Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Serviceavtale ja eller nei?

Startet av flux, fredag 05. desember 2014, klokken 10:02

« forrige - neste »

flux



Espen Hugaas Andersen

Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

PK

Har alltid tenkt ja... Men det virker som de sliter med de...så skeptisk... 
En annen ting...Vil heller ha bil
Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

sigurdi

#4
Vil heller ha bil om 1-1,5 år eller vente ennå lengre på bil uten falcon wing dører. :-)
Dersom de endrer til vanlige dører nå så sendt i utvikleingen av bilen, må det meste redesignes og testes på nytt, samt dyrere produksjons linje om valg av standard dører hadde vært option.

Begrunnelse for dette:
- Bilen er designet uten mulighet til å feste en bakdør med normal åpning, altså må nytt karoseri designes, regne ut bæring av dører osv.
- Døren må då bli svært lang dersom en skal kunne komme inn i de to bakerste seteradene, eller todelt som gamle engelske taxier. (Den ene åpnes normal vei, liten bit som åpnes motsatt vei bak)
- Alternativet er mindre dør og da bare 5 seter med standard dører, men da to ulike karoseri som igjen må ha egne krasjtester osv.
- Parkering i parkeringshus - umulig å komme ut av bakdørene, eller livredd for at barn skal dunke dem inn i nabobil bil eller garsje.
(Bil på over 2m bredde og store bakdører er et mareritt å parkere i norske parkeringshus, ferger osv ;-(

Jeg kjøper også X for å få bil med god plass, 7 seter som er enkel å komme inn/ut av for alle pasasjerer og siden skyvedør ikke er mulig på en dråpeformet bil (best aerodynamikk) gleder jeg meg til Falcon wing dørene.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Vind

Tror svaret er Modell S for de som ikke ønsker de dørene....

..nå er ryktene at BMW har kommet inn for å hjelpe Tesla med Karbonkonstruksjon for å få ned vekten på dørene og andre deler av bilen så da blir det i3 deler i Tesla X  8) 

..og kansje Tesla deler i i5...
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

SimenT

Depositum Model X
Bestilt P85D sent mars lev.

samotholt

#7
- Praktisk at man får snøen fra "halve taket" inn i bilen når dørene åpnes.
- Praktisk at det tar 10 (?) sekunder å få dørene åpne.
- Praktisk at de ikke fungerer når det blir frost.
- Praktisk at de trenger 2,2m under taket.
- Praktisk at de ikke kan åpnes når man ligger på taket (ikke ønskelig selvsagt, men hvem vet). Hva med i vann?

Noe ironi her, men jeg er heller skeptisk. Håper å bli positivt overrasket om det ikke blir mulg å unngå disse dørene.
S85D, A8 3.0 Tdi, Allroad 2,7T

Vind

#8
Sitat fra: samotholt på torsdag 20. november 2014, klokken 23:25
Håper å bli positivt overrasket om det ikke blir mulg å unngå disse dørene.
99.99999999% av verdens biler har ikke disse dørene - så valgmulighetene er der   8)

Jeg er heller ikke 100% ovebevist - og når jeg allerede har en bil med "funny doors" (BMW i3) så ser jeg at alternative dørløsninger både har fordeler og ulemper.

Fordelene først:  Bilen er designet for disse dørene. Om man ikke har tenkt vanlige dører i hele prosessen er det mere omfattende å endre dette nå.  med taklinjen og designen vil også vanlige dører være kompliserte - om de skal være store nok for 3dje seterad.  De gir stor åpning, de er fine på trange parkeringer.  Angående takhøyde så vil de også kunne åpne delvis, dvs de vil stoppe før

Ulempene: Det er mye teknikk, vekt og slikt, det tar litt tid å åpne, sne som faller inn er problem med vanlige dører også.

Jeg tror mye av kritikken skyldes at mange egentlig ikke ønsker en X for det den er designet for, men siden det ikke finnes andre elbiler med romslig plass, høy sittestilling og mulighet for tilhengerfeste - samt alt det andre en Tesla kan tilby, så har mange som aldri ville kjøpt en av de bilene en X er ment å  erstatte satt seg på listen.

Husk at denne bilen skal erstatte amerikanske SUVer - og det er ikke Volvo V60 eller Audi Q3 som herr Musk har tenkt å bytte ut - men småbiler som dette:

BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

sigurdi

#9
Løsninger i Blått, klarte ikke å dy meg. :-)
Men ser at det er ulike behov, men kommer nok elektrisk fra både BMW, Audio og kanskje volvo i SUV klassen med god rekevidde før mange andre klasser, så her blir det nok litt utvalg om ikke så alt for lenge.

Sitat fra: samotholt på torsdag 20. november 2014, klokken 23:25
- Praktisk at man får snøen fra "halve taket" inn i bilen når dørene åpnes.
* Sett på varme før du skal kjøre, er glasstak så er enkelt å få bort snøen fra taket, trafikk farlig å kjøre med mye snø på taket uansett.

- Praktisk at det tar 10 (?) sekunder å få dørene åpne.
* Tar fort mer en 10sek å komme seg ut en vanlig dør i en trangt parkeringshus og fordel at barna bruker litt mer tid en oss fremme, slik at de ikke har kommet seg over halve parkeringsplassen før vi er ute av bilen. :-)

- Praktisk at de ikke fungerer når det blir frost.
* Silikon spray, som du også må bruke på vindus pakningen på model S.

- Praktisk at de trenger 2,2m under taket.
* Som Vind skrev, stopper ved hindring så ut kommer en seg nok uansett, i garasjen hjemme kan alle gå ut før bilen parkere selv i garasjen :-)

- Praktisk at de ikke kan åpnes når man ligger på taket (ikke ønskelig selvsagt, men hvem vet). Hva med i vann?
*Akuratt like praktisk som de fleste andre biler med kilte dører, eller skyvedører - KNUS ET VINDU

Noe ironi her, men jeg er heller skeptisk. Håper å bli positivt overrasket om det ikke blir mulg å unngå disse dørene.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

cra

Sitat fra: Vind på fredag 21. november 2014, klokken 08:26
Sitat fra: samotholt på torsdag 20. november 2014, klokken 23:25
Håper å bli positivt overrasket om det ikke blir mulg å unngå disse dørene.
99.99999999% av verdens biler har ikke disse dørene - så valgmulighetene er der   8)

Problemet med de aller fleste av disse er det bedritne ekstrautstyret i frunken.  8)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Øyvind.h

Om bilen ikke får mulighet for takboks må jeg investere i en bagasjeboks for tilhengerfeste.

Fordelen med bagasjeboks er at den er lettere laste oppi/ut av sammenlignet med takboks, spesielt på SUV. Den er også enklere å ta av/på, og gjør mindre for luftmotstand/vindsus.

Ulempen med bagasjeboks er bilens lengde, parkeringssensorer og lengden på ting du skal putte oppi (takboks er gjerne 220 cm lang.

Den største ulempen med fravær av takstativ er frakt av ting som er for lange/klumpete til at de ikke går inn i bilen. Veldig praktisk å kunne hente eks et par lister på 4,4 meter ved behov uten å måtte leie tilhenger....
Det er ingen fordeler ved fravær av takstativ :)

For driftssikkerheten hadde jeg foretrukket vanlige dører, men det er faktisk en del fordeler ved falcon-dørene som jeg kommer til å verdsette.
Først og fremst vil det være utrolig behagelig å stroppe fast unger i barneseter og på sitteputer. Man kan stå oppreist mens man stropper fast, og man kan lene seg inn uten å bøye seg pga taket som er hevet. Og ikke minst - i regnvær står man under tak når man stropper fast! Ja om det regner og blåser vil det regne inn i bilen, men under slike forhold er det gufsent med vanlige dører også.

Forventer at dørene kan fjernåpnes/fjernlukkes slik som bakluken, noe som kan være praktisk. Litt ulempe at de er tregere å åpne, men dette kompenseres til dels med fjernåpning :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Kallagtunet

#12
Sitat fra: sigurdi på torsdag 20. november 2014, klokken 22:18
- Døren må då bli svært lang dersom en skal kunne komme inn i de to bakerste seteradene, eller todelt som gamle engelske taxier. (Den ene åpnes normal vei, liten bit som åpnes motsatt vei bak)
- Alternativet er mindre dør og da bare 5 seter med standard dører, men da to ulike karoseri som igjen må ha egne krasjtester osv.
- Parkering i parkeringshus - umulig å komme ut av bakdørene, eller livredd for at barn skal dunke dem inn i nabobil bil eller garsje.
(Bil på over 2m bredde og store bakdører er et mareritt å parkere i norske parkeringshus, ferger osv ;-(

Jeg kjøper også X for å få bil med god plass, 7 seter som er enkel å komme inn/ut av for alle pasasjerer og siden skyvedør ikke er mulig på en dråpeformet bil (best aerodynamikk) gleder jeg meg til Falcon wing dørene.

Tullball, det finnes mange biler ned syv seter og vanlige dører. Fungerer helt fint også på store biler... Har bla hatt XC 90 med syv seter og unger uten at det har vært problematisk å komme inn til bakerste rad da midt setene skyves frem.. Her har Tesla nok en gang en løsning som er større enn problemet... Og som skaper så mange andre problemer på andre områder.i illegale er det en komplisert konstruksjon som de har designet og testet ut selv med alt vi vet at det kan medføre...

Det er en grunn til at 99,9999999 prosent av verdens biler har vanlige dører, det kalles evolusjon, det er de beste løsningene som overlever over tid.

sigurdi

#13
Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 22. november 2014, klokken 08:39
Sitat fra: sigurdi på torsdag 20. november 2014, klokken 22:18
- Døren må då bli svært lang dersom en skal kunne komme inn i de to bakerste seteradene, eller todelt som gamle engelske taxier. (Den ene åpnes normal vei, liten bit som åpnes motsatt vei bak)
- Alternativet er mindre dør og da bare 5 seter med standard dører, men da to ulike karoseri som igjen må ha egne krasjtester osv.
- Parkering i parkeringshus - umulig å komme ut av bakdørene, eller livredd for at barn skal dunke dem inn i nabobil bil eller garsje.
(Bil på over 2m bredde og store bakdører er et mareritt å parkere i norske parkeringshus, ferger osv ;-(

Jeg kjøper også X for å få bil med god plass, 7 seter som er enkel å komme inn/ut av for alle pasasjerer og siden skyvedør ikke er mulig på en dråpeformet bil (best aerodynamikk) gleder jeg meg til Falcon wing dørene.

Tullball, det finnes mange biler ned syv seter og vanlige dører. Fungerer helt fint også på store biler... Har bla hatt XC 90 med syv seter og unger uten at det har vært problematisk å komme inn til bakerste rad da midt setene skyves frem.. Her har Tesla nok en gang en løsning som er større enn problemet... Og som skaper så mange andre problemer på andre områder.i illegale er det en komplisert konstruksjon som de har designet og testet ut selv med alt vi vet at det kan medføre...

Det er en grunn til at 99,9999999 prosent av verdens biler har vanlige dører, det kalles evolusjon, det er de beste løsningene som overlever over tid.

At 99.9999 av bilparken har vanlige dører er vel å ta litt i?
Skyvedører er vel ikke vanlige dører og er et par tre slike i nabolaget. ;-)

Så null problem å komme ut bakdørene parkert nede i kjelleren på en ferge, eller i et trangt parkeringshus, eller garasjen hjemme?
Jeg har stikk motsatt erfaring, barn greit, voksne bak blir ikke helt det samme, og trangt som tusen også.
Er nok en grunn til at svært mange 7 setene har skyvedører. :-)
Evolusjon, skyvedører ble dømt nedenom og hjem når de kom, men flott at noen ønsker å prøve noe nytt ellers kommer ikke nye ting på markedet.
Men kommer nok helt sikkert elektriske 7 setene med både den ene og andre løsningen, så er bare å vente på XC90, Q7, kanskje en VW Carawelle, eller Kineserene så får du nok de vanlige dørene dine eller skyvedører.
Vi som tørr prøve noe nytt kan nok nyte en stor god elektrisk 7 seter i noen år før de andre kommer etter.

Men null vits å se på hva som kunne vært når fakta ethvert som kommer, tarbare litt tid.

PS - bilen er blitt svært lekker til å være så stor og den hadde nok ikke blitt helt det samme med standard dører.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Kallagtunet

Ikke praktiske problemer med vanlige dører på xc90 nei. Ei heller problemer mhp unger ut og inn av barneseter, bilen var høy og en kunne stå opprett å feste dem. Model X vil jeg slite med å åpne bakdører i garasjen på grunn av høyde....

Vil mye heller ha skyvedører konstruksjon fra en kjent underleverandører enn falkevingene Tesla har snekret sammen selv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA