Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bilder av soul

Startet av TM, lørdag 06. desember 2014, klokken 16:10

« forrige - neste »

moby666

Jeg bor i Norge og etter mine erfaringer går Soul 6-7 mil lengre enn i3. Mulig ikke forskjellen er like stor midt på sommeren.

Sitat fra: LMOR på fredag 10. april 2015, klokken 10:57

Ellers kjører Soul 15% lengre enn i3, og de har ikke lov å markedsføre mer enn 150km kombinert i USA. Maks er bykjøring på 165, der i3 har 144 og 2015 Leaf har 147. (Highway 128, 115, 118)
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

LMOR

Dette underbygger vel poenget til bromm:

http://www.tu.no/samferdsel/2015/04/10/stor-oversikt-her-er-rekkevidden-til-alle-elbilene-du-kan-kjope-i-norge?utm_source=newsletter-2015-04-10&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter

Tror kundetilfredsheten til BMW kunder er betydelig bedre (som også målinger viser), når i3 faktisk holder det den lover ved normalt bruk.
Det er biler som Leaf og Kia som skaper rekkeviddeangst, fordi en ikke klarer å kjøre så langt som en trodde når en kjøpte bilen. Det blir det dårlig kundetilfredshet av når kundegruppen beveger seg fra entusiaster til vanlige brukere som ikke er interessert i å regne med kalkulator og tabell over temperatur og stigning osv.

Siden vi allerede har sporet av, og vi i en annen tråd har diskutert at alle typer målinger av forbruk, fart, tank% osv er noe BMW gjør bedre enn de fleste:

EPA Investigation Prompts Carmaker to Correct Inflated Mileage Claims
EPA has announced that Hyundai and Kia will lower their fuel economy (MPG) estimates for the majority of their model year 2012 and 2013 vehicle models as the result of an EPA investigation of test data.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Sitat fra: moby666 på fredag 10. april 2015, klokken 11:43
Jeg bor i Norge og etter mine erfaringer går Soul 6-7 mil lengre enn i3. Mulig ikke forskjellen er like stor midt på sommeren.
Da foreslår jeg du dokumenterer det, og selger det til Kia. Den dokumentasjonen er verd mye for Kia i det amerikanske markedet!
Jeg tror forklaringen er så enkel at du kjører i3 (og forbruker strøm) på en helt annen måte enn Kia.
Skal du sammenligne må alle parametre være nøyaktig like, inkl akselerasjon, temperatur, osv. Det er det EPA gjør. Har Kia noe som kan dokumentere at effektiviteten er EPA oppgir er feil, så vil de garantert korrigere det.

BMW i3 er ca 20% mer effektiv enn Kia, men Kia har ca 40% med kapasitet enn i3. At du da klarer å kjøre 50% lengre enn i3 er lite sannsynlig.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

moby666 har ytret dette i mange poster rundt omkring her inne på Elbil-forum. Om han virkelig tror det han skriver får bli hans sak (han har vel ikke hatt sin Soul særlig lenge ;) ). Men det er ikke særlig nyttig for andre at den feilaktige markedsføringen til Kia blir lobbyert her inne på et seriøst forum for Elbiler. 6-7 mil er jo reneste nonsens, som kun er bygget på brosjyre-data og som ikke har noe med virkeligheten og gjøre. Det er forresten fornøyelig å lese litt der inne på Kia-seksjonen - overraskelsen var jo f.eks stor når K S fant ut at fergestrekket hadde blitt medregnet i rekkeviddeberegningen  ;D ;D ;D Joda, de er fersk i gamet, så slike småting må man regne med. Her er forøvrig den grafiske oppstillingen fra EPA:
http://www.fueleconomy.gov/feg/Find.do?action=sbs&id=35601&id=36016&id=34918

moby666

Det var da voldsomt :) jeg vil ikke kalle meg nybegynner innen elbil. Har kjørt elbil 6-7 år og kjørt de fleste elbiler ganske mye. Inkludert i3. soul har jeg kjørt 1 måned. Tirsdag kjørte jeg tur/retur Oslo - Halden/Svinesund uten å mellom lade. Vi kan feks kjøre oslo-sarpsborg tur/retur. Da tipper jeg at jeg har igjen 15-20% og i3 skal akuratt klare denne strekningen i følge dere.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

LMOR

Jeg er ikke like avvisende som bromm, men sier bare at dette bør du diskutere med Kia. De trenger den dokumentasjonen. Det er uproblematisk å kjøre med et snitt på 12.2 på denne årstiden i følge deg. Det er flere med i3 som har klart 18+ mil, så forskjellen er de 20% jeg henviser til. Poenget mitt var vel heller at du lettere klarer å dra maks ut av Kia enn i3. Men i3 var vel mer gøy å kjøre?

Hvis det er slik at de fleste Kia førere klarer det du klarer, så bør en klage på resultatene til EPA. Jeg velger å tro at de klarer å sammenligne mer på like vilkår enn du klarer.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

moby666

12.2 er litt vanskelig,  men klarer lett 13.5 på den strekningen, og da klarer jeg nøyaktig 20 mil. Så sant at det er tørt og ikke altfor mye vind. Avstand tur retur Sarpsborg er 17 mil.

Har ikke noe å si på kjøreegenskapene til i3 og det er en morsom bil å kjøre, men I3 har dårlig rekkevidde og et par upraktiske løsninger.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Olemann


Dette er jo en rabatt-tråd....men kanskje rabatt på rekkevidde kunne være et kompromiss? :)

TorAtle

Med "storkunderabatt" og kampanjen som er denne måneden kommer man opp i ca 27k rabatt på en godt utstyrt bil. Ikke så galt.

Vi er helt sikre på at aprilkampanjen ikke hinter om at det kommer en 2016-modell om et par måneder med større batteri? :)
2014 BMW i3

LKA

Sitat fra: TorAtle på søndag 12. april 2015, klokken 16:12
Med "storkunderabatt" og kampanjen som er denne måneden kommer man opp i ca 27k rabatt på en godt utstyrt bil. Ikke så galt.

Vi er helt sikre på at aprilkampanjen ikke hinter om at det kommer en 2016-modell om et par måneder med større batteri? :)


Man kan vel aldri vite helt, men har kontakter innad hos Bavaria som sier de ikke har fått noe konkret på dette enda. Det snakkes om oppgradert modell helt mot slutten av 2016 men heller ikke dette er bekreftet informasjon.

Klykken

Jeg fikk beskjed om å vente til over sommeren av Strandveien Auto i Trondheim når jeg var i tankene om bestilling, for da kom BMW med en utgave med dobbel rekkevidde.
Dette er nå over ett år siden og BMW har ikke endret nevneverdig på i3. Tvilsomt at det skjer noe drastisk enda også.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

bromm

Med dagens dropp i produksjonspriser for batteripakker, så vil det helt sikkert komme en oppdatering til i3 rundt den tiden hvor i5 blir lansert, og forstår vi signalene som har blitt gitt så vil dette også kunne tilbys som oppgradering for dagens i3'er (noe annet vil være helt merkelig, siden bilen ellers vil kunne overleve batteripakken med god margin).

Men lansering av i5 skjer neppe før 2018 ifølge BMW selv, så da kan man jo evt. kaste bort 30.000 i året med å kjøre fossilbil, og evt. måtte betale MVA og det som verre er ;) Jeg tror nok at jeg IKKE ville ha valgt det siste, for å si det på den måten  ;D

TorAtle

Interessant det med en mulig batterioppgradering frem i tid. Det kan kanskje gå begge veier. BMW vil jo helst at vi bestiller nybil hvert 3-5. år.

Det frister å bestille. Rabatt er god og BMW har en garantert gjenkjøpsordning (50% restverdi etter 3 år) som jeg regner med blir uaktuell men som uansett er en safe exit.

2014 BMW i3

bromm

#43
Sitat fra: TorAtle på onsdag 15. april 2015, klokken 01:13
Det frister å bestille. Rabatt er god og BMW har en garantert gjenkjøpsordning (50% restverdi etter 3 år) som jeg regner med blir uaktuell men som uansett er en safe exit.
Foreløpig er restverdien stort sett 100% etter ett år, så er du helt sikker på det der med "safe" 50% ;)
http://www.finn.no/finn/car/used/result?carmodelmake=0%2F749&carmodelmake=1%2F749%2F2000264&sort=0

TM

Sitat fra: Klykken på tirsdag 14. april 2015, klokken 20:31
Jeg fikk beskjed om å vente til over sommeren av Strandveien Auto i Trondheim når jeg var i tankene om bestilling, for da kom BMW med en utgave med dobbel rekkevidde.
Dette er nå over ett år siden og BMW har ikke endret nevneverdig på i3. Tvilsomt at det skjer noe drastisk enda også.
Lurer på hvilken selger-skole han har gått på. For å sitere en kjent "eks" jordbærselger., Petter Stordalen ."Du må selge de bæra du har, og  alltid legge de peneste på toppen"  ;) Det er jo positivt hvis han tenkte på deg som kunde, selv om han var helt på jordet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA