Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbil i borettslag- og gammeldags styre :(

Startet av Bjoris, fredag 05. desember 2014, klokken 20:40

« forrige - neste »

Bjoris

Sitter hos Nissan nå på første service, vi har pulserende bremser og jeg hadde ventet en SW oppdatering på dette, litt av vitsen med servicen. Men svaret er at inge SW oppdateringer er mulig på US Leaf!! Stemmer dette eller tuller Nissan-mannen?
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Rio

SitatComing to a full stop, and accelerating from a full stop resulted into a single but loud click. There is a TSB for this issue, which involves applying lubrication and swapping out some washers. Parts weren't in stock, so I have to return. Brakes extremely sensitive under 15 MPH. Known issue with 2011 and 2012 MY, 'new' to 2013. There was a TSB for it (SB 2013 LEAF; Brake Pedal Sensitive at Speeds Below 15 MPH,NTB14017), which involved applying a software update.

http://www.truedelta.com/Nissan-LEAF/brake-problems-968
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Softwareoppdateringen heter NTB 12-086 fra Nissan.

Ironisk nok fikk jeg vite at den kun er tilgjengelig for US-biler.

Søk på NTB 12-086 både her på forum, og på Google.

http://www.nissanproblems.com/tsbs/Leaf/2011/
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

emil

Du kan ikke forvente gratis (eller noen som helst) SW oppdatering på Nissan-verksted med USA bil.

Men det finnes verksteder i landet som tar SW oppdatering på USA-biler. Søk litt på forumet og du finner. Nesbukta Trading skal bl.a være et av disse. Regn med å måtte betale noe for oppdateringen.

Bjoris

Jeg spurte mest for moroskyld om de var interessert i ta innbytte. Nei, det va "NEI, NEI". En US Leaf er nesten uselgelig. Men service var jo helt ok at jeg tok hos dem, men kunne ikke forvente å få vanlig service pga dette SW greiene, men fullpris ble det selvsagt likevel!

Altså, jeg kan ikke forvente å få SW oppdatering gratis, men jeg syns ikke 3.600 er gratis, men mulig jeg tar feil...

Mja, jeg er litt imponert over holdningen til eget produkt!

Det var ellers hyggelige og greie, det var ikke det, men nå er service på en Leaf "ran" i utg.pkt og når de ikke kan ta full service på bilen så er det enda litt mer "ran" og fortsatt kreve full pris, antakelig er det SW som er det viktigste de gjør, bilen hadde ingen feil så det var ellers ikke noe problem... Skiftet bremseveske og pollenfilter
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

emil

Sitat fra: bjoris på fredag 21. november 2014, klokken 15:05
Jeg spurte mest for moroskyld om de var interessert i ta innbytte. Nei, det va "NEI, NEI". En US Leaf er nesten uselgelig. Men service var jo helt ok at jeg tok hos dem, men kunne ikke forvente å få vanlig service pga dette SW greiene, men fullpris ble det selvsagt likevel!

Altså, jeg kan ikke forvente å få SW oppdatering gratis, men jeg syns ikke 3.600 er gratis, men mulig jeg tar feil...

Mja, jeg er litt imponert over holdningen til eget produkt!

Det var ellers hyggelige og greie, det var ikke det, men nå er service på en Leaf "ran" i utg.pkt og når de ikke kan ta full service på bilen så er det enda litt mer "ran" og fortsatt kreve full pris, antakelig er det SW som er det viktigste de gjør, bilen hadde ingen feil så det var ellers ikke noe problem... Skiftet bremseveske og pollenfilter

Ser selv ingen grunn til å ta service hos Nissan med min USA bil. Så første års service tok jeg selv (=bytte pollenfilter). Andre års service tok jeg på et verksted som en EU-kontroll. De målte bremsevæsken og synes den ikke måtte byttes. Bremser var helt greie så de trengte ikke noen smøring (brems hard i en passende bakke en gang i uka sommerstid og 2-3 ganger  i uka vinterstid så slipper man masse problemer). Pollenfilter byttet jeg selv igjen. Total kostnad for de to servicene er nå ca 500kr inkludert filtere.

Men ja, hadde jeg hatt en norsk eller europeisk garanti hadde jeg nok fulgt boka for å være helt sikker.

X-Trail

SW oppdateringer er ikke vanlig på service på Nissaner. Når det finnes nye SW så er det for å løse kjente problemer. Eventuelt om det ligger servicekampanjer til aktuell bil.

En US bil har ett annet vinnummer som den europeiske Consult3 ikke kjenner.
Eventuelle SW må lastes inn på Consult3 av teknikeren fra en nettside hos Nissan Europe. Tviler på at der ligger noe til US biler.

Poenget mitt er at selv om en Leaf blir koblet til diagnoseverktøy så lastes det ikke ned nye SW automatisk, jeg får inntrykk av at noen tror det.

Men jeg er ganske sikker på at SW til US biler er lett å skaffe hvis man vil.

Stolt eier av ELise♡

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA