Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: P85D kjøpere, når forventes bilen? Pluss div info

Startet av Iluvmyup, fredag 05. desember 2014, klokken 12:49

« forrige - neste »

Iluvmyup

Har lest overalt at det mest optimale hva gjelder strømforbruk er å la bilen rulle mest mulig, ergo, ikke bruke gir til å regenerere. Men om man isteden bruker bremsepedalen, sliter det mer på bremsene da? (om man bare småbremser for å tex holde avstand fra bilen foran) For bremsene brukes vel egentlig bare når man bråstopper eller stopper helt opp ?

Elmo

Jeg forstod ikke helt hva du er ute etter? Overskriften står liksom ikke helt til teksten.
Sitat fra: Iluvmyup på torsdag 20. november 2014, klokken 20:17
Har lest overalt at det mest optimale hva gjelder strømforbruk er å la bilen rulle mest mulig,  . . .
Og det stemmer. Regenerering gir tilbake noe kapasitet, men ikke så mye som du brukte på å aksellerere.
Mekanisk bremsing skaper bare varme og er sløsing med oppspart bevegelsesenergi.  eUp og eGolf (som de eneste så langt) regenererer faktisk også når du bremser forsiktig med bremsepedalen, og kobler inn de mekaniske bremsene først når du trykker hard på bremsen.
Sitat fra: Iluvmyup på torsdag 20. november 2014, klokken 20:17
Men om man isteden bruker bremsepedalen, sliter det mer på bremsene da?
Hva har det med regenerering å gjøre ???
Sitat fra: Iluvmyup på torsdag 20. november 2014, klokken 20:17
For bremsene brukes vel egentlig bare når man bråstopper eller stopper helt opp ?
Ja, det stemmer for eUp og eGolf, men regenerering vha bremsepedalen er akkurat like lite effektivt som regenerering med motor/gir.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

03sib113

Men bør vel bremses litt fra tid til annen likevel. Kunne jo kjørt til og fra jobb i ukesvis med bilen uten å bremse...
Tungsten E-Up!

Elmo

Sitat fra: 03sib113 på torsdag 20. november 2014, klokken 22:51
Men bør vel bremses litt fra tid til annen likevel.
Ja det er klart, men ikke når tema er hvordan bruke minst mulig strøm ;)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA