Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hva ville dere valgt?

Startet av HansR, torsdag 04. desember 2014, klokken 22:55

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: BE på søndag 23. november 2014, klokken 15:33
Sitat fra: Lynet på søndag 23. november 2014, klokken 15:08
Kravet kom faktisk i 2012. Biler som er typegodkjent etter 1.11.2012 skal ha dekktrykkovervåkning. Dette er for å gi fabrikkene tid til å få det på plass.
Korrekt, men Leaf er typegodkjent før dette, og da er det 1. november i år.
Ja, og bilen er fra fabrikke utstyrt med dekktrykkovervåkning, og da skal selvfølgelig denne virke.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

BE

Sitat fra: Griffel på søndag 23. november 2014, klokken 19:07
Sitat fra: BE på søndag 23. november 2014, klokken 15:33
Sitat fra: Lynet på søndag 23. november 2014, klokken 15:08
Kravet kom faktisk i 2012. Biler som er typegodkjent etter 1.11.2012 skal ha dekktrykkovervåkning. Dette er for å gi fabrikkene tid til å få det på plass.
Korrekt, men Leaf er typegodkjent før dette, og da er det 1. november i år.
Ja, og bilen er fra fabrikke utstyrt med dekktrykkovervåkning, og da skal selvfølgelig denne virke.
Så lenge det ikke er påbudt kan jeg ikke se at det skal være noe mangel dersom det ikke fungerer, men jeg er selvsagt enig i at det er kjekt om det fungerer.

Det er godt mulig jeg har feil her, men i så fall kjører nærmest alle US-importerte biler rundt med mangler på vinterstid da de færreste har tatt seg bryet med sensor i vinterhjulene. Samtidig må de da kunne kreve at sensorer installeres i hjulene dersom disse er levert med bilen.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Griffel

Sitat fra: BE på søndag 23. november 2014, klokken 20:21
men i så fall kjører nærmest alle US-importerte biler rundt med mangler på vinterstid da de færreste har tatt seg bryet med sensor i vinterhjulene. Samtidig må de da kunne kreve at sensorer installeres i hjulene dersom disse er levert med bilen.
Ja det vil jeg jeg tro, dersom disse importbilene standardmessig har automatisk dekktrykksmåling.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

skysurfer

#18
Sitat fra: chrisask på fredag 21. november 2014, klokken 23:00
meiniac hvor kjøpte du sensorer til 325 kr stykke?

Hos Nissan forhandleren i Kristiansand. (325,- eks. Mva) Selges for 325 inkl. Mva i Danmark hos Nissan forhandler. (Men de har ikke åpent på lørdager  :( )
2019 Tesla Model 3 LR AWD med HW3, Homelink og Voldermort ;)
2016 Leaf Tekna 6,6Kw med OVMS
2015 Leaf Tekna 6,6 Solgt
2014 Leaf Tekna 6,6 Solgt

smaug01

Sitat fra: Griffel på søndag 23. november 2014, klokken 21:03
Sitat fra: BE på søndag 23. november 2014, klokken 20:21
men i så fall kjører nærmest alle US-importerte biler rundt med mangler på vinterstid da de færreste har tatt seg bryet med sensor i vinterhjulene. Samtidig må de da kunne kreve at sensorer installeres i hjulene dersom disse er levert med bilen.
Ja det vil jeg jeg tro, dersom disse importbilene standardmessig har automatisk dekktrykksmåling.
I Norge er det sånn at ingen varsellamper skal lyse. Selv en tom spyletank får du mangellapp på dersom du ikke asap får den fylt opp mens fyren kontrollerer bilen din. Så ja, en US bil uten dekksensor vil få mangelapp i en teknisk kontroll(dersom fyren gidder å dytte hodet inn førervinduet å se etter da) eller PKK. Generelt er det sånn at alt som monteres på bilen skal fungere så her antar jeg at Griffel antar helt korrekt.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

emil

Da har jeg muligens funnet quickfix hvis man må vise bil hos biltilsynet hvis man har dekktrykksvarsel lysende og mangler sensorer.

Hadde bilen min på verksted for å bytte DC-DC converter som tok kvelden, og da kobles jo bl.a 12V ut så alt nullstilles (hele bilen demonteres vel også nesten). Varselet kom ikke tilbake før jeg hadde kjørt 10-15km. Bilen hadde før avgang hatt 12V tilkoblet i flere timer og stått på lading av driftsbatteri.

Så møt opp til kontrollen 15 minutter før tiden og koble ut 12V batteriet og så er det bare å koble på igjen rett før og ingen varsellampe lyser.

Men det beste (og riktige) er å få montert sensorer.

Griffel

Sitat fra: emil på torsdag 27. november 2014, klokken 10:44
Da har jeg muligens funnet quickfix hvis man må vise bil hos biltilsynet hvis man har dekktrykksvarsel lysende og mangler sensorer.
Jeg har vanskelig med å synes at dette er en god ide.
(Og ikke enkel om en kommer ut for en tilfeldig trafikkontroll langs veien).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

emil

Sitat fra: Griffel på fredag 28. november 2014, klokken 16:11
Sitat fra: emil på torsdag 27. november 2014, klokken 10:44
Da har jeg muligens funnet quickfix hvis man må vise bil hos biltilsynet hvis man har dekktrykksvarsel lysende og mangler sensorer.
Jeg har vanskelig med å synes at dette er en god ide.
(Og ikke enkel om en kommer ut for en tilfeldig trafikkontroll langs veien).

Har jo flere ganger skrevet at det beste er å få montert sensorer. Stopp langs veien vil kanskje gi deg mangellapp som krever visning hos Biltilsynet og hvis du ikke rekker å få montert sensorer (som f.eks at man har USA bil og må få sendt sensorer fra USA) før visning kan dette være en "workaround". Eller man kan si i vegkanten at lyset akkurat kom på og at man skal til nærmeste bensinstasjon for å sjekke lufttrykket.

Ellers har man kjørt rundt uten TPMS i ganske mange år uten større problemer, så jeg ser ikke noe sikkerhetsmessige problem med å kjøre uten. Man er uansett pliktig å sjekke bilen jevnlig og ikke bare stole på de elektroniske systemene.

Trekkoppbil

Det gjelder forskjellige regler for ulike biler:

-Det sies at europeiske biler som er registrert etter 1. november har krav om trykkmåling.
-For nye USA-biler har det vært føderalt krav om tpms siden ca 2007.  Det ser ut til å være kun noen få stater som krever det om du bytter hul på brukte biler. Dvs at i mange stater kan man sette på vinterhjul som ikke har tpms, men det er vel ikke så vanlig problemstilling i USA, da bilene der har stort sett bare ett hjulsett, og transporterer du bilen fra USA, får du ikke lov å sende med ekstra hjulsett, da bilene kan kun transporteres med vanlig tilbehør. Hvordan reglene fungerer for en USA-bil i Norge, kjenner ikke jeg til, og det er kanskje ingen andre som har brydd seg med det heller.  Jeg prøvde å spørre en av kverrulantene på Lier trafikkstasjon en gang, ved inførsel av Leaf, og det var tydeligvis en fremmed spørsmålstilling som han ikke hadde noe klart svar på. Han sa noe om at jeg måtte ha godkjennte hjul for amerikanske biler, og jeg kunne ikke bare sette på felger fra Eiker motorshop f.eks.  Om han virkelig mente det i alvor, eller om han bare sa det som en kuriositet om at reglene kan tolkes sånn, forstod jeg ikke.
  Som sjåfør av bil i Norge, har man sjølv ansvar for sikkerheten, og framkommeligheten, og jeg regner med at de fleste setter på vinterhjul som det er forsvarlig å kjøre med, i stedet for å kverrulere om regelverk som vil gjøre det uoverkommelig å kjøre på noe annet enn M+S dekk hele året.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA