OBDII-Blåtann sak være veldig praktisk for å se tilgjengelig kapasitet og annen kjekk info. Ellers har jeg ca to mil med pen/normal kjøring tilgjengelig når jeg får varsel om lavt batteri.

Husk også at setevarme, rattvarme, radio og lysbruk i prinsippet ikke har noe å si for tilgjengelig rekkevidde.

klawrenc

SitatFor førstegenerasjons biler kan LeafSpy på Android telefon sammen med en OBDII-Blåtann sak være veldig praktisk for å se tilgjengelig kapasitet og annen kjekk info...
Har iPhone: tilsvarer Leaf Stat? Med EuroLeaf, trenger man likevel OBDII tingen?
blå Nissan Acenta som eneste bil
sykkel

emil

Sitat fra: klawrenc på lørdag 22. november 2014, klokken 23:19
SitatFor førstegenerasjons biler kan LeafSpy på Android telefon sammen med en OBDII-Blåtann sak være veldig praktisk for å se tilgjengelig kapasitet og annen kjekk info...
Har iPhone: tilsvarer Leaf Stat? Med EuroLeaf, trenger man likevel OBDII tingen?

OBDII - Blåtann for Android og OBDII - WIFI for iPhone. Også nødvendig hvis man har "Euro-Leaf".

Men Euro-Leaf har innebygget SOC meter, så man er ikke like avhengig der. Men LeafStat/LeafSpy kan by på mye andre kjekke ting.

klawrenc

takk Emil for rask og fyldig svar! Har søkt litt rundt på internet, er dette (OBDII/OBD2) en WiFi forsterker? Hvor kan man få kjøpt en? Finner mange forskjellige ting, med søk på OBD2, og vet ikke hvilken er den som jeg trenger  ???
blå Nissan Acenta som eneste bil
sykkel

RuneW

Sitat fra: Holtemann på lørdag 22. november 2014, klokken 14:56
Mulig jeg er veldig ny som elbilsjåfør og må tilpasse meg hvordan bilen fungerer, men etter to turer til og fra Oslo på totalt 60 kilometer hver er batteriet mer eller mindre tomt.

Du skriver ikke noe om ladetilstand ved start. Lader du til 80 eller 100% ?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

dørvakta

En obd2 adapter er en dings du plugger inn i bilens obd2-plugg for å kommunisere med bilen. Signalene sendes videre via wifi til din mobiltelefon, og du kan lese av dataene med leaf stat. Obd2 adapter kan du f.eks kjøpe her http://www.amazon.com/Wirless-scanner-Diagnostic-Scanner-Iphone/dp/B00AOIM2CC

Rio

Sitat fra: klawrenc på lørdag 22. november 2014, klokken 23:54
takk Emil for rask og fyldig svar! Har søkt litt rundt på internet, er dette (OBDII/OBD2) en WiFi forsterker? Hvor kan man få kjøpt en? Finner mange forskjellige ting, med søk på OBD2, og vet ikke hvilken er den som jeg trenger  ???

OBDii er On Board Diagnostic, en plugg som skal være i alle biler i EU etter 1995 (sånn ca.). Det gjør at man kan kommunisere med bilens CANbus, som kobler sammen mange intelligente enheter. Det egentlige formålet er å lese ut feilkoder.

Vanligvis gjøres dette via kabel, men nå kan man kjøpe adaptere som "overfører" signalene enten via wifi (til iPhone) eller Bluetooth (til Android). Viktig å kjøpe rett type.

Merk at disse adaptorene er vanligvis meget billige, men kvaliteten er deretter. Mange kjøper et par stykker, og håper at minst én av dem fungerer. :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Holtemann

RuneW, jeg lader maks. Kan jeg velge 80% eller 100% på en 2012 Leaf?

Rio

Sitat fra: Holtemann på søndag 23. november 2014, klokken 00:26
RuneW, jeg lader maks. Kan jeg velge 80% eller 100% på en 2012 Leaf?

Ja, det stiller du inn på skjermen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA