Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Serviceavtale ja eller nei?

Startet av flux, fredag 05. desember 2014, klokken 10:02

« forrige - neste »

samotholt

Jau, men når 40% sier at de ikke vil ha falkevingene?

Kan jo være at den 40% "halvparten" er treg, men det kan jo også være motsatt "halvpart" som er for "lysten"?
S85D, A8 3.0 Tdi, Allroad 2,7T

sigurdi

40% her på Tesla forumet i Norge, hvor bilen er "billig" og kommer nok noen hundre tusen under Q7 i pris, er nok ikke denne kjøpergruppen de sikter til i resten av verden.
Den blir nok 150-200 000 dyrere en Q7 i USA om prisene blir som Model S.
Jeg regner med at Tesla trodde konkurrentene hadde hostet opp elektriske SUV i samme segment, og da måtte de skille seg ut fra de andre.
Skal denne kjøpergruppen åpne lommeboken såpass mye ekstra for elektrisk bil, når det er ganske mange å velge blandt i dette segmentet, der volumet er lite også i USA.

Her er salgs statistikker i Midsize luxury SUV for 2013.
Audi Q7 solgte litt over 15000 biler, X blir mye dyrere og satser på å selge minst det samme i USA.
Så ja den må ha litt spesielle ting som skiller den ut. :-)

http://www.goodcarbadcar.net/2014/01/usa-luxury-suv-crossover-sales-figures-december-2013-year-end.html
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

samotholt

Det virker jo som Model S har klart å skille seg ut nok til å selge. Så vidt jeg vet er vel det meste med bilen rimelig ordinært om man ser bort fra 17" skjerm og det faktum at den er elektrisk med gode ytelser og lang rekkevidde.

En ide kunne jo være å sette et eplemerke på panserert  8) Ikke mange biler som har det ::) Når jeg tenker meg om tror jeg at en pingvin er et bedre valg  ;D
S85D, A8 3.0 Tdi, Allroad 2,7T

kos

Hei har du i det heletatt kjørt en tesla? alt fra hvordan du går inn i bilen og ut av bilen er en opplevelse. Hadde bilen noen dager på verksted ( elbilhater som fikk utløp for sine følelser) fikk ut en bil i topp klassen av leiefirma - diesel. Fullautomatisert. Omtrent som å bli huleboer igjen. Alt med denne bilen er annerledes. Og den var ikke billig.

samotholt

Ja, jeg har kjørt bilen. Hva er annerledes bortsett fra drivlinje og skjerm?
S85D, A8 3.0 Tdi, Allroad 2,7T

kos

Hei det nøkkelløse systemet som automatiserer alt rundt bilen. Du kommer frem til den går inn, kjører går ut og bilen nullstiller seg og låser. du setter fart bilbelte setter bilen i D. kjører. setter bilen i park. tar av bilbeltet. Alt er automatisert og slik kan vi fortsette med resten av bilen ....
Så en ting som ikke en bil i verden kan måle seg med mindre den koster over 1.5 mill Presisjon på kreftene og den komplette søvnløse overgangene og kontroll over bilen.

har hatt den gleden å få besøke testbaner til bilprodusenter, med alle typer biler fra helt enkle til sportsbiler. i alle prisklasser . har aldri følt det samme som da jeg første gangen trakket pedalen i bunn i en tesla model s p85 +

samotholt

#36
Kan ikke skjønne annet enn at svaret bygger opp under poenget mitt. Ytelsene er i egen klasse.

Når det gjelder nøkkel-løse biler med automatiske innstillinger er vel dette ganske vanlig på nyere biler? Koster vel ikke all verden heller. Vår bil fra 2006 har alt dette. Den har tom. cruise control som kan regulere avstand til bilen foran osv.
S85D, A8 3.0 Tdi, Allroad 2,7T

Kallagtunet

Løse ett marginalt problem med å introdusere mange store problemer er ikke innovativt det er dumt. Føqksedørene er en gimmick som jeg er redd for at kommer til å slå tilbake enda mer enn de allrede har gjort mhp at de er skylden til forsinkelsen vi opplever.

kos

Hei  Hvorfor du har en tesla x i bestilling. Du liker jo ikke bilen. Men smaken er som baken - delt. Men at du har bestilt en bil du ikke liker er litt sært.

Kallagtunet

Liker bilen ikke bakdørene. Håper at de får så mye problemer med dem i testing at de tar til vettet og redesigner med fungerende dører....

Espen Hugaas Andersen

Jeg antar de har fått orden på dørene for lenge siden. Elon sa at dørene var en utfordring, men ikke en *så* stor utfordring.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Kallagtunet

Etter sigende er de grunnen til den siste forsinkelsen på 6 mnd så helt skikk på dem har de nok ikke fått....

Espen Hugaas Andersen

#42
Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 29. november 2014, klokken 20:27
Etter sigende er de grunnen til den siste forsinkelsen på 6 mnd så helt skikk på dem har de nok ikke fått....
Det har vært spekulasjon rundt det at dørene har vært årsaken til forsinkelsen, men det setter jeg ingen lit til.

Den trolige årsaken er at Tesla har null behov for å introdusere Model X nå. De sliter ikke med etterspørselen, og har begrenset med batterier. Da må de vurdere om de skal fokusere på å selge f.eks 50.000 Model S i 2015, eller om de skal selge 30.000 Model S og 20.000 Model X. I det siste tilfellet vil Tesla tjene mindre, da de må fokusere på utvikling, produksjon, salg og vedlikehold av dobbelt så mange modeller. Da er det bedre for selskapet å vente helt til de begynner å få større produksjonsevne enn etterspørsel, og først da introdusere flere modeller. Om Tesla kan produsere 100.000 biler i 2016, gir det mye større mening å selge 60.000 Model S og 40.000 Model X, enn kun 60.000 Model S.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Kallagtunet


sigurdi

#44
Hentet fra brevet som ble sendt ut 18.11.14
"In the meantime, we are building beta vehicles in the factory right now, and we'll be using them for crash testing in the near future. We've tested the car's aerodynamic qualities in the wind tunnel and have achieved an unprecedented level of aerodynamic efficiency for any car of this size and carrying capacity, allowing us to maximize range potential."

Så hadde ikke dørene vært ferdig, er det ikke så mye vits med krasj testing, siden det da måtte blitt utført igjen etter dørene var i final versjon.
Tror nettopp påkjørsel fra siden, rulling på taket er ting de må teste ut på litt mer "masseproduserte" biler for å se hvordan det fungerer.
Er ganske annerledes tak konstruksjon på X sammenlignet med S.

Så bilen er ferdig når det gjelder design osv, den skal nå intern testes for å være sikre på at sikkerheten er ivaretatt og andre egenskaper stemmer med biler ut fra samlebåndet som de mer spesialproduserte Alpha bilene som kom etter ombyggingen i sommer/høst.
Henger egenskaper må sjekkes, noe som ikke er utført før og tar nok endel tid, skal de nå målet om best i Mid SUV klassen blir det bra, mener de elbilklassen trenger det ikke bli bra.
Dette er garantert interne tester hos Tesla som Beta bilene skal brukes til, så dere vil neppe få sett ferdig versjon ennå på en god stund. ;-)
Små endringer kan bli utført dersom feil eller mangler blir oppdaget.
Mye kan tyde på et mer bevist valg på venting, jeg og tror dette er batteri begrensning som ennå er et problem, noe som blir bekreftet eller avbekreftet når budsjett for 2015 blir lagt frem.
Jeg håper også at de venter på at lovendringer slik at speilene kan droppes, eller montering slik at de kan fjernes senere. :-)

Finpussing på interiør kommer etterpå. ;-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA