Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Serviceavtale ja eller nei?

Startet av flux, fredag 05. desember 2014, klokken 10:02

« forrige - neste »

sigurdi

Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 22. november 2014, klokken 17:25
Ikke praktiske problemer med vanlige dører på xc90 nei. Ei heller problemer mhp unger ut og inn av barneseter, bilen var høy og en kunne stå opprett å feste dem. Model X vil jeg slite med å åpne bakdører i garasjen på grunn av høyde....

Vil mye heller ha skyvedører konstruksjon fra en kjent underleverandører enn falkevingene Tesla har snekret sammen selv.
Skyvedører kan ikke brukes på en dråpeformet bil, bil formet som en Container er svært pratktiske, men ikke speiselt aerodynamiske. :-)

Enkelt svar - la være å kjøpe da, for den kommer nok kun med Falcon dørene om en liker dem eller ikke.
Så vent til VW, Audio, BMW kommer med sine biler i samme klasse og da med standard dører, kanskje en Carawelle med skyvedører er bilen for deg. ;-)

Så kan vi argumentere så mye vi vil for og imot men i bun og grunn ganger det absolutt ikke i noe som helst en å bruke litt tid på å skrive på et forum en lørdag ettermiddag. :-)

Men tror nok en av grunnene til en litt utradisjonell løsning er å skille seg ut.
Regner med at Tesla var ganske sikkre på at konkurentene ville komme med tilsvarende elektriske biler når X ble ferdig og dermed måtte skille seg litt ut fra mengden.
Om VW, Landrover, Volvo, BMW osv har valgt å ikke gjøre dette er det for seint for Tesla å endre på designet sitt nå så langt ute i prosessen.

Dersom de kunne se inn i fremtiden, er det ikke like sikkert at X hadde fått Falcon dører men heldigivs er det ikke så mange av oss som kan det.
Da hadde slike tråder vært svært kjedelige he he he he

Og argumentet med å åpne dem i garasjen, usikker om du har fått det me deg men de stopper før de tar oppi slik at du også kommer deg ut på trange parkerings plasser i høyde og bredde.

PS har du sett dørene i real life?
De er faktisk ganske geniale, så får tiden vise om designet og bruken er like bra. ;-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Kallagtunet

Ikke sett dørene. Helt sikker på at det hadde vært lettere å lage en smart måte å lage skyvedører på dråpeform enn flakse dører.

Kjenner det irriterer meg at Telsa bruker ressurser på gimmicks (dørhåndtak, flaksedører, autopilot) i stedet for å sikre kvalitet i basis konstruksjonen. Det er elbiler som faktisk fungerer over tid og er driftsikre som vil omvende folke til å kjøre elektrisk... 

samotholt

Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 22. november 2014, klokken 23:11
Kjenner det irriterer meg at Telsa bruker ressurser på gimmicks (dørhåndtak, flaksedører, autopilot) i stedet for å sikre kvalitet i basis konstruksjonen. Det er elbiler som faktisk fungerer over tid og er driftsikre som vil omvende folke til å kjøre elektrisk... 

100% enig. Det viktigste er at ting faktisk fungerer.
Tror nok at flere vil velge å *ikke* kjøpe bilen pga. dørene, enn at noen faktisk kjøper bilen pga. dørene.
S85D, A8 3.0 Tdi, Allroad 2,7T

sigurdi

#18
@Kallagtunet - dersom du tar patent på skyvedører som henger fritt i løse luften og kan brukes - blir du millioner. :-)
Så lenge Tesla ikke klarer å mette etterspørselen, betyr det faktisk ikke noe om flere ville valgt X med standard dører, klarer ikke å levere mer en det de har batterier til alikevel.
Tror nok at i hoved markedene - USA og Kina er det flere som velger den nettopp pga dørene.

Det kommer flere Tesla modeller med helt vanlige dører, uten så mye dilldall og til mye lavere pris heter Model 3, og består nok av litt ulike biler etterhvert. (Kanskje stasjonsvogn og mini SUV med standard dører også, så bare å glede seg til 2017/18/19 osv.
De finnes allerede Tesla med standard dører - Model S. ;-)

Må ikke glemme at Model X i hjemmemarkedet skal konkurrere med Q7 som starter på under $50 000, så må skille seg ut med "noe ekstra" og spesielt i denne klassen.
Vanlig SUV, men elektrisk og mye dyrere hadde nok ikke gitt så mye salg, kunder i denne prisklassen ønsker noe som skiller seg litt ut fra mengden og drivstoff type betyr ikke så mye for mange av dem.
Situasjonen er litt annerledes her hjemme, der skiboks er litt høyere på ønskelisten, en det gjør på en konebil i California.

Har sett bilen og dørene virker bra, gleder meg, konemor (har ikke sett dem real life) er mer skeptisk så hun hadde nok svart nei på undersøkelsen her.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

satheesh.net

Elon har gang på gang (på gang!) uttalt seg hvor irritert han blir på ting som vises frem, men aldri blir en realitet. Senest nå for noen dager siden på Twitter.

Jeg tror nok ikke TMX vil se dagens (eller de to neste års) lys med noen som helst 'normal' konstruksjon. Falcon wing dørene er for å bli - ferdig diskutert.

Om man liker det eller ei er en helt annen diskusjon. Mulig enkelte må se etter en annen bil hvis man føler så sterkt (ref. negativitet) at disse dørene er avgjørende for innkjøpet. Personlig er jeg veldig åpen for disse og ser virkelig frem til noe 'nytt og spennende'. :)

KrW

Jeg synes dørene ser bra ut og det er det sikkert veldig mange andre som synes også selv om det virker som de som ikke liker de skriver mer om det i ulike forum. Tror det vil bli veldig praktisk med inn og utgang der det er trangt og vi slipper å være redd for at barna (eller voksne) skal slå døra inn i bilen ved siden av. Er spent på hvordan det blir om vinteren men det går sikkert bra. (håper vi slipper masse reportasjer i VG osv. om problemer med disse om vinteren. Tesla har sikkert jobbet med det, er jo tross alt om vinteren det er viktigst å ha AWD)

Dørene blir ihvertfall veldig bra reklame for Tesla  :D For de som ikke har hørt om eller vet hvordan en Tesla ser ut så tror jeg de vil huske denne bilen med dører som åpnes slik. Tror mange vil synes det ser utrolig tøft ut. I Norge kjenner vel de fleste allerede til utseendet på en Tesla men sikkert ikke i så mange andre land.

Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

Vind

Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 22. november 2014, klokken 23:11
Ikke sett dørene. Helt sikker på at det hadde vært lettere å lage en smart måte å lage skyvedører på dråpeform enn flakse dører.

Kjenner det irriterer meg at Telsa bruker ressurser på gimmicks (dørhåndtak, flaksedører, autopilot) i stedet for å sikre kvalitet i basis konstruksjonen. Det er elbiler som faktisk fungerer over tid og er driftsikre som vil omvende folke til å kjøre elektrisk...
Det Tesla kaller Autopilot er jo allerde standard hos konkurentene.  Både Mercedes, Audi og BMW har teknologien i produksjon, med smådetaljer forskjellig fra Tesla - men mye likt.   Selv i3 kan kjøre selv (dog kun opp til 40 km/t)

BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Kvracing

Holder med sigurdi her. Dørene er selve kjennetegnet, og i min mening helt geniale.  Man trenger ny kreativitet og innovasjon i bilbransjen. Ting går altfor sakte mtp utviklingen av nye og smartere løsninger.

Kallagtunet

Vi får nå se etter de første leveransene er der, det sies av dørene er årsak til forsinkelse. Vi får håpe at dette betyr at vi ikke to år etter Model X leveransene snakker like hett om FD problemene som vi nå snakker om DU problemene...

Kjenner jeg er litt skeptisk til Tesla og mechanical engineering...

teslax

Har klokketro på TM, og har bestilt bilen fordi jeg føler at den er helt spesiell. Spesielle biler for meg har altid vært små, lite familievennlige og rådyre bensinslukere. Men ikke nå lenger, modell X har alt jeg noen gang har ønsket meg av en bil og dørene er bare en bonus. Bilen får meg til å føle meg spesiell, bare ved å ha bestilt den. Gleder meg noe sinnsykt til høsten 2015. :) :)
Kjører for tiden Lexus rx 400h gleder meg til ren elektrisk en gang i 2016.(da ble det 2016) TOCN Signatur medlem.

cra

Slike dører er da ikke noe nytt (muligens med unntak av "knekken"), og i mine øyne er de ikke spesielt smarte heller. (Men de er veldig stilige, det er jeg lett enig i :)) På noen felter er de bedre, men på andre tror jeg de blir dårligere enn vanlige. Siden lignende dører har eksistert i sikkert snart hundre år (eller i alle fall 50?) tipper jeg det er en grunn til at ikke alle biler har slike. Jeg ser fram til å ta feil når det gjelder disse, men intil da velger jeg å stå ved at jeg tror det er en dårlig løsning for oss i relativt snørike områder.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Amoss

Sitat fra: cra på tirsdag 25. november 2014, klokken 13:02
Slike dører er da ikke noe nytt (muligens med unntak av "knekken"),

Det er vel nettopp akkurat denne knekken som er ny, og som skiller den fra alle andre tidligere løsninger, og i alle fall i teorien gi en del fordeler disse tidligere ikke hadde.

Men ja, det blir spennende å se hvordan dette vil fungere i praksis, spesielt i snørike områder. Selv har jeg tro på at løsningen ville være genial på "service biler" av diverse slag, der folk ofte må stå bøyd inn i "bakrommet" i bilen for hente ut ting, eller ordne/jobbe med ting, og med disse dørene kan stå rett opp og ned og fortsatt under "tak" i dårlig vær. Jada, snør eller regner det vannrett hjelper det ikke så mye nei :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

herr x


Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 22. november 2014, klokken 23:11
Kjenner det irriterer meg at Telsa bruker ressurser på gimmicks (dørhåndtak, flaksedører, autopilot) i stedet for å sikre kvalitet i basis konstruksjonen. Det er elbiler som faktisk fungerer over tid og er driftsikre som vil omvende folke til å kjøre elektrisk...
Jeg er svært uenig. Elbiler har noen egenskaper som er dårligere enn fossilbiler (rekkevidde + tid for oppfylling av energi) og da må man møte markedet med innovasjoner som tar ibruk styrken med at bilen faktisk er elektrisk. Falkvingedørene er et slikt eksempel - det hadde vært veldig tungt for en vanlig fossilbil å åpne/lukke slike dører noen ganger på et vanlig 12V blybatteri, så det finnes en grunn til at ingeniørene hos de tradisjonelle bilprodusentene ikke kunnet gjøre slike løsninger.

Hvis Tesla hele tiden hadde tilpasset seg de tradisjonale løsninger problem som fossilbilsprodusentene hadde tatt frem (på grunn av manglende tilgang til elektrisk energi når motoren ikke er igang) så hadde Tesla sine biler slett ikke blitt nok bra for å erstatte fossilbilen på oppkjørselen.
Det er disse "gimmikene" som har startet elbilsrevolusjonen. Du er feil ute.
Model X, 90D

samotholt

Sitat fra: herr x på torsdag 27. november 2014, klokken 12:50
Elbiler har noen egenskaper som er dårligere enn fossilbiler (rekkevidde + tid for oppfylling av energi) og da må man møte markedet med innovasjoner som tar ibruk styrken med at bilen faktisk er elektrisk. Falkvingedørene er et slikt eksempel - det hadde vært veldig tungt for en vanlig fossilbil å åpne/lukke slike dører noen ganger på et vanlig 12V blybatteri, så det finnes en grunn til at ingeniørene hos de tradisjonelle bilprodusentene ikke kunnet gjøre slike løsninger.
Nå går det jo rimelig greit å åpne store bakluker på 12V. Tipper at falkedørene går greit også.

Sitat fra: herr x på torsdag 27. november 2014, klokken 12:50
Hvis Tesla hele tiden hadde tilpasset seg de tradisjonale løsninger problem som fossilbilsprodusentene hadde tatt frem (på grunn av manglende tilgang til elektrisk energi når motoren ikke er igang) så hadde Tesla sine biler slett ikke blitt nok bra for å erstatte fossilbilen på oppkjørselen.
Det er disse "gimmikene" som har startet elbilsrevolusjonen. Du er feil ute.
Skjønner ikke alt som sies her, men at man skal drive med gimmick for å selge biler - som på de viktige områdene er overlegen fossilbiler blir for meg tull. Gimmick kan kanskje selge noen biler, men i lengden er det funksjonalitet, ytelser, økonomi og kvalitet som er avgjørende. (Om falkedørene er ekstra funksjonalitet eller gimmick kan vel diskuteres).
S85D, A8 3.0 Tdi, Allroad 2,7T

herr x

Sitat fra: samotholt på torsdag 27. november 2014, klokken 18:25
Gimmick kan kanskje selge noen biler, men i lengden er det funksjonalitet, ytelser, økonomi og kvalitet som er avgjørende. (Om falkedørene er ekstra funksjonalitet eller gimmick kan vel diskuteres).
Det var ikke jeg som brukte ordet gimmick. Jeg mener at den store skjermen, dørhåndtakene, falkvingedørene etc. faktisk tilfører en stor verdi som hjelper Tesla å selge biler.
Model X, 90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA